Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2016, 18:14   #181
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
SK939 befinner sig just nu över Alberta. Himla trevligt med en fjärde SAS-långlinje från ARN. Nu hoppas jag att den kommer gå bra, så att det kan komma mer.
I følge SAS selv, bedre mottatt i markedet enn forrige rekord som var åpningen av SFO. Så mye tyder på at dine ønsker foreløpig er oppfylt!
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 18:52   #182
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
SK939 befinner sig just nu över Alberta. Himla trevligt med en fjärde SAS-långlinje från ARN. Nu hoppas jag att den kommer gå bra, så att det kan komma mer.
Om konkurransen på CCPH fortsetter å bli hardere, og CPH fortsetter å ivre kraftig etter stadig nye aktører på langdistanse, så blir i hvert fall ikke jeg overrasket om SAS flytter sin hub for langtrafikk til ARN. Du får nok se nye linjer innen ikke alt for lang tid.

DISCLAIMER: Bare for å ha sagt det før hylekoret starter, dette er 100% spekulasjoner fra min side. Jeg har overhodet ingenting å backe opp påstandene med.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 19:13   #183
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
I følge SAS selv, bedre mottatt i markedet enn forrige rekord som var åpningen av SFO. Så mye tyder på at dine ønsker foreløpig er oppfylt!
Jo, men det är aningen tidigt att dra några slutsatser innan ens första flighten har har landat. Och som det alltid tjatas om här: ett fyllt plan är inte samma sak som ekonomisk succé.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 19:18   #184
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Jo, men det är aningen tidigt att dra några slutsatser innan ens första flighten har har landat. Och som det alltid tjatas om här: ett fyllt plan är inte samma sak som ekonomisk succé.
Det har du nok rett i, men SAS referere ikke til første flighten i sin generelle beskrivelse av mottakelsen. Når det gjelder yield, så gjelder jo samme forutsetning også for uttalelsen om SFO da den startet opp.
Old 14-03-2016, 19:18   #185
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Om konkurransen på CCPH fortsetter å bli hardere, og CPH fortsetter å ivre kraftig etter stadig nye aktører på langdistanse, så blir i hvert fall ikke jeg overrasket om SAS flytter sin hub for langtrafikk til ARN. Du får nok se nye linjer innen ikke alt for lang tid.
Den tanken har slagit mig också. SAS har ju dessutom klagat på CPH:s avgifter, så relationen mellan dem två har väl varit bättre.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 19:19   #186
Mekum
ScanFlyer Blue

Quote:
Hvis jeg ikke tar helt feil så har vel ikke SAS kapasitet til nye ruter, etter at MIA er startet opp, før A350 leveres i 2019. Så jeg ville ikke holdt pusten med tanke på nye ruter uansett om de er fra CPH, ARN eller OSL.
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 19:27   #187
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Hvis jeg ikke tar helt feil så har vel ikke SAS kapasitet til nye ruter, etter at MIA er startet opp, før A350 leveres i 2019. Så jeg ville ikke holdt pusten med tanke på nye ruter uansett om de er fra CPH, ARN eller OSL.
Det jeg prøvde å si var at jeg ikke blir overrasket over om SAS flytter flere langruter fra CPH til ARN. Det vil i så fall bli nye ruter for ARN.
Old 14-03-2016, 19:31   #188
KHANSEN
ScanFlyer Blue

Quote:
Det jeg prøvde å si var at jeg ikke blir overrasket over om SAS flytter flere langruter fra CPH til ARN. Det vil i så fall bli nye ruter for ARN.
Og hvilke skulle de være? Vi har haft denne diskussion før. Der er to årsager til det ikke sker. Selve feed grundlaget er langt bedre til cph end arn samt det aspekt at den danske stat og andre danske kræfter er for stærke til sas kan flytte rundt
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 19:33   #189
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Og hvilke skulle de være? Vi har haft denne diskussion før. Der er to årsager til det ikke sker. Selve feed grundlaget er langt bedre til cph end arn samt det aspekt at den danske stat og andre danske kræfter er for stærke til sas kan flytte rundt
Jeg vet ikke hvilke. Feedruter burde være en smal sak å gjøre noe med om de vil. Politikken, derimot, skal jeg ikke uttale meg om.
Old 14-03-2016, 19:38   #190
EvakCPH
ScanFlyer Silver

Quote:
..desuden vil det kræve, at ruten fra CPH går ekstremt dårligt i en længere periode, før man overhovedet begynder at overveje en flytning. Samtidig skal SAS være 100% sikre på, at ruten har bedre levedygtighed fra ARN end fra CPH.

SAS har ikke for vane at tage chancer, så jeg vurderer et scenarie som dette for meget usandsynligt.

EDIT: Den her diskussion har intet med tråden at gøre og er iøvrigt hypotetisk. Lad os lukke den her.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 19:38   #191
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Den tanken har slagit mig också. SAS har ju dessutom klagat på CPH:s avgifter, så relationen mellan dem två har väl varit bättre.
Det blir jo litt off-topic, men således er det jo særdeles viktig for CPH å sikre at de får inn Cathay og suksess med den ruten. CPH har vært med i prosessen om å få Hong Kong med SAS hele tiden. Når Arlanda nå trakk lengste strådet så er jo CPH mer eller mindre tvunget til å svare på SAS sin avgjørelse for i det hele tatt å kunne beholde sin nr.1 possisjon som foretrukne IC hub for fremtidige lanseringer. De kan jo ikke la dette stå usagt som mal for videre SAS ekspansjon.

Fra et taktisk og forretningsmessig ståsted vil det nettopp for fremtidige lanseringer være svært viktig å påvirke den endringen i maktballansen som vi nå ser konjukturene av. Dette blir en høyst personlig digresjon, men jeg vil tro at CPH for å sette det litt på spissen har sagt at de skal ha Hong Kong. Blir det SAS, så hjelper vi dere. Velger dere bort oss, vil vi fortsette mot andre selskap som på sikt kan undergrave deres rute fra ARN. Blame your self...
Det virker ganske tydelig i kommunikasjonen og bevisste presselekkasjer under forhandlingene de siste årene både mot Cathay og SAS. Dette er jo helt vanlige strategiske metoder som neppe faller langt fra sannheten om hva som i forkant av ruten skjedde her. Egne erfaringer rundt salg ogstørre forhandlinger tatt i betraktning.

Derfor er det jo viktig for CPH og påstanden du her presenterer å vise at SAS tok feil da de åpnet Hong Kong. At de heller skulle valgt CPH for å sikre rutens langsiktige suksess. Den eneste måten å nå bevise dette er jo å få inn Cathay for så å undergrave Arlanda sin rute og dermed gjennoprette maktballansen og viktigheten for SAS å venlge CPH som sin foretrukne hub. Det eneste andre alternativet er jo at SAS driter seg ut på egen hånd ut av ARN, noe som neppe er veldig trolig.

Jeg ser egentlig ingen andre måter for CPH å gjennerobre disse tapene uten at de selv får inn rutene med alternative selskaper som gjør braksuksess og motbeviser derfor at SAS tok feil da de valgte å ikke satse på København.

Dersom så ikke skjer vil jo SAS sin valg om å satse på ARN i forhold til CPH stå usagt.

Jeg stiller meg skeptisk til om de vil klare det om Cathay kommer i et marked som du skriver, med betydelig overkapasitet og historisk lave priser.
SAS sine Kina ruter har jo i følge trafikkstyrelsen, svært liten lokaltrafikk i forhold til SAS sine andfre IC ruter. At et selskap utenfor STAR med en så stor maskin skal kunne gjøre det bedre enn SAS er ikke umulig, men forutsetningene slik jeg ser det er dårligere enn med SAS.

Jeg tror derfor det ligger mer prestisje i å få Cathay enn hva fasaden skulle tilsi.

Last edited by Cockpitview; 14-03-2016 at 19:45.
Old 14-03-2016, 19:51   #192
EvakCPH
ScanFlyer Silver

Vi ved jo, hvordan sammensætningen af passagerer ser ud på SAS' Beijing-rute (eller var det Tokyo?) ser ud.

Det er gangske interessant, hvis SAS offentliggør, hvordan sammensætningen er på den nye Hong Kong-rute og på længere sigt også ruten til LAX. SAS har jo allerede været ude at sige, at nordmændenes andel på HKG er større end forventet.

Helst skal HKG-ruten have en nogle finner med ombord og derudover selvfølgelig en masse svenskere, som ellers ville være fløjet over Helsingfors. Uofficielt er det vel en del af forklaringen på rutens udgang fra ARN: At begrænse blødningen på asien via Helsingfors.

Nå men, det jeg ville frem til, er, at SAS jo helst skal trække en masse nordmænd (som de gør) og danskere med ombord på flyet til HKG via Stockholm. På den måde kan de jo bevise, at det var en god beslutning at starte op fra ARN. Desuden bør man vel kunne argumentere for, at SAS bør overveje at gå ind på HKG OGSÅ fra CPH, hvis ikke danskerne vil med via ARN. Derudover vil SAS med rute fra begge byer også dække hele Skandinavien, da en lang række norske byer har bedre forbindelse til CPH + CPH's europæiske netværk med mange transfer-rejsende fra Nordtyskland, Polen og England.

Men det bliver jo nok Cathay, der åbner på CPH. SAS har jo ikke ledig kapacitet.
Old 14-03-2016, 20:13   #193
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Vi ved jo, hvordan sammensætningen af passagerer ser ud på SAS' Beijing-rute (eller var det Tokyo?) ser ud.

Det er gangske interessant, hvis SAS offentliggør, hvordan sammensætningen er på den nye Hong Kong-rute og på længere sigt også ruten til LAX. SAS har jo allerede været ude at sige, at nordmændenes andel på HKG er større end forventet.

Helst skal HKG-ruten have en nogle finner med ombord og derudover selvfølgelig en masse svenskere, som ellers ville være fløjet over Helsingfors. Uofficielt er det vel en del af forklaringen på rutens udgang fra ARN: At begrænse blødningen på asien via Helsingfors.

Nå men, det jeg ville frem til, er, at SAS jo helst skal trække en masse nordmænd (som de gør) og danskere med ombord på flyet til HKG via Stockholm. På den måde kan de jo bevise, at det var en god beslutning at starte op fra ARN. Desuden bør man vel kunne argumentere for, at SAS bør overveje at gå ind på HKG OGSÅ fra CPH, hvis ikke danskerne vil med via ARN. Derudover vil SAS med rute fra begge byer også dække hele Skandinavien, da en lang række norske byer har bedre forbindelse til CPH + CPH's europæiske netværk med mange transfer-rejsende fra Nordtyskland, Polen og England.

Men det bliver jo nok Cathay, der åbner på CPH. SAS har jo ikke ledig kapacitet.
Selv om vi dansker og nordmenn har vanskelig for å erkjenne det, så er jo Sverige i en helt annen liga enn Norge og Danmark når det kommer til handel og integrasjon med Kina. Mälardalen er ubestritt det største lokalmarkedet til Kina fra Norden.
Det er også mange som også glemmer at Air China pumper opp mot daglige maskiner inn og ut til Arlanda uten feeder hjelp fra STAR partner SAS eller andre selskaper. En rute som i stor grad baserer seg på lokal etterspørsel.
Det er jo heller ingen hemmelighet som du skriver, at mye av Finnairs tidligere drahelp på sine Kinesiske ruter har nettopp vært Sverige og Stockholmsregionen.

Det er mulig at SAS burde og kan suppelere Hong Kong fra flere Skandinaviske flyplasser enn ARN. MIA er jo like fult også muligens et eksempel på dette og et svar på Norwegian sin suksess med å tilby daglige betjeninger via alle 3 Skandinaviske hovedflyplasser. Jeg stiller meg bak din tanke om disse mulighetene, hvor det kan tenkes at også dagens PVG fra CPH også burde vært delt med ARN. Lakmustesten blir jo CPH/OSL-MIA.
Old 14-03-2016, 20:14   #194
L-1011
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post

Enligt en kompis på SGH ARN rampen har SAS linje ARN-HKG-ARN framförallt mycket internationella transferpax från OSL, CPH, HEL, LHR & AMS.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 20:25   #195
EvakCPH
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Enligt en kompis på SGH ARN rampen har SAS linje ARN-HKG-ARN framförallt mycket internationella transferpax från OSL, CPH, HEL, LHR & AMS.
=bingo for SAS
Old 14-03-2016, 21:01   #196
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Jeg vil ikke bli overrasket om det vil komme flere " W " ruter som Miami, og at vi kan se etablerte ruter som SFO blir endret til " W " med 4 dager i uken fra CPH - 3 Dager i uken enten fra OSL eller ARN. Kundene som skal videre vil ikke bry seg mye om de bytter fly i OSL eller CPH (Begge flyplassene fremstaar som meget attraktive for oss i det Amerikanske Markedet). Saa ingen ren flytting, men CPH maa nok brette opp ermene og ogsaa jobbe for aa beholde kunder (min lokale flyplass omorganiserte etter at de "vant" Lufthansa men mistet SAS en kunde som hadde vaert der siden 1966. (Digresjon - alle var overrasket naar det plutselig dukket opp en 757 som lurte paa om det fantes "Nokur utgongur foerr Braattfararar")
Old 14-03-2016, 21:02   #197
waytogo74
ScanFlyer Blue

SAS Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

SK939 på final til LAX.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2016-03-14 at 20.57.53.jpg
Views:	819
Size:	66.0 KB
ID:	40393  
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 21:04   #198
ForeverSAS
ScanFlyer Gold

Og der er SAS SK939 flydd av LN-RKT nede på LAX.

Last edited by ForeverSAS; 14-03-2016 at 21:08.
ForeverSAS is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 21:32   #199
KHANSEN
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg vil ikke bli overrasket om det vil komme flere " W " ruter som Miami, og at vi kan se etablerte ruter som SFO blir endret til " W " med 4 dager i uken fra CPH - 3 Dager i uken enten fra OSL eller ARN. Kundene som skal videre vil ikke bry seg mye om de bytter fly i OSL eller CPH (Begge flyplassene fremstaar som meget attraktive for oss i det Amerikanske Markedet). Saa ingen ren flytting, men CPH maa nok brette opp ermene og ogsaa jobbe for aa beholde kunder (min lokale flyplass omorganiserte etter at de "vant" Lufthansa men mistet SAS en kunde som hadde vaert der siden 1966. (Digresjon - alle var overrasket naar det plutselig dukket opp en 757 som lurte paa om det fantes "Nokur utgongur foerr Braattfararar")
Det er urealistisk med SFO, da den har været SAS's bedste rute de seneste par år. Måske kunne det overvejes med PVG og PEK at splitte dem op mellem ARN og CPH.

Men faren ved at splitte op er en negativ respons fra Business rejsende pga. manglende daglig afgang. Det giver god mening for Miami, da der er mange leisure rejsende. Hvis LAX kommer til at gå dårligt(ser heldigvis godt ud nu), kunne det overvejes at tage 3x fra ARN til OSL.

Last edited by KHANSEN; 14-03-2016 at 21:35.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2016, 21:47   #200
EvakCPH
ScanFlyer Silver

Quote:
Det er urealistisk med SFO, da den har været SAS's bedste rute de seneste par år. Måske kunne det overvejes med PVG og PEK at splitte dem op mellem ARN og CPH.

Men faren ved at splitte op er en negativ respons fra Business rejsende pga. manglende daglig afgang. Det giver god mening for Miami, da der er mange leisure rejsende. Hvis LAX kommer til at gå dårligt(ser heldigvis godt ud nu), kunne det overvejes at tage 3x fra ARN til OSL.
Jeg mener også, at Shanghai blev modtaget rigtig godt. Har den senere hen mistet lidt af pusten?
Reply

Posting Rules