![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan!
Da tror jeg CFM har oppklart dette med "hvorfor" det er PDU og dette er et utrolig flott system. Den virker som en reverserbar hydraulikk pumpe, og avhengig av hvilket system, groent eller gult som har et lavere trykk, saa kan PTU'en bruke hydraulikk trykket fra ett system til aa drive en hydraulikk pumpe for det andre systemet. Det er selfoelgelig bygget inn en sikkerhetslogikk i dette systemet, slik at mister du veske i ett av disse systemene vil PTU'en ikke gaa og gaa, og overvarme systemet. Naar du sitter over hjulbroennen ved vingen saa kan du hoere hvinet fra den elektriske pumpen naar den gaar, som er det gule og det blaa systemet paa A320, men hoerer du en hund som bjeffer er det PTU'en som balanserer trykket mellom det groenne og det gule systemet. Soeker du paa youtube kan du finne mange innlegg paa dette : https://www.youtube.com/watch?v=9ffJgk1-tCA
B737 har ogsaa en PTU, men den brukes ikke helt paa den samme maaten. Haakon, Du spurte ogsaa om de forskjellige systemene, gult, blaatt og groent som CFM ogsaa forklarte. Paa A320 er det groenne systemet drevet av en hydraulikk pumpe montert paa den venstre motoren. Det blaa systemet har kun en elektrisk pumpe som sitter i hjulbroennen, og det gule systemet er drevet av en hydraulikk pumpe paa den hoeyre motoren, men har ogsaa en elektrisk pumpe. Disse hydraulikk systemene er laget slik at du alltid har et uavhengig system som vil gi deg kontroll over flyet. Med andre ord baade greont, gult og blaatt system vil gi deg hydraulikk trykk til flight controls. Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Vil arrestere deg litt på denne Dag. Vi har en salig miks av serienummer og det var endel 320er som ikke hadde denne logikken. Tror alle har blitt modifisert nå. Var en populær sak og legge inn sammen med engine failure. Hvis du ikke oppdaget feilen raskt nok kunne du overopphete det andre systemet og satt igjen med kun ett hydraulikksystem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisan CFM!
Quote:
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! | Wig-wag | Småprat | 3 | 27-08-2012 12:48 |
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? | GFL | Bilder & foto | 1 | 12-04-2010 19:48 |
Forretningsmann skulle fly til Bergen - Boardet feil fly og endte i Trondheim | Herlov | Flyforum | 17 | 12-02-2010 17:00 |