Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-03-2016, 15:21   #1
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Snø/is/rim på vingen?

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Redundans. 320-serien har tre hydraulikksystem, grønt, gult og blått. Med PTUen kan du bygge opp trykk i det grønne systemet med trykk fra det gule. PTU kommer automatisk på om differansetrykket mellom de to er større enn 500 psi. Som Dag sier, ingen utveksling av væske, kun trykk.
I normal drift har begge systemene selvsagt sine egne pumper.
Når er det vanlig at dette inntreffer? Når bare en motor er igang?

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2016, 20:54   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Snø/is/rim på vingen?

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Når er det vanlig at dette inntreffer? Når bare en motor er igang?

W
Ja, så ikke så vanlig
Typisk om du mister en motor eller den ene motordrevne pumpen sier takk for seg.
Det man hører ved oppstart er en automatisk test av PTU når man starter motor nr.2.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 06-03-2016, 19:03   #3
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Om hydraulikksystemet på fly

Heisan!

Da tror jeg CFM har oppklart dette med "hvorfor" det er PDU og dette er et utrolig flott system. Den virker som en reverserbar hydraulikk pumpe, og avhengig av hvilket system, groent eller gult som har et lavere trykk, saa kan PTU'en bruke hydraulikk trykket fra ett system til aa drive en hydraulikk pumpe for det andre systemet. Det er selfoelgelig bygget inn en sikkerhetslogikk i dette systemet, slik at mister du veske i ett av disse systemene vil PTU'en ikke gaa og gaa, og overvarme systemet.

Naar du sitter over hjulbroennen ved vingen saa kan du hoere hvinet fra den elektriske pumpen naar den gaar, som er det gule og det blaa systemet paa A320, men hoerer du en hund som bjeffer er det PTU'en som balanserer trykket mellom det groenne og det gule systemet. Soeker du paa youtube kan du finne mange innlegg paa dette :
https://www.youtube.com/watch?v=9ffJgk1-tCA


B737 har ogsaa en PTU, men den brukes ikke helt paa den samme maaten.

Haakon,

Du spurte ogsaa om de forskjellige systemene, gult, blaatt og groent som CFM ogsaa forklarte. Paa A320 er det groenne systemet drevet av en hydraulikk pumpe montert paa den venstre motoren. Det blaa systemet har kun en elektrisk pumpe som sitter i hjulbroennen, og det gule systemet er drevet av en hydraulikk pumpe paa den hoeyre motoren, men har ogsaa en elektrisk pumpe. Disse hydraulikk systemene er laget slik at du alltid har et uavhengig system som vil gi deg kontroll over flyet. Med andre ord baade greont, gult og blaatt system vil gi deg hydraulikk trykk til flight controls.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2016, 19:25   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Om hydraulikksystemet på fly

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisan!

Det er selfoelgelig bygget inn en sikkerhetslogikk i dette systemet, slik at mister du veske i ett av disse systemene vil PTU'en ikke gaa og gaa, og overvarme systemet.

Dag
Vil arrestere deg litt på denne Dag. Vi har en salig miks av serienummer og det var endel 320er som ikke hadde denne logikken. Tror alle har blitt modifisert nå. Var en populær sak og legge inn sammen med engine failure. Hvis du ikke oppdaget feilen raskt nok kunne du overopphete det andre systemet og satt igjen med kun ett hydraulikksystem.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 06-03-2016, 20:03   #5
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Om hydraulikksystemet på fly

Heisan CFM!

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Vil arrestere deg litt på denne Dag. Vi har en salig miks av serienummer og det var endel 320er som ikke hadde denne logikken...
ha ha, ja jeg kjenner godt til dette her, og dette var en stor sak da jeg ble introdusert til Airbus flyene for noen aar siden... og problemet med main landing gear door actuator. Tror ikke aa huske at det ble et airworthiness direktiv, men jeg vet at FAA sendte ut en SAIB (special airworthiness information bulletin) og anbefalte operatoerene aa oppgradere dette systemet saa snart som mulig.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly Peterfsx Register- og ATC-Forum 3 21-11-2014 04:36
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom Dash Småprat 8 04-12-2012 11:41
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! Wig-wag Småprat 3 27-08-2012 12:48
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? GFL Bilder & foto 1 12-04-2010 19:48
Forretningsmann skulle fly til Bergen - Boardet feil fly og endte i Trondheim Herlov Flyforum 17 12-02-2010 17:00


All times are GMT +2. The time now is 20:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.