Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2016, 11:13   #1
jonkebassen
Newcomer

Default Frequent Flyers og Helse

Hei alle medflyvere!

Jeg har en problemstilling jeg gjerne skulle drøftet med forumet. Jeg jobber for tiden for et større helse og velvære selskap og er tildelt et prosjekt som sikter seg inn på Frequent og Long Haul travellers. Som dere alle vet er der flere plager og helsemessige symptomer som relaterer seg til denne typen reising, det være seg de mest åpenbare som trøtthet, dehydrering, vansker med fordøyelsen og det evige problemet med at man drar på seg forkjølelser fra andre passasjerer grunnet svekket immunsystem og resirkulert luft, men også langtidseffekter av stråling.

Her er det selskapet jeg jobber i har sett sitt snitt til å komme opp med et produkt, en tjeneste eller annet som skal ta sikte på å minimere påkjenningen av slike flyvninger og gjøre passasjerene bedre til kropp og sinns slik at de kan effektivisere ferien, forretningsreisen sin eller hva annet de skulle måtte ta seg til.

Men for å vite hva det er kundene faktisk vil ha, hvordan et hypotetisk produkt burde se ut eller hva det burde hovedsaklig fokusere på så er dere, de potensielle kundene de mest åpenbare å rådføre seg med. Derfor har jeg satt opp et par spm som jeg gjerne skulle fått noe tilbakemelding på som jeg kan ta med meg videre i utformingen av en løsning. Jeg vet det finnes selskaper idag som opererer med personlige løsninger som baserer seg på hvor du reiser fra, en medisinsk profil og hvor du skal, men dette er svært high-end og dyrt. Målet vårt er å treffe "massemarkedet" av reisende og at det skal være tilgjengelig for alle!

1. Hvilke symptomer/problemer er du mest plaget av når du reiser ofte eller langt?
2. Hvilke forberedelser gjør du for å minske påkjenningen av disse symptomene? Det kan være i form av tilskudd, ekstra fokus på visse næringsstoffer, praktiske forberedelser eller annet.
3. Om ja til tilskudd, hva sikter de på å helbrede/preventere, hvilken effekt føler du at de har og hvor får man kjøpt slike tilskudd? Flyplass, dagligvare, internett eller apotek?
4. Føler du at det er nok tilbud idag for reisende?
5. Om det fantes en løsning som rettet seg mot langtveisfarende og folk som flyr ofte, hvordan ville det sett ut, og hvor ville du antatt at det ble solgt?

Andre innspill eller spørsmål kan kommenteres under eller sendes på privat melding så skal jeg svare etter beste evne fortløpende!

Takk på forhånd!
jonkebassen is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 11:37   #2
Tjab
Upgrade me....

Default Re: Frequent Flyers og Helse

Største reelle fare og problem er jo dette: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/1322107.stm
http://www.telegraph.co.uk/news/heal...professor.html
http://www.hematology.org/Patients/Clots/Travel.aspx
Old news.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 13:06   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Har ingen plager av å reise langt og holder meg langt unna kosttilskudd og alskens snake oil.

Mine råd er å ta det med ro, omstille klokken straks man tar av og allerede da innstille seg på kommende dørnrytme, drikke vann jevnt og komme seg ut i solen og følge dagen når man kommer frem.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 13:34   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har ingen plager av å reise langt og holder meg langt unna kosttilskudd og alskens snake oil.

Mine råd er å ta det med ro, omstille klokken straks man tar av og allerede da innstille seg på kommende dørnrytme, drikke vann jevnt og komme seg ut i solen og følge dagen når man kommer frem.
Kunne ikke sagt det bedre selv.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 14:51   #5
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Heisann!

Enig med robertaas, men glem heller ikke at en god bok, noen glass Champagne og rødvin også hjelper på!

Reiser selv veldig ofte (+- 200 døgn i året) og om man nyter turen så blir alt så mye lettere!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2016, 04:35   #6
Utenbys
ScanFlyer Blue

Utenbys's Avatar

Forsåvidt enig med foregående talere. Kosttilskudd, kompresjonssokker, timeplanstyrt omstilling av bio-klokke med justering av tidspunkt for mat og søvn, osv osv - dette ender ofte opp med å ha veldig individuell effekt (les: stor grad av placebo).

For forretningsreise har det naturligvis mye å si om en får sove underveis og det er veldig invidviduelt hva som skal til for å sove. Noen slukner i det de er plassert i stolen og sover godt uavhengig av kvalitet på stolen, støy/lys rundt, osv. Grusomt irriterende for slike som meg som må ligge flatt, med pute og pledd, ha det mørk og noenlunde stille og være riktig trøtt i utgangspunktet. (tro meg, det er slitsomt å trenge 8h+ søvn i snitt når det er så mange forutsetninger som må være på plass for å få sove).

Selv er jeg svært skeptisk til kjemisk assistanse for å få sove. Assistanse som kommer fra flaske derimot benyttes med vekslende hell.

For omstilling av døgnrytme så har jeg funnet at å være noenlunde uthvilt før reisen begynner samt motivert og klar for oppgaven som venter i andre enden av reisen gjør det hele mye lettere. Hvis en allerede er overarbeidet og reisen bærer preg av plikt så blir det lange dager med fyrstikker til å holde øyelokkene oppe.

Det som kunne vært interessant er å finne ut hvilke av "de kjente plagene ved å fly" som faktisk er plager ved å fly og hva som er psykologisk.
Dehydrert blir en jo, hvis en ikke erstatter den mengden veske som forsvinner, men det er jo rimelig enkelt å styre på egen hånd.
Men blir en oftere forkjølet på fly pga alle de snåttete medpassasjerene og den resirkulerte luften? Eller er det faktisk slik at med mindre snott og snufs kommer fra den som sitter rett ved siden av så er luftfiltreringssystemene så bra at faktisk sjanse for å bli forkjølet er mindre enn i de fleste andre situasjoner der en omgås mennesker.
Hvis en er veldig lang eller har dårlig rygg/nakke så er det klart at en lang flytur ikke er å anbefale. Men hvis en er bevist sine plager, sitter ved midtgang så en kan komme seg opp og gå litt, strekke litt etc så er det jo ikke skrekkelig mye verre enn lange dager på kontoret.
Effekten av solstråling kan vel kanskje muligens være et tema for piloter, men for passasjerer som bare tilbringer noen timer per uke i FL300+ så er vel dette neppe et tema.

Kort oppsummert (nei, er ikke så flink å fatte meg i korthet) så sier Andreas og Robert det helt fint. Vær positiv til reisen og dens formål, generelt uthvilt, drikk vann underveis og nyt turen.

(På Netflix er forøvrig scifi-serien The 100 som forteller at hvis en bor noen generasjoner på romstasjon så blir en genetisk motstandsdyktig mot radioaktiv stråling og kan fint traske frisk og fin i stårlingsområde der andre uten denne imuniteten faller om og dør på noen timer...)
Old 24-02-2016, 09:46   #7
jonkebassen
Newcomer

Hei og takk for all tilbakemelding så langt.

Det virker som de fleste er skeptiske til "vitenskapelige løsninger", selv om de beviselig skal ha effekt. Jeg har hørt svært få, men noen som melder om bruk av Melatonin, et tilskudd av søvnhormoner som er godkjent av EFSA og har bevist effekt for å forbedre søvn. De fleste virker å gjøre som dere nevner ang søvn, væskeinntak og bevege seg jevnlig. Ang dehydrering så er det sant at man må erstatte det man mister, men det skal en del væske til for å erstatte tapet i luften da luftfuktigheten er svært lav samt inntak av kaffe og alkohol er med på å øke dehydreringen. Når det kommer til svekket immunsystem og økt risiko for sykdommer så er dette et resultat av alle faktorene som dere nevner, stress, mangel på søvn, dehydrering samt at man tilbringer mye tid sammen med mye folk hvor sannsynligheten for at noen sprer rundt seg med bakterier og tjafs er høy. Noe av dette er psykisk, men kan fortsatt bli justert ved hjelp av visse næringsstoffer + vitaminer. Hva tror dere må til for at et slikt produkt skulle blitt sett på som troverdig? I og med at mange som gjør sine forberedelser riktig allerede der klarer å minimere påkjenningen, ville vitenskapelige bevis på et produkts effekt ville fått dere til å ville prøve eller ville det skapt større skepsis om det var nettop vitenskap som ble brukt som salgsargument?

Takk igjen for tilbakemeldingene!
jonkebassen is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2016, 10:26   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Tror det vil være en utfordring å treffe målgruppen her. Så lenge jeg selv ikke har noen plager med dette vil jeg ikke se etter eller ønske å teste medikamenter som skal hjelpe til med et problem som jeg ikke har.

Om dette er et produkt som faktisk kan hjelpe til for noen som gjør alt feil ved lengere reise så er utfordringen at dette som oftest er folk som reiser sjelden og som ikke engang har tatt til seg de med elementære råd om hva man skal gjøre på en lengere flyreise. Hvordan skal du få solgt et medikament til denne personen når vedkommende en sjelden gang reiser og vedkommende tydeligvis har gjort null forberedelse og research? Man må nesten stå ved gaten og selge pillene, eller hva det nå er.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 24-02-2016, 20:25   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty

Jeg syns det værste er ankomst tidlig etter en lang flytur.
At jeg skulle være litt hung-over får jeg takke meg selv, men selv uten er det tungt å holde dagen gående. Jeg reiser stort sett langt privat, så det blir lett en lur som varer alt for lenge.
Tipper at noe i den retning også er gjeldende for skiftabeidende.

Last edited by Bergern; 24-02-2016 at 20:28.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2016, 20:36   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Har liten tro på medikamenter. Har prøvd et par innsovningstabletter, men synes ikke det gjorde noe fra eller til.

Jeg tror det er viktigere at man selv tar kontrollen. Strekk døgnet, oppretthold væskebalansen, legg opp programmet så man kan holde normal leggetid. Selvfølgelig ikke alle reiser dette er mulig, men kan man få et 'justeringsdøgn', så er dette en stor hjelp.

Selv reiser jeg normalt USA-Europa 3-5 ganger i året og har sjelden problemer med å justere meg.
Radar Station KGRV3
Old 24-02-2016, 21:20   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Jeg er generelt skeptisk til legemidler for å justere søvnrytmer og ting. Om man kødder med søvnen sin, så er det et potensielt kjempeproblem. Så jeg har aldri rotet med melatonin eller noe.

Har circa en intercontinental tur/retur i måneden og sliter sjelden mye med det.

Veskebalanse, så klart, men det løser man i løpet av døgnet som følger.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2016, 21:34   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Melatonin noen dager etter å ha reist østover kan være greit for å justere døgnrytmen, men har selv merket at det er svært vanedannende om man bruker det over f.eks. en hel uke (behov for sterke dose for samme virkning). Så lenge man begrenser dette, mener jeg det er et greit verktøy - og svært ukomplisert sammenlignet med sterkere prescription drugs.

Har dog til gode å bruke det ombord.

Og støtter alt om væskebalanse - da særlig vann ved siden av alkoholen!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2016, 22:07   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Skulle man finne noen å bryne seg på så er de vel å finne under "Arbeid i flybransjen"...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2016, 22:23   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Skulle man finne noen å bryne seg på så er de vel å finne under "Arbeid i flybransjen"...
Ikke noe dumt tips, selv om de nok har et noe annet angrepspunkt til reisen enn pasasjerene.
Old 24-02-2016, 22:28   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Insideflyer er nok bedre i såmåte ...
Radar Station KGRV3
Old 24-02-2016, 22:39   #16
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Jeg kan heller ikke melde om noe jeg vil karakterisere som en plage eller problem.
Sover lite eller ingenting, selv på lange IC turer. Ønsker heller ikke det, for turen nytes. Eventuell trøtthet løses med en cowboystrekk når en er framme.
Old 24-02-2016, 22:51   #17
Bergern
ScanFlyer Dusty

Behovet for å bevege seg er ofte påtrengende på lange reiser.
Ikke noe veldig stort problem i C, men lenger bak vil jeg gjette det er mange som'klør' i kroppen.
Jeg har venner med økonomiøkonomi, og de klager over dårlig komfort til søvn natterstid. På dagtid løses det meste med hvitt, rødt eller gyldent.
Old 25-02-2016, 13:27   #18
ErlA
ScanFlyer Gold

http://www.economist.com/blogs/gulli...inesstraveller

Economist tar opp temaet idag!
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2016, 14:12   #19
MFM
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jonkebassen View Post
Det virker som de fleste er skeptiske til "vitenskapelige løsninger", selv om de beviselig skal ha effekt. ...

... Noe av dette er psykisk, men kan fortsatt bli justert ved hjelp av visse næringsstoffer + vitaminer. Hva tror dere må til for at et slikt produkt skulle blitt sett på som troverdig? I og med at mange som gjør sine forberedelser riktig allerede der klarer å minimere påkjenningen, ville vitenskapelige bevis på et produkts effekt ville fått dere til å ville prøve eller ville det skapt større skepsis om det var nettop vitenskap som ble brukt som salgsargument?
Du sier at du jobber for et stort helse- og velværeselskap, samtidig er det du selv som setter vitenskapelige løsninger i hermetegn, og her er vel kilden til skepsisen. Det er veldig stor forskjell på hva selskaper med profittjag kan finne på å kalle for vitenskap, og hva univsersiteter og offentlige eller non-profit laber driver med. Det er langt mellom tulleproduktene på placebofronten som ikke på en eller annen måte enten prøver å fremstå som mer vitenskapelige enn de er, eller beint ut lyver om å være det i utgangspunktet. Vitaminer og kosttilskud er i hardt vær om dagen, da nyere forskning peker mot at de i realiteten har liten eller ingen gevinst, og i noen tilfeller gjør mer skade enn godt. Jeg aner jo faktisk ikke i hvilken kategori ditt selskap og dets tenkte produkt tilhører, men slik det er fremstilt i denne tråden virker det ikke direkte lovende. Hvis det kommende mirakelets ingredienser og metode tåler fagfellevurdering og publisering i med./bio-journaler så vil nok pipa få en annen lyd både her og der, så det er jo bare å holde oss oppdatert!
MFM is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2016, 15:36   #20
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Hvis det kommende mirakelets ingredienser og metode tåler fagfellevurdering og publisering i med./bio-journaler så vil nok pipa få en annen lyd både her og der, så det er jo bare å holde oss oppdatert!
Selv om det skulle ha en dokumenterbar effekt så har man fortsatt en stor utfordring med hvem som faktisk er målgruppen som kan ha behov for produktet og hvordan man skal nå dem.

Min hypotese er at målgruppen er "sløvinger" som flyr sjelden og at eneste måte å nå dem er å stå og selge det ved gaten.

Ellers kan man jo lure på om samme pille kan virke både om man flyr vestover og får en unormalt lang dag eller om man flyr østover og får en unormalt kort dag. Noe skurrer her.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Reply

Posting Rules