Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-12-2015, 21:48   #21
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Pressen har ikke snøring .. kilden trolig kun generell kunnskap .. så forteller man litt eventyr og da kommer det gjerne ut som vås i pressen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 23-12-2015 at 21:51.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 22:01   #22
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Flyr som en kuk, ja ... ser den.

http://www.dagbladet.no/2015/12/23/n...inor/42523648/

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 23:11   #23
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Pressen har ikke snøring .. kilden trolig kun generell kunnskap .. så forteller man litt eventyr og da kommer det gjerne ut som vås i pressen.
..og da er det bra at det finnes noen av oss som stiller kritiske spørsmål til våset, ikke tar lettbente forklaringer som god fisk, og ikke minst siterer de ignorantes forklaringer som plausible, selv i småpratmodus...
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 23:12   #24
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Hvorfor ikke bare de-fuele istedenfor å brenne opp fuelen, undrer jeg meg..?
Mulig at de ikke har utstyr til det i Bodø?
Michael is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 23:18   #25
PettR
Flugmaður
 
Join Date: Aug 2011
Location: BIRK
Posts: 336
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Hvorfor ikke bare de-fuele istedenfor å brenne opp fuelen, undrer jeg meg..?
Mulig at de ikke har utstyr til det i Bodø?
Nå har ikke jeg peiling på de-fueling, men tipper at det ville tatt like lang tid eller lengre.
Og det er om de i det hele tatt hadde muligheten til det, og hadde en plass å gjøre av såpass mye fuel. (Kan vel ikke pumpes tilbake i tankene på flyplassen?)
__________________
PettR is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 23:54   #26
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Hvorfor ikke bare de-fuele istedenfor å brenne opp fuelen, undrer jeg meg..?
Mulig at de ikke har utstyr til det i Bodø?
Det står jo i linken til NRK.no i post 9 at det ikke er kapasitet til og tappe fuel på den flytypen i Bodø.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 23:56   #27
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det står i artikkelen at de ikke kunne. Trolig fordi de ikke har lagringsmulightet. 'Brukt' fuel skal tilbake i fly fra samme selskap, og BOO har sikkert ikke nok trucks til at de kan unnvære en inntil TC kommer forbi neste gang.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 00:55   #28
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by geirs View Post
Det står jo i linken til NRK.no i post 9 at det ikke er kapasitet til og tappe fuel på den flytypen i Bodø.
Se der, ja!

Blir for mye for meg i denne førjulståka.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 01:18   #29
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Hmm, aldri hørt om at brukt fuel skal tilbake i samme flyselskap. Har defuelet to ganger i Norge, og aldri fått en slik forklaring. Fuelbilen har "kjøpt" fuelen tilbake.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 01:28   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det er iallefall regelen her. Har vært i samme situasjon flere ganger. På en hub er dette ikke noe problem, da du bare kjører fuelen til nabogaten ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 01:42   #31
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post

Men tilbake til dagens, det er vel SAS Ground Handling som beregner load sheet...

Det er ikke helt riktig, Thomas Cook gjør dette selv gjennom et outsourcet firma i Praha.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 20:37   #32
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Kilden ombord er ikke helt stødig i geografi heller .. de mellomlandet i Faro.

Quote:
I dag skriver samme avis at det ikke ble den siste overraskelsen for de Syden-sultne passasjerene til DK6733.

De viser til til passasjeren Roy White som sier at det også ble en mellomlanding i Lisboa.
http://www.dagbladet.no/2015/12/24/n...eise/42528369/
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 22:02   #33
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Her er det nok Dagbladet som har drukket litt for mye juletran. I artikkelen linkes det til an.no, som har følgende tekst:

Quote:
Det viste seg at flyet muligens hadde brent av litt for mye. Det måtte nemlig mellomlande i Faro i Portugal for å innta mer.

Det bekrefter passasjerer Roy White til an.no.

- Da de tømte flyet for å ta av for å brenne av fuel i Bodø, viste det seg at de ikke fikk nok fuel for å nå fram til Gran Caria. De valgte derfor å gå ned i Portugal for å tanke mer. Det var en kort stopp der, forteller han.
Sannsynligvis vet ikke journalisten i Dagbladet om andre flyplasser i Portugal enn Lisboa...

Forøvrig er jo dette en oppfølger fra an.no med spikerkoking; cockpit ba allerede da de landet etter fuelbrenning om bekreftelse på at Bodø hadde mottatt flightplan til Faro.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 14:53   #34
vipe
Newcomer
 
Join Date: Dec 2015
Posts: 3
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

På flight radar kommer ikke flighten fra Bodø til Faro opp, noen som vet grunnen siden de to "andre" flightene kommer opp?
Skulle vært artig å se om de hadde mye motvind.
vipe is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 15:28   #35
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by vipe View Post
Skulle vært artig å se om de hadde mye motvind.
Vet ikke helt hva du vil fram til siden det ikke nødvendigvis har så mye vind på ruten å gjøre. Det blir spekulasjoner. Vises vindkomponenter på flight radar? Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg så dypt inn i programmet.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 17:22   #36
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Nei, men du kan se hastigheten man flyr. Det gir vel en viss indikasjon.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 20:26   #37
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, men du kan se hastigheten man flyr. Det gir vel en viss indikasjon.
Bob, bob Hvis den er veldig markant så til en viss grad.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 20:53   #38
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det er vel ekstremiteter man var ute etter her .. men med redusert MTOW (maks avgangsvekt) fra Bodø, vil man ikke kunne nå Kanariholmene uansett mot- eller medvind ....

Maksvekt før fuel (MZFW) for typen er 73.8 tonn, og det er vel grunn til å tro at de ikke var veldig langt unna met tanke på konfigurasjonen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 26-12-2015 at 02:47.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 21:00   #39
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

g har helt tilfeldigvis tatt ut vindkartet for Europa 23. desember. Se bort fra streket jeg har satt på kartet, det er scannet fra papirutskrift.

Flightplan for VKG6733 så i utgangspunktet slik ut, for de som er "kjent" finner bl a igjen et par VORs som forteller at det var rutet østover. Her er den:

PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 151223/1112
NARROW ROUTE BULLETIN
INCLUDES NOTAM VALID FROM: 231112 FOR: 24 HOUR(S)
DEPARTURE: ENBO
DESTINATION: GCLP
CALLSIGN: VKG6733
SOURCE: FPL
EOBT: 1512231440
ROUTE: DISMU DCT BNN M609 NONVU P5 OSMUM DCT DANKO
DCT AMADA/N0445F280 UZ705 PAM/N0449F310 UN872
NIK/N0449F330 UN872 INBAB/N0445F350 UN872
ATLEN DCT ABUPI/N0444F370 DCT BEXAL DCT SAMAR
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Vindkart Europa 231215.jpg
Views:	244
Size:	259.9 KB
ID:	39925  
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2015, 21:06   #40
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er vel ekstremiteter man var ute etter her .. men med redusert MTOW (maks avgangsvekt) fra Bodø, vil man ikke kunne nå Kanariholmene uansett mot- eller medvind ....

Maksvekt før fuel (MZFW) for typen er 93 tonn, og det er vel grunn til å tro at de ikke var veldig langt unna met tanke på konfigurasjonen.
Etter at Thomas Cook Scandinavia satte inn sine nyeste A321 på vinterrutene, er det faktisk unntaket at de har fuelstop, både sør- og nordover, så vidt jeg har observert. Til og med GCLP-ENTC og retur - ut fra det jeg har sett - mye nonstop. Da er det mer Faro, Bergen og Gardermoen for selskapet med callsign IBK med sine B738.
ENBO is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DK6733 kimbo Register- og ATC-Forum 0 16-10-2012 17:27
Hva er det Icelandair holder på med nå? Solguden Småprat 2 26-12-2011 15:22
hva reiste akkurat nå fra gardermoen? (10/12) petru26 Flyforum 0 10-12-2010 17:54
hva gikk fra osl akkurat nå?? petru26 Flyforum 4 19-12-2006 13:47


All times are GMT +2. The time now is 20:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.