![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jag fick mail från John Wegg som hittat den här bilden på SE-DAB på en blogg. Var kan bilden ha tagits ? Bildtexten säger Rio de Janeiro och en demonstrationsflygning men John har hittils aldrig hittat något som styrker teorin att en SAS-Caravelle skulle ha varit där. SE-DAB levererades till SAS i oktober 1959 och bilden måste därför ha tagits senare men varför skicka en SAS Caravelle på demonstration till Brasilien när brasilianska Varig redan fått sin första Caravelle i september 1959 ? Några tips på fotoplats ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Denne var definitivt ny. :-) Jeg er ganske sikker på at bildet faktisk er tatt i Rio - jeg vet at jeg har et postkort med omtrent samme utsnittet, men jeg har ikke tilgang til det akkurat nå. Jeg treffer en Caravelle-flyger og en -tekniker i morgen, så jeg skal høre med dem om de har hørt om denne turen.
Kristian |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg er enig med Falcon om at dette ser ut som Rio - og det kan jo vaere at bildet er tatt under mellomlanding paa en Demonstrasjons turne, f.eks. kjoepte jo Aerolineas Argentinas Caravelle ogsaa og fikk sine levert i fra 1962. Saa den kan ha fortsatt videre til Argentina og Chile.
![]() |
#4 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Det høres plausibelt ut med mellomlanding på vei sørover.
Jeg har som sagt ikke det postkortet jeg tenker på tilgjengelig, men på dette bildet er det i alle fall mulig å se fjelltoppene i bakgrunnen fra riktig vinkel, og uten for mye dis: http://www.airliners.net/photo/KLM--...5bb2ab6844816f |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Beträffande fotot så har jag fått det här svaret från en känd brasiliansk flyghistoriker:
"Regarding this photo, the surrounds does not seem to be Rio - Galeão." Nästa fråga om SE-DAB , när bytte maskinen namn från "Ingmar Viking" till "Ingemar Viking" ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Kan det være Hong Kong?
SAS Caravelles var etter det jeg kjenner til ikke på demo-turer til Syd-Amerika. Derimot var de innom Hong Kong ved flere anledninger , antagelig i forbindelse med Thai - epoken for Caravellene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Här är en bild på SE-DAB när den var i trafik hos THAI , texten (syns dåligt) över entrance door är den som visar att den är i THAI trafik men i övrigt i SAS målning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Problemet löst ? Ser ut att kunna vara Genua/Genova.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS SE-210 Caravelle | Olebno | Samlerhjørnet | 21 | 16-01-2018 20:12 |
SAS Caravelle | LN-REF | Samlerhjørnet | 0 | 16-02-2006 20:10 |
DAB-VRB-MLB-DAB og DAB-SAV-CRG-DAB | Dag Viking | TripReports | 36 | 22-03-2005 05:39 |
DAB-MLB-DAB | Dag Viking | TripReports | 8 | 18-03-2005 15:08 |
DAB-OMN-DAB | Dag Viking | TripReports | 16 | 04-03-2005 20:20 |