Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-09-2015, 18:39   #141
Herlov
ScanFlyer Molded

Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Er det vanlig å annonsere ruter godt over et år før de igangsettes?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2015, 19:21   #142
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ja og nei ... Kjos annonserte akkurat Cork-NY i 2017 ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 27-09-2015, 22:34   #143
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Jeg er på generelt grunnlag glad for at SAS er i stand til å ekspandere og åpne nye ruter mellom nye markeder da jeg regelmessig flyr SAS men da primært på langdistanse. Men jeg, med mine norske OSL-briller klarer ikke å legge skjul på at dette er noe skuffende og ikke i samsvar med hva de har kommunisert ift satsningsområder (forretningsreisende, handelspartnere osv) det siste året, i tillegg til de er reaktive og responderer ift DY, et selskap de selv sier retter seg mot et annet segment spesielt på langdistanse. Det er mulig det er meg men det virker som om det er noe «halvveis» med det hele dessverre der de forsøker å tilfredsstille alt og alle, og det er det jeg mener er i strid med hva de selv har uttalt.

De reaktive og går de inn i et low yield market sammenlignet med andre markeder de er i på IC. MIA har hatt en sterk vekst i antall nye ruter siste tiden og mer er på vei/økt kapasitet fra Europa (AB, LH, OS) i tillegg til at DY allerede har godt dekning i Florida. Det minner meg litt om BKK-ruta rett og slett selv om EU-MIA riktig nok ikke er presset så hardt fra MEB3. Men på den annen side så er EU-MIA vesentlig mindre enn EU-Thailand.

Nå er ikke interlineavtaler og alle connections offentliggjort ennå men selv om de uttaler at det blir gode forbindelser til Latin-Amerika og Karibia så er det mye som tyder på at MIA ikke er ideelt for connections videre i USA. Tenker spesielt da for OSL sin del som har et meget begrenset 1-stop tilbud til USA der denne ruta ikke gjør store forskjellen. Men SAS sier det selv i pressen i dag at det har vært vanskelig pga at nye ruter ikke må kannibalisere eksisterende ruter. Det er for øvrig derfor jeg er redd vi aldri får en ORD eller IAD rute fra OSL, noe som virkelig hadde åpnet for muligheter videre.

Nå er det lenge til høsten 2016 så mye kan skje og det er hull som må fylles så det er lov å håpe at jeg endrer mening etter hvert (les: justerer forventningene…).

Kan heller ikke unngå å takke DY og Kjos for ekspansjonen til SAS…vi kan vel strengt talt takke DY for at SAS i det hele tatt gjenåpnet OSL-EWR.
Jeg har i lengre tid ønsket å skrive hva jeg syns om SAS sin lansering av OSL/CPH-MIA og ARN-LAX. Jeg har lest alt fra start, og syns SQ321 treffer veldig godt med mange av poengene som har forundret meg. Spesielt at billettprisen p.t. er < 4000 tur-retur.

I aug/sep var jeg i Ecuador og Peru, og tenkte om jeg ville flydd OSL-MIA-LIM/UIO/GYE/osv. Ankomst Miami blir 1350 (sist jeg sjekket) og jeg ville tillat minst 2 timer fra ankomst USA til avgang på neste interkontinentale tur (fordi man må ta ut baggasjen, gjennom tollen osv.). Jeg ser for meg at Miami kan vær aktuell for flyvninger til vestlige Sør-Amerika. (Å fly til Brazil virker litt rart da det er motsatt vei, dog som vanlig, det er sikkert noen som tar den veien også.) Dermed kommer jeg frem til at, fra OSL kan man komme seg til:
1) PTY flyes av AA og COPA, hvorav sistnevnt kun er aktuelt til Panama (så fremt man ikke vil fly via nok en destinasjon - som i min verden betyr = velg noe annet enn OSL-MIA)
2) LIM: AA 1810-2355. Har SAS interline med LAN? Jeg tror ikke det, uansett kan man rekke 1700-flighten til LIM, fremme 2250, evt. vente til red-eye (som er normalt mellom Nord- og Sør-Amerika)
3) UIO: AA 1810-2219
4) GYE: AA 1800-2225
5) SCL: AA 2220-0837+1
6) LPB: AA 2220-0557+1
7) SJO: AA 1805-2002
osv.
Dette er kun til destinasjonen, jeg sjekket ikke fra. Det er tydelig en god del venting, for det meste 4 timer. På returen går flyene som regel 2 timer etter ankomst, og da blir det mye, mye venting skal man fly MIA-OSL/CPH. Selvfølgelig er det mulighet å fly via EWR og tilbake - vi får se når SAS legger ut rutene hva som blir mulig. Jeg ville vurdert å valgt OSL-MIA på min forrige tur, men fordi jeg misliker å ta ut min bagasje underveis på turen og gå gjennom immigrasjon, ville jeg enkelt flydd med LH (via BOG) eller direkte med KLM istedenfor.

Et annet poeng som såvidt er diskutert er dollar kursen. P.t. er den 1 USD = 8.52 NOK. Mtp. de siste 5 årene er dette svært høyt, faktisk en > 40% økning. Noen land i mellom-Amerika (og Ecuador) bruker faktisk USD som sin valuta, og flere andre lang følger USD nøye. Dette gjør at det er blitt betydelig dyrere for nordmenn å reise til land med USD eller som følger den nøye. Det merkes på lommeboken, uten tvil. Dette gjelder klart andre verdensvaluta også. Hverken vi vil eller ei, kommer dette til å ha MER å si for manges valg av ferier.

Selvfølgelig kan man se det fra andre veien, at mange i MIA-området ønsker å reise til OSL (kanskje mer nå som de får igjen for pengene) - hvis dette ikke stemmer så er jeg enda mer skepsis til levedyktigheten av ruten.

Avslutningsvis mener jeg at ARN-LAX har mer sannsynlighet for å leve, pga. feed fra Baltikum og omegn. Den vil få enda mer å leve på hvis SAS får fingeren ut av en hvis plass og får opp ruter til India. Markedet fra India-USA virker ustoppelig, som Air Indias (foreslått) nye rute er et eksempel på (blir også verdens lengste): http://www.dailymail.co.uk/travel/tr...Francisco.html

Just my 2 cents. Personlig vil jeg ikke reise til USA, eller land som følger dollaren nøye, på en god stund fordi jeg får mer for pengene mine andre steder. I tillegg finnes store deler av verden sør og øst for Norge - og ikke kun vestover... Lykke til SAS - dere satser dessverre feil vei.
Old 10-11-2015, 09:33   #144
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Så denne på FB i dag.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_5292.jpg
Views:	2080
Size:	107.2 KB
ID:	39769  
Old 10-11-2015, 09:34   #145
haakonks
ScanFlyer Silver

I følge SAS på Facebook så starter billettsalget til Miami i dag.

Første avgang fra Oslo er 28. september 2016
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2015, 09:38   #146
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Har de da faktisk fått slots?
Old 10-11-2015, 09:46   #147
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Det var jo ingen superpris akkurat. Håper på kampanjepriser utover vinteren/våren.

Akkurat nå ligger jo OW og SkyTeam med rundt 4000 kr is amme periode, og BA/VS har ofte salg ned i 3300 kr t/r, samt DY til FLL for under 3000 kr.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2015, 10:07   #148
BGOflyer
ScanFlyer Blue

Når ca kan man forvente at bonusbilletter legges ut til Miami?
BGOflyer is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2015, 10:14   #149
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fry View Post
Det var jo ingen superpris akkurat. Håper på kampanjepriser utover vinteren/våren.

Akkurat nå ligger jo OW og SkyTeam med rundt 4000 kr is amme periode, og BA/VS har ofte salg ned i 3300 kr t/r, samt DY til FLL for under 3000 kr.
KL/DL har ofte priser til MIA for under 3000kr.
Old 10-11-2015, 10:41   #150
darkcho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fry View Post

Kampanjer kommer nok, men husk at OW og SkyTeam ikke er direkte flights. Direkte kan ofte prises noe høyere pga veldig mange gjerne vil ha det, kontra ekstra flights og poeng. Forstå det den som kan
Old 10-11-2015, 11:09   #151
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

CPH-MIA SK953 09:35 - 13:50 - A330-300 - mandag, torsdag, lørdag,
MIA-CPH SK954 15:50 - 07:10+1 - A330-300 - onsdag, fredag, søndag

OSL-MIA SK955 09:40 - 13:50 - A330-300 - tirsdag, onsdag, fredag, søndag
MIA-OSL SK956 15:50 - 07:05+1 - A330-300 - mandag, tirdag, torsdag, lørdag

Relativt tidlig avreise fra CPH og OSL
Old 10-11-2015, 12:40   #152
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Forsøker å se etter mulige connections via MIA (testet flere byer i USA, samt latinamerika) uten å finne noe som helst. Er dette noe som evt kommer etter hvert?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2015, 15:10   #153
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Kampanjer kommer nok, men husk at OW og SkyTeam ikke er direkte flights. Direkte kan ofte prises noe høyere pga veldig mange gjerne vil ha det, kontra ekstra flights og poeng. Forstå det den som kan
Riktig det, men ofte har jo SK og UA direktepriser til NYC for under 3000 så vi får håpe de priser MIA i samme sjiktet når salgene kommer.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2015, 15:31   #154
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Forsøker å se etter mulige connections via MIA (testet flere byer i USA, samt latinamerika) uten å finne noe som helst. Er dette noe som evt kommer etter hvert?
Det kommer nok. Amerikanske selskaper følger litt andre mønstre når det gjelder endring av ruteprogram, så det er uansett lite verdt å booke connection nå. Du er garantert 3-4 schedule changes.
Radar Station KGRV3
Old 10-11-2015, 15:32   #155
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Har de da faktisk fått slots?
MIA er ikke slotregulert.
Radar Station KGRV3
Old 10-11-2015, 18:03   #156
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
MIA er ikke slotregulert.

Det er vel ikke helt riktig? Slik jeg har forstått det så har faktisk SAS en utfordring med og skaffe en slot på MIA. Uten om jeg vet det er en "klassisk" slot eller om det her er snakk om tilgang til en gate. Som vel ofte er en utfordring på amerikanske flyplasser?
Old 10-11-2015, 18:23   #157
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er korrekt - det er tilgang til gate som er utfordringen på de fleste amerikanske flyplasser. Og siden det er en internasjonal flight, er det nok tilgang på de internasjonale fasilitetene (ankomst) som begrenser her.
Radar Station KGRV3
Old 11-11-2015, 21:28   #158
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
SAS today (11NOV15) is opening reservations for planned service to Miami, scheduled to commence in Fall 2016. The Star Alliance member will be operating following routes, with A330-300 aircraft.

eff 28SEP16 Copenhagen – Miami 3 weekly
SK953 CPH0930 – 1350MIA 333 146 (eff 29SEP16)
SK954 MIA1550 – 0710+1CPH 333 357

eff 28SEP16 Oslo – Miami 4 weekly
SK955 OSL0940 – 1350MIA 333 x146
SK956 MIA1550 – 0705+1OSL 333 x357 (eff 29SEP16)
http://airlineroute.net/2015/11/11/sk-mia-sep16/
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2015, 17:04   #159
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Når slippes award billettene?

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2015, 14:59   #160
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er vel ikke helt riktig? Slik jeg har forstått det så har faktisk SAS en utfordring med og skaffe en slot på MIA. Uten om jeg vet det er en "klassisk" slot eller om det her er snakk om tilgang til en gate. Som vel ofte er en utfordring på amerikanske flyplasser?
MIA er i aller høyeste grad slot regulert. Kun et fåtall av flyplasser som er slot regulerte kan knyttes direkte opp til at det er begrenset ankomst og avgangskapsitet i tilknytning til rullebane.

For de fleste flyplasser gjelder det gate, antall bakke bevegelser, antall tillate pax i terminal, security og en rekke andre faktorer.

Utfordringen til SAS har vært å få slot på MIA. Jeg er usikker på om de nå har fått en løsning, men har registrert og hørt om stor intern missnøye med at både Hong Kong og Newark ble lansert uten at dette var på plass. Det får meg til å tro at de denne gangen har det hele på plass før de la ut tidene. Vil tro at det er Avianca de da har handlet med. De besitter en rekke slots rundt oppsatt ankomst og avgangstid.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules