Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-09-2015, 22:45   #1
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
I nesten alle andre saker der det er uenighet i nemnda, stemmer flyselskapenes representanter mot erstatning.
Det er også interessant at det er personen med antageligvis størst juridisk kompetanse. Men det er også noe med sammensettingen av juryen som er ulik i sakene. Hvis selskapene føler at det er slik deres praksis er så ønsker man ikke at andre selskaper skal "slippe unna" billigere.
Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Interessant nok nevnes det også at beskyttelse har blitt mer tilgjengelig, så kanskje vi får praksisendringer her?
Barnevogner er et interessant tema. I regler så er det som regel regnet som skjør bagasje ikke egnet for transport. Men fra gammelt av, i tiden hvor man ikke i hovedsak konkurrerte på pris, men på service og andre ting, så man fikk svært negativ omtale av ikke å erstatte barnevogner når den var skadet, siden det er ganske vesentlig for familier med spedbarn eller mindre småbarn. Derfor har praksis blitt slik. Men med LCC'ene så har dette endret seg.
Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Litt overraskende at ikke flyselskapet får ansvaret for denne forsinkelsen, synes jeg.
Flyselskapet er ikke skyld her, flyet landet på rutetid, tiden mellom avgangene er lengre enn MCT. Flyselskapet kan ønske seg "bedre" parkeringer, men endelig avgjørelse gjøres av flyplassen (ATC/Flyparkering), og er dermed utenfor flyselskapets kontroll.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2015, 10:15   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Flyselskapet er ikke skyld her, flyet landet på rutetid, tiden mellom avgangene er lengre enn MCT. Flyselskapet kan ønske seg "bedre" parkeringer, men endelig avgjørelse gjøres av flyplassen (ATC/Flyparkering), og er dermed utenfor flyselskapets kontroll.
Jeg ser den, men på den annen side så er det egentlig hipp som happ for meg som kunde om flyet lander en time forsinket, om man må vente på buss en time eller bagasje en time. Jeg som kunde har ikke noe forhold til underleverandørene, og flyselskapene som den profesjonelle part burde fått beskjed om å ordne opp i det forholdet, alternativt får man trekke Avinor inn i klagenemda også. Her var det snakk om tre timer forsinkelse til Bergen, men det kunne vært andre veien og snakk om mye større forsinkelse.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2015, 19:35   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
og flyselskapene som den profesjonelle part burde fått beskjed om å ordne opp i det forholdet, alternativt får man trekke Avinor inn i klagenemda også.
Flyselskapet ordnet opp og fikk passasjeren til endelig bestemmelsessted så raskt som mulig.

Det som er saken er hvorvidt passasjeren har rett til kompensasjon, og her sier loven relativt klart at for forhold hvor flyselskapet ikke er herre over ikke gir rett til kompensasjon.

Quote:
Extraordinary circumstances should be deemed to exist where the impact of an air traffic management decision in relation to a particular aircraft on a particular day gives rise to a long delay, an overnight delay, or the cancellation of one or more flights by that aircraft, even though all reasonable measures had been taken by the air carrier concerned to avoid the delays or cancella- tions.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2015, 20:02   #4
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Flyselskapet ordnet opp og fikk passasjeren til endelig bestemmelsessted så raskt som mulig.



Det som er saken er hvorvidt passasjeren har rett til kompensasjon, og her sier loven relativt klart at for forhold hvor flyselskapet ikke er herre over ikke gir rett til kompensasjon.

Den bestemmelsen gjelder bare ekstraordinære omstendigheter, og det var det ikke her. Men erstatning (som er noe annet enn prisavslag) krever oftes en eller annen form for skyld (noe jeg antar er et vilkår her også, uten at jeg har sjekket ennå). Hvis flyselskapet ikke kan lastes, har man ikke krav på erstatning. Hvis Avinor kan lastes, vil man kunne kreve erstatning av dem. Ikke gjennom denne ordningen, som gjelder flyselskap, men etter alminnelige erstatningsrettslige regler.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2015, 23:02   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,005
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Hvis Avinor kan lastes, vil man kunne kreve erstatning av dem. Ikke gjennom denne ordningen, som gjelder flyselskap, men etter alminnelige erstatningsrettslige regler.
Jeg er ikke jurist, men undres litt over det du sier. Kunden har da ikke kjøpt noe av Avinor. Vedkommende har kjøpt noe av Norwegian.

Om jeg kjøper en TV kan ikke Samsung nekte garanti fordi det var en Toshiba transistor som røk, og be meg heller rette en klage til Toshiba. Det er Samsung som har levert TV'en og de som i så fall må ta dealen med Toshiba. Strengt tatt behøver jeg ikke forholde meg til Samsung en gang. Så lenge butikken jeg har kjøpt av ikke har gått konkurs kan jeg kreve å forholde meg til dem.

(tror jeg)
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2015, 23:45   #6
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg er ikke jurist, men undres litt over det du sier. Kunden har da ikke kjøpt noe av Avinor. Vedkommende har kjøpt noe av Norwegian.



Om jeg kjøper en TV kan ikke Samsung nekte garanti fordi det var en Toshiba transistor som røk, og be meg heller rette en klage til Toshiba. Det er Samsung som har levert TV'en og de som i så fall må ta dealen med Toshiba. Strengt tatt behøver jeg ikke forholde meg til Samsung en gang. Så lenge butikken jeg har kjøpt av ikke har gått konkurs kan jeg kreve å forholde meg til dem.



(tror jeg)

Joda, det som er garantert kan du kreve av den som har gitt garantien. Det som er avtalt kan du kreve av den du inngikk avtalen med. Oppfyller de ikke, vil du ofte kunne kreve prisavslag, nesten uansett hva som er årsaken. Men skal du kreve erstatning, er du avhengig av at noen har påført deg et tap og at de kan bebreides for det.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2015, 06:13   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,005
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Joda, det som er garantert kan du kreve av den som har gitt garantien. Det som er avtalt kan du kreve av den du inngikk avtalen med. Oppfyller de ikke, vil du ofte kunne kreve prisavslag, nesten uansett hva som er årsaken. Men skal du kreve erstatning, er du avhengig av at noen har påført deg et tap og at de kan bebreides for det.
Ok, ser forskjellen. Det var godt forklart.

Men betyr det at hvis jeg booker en tur med Lufthansa og groundhandling ødelegger bagen min, som inneholdt en ting jeg skulle bruke i en presentasjon (som jeg da ikke får holdt)... så er det Menzies (for agumentasjonens skyld) jeg må kreve erstatning fra og ikke Lufthansa. Dette er kanskje ikke et perfekt eksempel, men det reflekterer forundringen min.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 07-09-2015 at 06:17.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2015, 07:46   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Joda, det som er garantert kan du kreve av den som har gitt garantien. Det som er avtalt kan du kreve av den du inngikk avtalen med. Oppfyller de ikke, vil du ofte kunne kreve prisavslag, nesten uansett hva som er årsaken. Men skal du kreve erstatning, er du avhengig av at noen har påført deg et tap og at de kan bebreides for det.
Men disse standarderstatningene etter EU-forodning 261/2004 følger vel ikke de normale reglene for erstatningsrett?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2015, 01:14   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Flyselskapet var ikke forsinket, og med 75 minutter forbindelse så skal det være mer enn rikelig tid for passasjeren å komme seg videre, så hvis alle omstendigheter er ordinære så er det bare et punkt igjen, passasjeren.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dinside.no tester reise-saker kekker Småprat 1 02-06-2017 09:43
Flere flyselskaper gir blaffen i Flyklagenemnda Glenn Flyforum 11 15-07-2010 10:19
Smekk til Norwegian fra Flyklagenemnda jb1 Flyforum 22 31-10-2008 00:12


All times are GMT +2. The time now is 06:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.