![]() |
|
|
![]() |
#1 | |||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jeg ser den, men på den annen side så er det egentlig hipp som happ for meg som kunde om flyet lander en time forsinket, om man må vente på buss en time eller bagasje en time. Jeg som kunde har ikke noe forhold til underleverandørene, og flyselskapene som den profesjonelle part burde fått beskjed om å ordne opp i det forholdet, alternativt får man trekke Avinor inn i klagenemda også. Her var det snakk om tre timer forsinkelse til Bergen, men det kunne vært andre veien og snakk om mye større forsinkelse.
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Det som er saken er hvorvidt passasjeren har rett til kompensasjon, og her sier loven relativt klart at for forhold hvor flyselskapet ikke er herre over ikke gir rett til kompensasjon. Quote:
![]() |
![]() |
#4 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Den bestemmelsen gjelder bare ekstraordinære omstendigheter, og det var det ikke her. Men erstatning (som er noe annet enn prisavslag) krever oftes en eller annen form for skyld (noe jeg antar er et vilkår her også, uten at jeg har sjekket ennå). Hvis flyselskapet ikke kan lastes, har man ikke krav på erstatning. Hvis Avinor kan lastes, vil man kunne kreve erstatning av dem. Ikke gjennom denne ordningen, som gjelder flyselskap, men etter alminnelige erstatningsrettslige regler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Om jeg kjøper en TV kan ikke Samsung nekte garanti fordi det var en Toshiba transistor som røk, og be meg heller rette en klage til Toshiba. Det er Samsung som har levert TV'en og de som i så fall må ta dealen med Toshiba. Strengt tatt behøver jeg ikke forholde meg til Samsung en gang. Så lenge butikken jeg har kjøpt av ikke har gått konkurs kan jeg kreve å forholde meg til dem. (tror jeg)
![]() |
![]() |
#6 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Joda, det som er garantert kan du kreve av den som har gitt garantien. Det som er avtalt kan du kreve av den du inngikk avtalen med. Oppfyller de ikke, vil du ofte kunne kreve prisavslag, nesten uansett hva som er årsaken. Men skal du kreve erstatning, er du avhengig av at noen har påført deg et tap og at de kan bebreides for det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Men betyr det at hvis jeg booker en tur med Lufthansa og groundhandling ødelegger bagen min, som inneholdt en ting jeg skulle bruke i en presentasjon (som jeg da ikke får holdt)... så er det Menzies (for agumentasjonens skyld) jeg må kreve erstatning fra og ikke Lufthansa. Dette er kanskje ikke et perfekt eksempel, men det reflekterer forundringen min.
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 07-09-2015 at 06:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Flyselskapet var ikke forsinket, og med 75 minutter forbindelse så skal det være mer enn rikelig tid for passasjeren å komme seg videre, så hvis alle omstendigheter er ordinære så er det bare et punkt igjen, passasjeren.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dinside.no tester reise-saker | kekker | Småprat | 1 | 02-06-2017 09:43 |
Flere flyselskaper gir blaffen i Flyklagenemnda | Glenn | Flyforum | 11 | 15-07-2010 10:19 |
Smekk til Norwegian fra Flyklagenemnda | jb1 | Flyforum | 22 | 31-10-2008 00:12 |