![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei.
Hvordan virker / styres det automatiske anti-turbulens system i en 787? Noen som har en god forklaring/beskrivelse på dette systemet ? Viser dette seg og være effektivt ..... samt er det andre fly som vil komme med dette system ( A 350 -777 -737 max) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Uten sammenligning forøvrig, men hadde ikke TriStar 500 "Gust Alleviation" som benyttet aileron og/eller spoilere til et tilsvarende formål?
Edit: Fant det ut selv: Quote:
Forøvrig har også alle Airbus med FBW controls tilsvarende bruk av spoilere. Last edited by Stone; 28-08-2015 at 23:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Forskjellen er vel at 787 kan forutse en kommende bevegelse før den den er der.
accelerometere o.l. merker jo først at det skjer noe når det faktisk er bevegelse, mens 787 systemet med trykksensorer osv i tillegg vil merke at noe er på gang før det kommer og man kan dermed sette inn mottiltak tidligere. W
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Finnes det en mer utdypende beskrivelse av dette systemet ("trykksensorer osv")? Artikkelen som ble linket til (geek.com) beskriver bare accelerometere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for svar/info.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Nei det forutses ikke noen verdens ting med mindre piloten er i nær slekt med Snåsamannen. Derimot kan man begrense en bevegelse ved hjelp av teknologi som virker kjappere enn mennesker klarer ;-) sett fra mennesket kan det godt se ut som om man forutser hva som skjer ;-)
![]() |
#9 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() Quote:
Å si at flyet klarer å forutse bevegelser før de er der, er vel kanskje å tøye strikken litt? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Ett fly har meget stor masse og stor stabilitet rundt aksene fordi det er i fart. Treghetsmoment og stabilitet. For å sette denne massen i bevegelse trengs det ganske store krefter. Hvis trykket f.eks begynner å øke svakt på den ene siden av halen er dette målbart med en trykkmåler - MEN flyet pga treghetsmoment og stabilitet har fortsatt ikke begynt å røre på seg. Ved hjelp av avansert software basert på analyser av turbulens osv og mange sensorer kan man derfor med stor sannsynlighet forutsi at det vil komme en bevegelse *før* den har intruffet. Vi snakker riktignok om millisekunder her... Blir litt som om du har ett barometer på veggen hjemme hvor lufttrykket begynner å falle. Sjansen er stor for at det da er lavtrykk på vei, men du har fortsatt tid til å finne fram paraplyen før det begynner å regne ![]() W
![]() |
![]() |
#11 |
Flyjunkie
|
![]()
Så flyet bruker sensordata, prosessorkraft og avansert software for å beregne hvordan flyet vil bevege seg, ut i fra de dataene som er tilgjengelig. Jeg klarer ikke helt å se at dette er så nytt, bortsett fra at det i denne generasjonen fly selvfølgelig fungerer bedre enn forrige generasjon.
Enhver trykkforandring vil forårsake bevegelse (dog mikroskopisk) samtidig som sensoren merker trykkforandringen. Signalet om trykkforandringen vil komme frem til styringsenheten etter at bevegelsen er skjedd. Dog - vi snakker mikroskopiske bevegelser her... Og det barometereksempelet fungerer dårlig på en innflyttet bergenser... Her hadde man løpt i skyttel til paraplystativet om man skulle fulgt barometeret... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
![]() W
![]() |
![]() |
#13 |
Flyjunkie
|
![]()
Jeg er enig med Boeings Chief, og flotte greier og alt det der, men det er ikke det jeg snakker om.
Du brukte eksempel med trykkforandring rundt halen. Halen *vil* få en ørliten bevegelse ved en trykkforandring, selv om denne mikroskopiske påvirkningen ikke er nok til å påvirke flyets inertia. Selvfølgelig. Vi snakker om en enorm metall/komposittklump. Og vi er skjønt enige om at flyet har bedre prosessorkraft, software, sensorer, styreflater etc og dermed kan reagere raskere. Mye raskere. Flott det, for all del, men flyet er likevel på etterskudd i forhold til hva som skjer i omgivelsene. Ingen trykkforandring, ingen kalkulasjon. At det *virker* som om flyet kan forutse bevegelser skal jeg gå med på, men dette er ren kalkulasjon av sensordata. Som han sier i artikkelen, er dette en videreutvikling av tidligere systemer, og de bruker også input fra gyroskoper og aksellerometre, som jo er avhengig av bevegelse for å trigge noe. Hadde flyet kunne oppdaget - og kalkulert - når luftstrømmer endrer seg, og timet det slik at kontrollflatene endret seg i det samme øyeblikk som flyet traff den endrede vindretningen, skulle jeg gladelig tatt av meg hatten og det som er... da kan vi snakke om å forutse bevegelser før de inntreffer. Men dette handler nok bare i bunn og grunn om at vi har en litt forskjellig definisjon av ordet forutse. Egentlig tror jeg vi er helt enige. ![]() Og takk og pris for at man videreutvikler disse systemene. Selv er jeg en av de som bestiller sete foran og trekker frem spyposen ved minste antydning til bevegelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Høres vel ut som du hverken er helt enig med deg selv, meg eller Boeing, men pytt pytt, nære nok
![]()
![]() |
#15 |
Flyjunkie
|
![]()
Jeg synes jeg har argumentert for det samme hele tiden, noe også innholdet i artikkelen du linket til, støtter opp om. Slik jeg forstår den.
Neste gang du har behov for siste ordet i en diskusjon med meg, hadde jeg satt pris på om du unngår å bruke hersketeknikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
accelerometer og gyro som alle andre og ikke behøvd trykkmålere og avansert software som analyserer dette! Igjen ref de 3 Boeing sitatene. Å motvirke en allerede startet bevegelse er ikke allverdens hokus pokus, å motvirke en som ikke har startet enda er betydlig vanskeligere og noe helt annet. Så kan du selvsagt argumentere at det er krefter som påvirker halen når trykket forrandrer seg, og det har du selvfølgelig rett i, men flyet har pga av inertia, friksjon og stabilitet ikke startet å bevege seg enda. Det blir litt som om du prøver å dytte danskebåten med hendene, det skjer ikke spesielt mye... men det er målbart med en trykkmåler... Som du sier så handler dette om hvilken bevegelse vi snakker om å forutse, jeg snakker om flyet/danskebåten, du snakker tydligvis om luften rundt flyet, eller bevegelsen til han som prøver å dytte danskebåten. Isåfall har vi begge rett, vi bare snakker om to forskjellige ting. W
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flightradar24 - hvordan virker det? | Norshuttle737NG | Register- og ATC-Forum | 36 | 25-04-2024 10:26 |
Flyradar - hvordan virker den? | bonzki | Register- og ATC-Forum | 2 | 27-05-2011 20:45 |
Om PAPI - hvordan virker det? | Wig-wag | Flyteknisk forum | 30 | 11-02-2011 22:20 |
Nytt system for å varsle turbulens | DY | Flyforum | 0 | 14-07-2005 13:54 |