Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2015, 12:09   #1
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
SAS Første widebody på Fornebu

Sitter og ser på alle de flotte bildene fra Fornebu på Airpics. Blir både glad og takknemlig når jeg tenker på at noen har tatt seg brydderiet og arbeidet med å etablere en slik flott billeddatabase som dette. All honnør til de rette vedkommende for det!

Jeg lurer på om SAS A300 var de første bredbuksflyene som trafikkerte på FBU. Når jeg bodde i nærheten av FBU tidlig på 80-tallet var det svært sjelden store fly på flyplassen, men etterhvert kom det jo noen innimellom, både A300, A310, B747, B767, L1011 og DC-10.

Jeg husker jeg så SAS med A300 på FBU ifm juletrafikken i 1980 eller 1981, og lurer altså på om det var disse maskinene som var de første widebody-flyene på FBU. Jeg tror det er noen her på forumet som kan bekrefte eller avkrefte dette.

Beste hilsen Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2015, 16:18   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,568
Default Re: Første widebody på Fornebu

Andre aktuelle kandidater kan vel bare ha vært SAS DC-10, A300 fra Air France eller L-1011 fra BA ..?

Eldste bilde på Airliners er SAS A300 i 1981 ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 10:33   #3
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Første widebody på Fornebu

Den første widebody i fast trafikk på FBU, var SAS med A300B2 i 1980, sommerrutene.

Den første widebody som landet på FBU, var en Martinair DC-10 i 1973

Den første widebody som var å se ved FBU, var en lowpass med SAS sin første 747 SE-DDL i februar eller mars 1971, men den landet ikke!

Det er så lang jeg vet pr i dag, august 2015, (og for så vidt det samme jeg ville svart i august 1980...)
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 13:03   #4
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
Default Re: Første widebody på Fornebu

Takker og bukker Ole Johan!

Vet du hva slags oppdrag Martinair DC-10'en var ute på?

Beste hilsen Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2015, 19:00   #5
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Første widebody på Fornebu

Ole Johan har sikkert rett i at det var Martinair som kom med DC-10 først, men det var også meningen at KLM skulle komme innom i forbindelse med charterflyvninger som egentlig skulle gå til GEN, slik at man skulle få måle hvor mye støy flyene lagde. Som Airbus var også DC-10 solgt inn som et spesielt stillegående fly, men leverte nok i mye mindre grad på det løftet.

K
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2015, 19:06   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,568
Default Re: Første widebody på Fornebu

727 var jo den første 'whisperjet'. Ikke sikker på at den holdt lenge ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 13-08-2015, 19:39   #7
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Første widebody på Fornebu

Quote:
Originally Posted by Falcon View Post
Ole Johan har sikkert rett i at det var Martinair som kom med DC-10 først, men det var også meningen at KLM skulle komme innom i forbindelse med charterflyvninger som egentlig skulle gå til GEN, slik at man skulle få måle hvor mye støy flyene lagde. Som Airbus var også DC-10 solgt inn som et spesielt stillegående fly, men leverte nok i mye mindre grad på det løftet.

K
Det stemmer Kristian, men så videt jeg vet kom aldri KLM DC-10 til FBU, men den kom til GEN kanskje allerede i 1972. Mener jeg har sett bilde av den derfra på et av Facebook-forumene...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2015, 19:41   #8
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Første widebody på Fornebu

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
727 var jo den første 'whisperjet'. Ikke sikker på at den holdt lenge ...

JA, og om det var Boeing eller Eastern som ville kalle den "Whisper Jet" så var den uansett en "bråkebøtte" i forhold til DC-10 og Tristar. Men i 1964/65 var det lett å finne de som bråkte mer.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Widebody intraeuropeisk ENGML4 Reiseforum 35 17-12-2014 10:17
Widebody over Norefjell 29/1 Intemezz Register- og ATC-Forum 4 30-01-2011 14:26
Widebody i Tromsø PSC TOS Bilder & foto 3 24-04-2008 06:29
Referat fra første møte i Fornebu-gruppen, 09jan07. Falcon Flyhistorisk forum 2 12-01-2007 23:18
Ny widebody LN-MOW Flyforum 3 09-11-2006 22:51


All times are GMT +2. The time now is 00:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.