![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
|
![]()
Sitter og ser på alle de flotte bildene fra Fornebu på Airpics. Blir både glad og takknemlig når jeg tenker på at noen har tatt seg brydderiet og arbeidet med å etablere en slik flott billeddatabase som dette. All honnør til de rette vedkommende for det!
Jeg lurer på om SAS A300 var de første bredbuksflyene som trafikkerte på FBU. Når jeg bodde i nærheten av FBU tidlig på 80-tallet var det svært sjelden store fly på flyplassen, men etterhvert kom det jo noen innimellom, både A300, A310, B747, B767, L1011 og DC-10. Jeg husker jeg så SAS med A300 på FBU ifm juletrafikken i 1980 eller 1981, og lurer altså på om det var disse maskinene som var de første widebody-flyene på FBU. Jeg tror det er noen her på forumet som kan bekrefte eller avkrefte dette. Beste hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,568
|
![]()
Andre aktuelle kandidater kan vel bare ha vært SAS DC-10, A300 fra Air France eller L-1011 fra BA ..?
Eldste bilde på Airliners er SAS A300 i 1981 ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Den første widebody i fast trafikk på FBU, var SAS med A300B2 i 1980, sommerrutene.
Den første widebody som landet på FBU, var en Martinair DC-10 i 1973 Den første widebody som var å se ved FBU, var en lowpass med SAS sin første 747 SE-DDL i februar eller mars 1971, men den landet ikke! Det er så lang jeg vet pr i dag, august 2015, (og for så vidt det samme jeg ville svart i august 1980...)
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
|
![]()
Takker og bukker Ole Johan!
Vet du hva slags oppdrag Martinair DC-10'en var ute på? Beste hilsen Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Ole Johan har sikkert rett i at det var Martinair som kom med DC-10 først, men det var også meningen at KLM skulle komme innom i forbindelse med charterflyvninger som egentlig skulle gå til GEN, slik at man skulle få måle hvor mye støy flyene lagde. Som Airbus var også DC-10 solgt inn som et spesielt stillegående fly, men leverte nok i mye mindre grad på det løftet.
![]() K |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,568
|
![]()
727 var jo den første 'whisperjet'. Ikke sikker på at den holdt lenge ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
JA, og om det var Boeing eller Eastern som ville kalle den "Whisper Jet" så var den uansett en "bråkebøtte" i forhold til DC-10 og Tristar. Men i 1964/65 var det lett å finne de som bråkte mer.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widebody intraeuropeisk | ENGML4 | Reiseforum | 35 | 17-12-2014 10:17 |
Widebody over Norefjell 29/1 | Intemezz | Register- og ATC-Forum | 4 | 30-01-2011 14:26 |
Widebody i Tromsø | PSC TOS | Bilder & foto | 3 | 24-04-2008 06:29 |
Referat fra første møte i Fornebu-gruppen, 09jan07. | Falcon | Flyhistorisk forum | 2 | 12-01-2007 23:18 |
Ny widebody | LN-MOW | Flyforum | 3 | 09-11-2006 22:51 |