![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2014
Posts: 363
|
![]()
Og forøvrig så er ikke Latvia i Øst-Europa. De baltiske landene er nordeuropeiske både geografisk og (i stor grad) kulturelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Videre så skriver de "Percentages of drivers testing positive are high in Cyprus, Great Britain, Poland and Slovenia, for example, but are lower where enforcement is highest." (Østerrike, Portugal og Frankrike ligger også høyt oppe her). Kanskje bør vi så holde oss unna britiske, portugisiske og franske selskaper, eller evt forvente at de som jobber i slike selskaper er mer tilbøyelige til å ikke overholde "avholdenheten"...? Kilde: http://archive.etsc.eu/documents/Dri..._Tolerance.pdf Last edited by TOS; 11-08-2015 at 14:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2014
Posts: 363
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Strengere i Norge, men nokså likt i Baltikum i forhold til resten av Europa (dvs. Estland har vel samme grense som oss i Norge). Se forøvrig tabell 1 i rapporten for en oversikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 407
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Poenget er vel uansett at det er en rekke andre land i Europa, f.eks. Storbritannia, hvor innslaget av folk som blåser rødt i kontroller er veldig høyt (rundt 11% av de som ble sjekket i 2010, om jeg husker tallet riktig), samt at drikkekultur og holdninger i alle fall tradisjonelt sett har vært nokså forskjellig fra f.eks. Skandinavia. Skal man så, basert på argumentasjonen i andre innlegg her, forvente at crew fra britiske selskaper i mindre grad er avholden før de skal ut å fly? Det samme spørsmålet kan man stille seg om f.eks. franske selskaper. Svaret er nok kanskje at graden av fyllekjøring i bil neppe er noen god indikator i en sak som denne. Last edited by TOS; 11-08-2015 at 23:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Jeg vil tro at norsk og svensk crew ligger best ann når det gjelder pliktmessig avhold i Europa. Jo lenger sør og øst i Europa man kommer jo mer tvilsomt blir det tror jeg.
Storbritania og Frankrike ligger som Norge mye bedre ann på korrupsjonsindeksen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
For å gjenta spørsmålet mitt: Er det noen grunn til å tro at piloter i selskaper i Storbritannia og Frankrike er mer tilbøyelig til å stille på jobb med alkohol i blodet? Jeg skjønner hva du forsøker å få frem, men koblingen mellom alkoholkultur og bilkjøring til det å utføre sin jobb i luftfarten har jeg litt problemer med å se. I tillegg så viser de offisielle tallene at de baltiske landene ikke er spesielt ille i så måte, så kan man selvsagt bare spekulere i hvor mange som kjøper seg fri. Last edited by TOS; 12-08-2015 at 00:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Newcomer
Join Date: Aug 2015
Posts: 18
|
![]()
Synes dette er helt utrolig. Jeg tenker at man bør holde seg unna alkohol kvelden før man skal på jobb uannsett hvilken jobb det dreier seg om, men særlig i arbeid hvor man har ansvar for andres sikkerhet.
Er enig med andre her som skriver at det bør være tilfeldige kontroller på dette, men vet ikke om det kanskje allerede er det? Utrolig bra at noen ga beskjed! |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Melding fra moderator
Vennligst hold denne tråden til det som er relevant i forbindelse med hendelsen på Gardermoen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Du kan ha noe "å hente" i en sak om annen påvirkning/rus enn alkohol, hvor da rusen blir omgjort til en alkoholpromille, men i en alkoholpåvirkningssak er det nær sagt umulig å komme med noe forsvar som får juridisk betydning. I så fall er det gjerne en helt ung person som påstår at han/hun trodde cideren var alkofri (ikke særlig anvendelig her antar jeg) el. nødrett ("måtte" stikke av i bil (fly?) fra en farlig situasjon, selv om man visste man var påvirket. Sistnevnte heller ikke særlig aktuell her. Fordi bedømmingen av straffbarhet for promille for bil/båt/fly er såpass preget av objektive vilkår, og fordi svarene fra FHI på alho er nesten uten tvil, går de fleste saker som tilståelsessaker - siktede/tiltalte har stort sett aldri noe å komme med som får betydning for annet enn hvilket straff som skal utmåles (og selv det er nokså skjematisk satt opp). Sammenligner selvfølgelig med promillesaker for bil her, uten at det er store forskjellen juridisk sett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2014
Posts: 363
|
![]()
Faktisk så har man ikke rett på offentlig oppnevnt forsvarer hvis man er satt under tiltale for promillekjøring med bil, men det har man altså hvis det gjelder fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]()
Minner om dette:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Det er en del yrker som har pliktmessig avhold, bl.a. flypersonell. Følgelig gjelder andre regeler enn for folk som fyllekjører på fritida.
Til debatten om Baltikum tilhører øst-europa: Trekk en median gjennom Europa og se hva som ligger øst for den, og da har du svaret.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kabin crew tatt med promille på SVG | DC 10-30 | Flyforum | 21 | 14-07-2019 15:58 |
Novair søker cabin crew (OSL) | Glenn | Flyforum | 1 | 11-12-2011 01:05 |
Norwegian/Thomas Cook, Cabin Crew OSL | LovNy | Småprat | 8 | 11-08-2011 15:38 |
Air France ansatt tatt med hasj på Osl | MartinL | Flyforum | 10 | 02-01-2010 17:53 |
Flere bilder tatt i jobbpause- på OSL natt til Lørdag 17/11 | SE-DYD | Bilder & foto | 5 | 19-11-2007 13:15 |