![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei ser stadig vekk her inne det er tatt bilder fra cabinen under landing. Men er dette lov?
Fløy selv med Norwegian til Gotland ifjor og prøvde å få tatt bilder da vi var på vei inn mot øya, men fikk straks streng beskjed av flyvertinnen om å skru av kameraet. Så derfor stusset jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Pleier å spørre når eg går ombord eg. Som oftest går det fint, men har vært ute for att eg ikkje har fått tatt bilder under takeoff og landing også. Men er nok mange som tek bilder uten og spørre også.
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Fordi elektronisk utstyr skal/skulle være avslått under avgang og landing, antar jeg. Nå er det vel stort sett bare elektronisk utstyr med radiosender som må være avslått, er det ikke? Jeg er ikke helt oppdatert. Noen tillater vel radiosender også nå kanskje, altså mobiltelefon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
EBD
|
![]()
Det er også forskjell på størrelsen på kamera.
Et stort speilrefleks med stor linse kan gjøre godt med ugang ved plutselig turbulens. Det er vel samme grunn til at pc skal pakkes ved mens pads får være fremme.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg har aldri fått noe tilsnakk mht. størrelse ang. speilrefleks. Har sikkert hatt det framme ved over 100 avganger/landinger. Også ved nødutgang har jeg fått grønt lys så lenge jeg har hatt kameraet rundt halsen.
For ca. 10 år siden fikk jeg beskjed om å pakke det vekk en gang fordi mitt daværende filmbaserte kamera hadde elektronikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
EBD
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har aldri hatt troen på at elektronikken har hatt noen som helst betydning. Hvorfor har ikke elektronikken i alle våre duppeditter noe som helst å si etter take-off og før landing da?
Dette med at alt skal være avslått/pakket ned under take-off og landing har kanskje heller noe med at dette er de to mest kritiske fasene under en hel flytur, og skulle noe skje, vil kabinpersonalet trenge vår øyeblikkelige oppmerksomhet. Da kan vi ikke sitte i hver vår lille verden å fikle med vårt. Det tror nå jeg. Og så kunne de bare sagt det, fra børjan av... ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hmm, Sas og Norwegian har vel begge nye regler nå, kan høre på musikk og bruke mobilen så mye du vil inkl fotofunksjonen under hele flyreisen inkl. take off og landing, så lenge flymodus er aktivisert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er tydeligvis rom for tolking av regelverket.
Hvis en ser bort fra regler, der det som kjent er forskjeller mellom flyselskapene (China Southern tillater ikke smarttelefon i flymodus påslått om bord i flyet, men ipad er lov – go figure), så gir det mening at det er lov å dille med små dingsebomser hele tiden mens tyngre harde ting som laptop, stort speilereflekskamera osv ikke er lov. At det er lov å høre på musikk under takeoff/landing er jo også litt ymse i tilfelle noe uforutsett skjer og det er behov for at alle hører instrukser gitt på PA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tusen takk for svar folkens. Jeg har et annet spørsmål litt I samme lei. Skal som kjent fly Norge rundt med Widerøe I sommer og har smartphone. Har jeg lov til og er det mulig I flymodus og ha på gps mottaket på den slik at jeg kan følge med på kart hvor vi til enhver tid flyr?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
På spørsmål om det er lov vil nok samme grad av tolking og forskjellig håndheving som nevnt i innlegg over gjøre seg gjeldende. Før i tiden het det jo at ting med antenne måtte være av. Dette fordi oscillatoren som styrer frekvensfilteret kunne støye. I dagens digitale verden kan jeg ikke skjønne annet enn at oscillatorkretsen ikke støyer mer enn en prosessor (eller et quartz-styrt armbåndsur) og dermed kan en ren mottaker sees på som en passiv enhet og det medfører ingen sikkerhetsrisiko å ha den aktiv. Og all den tid en aktiv WIFI sender er tillatt om bord vil jeg si det er hevet over tvil at en GPS mottaker er uproblematisk. Så jeg vil si at det *burde* være lov. Om det betyr at det også *er* lov skal jeg ikke si for sikkert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Er en Sony Experia jeg har, men er vel kanskje samme opplegget som HTC. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Et helt annet spørsmål er jo hvor følsom antenne det er i Experiaen din og hvor mye flykroppen demper signalet. GPS foretrekker jo fri sikt, selv om den ikke er like kresen som en parabolantenne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
|
![]()
Fotografering fra luften var meget strengt regulert tidligere, i Norge gjennom Lov om Luftfart (forskrift 1. juni 1970 nr. 3688). inn til spesielt en del militære plasser i nord-norge var dette meget strengt under den kalde krigen.
Loven er i senere tid opphevet og erstattet med en mer tidsriktig tekst fra forsvaret. Med referanse til ditt spørsmål står det.. "For enkeltstående tilfeller av luftfotografering eller opptak med luftbårne sensorsystemer kreves normalt forhåndstillatelse. Tillatelse kreves ikke for fotografering som foretas av passasjerer i luftfartøyer i rute-, charter- eller taxitrafikk." Hvert enkelt land kan ha sine egne sikkerhetsbestemmelser rundt dette, men de fleste land ligger inn- og utflygingstraseer utenfor sensitive område, noe som gjør at det ikke trengs spesielle begrensninger for rutefly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Utifra egne erfaringer i cockpit på rutefly kan GPS-mottakere i PEDs bli litt svake. En kollega som gjerne forteller alt mulig rart om ruta når vi flyr charter har en extern GPS-mottaker koblet til Ipad med moving map.
I småfly er det mindre problemer. Har egentlig aldri forsøkt i kabinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
EBD
|
![]()
GPS fungerer som regel fint inne i flyet. Jeg har gjort det noen ganger, dog alltid fra vindusplass.
Tar gjerne bien minutter før den får kontakt men etter det fungerer det. Her er det kjekt med en app som ikke stenges når du stenger skjermen. Jeg har en som heter GPS speed, den er alltid aktiv. Kartet er kun i søkemodus når skjermen er på.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fotografering i Jakarta | sk931 | Bilder & foto | 1 | 12-01-2016 11:29 |
Pris for fotografering | Vede | Bilder & foto | 7 | 02-11-2014 14:22 |
Fotografering i Wien | sk931 | Flyforum | 3 | 24-08-2007 00:59 |
Fotografering... | sk931 | Flyforum | 3 | 16-05-2006 02:38 |