Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 02-06-2015, 13:54   #121
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2015-tråden)

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Jeg begynner å lure litt hva Norwegian egentlig driver med her. Snart 3 døgn forsinket, burde være mulig å få passasjerene hjem noe tidligere?! Er det økonomiske motivert for å gjøre det så billig som mulig, eller rett og slett mangel på ledig flykapasitet som gjør at dette drar ut såpass?

Reagerer også litt på at Norwegian blir overrasket over at innleid fly/mannskap trenger hvile, og plutselig utvider forsinkelsene med 10-12 timer ytterligere. Virker på meg som noe taktisk å forsinke avgangen litt og litt.

Tror Norwegian må passe seg slik at de ikke får media mot seg slik som i fjor. Personlig flyr jeg gjerne DY, men når jeg skal til USA i sommer var de utelukket da jeg må hjem i tide!

Det er helt klart mangel paa alternativer, flyene fra vest kysten er svaert fulle saa selv SAS og vennene deres ville nok staa overfor store utfordringer med alternativ transport.
Old 02-06-2015, 14:59   #122
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2014-tråden)

Som jeg nevnte litt lenger opp, var mulighetene svært begrenset ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 02-06-2015, 16:16   #123
Sundet81
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-CGJ View Post
Virker på meg som noe taktisk å forsinke avgangen litt og litt.
Dette er hva jeg har mistenkt SAS for å gjøre hver gang jeg har blitt rammet av betydelige forsinkelser fra CPH til OSL. Forsinkelsene oppgis i inkrementer på 15 minutter, slik at man i praksis blir stående og henge ved gate ettersom man i teorien risikerer å måtte vende om i døra i loungen. Siste gang dette skjedde, i februar, spurte jeg rett ut betjening i gate om det var noen sjanse for at flyet kom til å lette innenfor den neste timen, og da svaret var et ærlig dansk "det betvivler jeg meget stærkt", så var saken grei - selv om forventet avgang oppgitt på skjerm nettopp hadde blitt forskjøvet med ytterligere 15 minutter i det tidligere oppgitte avgangstid passerte. Min mistanke er at en forsinkelse på 2-3 timer kanskje av noen oppleves som om tiden går litt fortere når forsinkelsen porsjoneres eller smøres ut med 15 minutters inkrementer - akkurat som Norwegian kan gjøre med noen timer om gangen.

Omvendt skal man selvfølgelig ta høyde for at forventet avgangstid oppgis på basis av tilgjengelig informasjon i øyeblikket. Det ville jo vært surt å oppgi fem timers forsinkelse til passasjerene, som da kan risikere å stikke avgårde både hit og dit, dersom flyet allikevel blir klart etter én time.
Sundet81 is offline  
Old 02-06-2015, 17:43   #124
Starling
ScanFlyer Silver

Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Forsinkelsene skyldes feil på den ene motoren til den første dreamlineren. Teknisk feil er noe som kan ramme alle flyselskap. Det ble det leid inn to fly (B777-200, B767-300) for å fly disse rutene som denne dreamlineren skulle operere. Når det ene innleide flyet nærmer seg Oakland stenges rullebanen midlertidig, slik at flyet må lande på San Fransisco internasjonale lufthavn. Klart det blir forsinkelser.

Det å sende 260 passasjerer med andre flyselskap er ikke mulig i prinsippet engang.
Starling is offline  
Old 02-06-2015, 17:52   #125
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc)

Quote:
Originally Posted by Starling View Post

Det å sende 260 passasjerer med andre flyselskap er ikke mulig i prinsippet engang.

Håhåhå ... Det har jeg vært med på mange mange ganger. Det forutsetter imidlertid at det finnes plass, og det var helt klart en faktor her, hvis det var vurdert.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 03-06-2015, 07:46   #126
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Jeg tror nok at det er mulig å sende 260 stk til Norge innen 3 dager fra USA, det er nok viljen og kostnader det mere henger på....

Det at estimert avgangstid oppgies I korte inkrementer er vel todelt, det kan henda at de klarer å fikse kjærra plutselig? De har alle passasjerene "under kontroll" I gate området...
Old 03-06-2015, 12:44   #127
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Sundet81 View Post
Dette er hva jeg har mistenkt SAS for å gjøre hver gang jeg har blitt rammet av betydelige forsinkelser fra CPH til OSL. Forsinkelsene oppgis i inkrementer på 15 minutter, slik at man i praksis blir stående og henge ved gate ettersom man i teorien risikerer å måtte vende om i døra i loungen. Siste gang dette skjedde, i februar, spurte jeg rett ut betjening i gate om det var noen sjanse for at flyet kom til å lette innenfor den neste timen, og da svaret var et ærlig dansk "det betvivler jeg meget stærkt", så var saken grei - selv om forventet avgang oppgitt på skjerm nettopp hadde blitt forskjøvet med ytterligere 15 minutter i det tidligere oppgitte avgangstid passerte. Min mistanke er at en forsinkelse på 2-3 timer kanskje av noen oppleves som om tiden går litt fortere når forsinkelsen porsjoneres eller smøres ut med 15 minutters inkrementer - akkurat som Norwegian kan gjøre med noen timer om gangen.

Omvendt skal man selvfølgelig ta høyde for at forventet avgangstid oppgis på basis av tilgjengelig informasjon i øyeblikket. Det ville jo vært surt å oppgi fem timers forsinkelse til passasjerene, som da kan risikere å stikke avgårde både hit og dit, dersom flyet allikevel blir klart etter én time.
Nå er vel dette en DU longhaul tråd, men nå er det slik at uansett selskap så er der nok ingen Gate agenter som ønsker å stå å si - ny info om 15 minutter, hvert 15de minutt. Men er det den beskjeden man får fra teknikere så er det jo i grunnen bare den vi kan gi.
Frustrerende - ja, for oss og
krølle is offline  
Old 03-06-2015, 13:10   #128
LN-CGJ
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Forsinkelsene skyldes feil på den ene motoren til den første dreamlineren. Teknisk feil er noe som kan ramme alle flyselskap. Det ble det leid inn to fly (B777-200, B767-300) for å fly disse rutene som denne dreamlineren skulle operere. Når det ene innleide flyet nærmer seg Oakland stenges rullebanen midlertidig, slik at flyet må lande på San Fransisco internasjonale lufthavn. Klart det blir forsinkelser.

Enig i at teknisk skjer alle, og den jevne passasjer aksepterer litt forsinkelse når sånn skjer. Likevel er 70 timer/3 døgn noe i overkant av akseptabelt! Mulig det er utfordrende å få tak i en Longhaul maskin på kort varsel, men et uthvilt crew til å fly DY7063 burde man kunne fått med passivt eller flydd inn noe raskere med TAP feks.

Tror det ligger noen økonomiske motiver tilgrunn for valgt løsning, og ikke passasjerene!
LN-CGJ is offline  
Old 03-06-2015, 21:26   #129
ErlA
ScanFlyer Gold

70 Timers venting er jo prisen man betaler for billigst mulig billetter, Skal selskapet ha spare fly i backup må prisene opp. Er jo ikke verre. Dette er baksiden av å fly til 1500kr oslo-ny
ErlA is offline  
Old 03-06-2015, 21:45   #130
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ingen som har spare fly i backup, men har man stor nok flåte kan man lage en schedule med litt 'luft' som gjør det mulig å hemte seg inn og likevel ha en fornuftig flåteutnyttelse. De fleste selskaper ville kansellert og rebooket (.. ja, jeg har selv stått i Atlanta med 400 passasjerer som trenger ny reiserute til Europa .. ) og vært i rute igjen neste fag, men DY har valgt å gjøre det på denne måten. Hva som var den beste løsningen med tanke på helgens bookinger, er et åpent spørsmål. men man ville nok fått alle avgårde i løpet av en dag eller to med litt fantasi og kredittkort med høy kredittgrense ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 03-06-2015, 22:11   #131
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Mens Norwegian "short haul" har vært en suksess, må jeg si at long haul produksjonen har vært en katastrofe så langt. Forstår ikke at noen orker denne form for rulett.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 03-06-2015, 22:46   #132
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Vel Tally-Ho, hva skjedde med DK836 i går?
Old 03-06-2015, 22:58   #133
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Mens Norwegian "short haul" har vært en suksess, må jeg si at long haul produksjonen har vært en katastrofe så langt. Forstår ikke at noen orker denne form for rulett.

Tally-Ho
Katastrofe? Hva tenker du på? Skal man finne opp ledige seter fra destinasjoner hvor alle alternative flygninger er fulle (jfr kommentarene fra LN-MOW)?
TOS is offline  
Old 04-06-2015, 04:43   #134
wilhelm
ScanFlyer Blue

Er enig at det er en katastrofe for passasjerene når de blir forsinket i mer enn 3 døgn. Når Norwegian ikke velger å reroute pax, men kun gir de valget mellom å vente eller få refundert billetten, så er dette uproft, og en av grunnene til at jeg velger å ikke fly med DU.

w
wilhelm is offline  
Old 04-06-2015, 07:40   #135
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:

Tally-Ho
Flygning er stort sett rulett med tomt kammer, dessverre så hender det at der sitter en kule inni noen ganger

Erindrer enda en DC-10 fra et selskap med samme navn som dette forumet vel er videretuftet på, etter en mega delay tok det vel 1 uke før 10'eren var back on track
krølle is offline  
Old 04-06-2015, 07:49   #136
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det var vel før vi hadde internett, så det teler ikke..

Ja, det var en viss oddball DC10-30 som sto for de groveste delayene. Men det var jo charter ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 04-06-2015, 10:48   #137
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post

Ja, det var en viss oddball DC10-30 som sto for de groveste delayene. Men det var jo charter ..
Hehe, ja, og den gang hadde en papirbilletter og der stod der at rutetider og priser kunne endres uten varsel og
krølle is offline  
Old 04-06-2015, 11:03   #138
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post

Traff et crew fra Finnair rett etter at "Oscar" var kommet inn i flåten. Flyet hadde ikke vært noen hit hos Finnair og hadde mildt sagt dårlig rykte som en mandagsmaskin og en halv. De lo og ønsket lykke til.. og vi vet jo hvordan det gikk

Til slutt ble man vel så lei at den ble flyttet til Manchester som backupmaskin for MyT-gruppen frem til leasingperioden var over? Mener noen her linket til en flyby-video fra UK?

Fant den:
https://www.youtube.com/watch?v=sTMC_EcrAz0
hlorange is offline  
Old 04-06-2015, 16:13   #139
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:

Tally-Ho
Katastrofe og rulett? Nå har det gått relativt smertefritt siste 6 mnd etter at de har endret litt på program og backup og vet ikke hvor mange hundre flyvninger de har gjennomfør i rute i den perioden. Derfor blir det veldig voldsomt hvordan du dømmer konkurrenten din basert på et par tre hendelser siste dager...

Jeg er enig at 70 timers forsinkelse ikke holder selv om pax får kost og losji men både 1 og 2 dagers forsinkelser skjer også for tradisjonelle nettverksselskaper.
SQ321 is offline  
Old 04-06-2015, 16:17   #140
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Utfordringen er vel at når man går på en smell kan det fort gå dager før de får nøstet opp i forsinkelsene. Det kan virke som det er større sannsynlighet for at man blir stuck i dagesvis med Norwegian enn med andre europeere som flyr longhaul over dammen hvertfall - når ulykken først er ute.

Posting Rules