![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei,
Er student ved NTNU og vurderer fortiden å bryte studiet for å satse på pilotdrømmen. Men jeg har gjerne lyst å komme i kontakt med en pilot for å forhøre meg om diverse. Håper noen kan ta kontakt og hjelpe meg med å besvare noen spørsmål jeg har ![]() Mvh, M. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Velkommen - still spørsmålene dine her så får du du nok svar, og evt. flere bidrag.
#3 |
Newcomer
|
![]()
Du har no rett der!
![]() Som sagt, vurderer utdannelsen. men det koster jo ![]() Har så sitt på utdannelse via aviator men jeg har ikke så mye peiling og vil gjerne hørre på erfaring fra mennesker som har tatt denne utdannelsen for så å ende opp i de store flyselskapene. Når jeg skal prøve å diskutere dette med mine foreldre så stiller de seg kritisk med tanke på at utdannelsen er kostbar og fallhøyden er dermed svært høy. De argumenterer for at med en utdannelsen så vil en ikke kunne gå inn i andre yrker om enn ikke skulle bli ansatt eller få sparken pga dårlige tider eller av andre årsaker. Grunnen til de argumenterer med det er fordi jeg mest sannsynlig vill sitte på en meget fin gjeld som vil bli vanskelig å betjene om en måtte begynne på ny utdannelse for å få kompetanse til å komme inn i annet yrke. Jeg skjønner jo akkurat det veldig godt og håper dermed noen nye og erfarne piloter kan gi meg noen informasjon rundt dette, på hvilke planer de har viss de skulle kommet i en slik situasjon. JEg ser jo at markedet etter piloter vil øke ettersom pensjonsalderen er inne for mange innen noen år, og trafikken øker årlig. Men, dette er jo kun prognoser som vil være avhengig av veldig sterke faktorer som den økonomsike situasjonen i verden. Er evig takknemlig for all hjelp og informasjon som gis! ![]() Mvh, M. |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
hei Malmo.
har prøvd å gi deg et svar på PM (hvis jeg fikk det til ![]() Skulle det ikke lykkes, så prøv å svar via samme, så kan vi utveksle aktuelle tlfnr. |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Behovet for ingeniører i Norge er trolig større enn behovet for trafikkflygere, og det hevdes at Norwegian (om det er målet) kun ansetter kontraktspiloter for tiden. En mulighet er jo å fullføre ingeniørstudiet, få seg jobb, og så fly på si. Den veldig store kostnaden er i grunnen størst om man skal ta alt på en gang, istedetfor å betale "as you go" og kanskje uten å måtte ta så voldsomt store lån.
En kvinnelig flyger i Stavanger har kombinert studier med flyskole og samling av timer, og hadde seg et år eller to som flyger i Indonesia nå nylig. Samtidig er hun nå ferdigutdannet på universitetet, og har flere bein å stå på. Det er vanskelig å spå hvilken vei sivil luftfart vil ta de neste 30-40 årene (ditt karriereløp), men i vestlige land er betingelsene generelt sett blitt dårligere og dårligere, og i USA har trafikkflygere i mange av de største selskapene nå mistet pensjonene sine. I så måte anbefaler jeg å ha en "bakdør" åpen i tilfelle du senere i livet finner ut at du kan tenke deg en annen livsstil eller utviklingsmulighet.
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg er på ingen måte pilot, så det er ikke meg du spør. Men det kan virke som en veldig god løsning å fullføre studiet ditt først, så du har et alternativ å falle tilbake på.
Jeg holder selv på med en mastergrad innen business -- og en av mine klassekamerater er pilot, og en antagelig en heldig sådann, all den tid han både har jobb i et Europeisk charterselskap og fortsatt er under 30. Men selv med fast kontrakt har han vel sett fordelen med å ha en grad å falle tilbake på skulle noe skje. Jeg tror de fleste piloter vil anbefale deg dette -- spesielt hvis du allerede er i gang oppe i Trondhjem! |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Si viss jeg fullfører mitt studium (bachelor). Man har bygget opp et studielån og startet nedbetaling av det, hvordan vil en gå frem for å ta en mulig pilot utdannelse da, vil dere anbefale gradvis parallelt som en arbeider eller bare kjøre på?
|
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg misunner overhodet ikke mine studiekammerater fra flyskolen. Jeg kan i stedet leie fly og fly når jeg vil. Det er ikke noe fasitsvar på om det lønner seg å gjøre ting paralellt eller fokusere på en ting om gangen. Fordeler og ulemper ved begge deler. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Hei!
Tips: Søk flygerutdanninga ved Universitetet i Tromsø! http://www.uit.no/luftfartsfag http://www.luftfartsfag.no Studiet koster ingenting, du får en full trafikkflygerutdannelse sammen med en bachelor ![]() Søknadsfrist er 1. mars om jeg ikke husker feil.. |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
JEg er klar over studiet, men jeg har 50 studiepoeng til sommeren, og dermed når jeg ikke ordinærkvota som er på 56 eller noe slikt!:/ Ellers takk!
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Studiepoeng og konkurransepoeng ved opptak er jo ikke det samme...
![]() Det kreves ingen tidligere studiepoeng for å søke på UiT. Opptaket baserer seg på skolepoengene fra VGS pluss eventuelle ekstrapoeng for alder, militærtjeneste og høyere utdanning fra før, på samme måte via samordna opptak som du gjorde da du søkte NTNU. Kvoten var 56 konkurransepoeng i 2010, da man kun tok inn 40 til opptak. Nå tar man inn 60 til opptak og grensen er betydelig lavere. Kommer man inn på opptak er det kun resultatene på opptaksprøvene som teller videre ![]() Prøv da vel! Ingenting å tape, alt å vinne ![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det står forresten en del i dette forumet, bare å lese de trådene som dreier seg om utdanning.
http://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=27 |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Da kommer jeg med mitt første innlegg her på forumet (fulgt med siste 6mnd uten å registrere meg).
Jeg ser du nevner Aviator lenger opp. Var på besøk der i våres, og kan anbefale Aviator på det sterkeste. De er ledende innen timebulding til CPL, da de bruker to motors fly på all trening foruten PPL. Jeg begynner der 1. Februar, og har det siste året sett på godt over 10 skoler i Europa og USA. Kostnaddsmessig har jeg ikke funnet noen skoler som kan måle seg opp mot Aviator. Tørr påstå at du (etter minstekravene) kan klare deg med ett lån på 520.000 NOK med dagens kurs. Da kan du inkl. absolutt alle utgifter (tatt i betraktning at du fortsetter som instruktør, og bruker de "rundt" 8000-12000 USD på leveomkostninger mens du "jobber" som instruktør). Rundt 360.000 i USA og det resterende beløpet på å konvertere til europeiske sertifikater (inkl ATPL teori, u/leve omkostninger). Det noen også gjør er å kjøpe seg timer på turbin med Eageljet: http://www.eaglejet.net/FCatalog.asp?Submit=Display Da tørr jeg påstå du rykker fram i søknadsbunken hos flyselskapene er i Europa når du kommer hjem. Gå inn på www.scandinavianpilots.com, og kontakt Tom Seglènd hvis du skulle finne det interessant. Du kan ikke ta standpunkt i dagens marked når du skal gå inn for å påbegynne en flygerutdanning. Du må derimot se på utviklingen, og det spås jo en kjempe fremtid for de som i dag har brukt 100 tusenvis av kroner på en trafikkflyger utdanning. Man må derimot belage seg på å jobbe utenlands for å få timer i luften. Mange bra skoler å velge mellom, men velg den som gir deg mest igjenn for pengene. Lykke til! |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Søk luftforsvarets flygeskole. Søknadsfrist 15. desember.
|
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
IAG vil komme i kontakt med startups | Discus | Småprat | 0 | 04-10-2016 14:54 |
Hvordan komme i kontakt med THAI? | A-380 | Reiseforum | 7 | 09-02-2011 02:34 |