Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2005, 00:04   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default SAS DK nyheder

Personalet hos SAS DK er blevet kaldt til personalemøde imorgen (torsdag) hvor der vil blive præsenteret nye ting for dem. Efterfølgende vil det blive offentliggjort til pressen fredag kl. 11.00.

Er der nogen der har nogle idéer om hvad det kan dreje sig om?

Jeg har endnu ikke hørt nogle rygter - udover nogle der gætter på envejs-priser eller nyt servicekoncept. Begge dele kunne SAS godt trænge til at gøre noget ved, men jeg synes ikke der er noget der peger i retningen af at det skulle være "den store nyhed" der skulle blive præsenteret.

Idag fik personalet besked om at hvis de havde muligheden var det en rigtig god idé at møde op til mødet....

Desuden udtalte Susanne Larsen at hvis det blev lækket inden, så ville offentliggørelsen i pressen blive fremskudt. Det kunne tyde på at det var en større ting de vil præsentere.....

Nogle idéer om hvad?
Old 18-08-2005, 00:07   #2
DY
ScanFlyer Dusty

Default Re: SAS DK nyheder

Er bare å lese noen innlegg her på forumet så vil du se at her kan mye skje:

-enveisbilletter fra DK
-ny main hub for longhaul
-longhaul legges ned
-rutekutt og oppsigelser i SAS DK
-servicekonsept
-etc

bare å starte spekuleringen folkens...
DY is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2005, 00:10   #3
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Dette kan gå begge veier, enden en stor nedtrapping av SAS' DK-operasjoner eller en ny satsing. Enveispriser og gjeninnføring av inflight service i det hele tatt høres ut som en god ide. Vi får krysse fingrene for at det er gode nyheter, SAS ansatte trenger og fortjener det nå!
Old 18-08-2005, 00:13   #4
DY
ScanFlyer Dusty

Innføring av matservering og drikke ombord hadde vært topp...og noe jeg tror SAS hadde tjent på. Slik det er nå er konsptene til SAS forvirrende og ulike landene imellom og lite oversiktelig. Dessuten fremstår SAS mer og mer som et lavprisselskap, noe jeg ikke tror er så lurt i lengden.
Håper ledelsen har en positiv nyhet til de ansatte som virkelig har måttet sno seg rundt med reduksjon i lønn, færre goder og mer jobbing.
Old 18-08-2005, 00:18   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Efter sigende skulle det være "spændende nyheder i DK" iflg. Susanne Larsen og det vil jeg nok vurdere som positivt nyt. Derfor tror jeg ikke på:

-ny main hub for longhaul
-longhaul legges ned
-rutekutt og oppsigelser i SAS DK

Derimod kunne det godt være envejsbilletter og servicekoncept. Dog synes jeg ikke disse nyheder skulle være så store at det skal præsenteres på denne måde...

Envejsbilletter har man tidligere meldt ud at man vil indføre og indtil videre forsøgsvis starte fra DK til Spanien. Og service-konceptet (eller mangel på samme) har man vel også meldt ud at der skal ændres i. Ihvertfald i det udvalg man kan købe ombord.

Jeg har idag talt med flere der skal med til mødet og som i SAS-huset i CPH ikke har kunnet opdrive nogle rygter eller idéer om hvad det kan være.

Er det måske flere nye ruter (måske SAS DK har fået blod på tanden efter en fremgang i seneste kvt.) Personligt håber jeg det kan være en eller flere af disse ting: nye ruter genindførsel af forplejning på Y-klasse envejspriser på alle ruter En lidt mere aggressiv stil er måske det der skal til for at vende udviklingen. Efter min mening sidder SAS lige nu mellem to stole og er hverken lavpris eller kvalitet. Jeg tror på at tiden snart er moden til at yde lidt mere service til passagererne

Er helt enig med jer i at et bedre servicekoncept ville være super...
Old 18-08-2005, 00:20   #6
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by DY
Innføring av matservering og drikke ombord hadde vært topp...og noe jeg tror SAS hadde tjent på.
Ihvertfall i forhold til endel konkurrenter. KL-Fransk byr på meget aggressiv prissetting og servering ombord, samme gjør i stor grad Lufthansa og BA. Jeg personlig hadde satt stor pris på om SAS gjeninnførte inflightservice, rett og slett gjøre det de er best på og som sånn sett skal skille dem fra f.eks. Norwegian, Sterling, FlyMeToo og Nordic Airlink.
Old 18-08-2005, 00:22   #7
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Trety
Quote:
Originally posted by DY
Innføring av matservering og drikke ombord hadde vært topp...og noe jeg tror SAS hadde tjent på.
Ihvertfall i forhold til endel konkurrenter. KL-Fransk byr på meget aggressiv prissetting og servering ombord, samme gjør i stor grad Lufthansa og BA. Jeg personlig hadde satt stor pris på om SAS gjeninnførte inflightservice, rett og slett gjøre det de er best på og som sånn sett skal skille dem fra f.eks. Norwegian, Sterling, FlyMeToo og Nordic Airlink.
Hear hear!
Old 18-08-2005, 00:26   #8
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by FlyHi
Og service-konceptet (eller mangel på samme) har man vel også meldt ud at der skal ændres i. Ihvertfald i det udvalg man kan købe ombord.
Jeg har nevnt det tidligere, men jeg er fremdeles av den oppfatning at salg av mat ombord har ingen verdens ting med serivice å gjøre. Det er nettopp salg det er. Servicen er til fordel for flyselskapet, og da å presentere det som en "service" er en hån mot forbruker (les: kunden).
Old 18-08-2005, 00:30   #9
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Trety
Quote:
Og service-konceptet (eller mangel på samme) har man vel også meldt ud at der skal ændres i. Ihvertfald i det udvalg man kan købe ombord.
Jeg har nevnt det tidligere, men jeg er fremdeles av den oppfatning at salg av mat ombord har ingen verdens ting med serivice å gjøre. Det er nettopp salg det er. Servicen er til fordel for flyselskapet, og da å presentere det som en "service" er en hån mot forbruker (les: kunden).
Tviler på at de reisende synes salg av mat/drikke er "service". Men det kan like godt skyldes at man er vant til å få servering.
Hos Norwegian kan en i allefall snakk om null matservice ombord på rutene i Sør-Norge siden en ikke kan kjøpe noe heller....
Old 18-08-2005, 07:35   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Tja hva kan det være ?
CAU har jo blitt presset i forhandlinger og ikke kommet i mål http://www.cau.dk/cau/nyheder.php3?news=10 .
Et mer ensartet service opplegg innen sas.dk , sas.se og SAS braathens er vel på vei pr 1.9 (?) , og ingen stor nyhet. Enveisprisene har jo "sluppet ut"

En positiv nyhet , direkte eller inn-direkte for de ansatte ? skal man sammarbeide tettere med noen tro ... ?.

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2005, 10:02   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Det er utrolig gøy å lese hvor mange som nå er villig til å betale mer for "god og gammeldags" SAS service... Dette i motsetning til hva vi leste her på forumet for mindre enn et år siden... WAY TO GO...
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2005, 10:06   #12
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by EB
Det er utrolig gøy å lese hvor mange som nå er villig til å betale mer for "god og gammeldags" SAS service... Dette i motsetning til hva vi leste her på forumet for mindre enn et år siden... WAY TO GO...
Denne kommentaren har du vel kommet med i snart 1 år også.

Jeg tror faktisk kundene nå VIL ha mer service....og jeg tror at det selskapet som kanskej (tenker "nytt&quot og tilbyr dette vil gjøre noe smart. Nå som prisene faktisk er blitt langt lavere...husk det var ikke maten ombord passasjerene ville ha vekk...det var de utrolig høye prisene og vanskelig reglene for å få en lavprisbillett....det var FLYSELSKAPENE som fjerna mateserveringen etter "kundenes ønske" som dem kalte det.
Nå som reglene for lavprisbilletter og prisene er ganske lave, tror jeg en kan legge på 200,-kr på en t/r og servere måltid....og få veldig postitiv omtale/omdømme.....
Old 18-08-2005, 10:32   #13
RH
ScanFlyer Blue

RH's Avatar

Med tanke tidligere tider med på kald mandelpotet, kalde fiskekaker eller flere av gratisrettene hos SAS, ser jeg ikke frem til å få gratisserveringen tilbake. Rettene var små og ofte eksperimentell. Har flere ganger oppleve cabin crew som er flau over maten de delte ut.

Jeg og flere til synes serveringen er bedre etter at betalingen ble innført. Jeg foretrekker en trekantsandwich. Og det beste er at dersom du er sulten kan du kjøpe mer.

Roar
RH is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2005, 14:05   #14
raskefot
ScanFlyer Blue

Det er interessant å lese at noen ikke ser på salg av mat ombord som en service. Er dere av den oppfatning at man ikke får "service" når man er ute på restaurant og betaler for maten der? Og får man overhodet ingen slags form for service når man er ute og handler?
Jeg tror de fleste passasjerer ville kalle et nærvær av crew i kabinen som tilbyr et eller annet, til salgs eller ei, for service. I motsetning til et totalt fravær av crew der de bare sitter i galley hele turen...
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2005, 14:57   #15
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Godt poeng raskefot... Det er en forskjell - men det tar lengre tid når man må betale, når selskapet skal ha cash og ikke tar kort må man begynne å tenke på å ha kontanter i lommeboken igjen...Når trengte vi det sist?
EB is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2005, 17:52   #16
raskefot
ScanFlyer Blue

Sant, EB. Men nå som LCCene har såpass lik linje over konseptene, vet de aller fleste hva de går til når de kjøper en billett med et lavprisselskap. Det er fortsatt mange pax som bruker år og dag på å bestemme seg (til tross for at de har hatt 20-30 minutter til å studere menyen) og finne frem betaling ("Å, lommeboken ligger i jakka som jeg la opp!" osv). Dessuten tilbyr de fleste selskap betaling med kredittkort. SAS Braathens også. Det som kan forkorte serveringstiden er litt bedre forberedelser fra passasjerenes side, samt et effektivt crew og en mindre innholdsrik meny. Det mest komiske er pax som klager på utvalget: "Har dere ikke noe mer enn dette?" Før da maten var inkludert hadde man jo ikke noe valg!
Men for å komme tilbake til tråden, så skulle jeg selv ønske de gamle tidene kom tilbake med både mat og drikke inkludert. Det hadde gjort både servering og stemning ombord MYE lettere...

Her kunne jo SAS gått foran og innført matservering inkludert i en enveisbillett. Hvis det hadde slått an hos passasjerene, mon tro hva Norwegian eller Sterling ville gjort da?
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2005, 18:00   #17
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Personalet hos SAS DK er blevet kaldt til personalemøde imorgen (torsdag) hvor der vil blive præsenteret nye ting for dem. Efterfølgende vil det blive offentliggjort til pressen fredag kl. 11.00.

Er der nogen der har nogle idéer om hvad det kan dreje sig om?

Jeg har endnu ikke hørt nogle rygter - udover nogle der gætter på envejs-priser eller nyt servicekoncept. Begge dele kunne SAS godt trænge til at gøre noget ved, men jeg synes ikke der er noget der peger i retningen af at det skulle være "den store nyhed" der skulle blive præsenteret.

Idag fik personalet besked om at hvis de havde muligheden var det en rigtig god idé at møde op til mødet....

Desuden udtalte Susanne Larsen at hvis det blev lækket inden, så ville offentliggørelsen i pressen blive fremskudt. Det kunne tyde på at det var en større ting de vil præsentere.....

Nogle idéer om hvad?
..og den store nyhed fra SAS DK var det nye koncept???

De holder vel ikke også et pressemøde i morgen fredag kl. 11 - formoder at du refererer til det pressemøde i dag?

PP is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules