Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-09-2010, 12:16   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

SAS Rollin' down the road again - bursdagsferien som ikke ble helt som planlagt...

Som den observante Scanair-leser har fått med seg, har undertegnede hatt for vane å tilbringe bursdagen sin på ferie utenlands, og at det er ganske mye som skal få han til å flytte på akkurat den ferien. For som Status Quo synger: "20 wild horses and five hundred men.." (så synger de videre: "they couldn't drag me that far down again". Jeg mente mer at 20 ville hester og 500 menn ikke kunne fått meg til å flytte ferien). Allikevel, var akkurat den sangen "medskyldig" i at ferien ble flyttet på i år.

Men mer om det senere. Dagen begynte i ti-tiden, hvor jeg stod opp, og spiste frokost, mens jeg sjekket litt forum og Facebook og slikt. Kofferten var allerede pakket, og etter å ha fått slengt oppi iPhone-laderen, var jeg klar. Med Scanair-tag festet på laptopveska (tok ikke sjansen på å henge en på kofferten som skal sjekkes inn), dro jeg avgårde for å rekke 10:50-ish-bussen til OSL.

Bussen ankom OSL rett før rute, og jeg fant vegen inn og opp. Det ble litt omflytting av noen småting i bagasjen, og en SAS-automat ble lokalisert. På vegen møtte en forresten på noen av medlemmene i Ole-Ivars, som jeg i forbifarten hørte skulle sjekke inn på "dom røde" - mao. skulle de fly DY. Bandets nettside avslører spillejobb i Troms i morgen, så jeg gjetter på DY248 til TOS .

Inn med kortet på SAS-automaten, hvor jeg la inn et kolli, og fikk bagasjelapper. Det stod så at reisen ikke krevde Boardingkort, men siden jeg er litt gammeldags av meg akkurat der, så var det inn med kortet en gang til, og printe ut et slikt et. Deretter var det å finne en slik bagdrop-skranke, for å kvitte seg med kofferten. Siden jeg har sølvkort, ble det å teste ut Business-bagdropen. Burde SAS forresten satt opp et skilt om at EBS-medlemmer kan bruke skranken? Stod kun "Business" og "Gold" såvidt jeg kunne se. Jeg satte dog fra meg kofferten på båndet etter å ikke ha stått i kø, og de ble scannet, damen ba om å få se legitimasjon, og jeeg fikk et ønske om en god tur.

Deretter til security, som gikk som en drøm. Etter å ha manøvrert seg gjennom sikksakkbåndene i vanlig gangfart, var det å finne seg noen slike bokser, å fordele ting i dem. Med min flaks var det selvsagt et par stykker i "min" sluse som måtte "tas for hånd", så det ble litt trafikk-kork akkurat der. Da det ble min tur, var det dog å sprade gjennom, uten et eneste pip. Fikk så samlet tingene mine, og kom meg inn på utland, gikk den tunge vegen forbi loungene, bort til gaten.

Jeg må forøvrig få lov til å si: Med både Scanair-tag på bagasjen, og en forumist på vakt på flypark i dag (ifølge vedkommendes FB-status), er gate 46 for dårlig ()

Vi snakkes plutselig
Martin is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 13:48   #2
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default Re: Rollin' down the road again - bursdagsferien som ikke ble helt som planlagt...

God tur!

Det holder vel lenge med å skilte Business og *A Gold.
At EuroBonus sølv i tillegg kan bruke skranken er kunngjort i medlemsinformasjonen.

Blir fort rot og åpent for misforståelser hvis man skal skilte både *A Gold og EuroBonus sølv
Old 10-09-2010, 13:54   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Rollin' down the road again - bursdagsferien som ikke ble helt som planlagt...

Here we go again! Alltid kjekt med trip-rapporter fra deg Martin. Gleder meg til fortsettelsen!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 17:18   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
God tur!

Det holder vel lenge med å skilte Business og *A Gold.
At EuroBonus sølv i tillegg kan bruke skranken er kunngjort i medlemsinformasjonen.

Blir fort rot og åpent for misforståelser hvis man skal skilte både *A Gold og EuroBonus sølv
Jaja, det er mulig jeg har blitt for "bortskjemt" med et annet selskap, litt lenger borte ved veggen på OSL, som gjerne skilter at business-skranken også kan benyttes av sølv- og gullmedlemmer av selskapets bonusprogram.

Etter å ha sittet og blomstret litt i nærheten av gaten, beveget jeg meg bort til gate 46, som da hadde blitt gate 46, etter å ha vært gate 56 en stund, for å sende avgårde en DY-maskin til LGW. Hadde også fulgt med på FR24, for å se etter flyet mitt, som skulle være LN-RRT. data.flight24.com viste dog at den hadde flydd til AES for bare en liten stund siden, og jeg fikk ikke ting helt til å stemme. Ikke stemte det med hverkan avgans- eller ankomsttider til og fra AES, og attpåtil var det en utenlkandsgate - selv om de selvsagt kunne busset den ankomne pax'en, men som sagt, det stemte bare ikke. WIAS kunne dog bekrefte at en ankommende flight fra CPH også ble operert av LN-RRT, og når jeg visste hvor jeg skulle lete, fant jeg den, ca. ved Svinesund på veg nordover -mens det stod at den var på veg fra OSL til AES .
Heldigvis kom den seg ned på OSL, og fant fram til gate 46.

Traff så på Learjet, og vi ble stående og prate litt, mens jeg ventet på boarding. Et øyeblikk ble vi avbrutt av en dame, som skjønte at han jobbet her, og måtte da kunne hjelpe henne. Dessverre hadde ikke han så mye med upgrades hos Icelandair å gjøre, men han fikk allikevel høre hvor vanskelige FI hadde vært å få tak i, og at han måtte gjøre noe med det. Basta!

Det ble så etterhvert boarding, og jeg syntes å høre at de ropte opp rad 18 til 32. Jeg hadde 16, men siden køen da var så lang, så satset jeg på å stille meg bakerst. Kom fram til gate, viste BP og leg, og vips så slapp jeg ombord.
Fant så 16A, og fikk satt meg. En flyvertinne spurte om jeg var klar over at jeg satt ved nødutgang (Gjør jeg? Er det derfor det er sånn dør her? ), noe jeg var klar over. samt at jeg også hadde sett skiltene over døra, som forklarte hvordan de skulle åpnes. At jeg faktisk har erfaring med å åpne sånne, gadde jeg ikke finne fra Youtube-bevis på akkurat der og da .

Vi kom oss avgårde, og flighten foregikk helt uten de alt for store hendelsene.
Crewet dro fram trallene, og begynte serveringen, noe jeg stod over. En dame på 14F, ble "glemt", og begynte å plinge vilt, da crewet tok med seg tralle for å rydde den bort. Hun ville ha "Hvitvin og snacks", noe hun fikk. Jeg så på klokka, og tenkte at om det hadde vært meg, hadde jeg droppet det.

Rett etterpå, var det fram med tax-free-tralla, og det første salget ble gjennomført på 16D. Da det salget var over, gikk setebeltelyset på.. Nå hadde det gått hele to minutter siden damen i 14F hadde fått vinen og snacksen sin. Vi kom oss så ned, og taxet avgårde. I det vi forlater rullebanen, tar den ene frøkna (de var forresten ren kvinnelig bestning i kabinen, og det motsatte i cockpit) opp en mikrofon, og forteller at vi snart skal lande. Så ler hun litt, og fortsetter med at vi har landet, og at man fortsatt må sitte rolig, og de greiene der . Etter enda litt taxing, ble vi så stående og vente, på at en - og jeg siterer kapteinen - "Airbus A319, tror jeg det er?" - skulle taxe ut fra den taxevegen vi skulle inn på. Bussen stakk, vi fikk parkere, og etterhvert kom også jeg meg av.

Så var det å prøve noe nytt. Har landet på CPH før, men har alltid hatt en conection videre. Denne gangen derimot, var det å finne bagasjebåndene. Da jeg kom dit - etter vanlig rask gange rett fra gaten - lå kofferten min der .
Deretter var det å komme seg gjennom tollen, som tilfeldigvis lå omtrent rett ved jernbanestasjonen. Etter litt køståing, fikk jeg en enveisbillett til Hovedbanegården for ca. 37 DKK. Huff så dyrt .

Til slutt kom det også et tog, og siden alt på innsiden så ut som første klasse, ble det å løpe litt langs toget, til man fant noe som ikke så ut som det. Kom meg så inn, og valgte å bli stående, siden det var passe fullt, og jeg ikke skulle så langt. Skvatt først litt, da jeg forstod at toget skulle i retning Øresund - da jeg kom på hvor Øresund låi forhold til København, tok jeg det litt mer med ro .

Etterhvert kom toget fram, og jeg kom meg av, og fant vegen til Scandic Palace Hotel. Fikk fortalt damen hva jeg het, og jeg fikk et nøkkelkort. Skulle så forsøke å ta heisen. Ikke i min villeste fantasi, kunne jeg forestille meg at den døra, som var en "vanlig" dør, med "ordentlig" dørhåndtak, hadde en heis bak seg. Etter å ha skjønt det, gikk heisen, og jeg trykket på nytt. Da kom det en heis fram bak en annen dør, som var type "vanlig" heisdør. Fant så rommet, hvor jeg hittil har slappet av, og skrevet dette.

Blir her en natt, før turen går videre i morgen. Hvor? Det er det den sangen lenger opp -og den i TR-tittelen - kommer inn i bildet. Men det tar vi litt etterhvert
Old 10-09-2010, 18:12   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Skal du på biltur?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 02:45   #6
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Jaja, det er mulig jeg har blitt for "bortskjemt" med et annet selskap, litt lenger borte ved veggen på OSL, som gjerne skilter at business-skranken også kan benyttes av sølv- og gullmedlemmer av selskapets bonusprogram.
De sjekker kanskje bare inn for eget selskap?
SAS-skranken sjekker inn for flere selskaper.
Old 11-09-2010, 12:41   #7
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Skal du på biltur?
Nope, men sitter nå i noe som høres litt ut som en lastebil.

Jeg lager en liten gjettekonkurranse her: Hotellet jeg skal bo på i natt, er delvis oppkalt etter et flyselskap. (Nei, ikke et gammelt SAS-hotell).
Old 11-09-2010, 15:06   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Et dieseltog?

Old 11-09-2010, 16:26   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
.....AUDI?

.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by LN-MOW; 11-09-2010 at 21:31. Reason: fikset quote
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 20:37   #10
akira
Scanflyer Silver

EasyHotel?

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 21:00   #11
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by akira View Post
EasyHotel?
Nei. Det er ikke kjeden jeg tenker på, men selve hotellet.

Jeg må også innrømme at jeg er litt usikker på dette flyselskapets eksistens om dagen.
Old 12-09-2010, 00:02   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Et dieseltog?
Jepp. Her er noen bilder av dieseltoget, og hvor det fraktet meg.

Old 12-09-2010, 09:21   #13
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Hvor er så Martin? Og hvorfor?

La oss spole noen måneder tilbake. Som sagt er jeg ganske sta på å ta ut ferie sånn at bursdagen min faller innenfor de to ukene jeg pleier å ta i september. Ikke en gang "20 wild horses and 500 men" kan normalt få meg til å endre på det - bortsett fra hvis man kanskje kunne få høre den sangen?

Noen har sikkert fått med seg at jeg liker Status Quo. Fullt så mange har sikkert ikke fått med seg at girarist og vokalist Francis Rossi har kommet med et soloalbum, og at han i forbindelse med det, også gjorde planer om å gjøre en liten turne. "Flott!", tenkte jeg, og var klar for å ta turen til Storbritannia for å se og høre mannen, som med seg i bandte, skulle ha med bl.a. sin egen sønn, Nicholas Rossi, sønn til Quo-bassisten, Freddie Edwards (som jeg tidligere har sett spille sammen med sin far), og tidligere vikar for Quo-keyboardist Andrew Bown, Paul Hirsh (Ifm. fru Bowns kreftsykdom og dødsfall for ca. 10 år siden). I tillegg skulle også canadiske "The North" varme opp, med Francis datter Bernadette i spissen. (Hæ? canadaisk? Jepp. Hun ble født mellom to ekteskap, og moren tok med seg datteren til Canada ), som jeg også hadde sett før, i Dublin 2009.

Turnedatoene ble offentliggjort - og det kræsjet så utrolig fint med USA-turen jeg var på tidligere i år. Det var evt. et par konserter jeg kunne ha fått med meg, og enda rukket tilbake til Norge før avreise til USA, men følte ikke for å svi av en del pengerpå en sånn tur, rett før jeg skulle tilbringe en uke i USA. Så lettere irritert, måtte jeg droppe planene om å se Francis Rossi sitt soloprosjekt live.

Turneen gikk sin gang, og det florerte i Youtube-klipp. I tillegg til flere bra låter fra det nye albumet, ble det også fremført en del gamle Quo-klassikere, som knapt nok Quo har spilt live selv (Bl.a. "20 Wild Horses" ), og jeg ble selvfølgelig enda litt mer irritert fordi jeg ikke fikk dratt.

Glad ble jeg, da noen hadde hørt av noen, at det var planer om ny turne i september. Nydelig! Det er jo da jeg pleier å ta ferie . Jeg satt da klar og ventet på turnedatoer, og var forberedt på å legge ferien til minst ett av stedene han kom til å spille. Overraskelsen var derfor stor, da jeg (for en gangs skyld) faktisk leste mailen jeg av og til får fra Rockefeller i Oslo, og fant navnet hans. Francis skulle komme til Oslo! Jo, jeg var selvsagt glad for det, men hva med ferien min?

Flere datoer dukket opp, og de to neste jeg fikk greie på, var en konsert i Amsterdam, og en i *trommevirvel* Esbjerg, på den danske vestkysten. Siden jeg hadde vært i Amsterdam før, og det er en by det er en sjanse for at jeg drar til igjen, bestemte jeg meg så for å dra på konserten i Esbjerg, siden det er en by jeg nok aldri kommer til å besøke uten en god grunn.

Konsertene skulle være henholdsvis 7. og 11. September, så det ble da bestemt at i år skulle ferien flyttes. Mulighetene for å komme seg til og fra Esbjerg ble undersøkt. Det finnes en flyplass her, som kun har to ruter: SVG og ABZ, betjent av henholdsvis DAT og BMI. Det ble dog bestemt at jeg skulle ta fly til CPH, og tilbringe en natt der, før jeg hev meg på et tog, og dro til Esbjerg. Returen hadde jeg også litt spenstige planer for, siden ferja til England går rett utenfor her. Dog tilm ganske spenstige priser. Var vel ca. 3000 for billigste lugar. Jeg bestemte meg derfor heller for å ta tog tilbake til CPH, og komme meg hjem derfra. Og er'n på tur, så er'n på tur, så istedenfor å fise opp igjen i en gris, MD eller buss, ble det faktisk bestilt en billett med DFDS, sånn litt for turens skyld

Allerede her, var bursdagsturen ikke blitt helt som den skulle, met tanke på at den ble flyttet. Det skulle vise seg å bli ends verre..

Fly var bestilt, tog var bestilt, og det samme var hoteller og båt. Jeg skulle så være "lur", og bestilte en ikke-fleksibel pris, på hotellet i Esbjerg - forøvrig en suite, siden tom. den kostet under tusenlappen - for å spare noen få kroner, hvilket betød at jeg var forbi "the point of no return" når det gjaldt turen til Esbjerg. Flybilletten kunne ikke kanselleres, og det kunne heller ikke hotellene (Hotellet i CPH ble faktisk bestilt ikke-fleksibelt ved en liten feiltagelse *host*). Med unntak av togbillettene, kunne ingenting kanselleres - ja, bortsett fra turneen, da.

Oppdaget det først via en status på Facebook, og fikk det senere bekreftet både på Status Quos nettsider, samt Francis egen side. "Due to unforeseen Circumstanses", var konsertene i Oslo, Esbjerg og en i Malmø kansellert.

En ting var at jeg ikke fikk sett mannen live, en annen ting, var at jeg nå var "forpliktet" til å dra til Esbjerg. Som sagt stod det mellom Esbjerg og Amsterdam. Det valget angret jeg kanskje littegrann på, siden konserten i Amsterdam ikke ble avlyst.

Vel vel, selvsagt ikke noe å gjøre noe med. Jeg kunne kanskje til nød fått ordnet en flybillett til AMS, men allerede da jeg drev og planla turen, var det relativt dyre hotellpriser, samt at jeg hadde hørt snakk om at det skjedde noe i byen, som la beslag på omtrent det som var av rom, så den ballen ble dessverre lagt død.

Men men.. Man fikk hvertfall krysset av Esbjerg på kartet

Forøvrig en grei togtur fra Køben og hit. Hadde skeiet ut mes såkalt F.klasse, mest pga. at det fantes en-setere der. Var eneste passasjer i F på toget mitt. En slags konduktør, kom bl.a. innom meg, og spurte meg om noe på dansk, om det var noe jeg ville ha - visstnok inkludet i prisen, men takket høflig nei.

Etter ca. tre timer med iPod, og avslapping, var man fremme, og man begyne å jakte på hotellet, som skulle ligge ca. en kilometer unna. Etter å ha gått gjennom det som var Esbjerg sentrum, fant jeg det, og kom inn i en stapfull resepsjon. Riktignok var det en del mennesker der, men resepsjonen var vel ikke akkurat bygd for så mange heller. Fikk fortalt hvem jeg var, og fikk en romnøkkel, uten at jeg helt forstod hva som ble sagt av fyren bak disken - som forøvrig ikke hadde kneppet skjorten helt opp, men det var sikkert fordi han var opptatt med å tygge tyggegummi. Syntes bl.a. jeg hørte "passport", men da jeg hadde funnet fram det, hadde jeg allerede fått nøkkelen, og han så ut til å være ferdig med meg. Nuvel.

Det ble etterhvert middag, og om man klikker seg hit, og blar seg til side 6 av 8, så finner man det jeg spiste. Bilder av det kommer senere. Alt servert av et par fryktelig entusiastiske servitriser, hvis vokabular begrenset seg til et lavmølt "vel bekomme" hver gang de satte en ny rett på bordet. Det som dog overrasker meg litt: Det lå ett sett med bestikk på bordet fra før, og siden jeg hadde bestilt tre retter, kom hun ene med bestikk til forretten, og desserten. En liten gaffel og skje ble lagt "klokken to" i forhold til der tallerkenen skulle stå, og en vanlig kniv og gaffel ble lagt på "utsiden" av det som lå der fra før. Så langt, alt vel, helt til kollegaen kommer bort, og tydeligvis ikke var helt enig, for hun begynne da å flytte på forrett-bestikket. Jaja, det lå vel ikke på plass, da

Maten smakte dog, og det ble ellers en rolig kveld,. Våknet tidlig i dag, har fått i meg frokost, og snart finner jeg vegen tilbake til jernbanen.
Old 12-09-2010, 16:06   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Man kom seg til CPH, med DSB. Siden det var litt for lang tid til man kunne sjekke inn på båten, valgte jeg å ta en lett kunsj på HRC, og gikk for en salat. Da den (og litt sjokoladeis) var spist, var det å finne båten. Jeg kunne gått Strøget ned til Kongens Nytorv og tatt en gratis-buss, men bestemte meg heller for å ta et slikt S-tog opp til Nordhavn stasjon. I Utgangspunktet hadde jeg faktisk kjøpt billett helt dit, men oppdaget den lille skriften: At om det var inkludert turer med S-tog i billetten, kunne man ta tog som gikk en halvtime før/etter klokkelsettet på billetten.. Siden det var minst en time siden klokkeslettet på billetten, ble det å kjøpe ny billett.

Kom meg så av på Nordhavn, og etter å ha gått under en jernbanelinje og over en annen, og noen hundre meter nedover, var jeg fremme ved DFDS-terminalen. Fikk sjekket inn, og fikk et boardingkort, samt en forklaring av fasilitetene ombord. Jeg kan røpe såppass at blackhawk sine TR'er får en god del av skylden for lugarvalg . Det var jo tom. wifi på lugaren!

Avgang om en time, og ankomst Vippetangen i morgen tidlig.
Old 12-09-2010, 21:10   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Morsom og detaljert rapport Du er en mester innen detaljer og har gode skriveferdigheter.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2010, 01:12   #16
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Kanskje på tide å avslutte denne?

Litt bilder først:

LN-RRT, nettopp ankommet fra Køben, og straks klar til å vende snuta tilbake dit.

Vel fremme i Køben, ble det middag

Neste morgen på Hovedbanegaarden. Disse skjermene var greie, da de viste hvor på plattformen man skulle stå, etter hvilken vogn man skulle sitte i.

Et såkalt stemningsbilde

Kofferten er selvsagt standsmessig merket

Toget mitt, det til venstre.

Esbjerg Banegaard

Scandic Olympic, Esbjerg.

Litt lek med selvutløser: Kameraet ligger på kjøkkenbenken, og jeg har akkurat løpt bort og satt meg i sofaen, og later som om jeg gjør noe viktig på laptopen

Snedig liten balkong.

Utsikten over havna i Esbjerg

Til middag i Esbjerg ble det en tre-retters:

Røkt tunfisk, med noen greier.. eh, rejer .
Falt ikke heeelt i smak, men..

Biff. Slår nesten aldri feil. Denne var også mer enn etandes. Men persillen syntes jeg så litt malplassert ut.

Desserten var "tre typer is". Jordbær-sorbet til venstre, sjokolade til høyre, og noe annet i midten.

Alt ble skylt ned med tre-kvart liter Tuborg.

Og det var omtrent det mest spennende som skjedde i den byen .
Old 17-09-2010, 01:25   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Fremme i Køben, var det som sagt en liten lunsj på HRC:

Etterpå fant jeg båten hjem, fikk sjekket inn, kom meg ombord, og fant lugare:

Tatt ca. fra inngangsdøra

Om man snur seg til venstre fra forrige bilde:

I samme posisjon, men nå noen grader mot høyre i forhold til det første bildet:

..og soverommet:

Her var det også en dør

..og vi går ut døra, og snur oss mot venstre

En egen liten privat balkong, var det

Min lå på styrbord side. Her ser man en motsatt balkong, tilhørende en maken suite på babord side.

Der ser man altså "stuevinduet" mitt.

Dette er vel det nermeste man kommer en knyttnevetest på danskebåten

Mer selvutløserlek.

...mens man sjekker forumet..

Kjøleskapet inneholdt en liten champisflakse og en ølboks og to flasker vann, samt at det lå et lite fruktfat og et par sjokoladebiter oppå pulten. Jeg hadde i tillegg skeiet ut med et såkalt "VIP-kit", bestående av to brus, to øl, og en liten pose potetgull. Wifi var det også, dog noget ustabilt, og det så ut til å slutte å virke da vi la fra kai.

Etter å ha vært ombord, og bl.a. tatt en liten runde ombord, ringte det jaggu på døra (jepp, det var ringeklokke på utsiden ). En fyr i fancy uniform, lurte på om jeg ville bestille restaurtantbord. Men siden jeg allerede hadde ordnet det selv, var det i orden, og han gikk videre til neste lugar.
Old 17-09-2010, 01:41   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Bord var som sagt bestilt, og etter at båten hadde dratt fra Køben, jeg hadde fått handlet litt tax-free, tatt en dusj, og slappet litt av på lugaren, ble klokken 20:15, og jeg fant Explorers Steakhouse. Ble guidet til et bord, som ikke var det som var krysset av på den lille lappen jeg hadde fått, men det var ikke så nøye.

Prinsippet var som på Big Horn: Kryss av på en liten lapp hva du vil ha. Valgte meg en forrett og en hovedrett, samt type potetet og saus, og stod foreløpig over desserten.

En kelner hentet lappen, og spurte samtidig om hva jeg ville ha å drikke. Jeg hadde lyst på øl, og fikk denne:

God var den

Forretten kom, og så sånn ut:

Hovedretten:

Den var forresten syyykt god! De får visstnok kjøttet sitt fra Nebraska, så det er tydelgivis ekstra godt kjøtt der.

Hadde som sagt ikke krysset av for noen dessert, men fikk alliekevel mulighet til å bestille, og gikk for denne:

Også veldig god, i likhet med resten av måltidet.

Etterpå, var det å bare slappe litt av, og jeg fant meg til rette i Columbus Night Club, hvor jeg tok meg et par drinker, mens bandet "Good Company" ødela spilte et knippe coverlåter.

Faktisk, så har jeg ingenting i mot sånne band. De spiller som regel alltid minst et par låter jeg liker, og har jeg ikke noe annet å høre på, så hører jeg på hvordan de spiller, og ikke så nøye på hva. Sånn kan jeg nesten høre på all slags musikk.

Følte etterhvert for å ta kvelden, og gjorde så. Våknet rett før vekkerklokka, som var satt på halv åtte. Fikk i meg litt frokost - igjen i Explorers Steakhouse - hvor passasjerer som reiser på Commodore Class kan spise. Man kan også få levert frokost på lugaren, men siden jeg ikke tør å ta sjansen på når jeg faktisk våkner, droppet jeg det.

Etter frokost, var det opp på lugaren, å følge med på innseilingen, samt småpakke litt, for å være sikker på at man hadde fått mes seg alt. Siste del av innseilingen ble observert fra egen balkong - faktisk litt artig å stå på samme side om kaia, og følge med på hvordan den svære kolossen manøvreres forsiktig inntll kaia.

Deretter var det å få med seg pikkpakket, og komme seg av. Fant vegen mot Oslo S, hvor det var å hoppe rett på et flytog. Fant ut at jeg heller gadd å vente på OSL, enn på Oslo S, og heller betale litt ekstra for flytoget. Ble deretter en halvtimes venting på OSL, og etter å ha tatt 11:03-bussen fra OSL, var jeg hjemme ca. halv tolv, og jeg var enig om at det ikke hadde vært en så aller verst tur
Old 17-09-2010, 03:04   #19
Morten
ScanFlyer Blue

Morten's Avatar

Veldig bra, Martin,
synes det er veldig underholdene å lese dine TR
Morten is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2010, 04:15   #20
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk Martin, for topp rapport og for at du tar deg tid til aa skrive saa omfattende TR...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules