![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hamar
Posts: 123
|
![]()
Noen som har oversikt over på hvilken flyplass man har lengst vei å taxe for å komme til den lengst fraliggende rullebanen? Og hvor lang tid dette tar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Fra feil pir i AMS til Poolderbaan er langt nok til at selv Ryanair vil lande der og kalle der AMS. :-p
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Dårlig dag på AMS, ca. 17min (vestre bane), dårlig dag på BCN, 25min (sør bane)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
|
![]()
Sydney, innenriks (T2/T3) til bane 34R er langt nok til at du kan lure på om dere skal kjøre hele veien. Enda verre om flyet står fjernparkert på GA-øst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
En normal taksedistanse for en SAS-flight med avgang fra Polderbaan er i overkant av 7 km (Alpha 5, Bravo, Delta, Whiskey 5, Victor, Victor 3).
Er man riktig uheldig ved landing på den samme Polderbaan kan en SAS-maskin måtte takse over 9 km (Victor 1, Victor, Victor Sierra, Victor, Zulu, Zulu2, Zulu1, Quebec, Bravo, Alpha 5).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Jeg har brukt 25 minutter på å taxe fra terminalen til Polderbaan (Rotterdam Nord på FR-språk?) ettersom man brukte senterbanen til avgang mot nord. Det var faktisk en pax som lurte på om han hadde kjøpt bussbillett til Oslo, og ikke flybillett.
En dårlig dag på EWR: 30-40 min. En dårlig dag på PEK: 1:00.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Javisst gjør han det! En gang mistet jeg taxekartet ned på gulvet og det endte opp under setet. Da var det enklere å fyre opp mobilen og ringe Kurt!
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
På FCO kan man jo også være så heldig å få en god halvtime med sightseeing
![]() Lurer på om de deler rullebane med MXP ![]()
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er da enkelte flyplasser en kjenner bedre enn andre da BF - for et par dager siden gikk den oppdaterte guiden for AMS på lufta (http://www.plane-spotter.com/Airport...rGuide_AMS.pdf) og det medførte at en del kart måtte undersøkes på forhånd
![]() Nå holder jeg på med Heathrow, og der har de heldigvis ryddet opp i den tidligere seksjonsklareringen for taksingen. Det er da komplisert fremdeles, men heldigvis ikke som i gamle dager. Hvis dere vil ta en titt på hvordan kartet for ground movement ser ut, så ta en titt her: http://www.nats-uk.ead-it.com/aip/cu...GLL_2-3_en.pdf (dette spesialkartet for A380-bevegelser på Heathrow)
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
27R paa ORD derimot er ei skikkelig moekkabikkje, dog ikke verre enn Rotterdam Nord som kan ta helt opp mot halvtimen uten trafikk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Har selv vært med å taxet ****** langt i BCN!
Det var en rimelig lang runde altså :s
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Crew Chief ass.
Join Date: Apr 2008
Location: Ørland
Posts: 64
|
![]()
Lengste jeg har taxet er på BCN og faktisk på AYT.
På AYT trodde jeg seriøst de kjørte i sirkler rundt flyplassen flere ganger. Det var helt bekmørkt ute, så ingen ante jo hvor vi befant oss. Bare noen juletrelys og litt sånn utenfor. Skjønner ikke helt hvordan de fikk det til heller, for flyplassen er jo forholdsvis liten.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Jeg fløy inneriks fly inn til nye PEK i fjor, og det er det lengste jeg har vært med på. Det var nesten så de ville vise fram alle kroker av den nye lufthavnen. Jeg vet ikke hvor lang tid det tok, men det var mye mer enn en 30 min, kanskje opp mot timen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
På AYT lander man typisk på 36 C, som innebærer at man parkerer ved gate et par minutter etter touchdown. MEN - når man skal hjem, så innebærer det nesten alltid avg på 36 R, som ligger laaangt vekk fra terminalen.
På Airbus (spes. A330) er det faktisk et poeng i denne sammenheng at at braketemp. på hjulene kan gå opp mot max limit (300 gr.), før avg., grunnet at bremsene ikke rekker å nedkjøle seg i den sommervarmen som ofte er der nede, sammen med den lange påfølgende taxeturen. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Antalya ja, Terminal 1 er mest brukt på chartersiden og det kan bli rundt 6,5 km taksing hvis avgangen er fra rwy 18L (Alpha, Golf, Yankee, Mike, Victor).
Og Tally-Hos 36R vil bli rundt 5,5 km (Alpha, Golf, Yankee, Mike, November).
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 13-10-2009 at 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Jeg er imponert ;-) (Bortsett fra at det like gjerne kan være exit B eller C i starten...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
Kan någon "siffernörd" se hur långt det är från änden av 19L till gate 12 på Arlanda? Det borde också vara en ganska bra bit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Slå av motor under taxing | WF789 | Flyteknisk forum | 7 | 08-07-2018 11:40 |
Hvorfor tommel opp under taxing med fly? | eligent | Småprat | 13 | 31-03-2015 10:46 |
Deicing og litt taxing | ENGM 911 | Bilder & foto | 20 | 18-02-2013 16:40 |
Mobilbruk under taxing etter landing - SAS/Europa | JoeW | Flyforum | 16 | 20-03-2012 21:46 |
Fartsgrenser taxing? | FBUMAN1 | Småprat | 11 | 03-03-2012 16:07 |