Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 02-09-2009, 21:45   #1
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Flying high and low - RAS 09

Her kommer det en liten TR fra min tur til, på og fra, RYG i sammenheng med RAS 09. Tittelen er en omskrivning fra Aha's Hunting high and low...

Vil bare si en ting før jeg starter. Var innom en fotobutikk, for å se om de kunne fjerne noe støv fra sensoren på D40en min, ca en uke før avreise. Støvet ble fjernet, men fyren hadde endret på innstillingene mine samtidig uten at jeg var klar over det... Så bildene fra fredagen og det meste av lørdagen ble alt for lyse... Exposurecompensation var på +1.3 i stede for -0.7 som jeg bruker... Heldigvis så lånte Speedy kameraet mitt på lørdagskvelden (kommer tilbake til det) og rettet det til 0.0

Så til TRen

Kjørte fra Egersund rett før kl 15 pga jeg tenkte å spotte litt før jeg reiste over til Rygge.

Etter å ha spottet i ca 45 min begynte det å regne, så da ble det å pakke kamera ned før turen gikk til Coop Mega for å kjøpe noe snacks. Stakk ned til Sola sjø og spiste mens jeg så på de få flyene som kom. Kjørte opp for å parkere P7 ca kl 18. Tok med tingene fra bilen og gikk mot terminalen, da jeg var nesten helt borte ved terminalen så kom jeg på at jeg hadde glemt solbrillene i bilen... Så da måtte jeg tilbake å hente disse før jeg, igjen, satte kursen mot terminalen.

Vel innenfor sikkerhetskontrollen så var det finne på noe tidsfordriv før flyet skulle gå kl 2040. Kikket litt i butikkene, kjøpte meg et blad (Airliners) og satte meg til å lese. Det dukket også opp en kar fra Avinor og spurte om jeg kunne fylle ut et spørreskjema, som jeg da gjorde.

Da det nærmet seg tiden så gikk jeg ned til gate 21 (helt i enden av den nye innenriksdelen) og satte meg ned og ventet. Etter en stund så kom det en kar jeg kjenner som også skulle skulle over til RAS 09. Kristian Holstad heter den karen og det er vel noen her inne som vet hvem han er. Jobbet sammen med ham i BTS.

DY 2725
21 aug kl 2040
LN-KKL B733
Sete 3F

Da vi hadde kommet ombord i LN-KKL så ble vi sittende å vente litt på 2 jenter som ikke hadde kommet til gate enda, de ble ropt opp på flyet i tilfelle de hadde kommet seg forbi uten at det var blitt oppdaget. Men de dukket opp kort tid etter dette, andpustne... De satte seg ned i de 2 ledige setene ved siden av meg. Flyet ble ikke forsinket heller, pga at bordingen hadde begynt tidlig slik at alle var ombord før tiden, inkl de 2 jentene.

Vel over på Rygge så kom jeg meg ut av flyet sammen med OJB som jeg traff på på vei ut av seteraden min. Holdt følge med ham bort til døren inn i terminalen (innenriksdøren vel å merke...) der traff vi på Kristian Holstad igjen og der ble vi stående... Døren inn i terminalen var låst og tror ikke at de fikk den opp, for vi ble stående der en stund før vi ble sendt inn utenriksdøren og forbi tax-free'en, hvor OJB kommenterte at vi godt kunne fått lov til å bruke tax-free'en når vi først gikk den veien Men den var stengt.

Vel igjennom der så møtte jeg opp med Speedy, som hadde gjemt seg bak et hjørne mens assistenten hans stod og sikkert kikket etter meg... Men jeg så nå Speedy og gikk bort til der han stod.

Fikk hilst på The Assistant og vi gikk ut til Passaten og tok turen i retning Tomb hvor jeg hadde seng stående å vente.

Etter å ha kommet meg på området (på lørdagen...), med litt hjelp av en viss menig Skaatun Så gikk turen langs de flyene som stod oppstillt på en taxevei vest av speakertårnet. Gikk litt rundt og virret for meg selv. Og traff på CK...

LN-GCK vel å merke

Kom meg etter hvert bort til der hvor AWACSen stod og fant en Norport trapp som stod ikke langt fra gjerdet, hvor jeg da stillte meg opp på for å komme opp i "høyden". Kom vel ca 2m over bakken, men det holdt lenge det. Etter en stund der så kom det er fyr fra Norport og jaget oss som stod der ned. Husker ikke helt hvorfor vi ble jaget ned men det hadde noe med forsikring å gjøre...

Fant ut at AWACSen var åpen og tok turen inn for å kikke litt. Der inne traff jeg på Kristian Holstad igjen. Etter å ha fått tatt noen bilder av cockpit så gikk turen ut av AWACSen.


Slik ser altså mr Holstad ut, og han er

i Norwegian på SVG. Han var også NFOs utskremte hoffotograf for RAS 09

Holdt følge med Kristian en stund og vi fant en GPU (fra Norport) og satte oss oppå den for å komme over publikum. Etter en stund oppå der så kom samme fyren fra Norport og jaget oss ned derifra også...

Vi gikk litt rundt og tok noen bilder før vi tok turen opp på presseshelteret (rett ved JSF modellen). Der var det ikke noe vakthold eller noen som sjekket at de som gikk opp dit hadde noe pressekort eller SPOT-kort...

Ble stående der oppe en stund og se på flyshowet, før jeg hadde tenkt å stikke å møte resten av Scanair-folket som det var planer om å treffes ved standen til NSFF. Men der traff jeg kun ENGM_RAMP og tabrenna. Og ifølge dem så hadde det ikke vært så mange innom der heller.

Traff også på Learjet som kom innom for å vise frem den gode linsen han hadde på kameraet sitt

Etter en stund så kom Speedy bort for å hente meg da vi skulle bort på andre siden, på toppen av parkeringshuset. Der borte traff jeg på Scanor og Gilera. Ble der borte resten av dagen helt til den Belgiske F-16 var ferdig med sitt program.


Speedy på plattformen som var satt opp på parkeringshuset

Litt senere på kvelden tok Speedy, The Assistant og jeg turen til Rygge Storsenter (tror jeg det het) og til Peppes Pizza hvor vi spiste for noen hundre kr...


Speedy prøver solbrillene mine


Fly har de også...


Ja...


Speedy liker ikke at jeg prøver å stjele patchen hans...


Så kom endelig maten


Dette kan kanskje Speedy fortelle mer om

To be continued...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
High og low-yield Twin Otter Småprat 1 29-09-2011 23:34
high- vs low speed proppeller kimbo Flyteknisk forum 3 08-08-2010 00:21
Flying high 558 jakobsson Bilder & foto 2 04-07-2009 16:28
Ryanair flying high sail4fun Flyforum 2 05-12-2005 20:57
High Tech = Low Cost LN-MOW Flyforum 6 10-05-2005 21:09


All times are GMT +2. The time now is 12:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.