Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2009, 13:05   #1
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,097
Default Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Jeg leste på FT (Thai delen av forumet) at 60% prosent av de reisende med SK CPH BKK hadde vært nordmenn. (Skal ha kommet frem på et allmøte i SK). Har nordmenn subsidiert danskene SÅ mye? Er dette representativt for andre Intercontinentale ruter også?

Om en har kuttet godene nok for ansatte i den "norske" delen av SAS, burde en jo hoste opp noen 767 faderlig kvikt og legge disse til den norske operasjonen av SK. Var det ikke noe med at 767 var for små til å kunne drive lønnsomt pga bla crew-kostnader? Om kabin og flyvere i Norge var villige til å fly på andre betingelser enn CPH-gjengen, burde jo noen regne på dette en gang til.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 13:15   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Dette vil aldri CAU godta uten kamp, så hvis de begynner med ruter fra OSL på bekostning av CPH, så blir det nok rabalder.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 13:22   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,097
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Men CAU organiserer bare dansker, eller er Nordmenn og dansker som også jobber på SK Intercont organisert der?

Ut fra tidliger tråder her på forumet virker det jo ikke som om CAU godtar noe som helst annet enn lønnsøkninger og mer fritid...
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 13:28   #4
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Icelandic Aircraft Management har en -300ER ledig i tredje kvartal, men wet lease er vel ikke så aktuelt...
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 14:16   #5
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Ingen tro på at nordmenn er 60% av de reisende på SAS iC, heller ikke på BKK-ruten.

Det er i alle fall ikke mitt inntrykk som pax at nordmenn utgjør flertallet ombord (selv om vi har vært mange)
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 14:20   #6
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Tja..., har stort sett reist denne ruten to ganger pr. år i det siste (vinterferie+påske) og da mener jeg bestemt at 60 % nordmenn er et bra estimat.
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 14:24   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by 3tflyer View Post
Tja..., har stort sett reist denne ruten to ganger pr. år i det siste (vinterferie+påske) og da mener jeg bestemt at 60 % nordmenn er et bra estimat.
Men nordmenn fra hvor.......pga tollbestemmelser så er det jo langt lettere for passasjerer fra f.eks Bergen og Stavanger å fly via CPH enn OSL
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 14:43   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Selv om man mister alle pax fra OSL (noe jeg tviler sterkt paa) er det fortsatt mange som connecter fra SVG/KRS/BGO/TRD og dalstroka innafor som har like godt eller bedre tilbud via CPH ... 60% hoeres veldig mye ut, sett i lys av at det selges bra i Nord-Tyskland og paa kontinentet samt at man ogsaa trenger plass til en eller annen danske ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 14:58   #9
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

I tillegg har vi jo en ikke ubetydelig andel svensker...
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:03   #10
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,097
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men nordmenn fra hvor.......pga tollbestemmelser så er det jo langt lettere for passasjerer fra f.eks Bergen og Stavanger å fly via CPH enn OSL
Men akkurat dette må de jo snart gjøre noe med uansett, og Avinor hadde kanskje fått ut fingers (sammen med Tollvesenet) om det kunne sikret mer langdistanseflyving. Opplegget i dag er jo håpløst.

Dalstrøka innafor og andre byer har jo uansett mye bedre connction fra OSL enn CPH.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:08   #11
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Jo, men svenskene har jo en del SAS IC ruter ut av ARN (pluss andre flyselskaper med IC), men det er klart at for folk bosatt på den svenske vestkysten er jo CPH et vel så greit alternativ som ARN.

Har ikke noe forhold til hvor stor andelen av nordmenn er, men ble det ikke sagt tidligere at det er flere nordmenn som reiser til Thailand enn det er svensker og dansker? Så det skulle jo borge for en stor andel nordmenn, men det kan jo være forskjell fra tur til tur vil jeg tro. Thais rute fra CPH til BKK har det også vært godt med nordmenn på de gangene jeg har reist.

Og som jeg har sagt før, så reiser jeg 10 ganger heller via CPH enn via OSL når jeg skal ut i verden fra den sørlandske palmekyst, og det gjelder sikkert andre også som bor i nærheten av en annen norsk flyplass med direkte rute til CPH.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:08   #12
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Men akkurat dette må de jo snart gjøre noe med uansett, og Avinor hadde kanskje fått ut fingers (sammen med Tollvesenet) om det kunne sikret mer langdistanseflyving. Opplegget i dag er jo håpløst.
Enig at opplegget er håpløst. Dette er vel noe Avinor og Tollvesenet jobber med å få en løsning på!?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:10   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Men akkurat dette må de jo snart gjøre noe med uansett, og Avinor hadde kanskje fått ut fingers (sammen med Tollvesenet) om det kunne sikret mer langdistanseflyving. Opplegget i dag er jo håpløst.

Dalstrøka innafor og andre byer har jo uansett mye bedre connction fra OSL enn CPH.
Ja, den dagen du får Tollvesenet med på noe slikt, snør det nok agurker!!

Har fortsatt ikke forstått hvorfor det er så om å gjøre å få noen IC ruter ut fra OSL. Det er greit for de som bor i Oslo/Akershus området. For alle oss andre er det mye greiere å fly via CPH (eller FRA for SVG/BFO - eller AMS fra mange andre byer, for de som liker det!)

Du begynner å høres ut som en sinna sutrekopp nå!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:12   #14
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Har ikke noe forhold til hvor stor andelen av nordmenn er, men ble det ikke sagt tidligere at det er flere nordmenn som reiser til Thailand enn det er svensker og dansker?
BF
Joda - påstanden er framsatt i forumet, men den blir ikke noe mere riktig av den grunn. Det er langt flere svensker som reiser til Thailand enn det er nordmenn, også i forhold i folketallet.

I 2007 var det 378387 svensker, 108941 nordmenn og 141110 dansker som ankom som turister til Thailand.

http://www2.tat.or.th/stat/download/1207/nat-1-12.xls
__________________
Bare en passasjer...

Last edited by TG923; 05-08-2009 at 15:23.
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:12   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Enig at opplegget er håpløst. Dette er vel noe Avinor og Tollvesenet jobber med å få en løsning på!?
Hvis jeg ikke husker feil, så hadde de en løsning på dette når OSL åpnet. Da var det en egen transferinnsjekk nede. Korrekt meg gjerne om husken min er helt feil.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:15   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvis jeg ikke husker feil, så hadde de en løsning på dette når OSL åpnet. Da var det en egen transferinnsjekk nede. Korrekt meg gjerne om husken min er helt feil.
Det hadde de også! Men den ble avløst av Peppes Pizza! Har prøvd å sjekke inn der og levere baggasjen flere ganger, men de påstår hardnakket at de bare serverer pizza der!


BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:16   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvis jeg ikke husker feil, så hadde de en løsning på dette når OSL åpnet. Da var det en egen transferinnsjekk nede. Korrekt meg gjerne om husken min er helt feil.
Men du måtte fremdeles ned å hente bagasjen din og kjøre den gjennom tollen.

Ikke at jeg bryr meg. Dvs jeg gidder ikke betale ekstra (skatt/avgifter/mer for flybillettene) for å få en løsning med tollbehandling på bestemmelsesstedet siden det ikke rammer meg. Men jeg ser derimot at OSL da blir en uattraktiv transferflyplass for reisende til folk utenfor det sentrale Østlandet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:17   #18
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,649
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Det hadde de også! Men den ble avløst av Peppes Pizza! Har prøvd å sjekke inn der og levere baggasjen flere ganger, men de påstår hardnakket at de bare serverer pizza der!


BF
Når forsvant transfer-innsjekken? Peppes har hvertfall vært der de er nå helt siden flyplassen åpnet.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:18   #19
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men du måtte fremdeles ned å hente bagasjen din og kjøre den gjennom tollen.

Ikke at jeg bryr meg. Dvs jeg gidder ikke betale ekstra (skatt/avgifter/mer for flybillettene) for å få en løsning med tollbehandling på bestemmelsesstedet siden det ikke rammer meg. Men jeg ser derimot at OSL da blir en uattraktiv transferflyplass for reisende til folk utenfor det sentrale Østlandet
Og dermed rammer det deg indirekte likevel, ettersom passasjergrunnlaget blir mindre.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 15:26   #20
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Prosent nordmenn på SK CPH-BKK

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Har fortsatt ikke forstått hvorfor det er så om å gjøre å få noen IC ruter ut fra OSL. Det er greit for de som bor i Oslo/Akershus området. For alle oss andre er det mye greiere å fly via CPH (eller FRA for SVG/BFO - eller AMS fra mange andre byer, for de som liker det!)BF
Alle vi som bor i Oslo/Akershus skjønner hvorfor det er om å gjøre.

Og siden OSL har sitt primære influensområde i Oslo/Østlandsområdet, så har jeg også stor respekt for at folk fra distriktene heller reiser via CPH dersom det er gunstigere.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside + re-start av BKK jefi99 Flyforum 13 24-03-2014 11:47
KUL-BKK-CPH-OSL i eco extra, får ikke valgt sete på KUL-BKK Powell Reiseforum 1 20-06-2012 23:04
42 prosent flere nordmenn til USA i juni MartinL Flyforum 72 23-09-2008 16:24
Priser CPH-BKK-CPH/ Bizniz class Bizflyer Flyforum 3 03-06-2007 19:00
TG 747 CPH-BKK MountainDew Flyforum 4 14-06-2006 21:26


All times are GMT +2. The time now is 00:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.