![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
B777'erne kommer til å bli intet mindre enn rålekre i ørnedekoren!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]()
"Løfter seg igjen"? Har de noensinne vært "nedenunder"?
Jeg er fortsatt forundret over den ekspansjon som flyselskapene i Emiratene og omegn viser. 4 selskaper der nede som stadig ekspanderer og ingen av dem er med i en av de store alliansene. Ville det ikke skape et fortrinn for ett av dem om de ble med i en allianse?? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]() De har vært minst offensive og vel hatt litt mer trøblete drift de siste årene sammenliknet med gigantene Emirates, Qatar AW. Nå er forøvrig også de siste B767'erne ute av flåten, og på kort sikt flere A330 på vei inn i tillegg til de B777 som nevnes her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Uansett, å reise med disse flyselskapene er et løft i seg selv hva service angår. Maken til god service skal du lete lenge etter blant europeiske flyselskaper. Har selv flydd Gulf Air og Etihad.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]()
Ethiad er ved det selskapet som er mest anonyme synes jeg.
Hvordan er det nå med tilhørigheten: Emirates = Dubai Qatar = Qatar Gulf Air = Bahrein? Ethiad = Abu Dhabi? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Ja, det står litt om det i artikkelen. Blant annet har de hatt en del interne problemer og tapt terreng til noen av konkurrentene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Vært konge om noen av disse fire selskapene hadde blitt medlem av Star Alliance
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]() Quote:
And they are! http://www.skyliner-aviation.de/view...av2&picid=5531 Legg forøvrig merke til at maskinen i likhet med Turkish sine B777ER også har indisk reg inntil videre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]()
Er det noen som har noen oversikt over hvordan disse selskapene drives? Det bestilles hundrevis av 787, 777, 340, 350 og 380 til en befolkning som stort sett holder seg hvor de bor, og til turister som i begrenset grad ønsker å dra dit.
Det jeg lurer på er: Tjener selskapene penger, eller er det rike stater som pumper oljepenger inn i mega tapsprosjekt for om mulig å bygge opp en turistindustri som de håper vil innbringe penger den dagen det er slutt på oljen? Har aldri noensinne hørt eller lest noe om hverken økonomi eller kabinfaktor for disse selskapene, men snakket med en redcap i Hamburg som sa at hvis jeg ville reise til andre kontinent med GARANTERT plass (det var han som understreket at det var med store bokstaver), så var det bare å kjøpe seg en ID-billett med Emirates fra HAM, da da hadde langt under en fjerdedel av kabinen full... Da stod to av deres 340er parkert ved siden av hverandre - en eastbound og en westbound.... Hva skjer der nede - noen som har noen som helst peiling...? Mvh en grublende Krok.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,532
|
![]()
For å si det veldig kort, så har du hele spekteret fra 'veldrevet privat selskap' via 'statlig pengesluk' til 'rik manns leketøy'. Har selv ikke noe førstehåndskjennskap til noen av selskapene, men har en del kjente som har jobbet der nede, både som flyvende og annet.
Skrekkhistoriene går mye på arbeidsvilkår, manglende betaling og rikmannsbarn i høyresetet som er avhengige av en noenlunde kompetent skipper for å klare noe særlig annet enn cruise på autopilot ... Men de store selskapene er stort sett veldrevet, selv om de nok slipper å bekymre seg om EU-restriksjoner når det gjelder pengestøtte hvis de skulle komme i trøbbel .. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Nå er det en stor grad av forretningsvirksomhet i disse landene, samt enorme mengder gjestearbeidere både fra Vesten og Østen, som flys inn og ut. Landene som har store deler av sine inntekter fra olje, men de vet også at den en gang tar slutt, og da tilsier langtidsplanlegging at de har andre bein å stå på. Vi ser jo hvilken forretningsmessig rolle bl a Singapore og Hong Kong har, selv om de er relativt små arealmessig. Begge har også veldig store flyselskaper i forhold til arealet, men de er tilpasset menneskestrømmen. Når arabiske land allerede har kontantene kan de ligge den ønskede utviklingen i forkjøpet, flymateriellmessig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,306
|
![]()
Vel, kjenner en engelskmann, hvis sønn jobber som styrmann for Emirates på 777. Han hadde over milionen i året, ingen skatt, gratis stort hus svømmebasseng osv i Dubai. Ble hentet i bil og kjørt til og fra jobb, gratis skole og helsetjenester for hele familien og gode rettigheter på billetter. Sønnen hadde ordnet billett for faren sin for å besøke dem i Dubai. Sønnen skulle føre EK flighten fra et sted i England til Dubai og da hadde far fått biz billett med KL fra Krsand til England, og satt selvfølgelig på rad 1 videre med EK. Hadde vært helt konge visstnok.
Synes dette høres nokså drøyt ut. Har de virkelig så gode forhold? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Skatt er vel fraværende for samtlige som arbeider i UAE? En vesentlig del av strategien til disse flyselskapene er også å pense så mye trafikk som mulig mellom vest-øst-vest via Dubai og Abu Dhabi.
Men har en magefølelse på at disse flyselskapene før eller siden også får føling med realitetene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
|
![]()
Emirates som den mest kjente tjener ihvertfall penger og ser man fra siste halvårsresultat (Sommer halvåret 2008) så ser man også at det ikke er mye drivstoffsubsidier der da fjorårets høye drivstoffpriser dro ned resultatet kraftig
http://www.ekgroup.com/Images/Half_y...lts_Sep_08.pdf Quote:
07/08 - Omsetning: USD 11.2B - Net Profit: USD 1,45B Og de skriver også følgene Quote:
Men selvsagt vil også disse merke krisen men de store som f.eks Emirates, Qatar Airways og Ethiad vil nok komme gjennom greit og muligens enda sterkere enn før når økonomien igjen snur |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Med huslån i Norge er det på kanten til problematisk med styrmannslønn, men så vidt jeg forstår dobles nesten lønnen når en blir kaptein, så da er det greit. Problemet er bare at det ikke finnes avtaler, slik at det ikke er regulert når en blir kaptein. Dette avhenger av om en er på riktig flytype til riktig tid, og det er det kun selskapet som bestemmer om en er... De jeg kjenner som har blitt kaptein er veldig fornøyd, og hvis en trives med livsstilen så har de det jo helt supert med beach, golf og masse opplevelser, men som sagt så må du trekke kraftig fra på den der styrmannslønnen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Tidene endrer seg raskt! Gulf Air har nå økset planene om long-term leasing av B777-maskinene fra indiske Jet. De som har rukket å bli omlakkert i Gulf sin dekor skal nå leveres tilbake etter 6 måneder.
Ser ut til at realitetene har innhentet UAE også. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air Canada prøver seg på Toronto-København igjen | Someone | Flyforum | 109 | 25-04-2025 11:25 |
Air Canada prøver seg med LCC igjen - Air Canada Rouge | Someone | Flyforum | 33 | 05-04-2022 08:36 |
Mot slutten for Gulf Air? | jb1 | Flyforum | 0 | 30-01-2012 22:07 |
Gulf Air rip-off | Blubird | Flyforum | 3 | 14-06-2009 14:31 |
Slutten på Gulf Air? | CK | Flyforum | 3 | 07-05-2007 17:15 |