Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2014, 08:52   #1
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Norwegian Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian - og andre stuer-"problemer"

Som Namsosing burde jeg sikkert vært litt mer patriotisk og jeg skjønner ikke helt hva saken går ut på. Men jeg vil tippe på at den unge og lovende (??) Holm ikke får ta med gitaren sin inn i kabinen på flyet, da en gitar ikke er helt innafor håndbagasjemålene.

Quote:
Askil Holm er lei av å krangle med seg gitaren om bord på Norwegian-fly. To nye ubehagelige opplevelser tirsdag gjør at han føler nok er nok.

Det er T-A som leverer denne tåredryppende historien og jeg sliter litt med å finne noen sympati for at mr. Holm skal få ha med seg gitaren sin inn i flyet, om han da tar plassen til en medpassasjer eller 150 cm hylleplass.

Om gitaren hans er SÅ verdifull antar jeg at det finnes flightcaser til slike, som tåler selv den mest hardbarkede stuer...
Old 25-04-2014, 10:40   #2
Bergern
ScanFlyer Dusty

Default Re: Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian

For et lavmål...
Sikkert et stort problem i gitarkretser. Godt ikke kontrabassgutta er like sutrete...
Old 25-04-2014, 10:44   #3
C-klasse
ScanFlyer Blue

Kontrabassgutta har vært sutrete de og men er vistnok blide nå. Mye styr for gutta med strenger.

http://www.itromso.no/nyheter/article564607.ece

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/ar...13510295312886
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 10:44   #4
anders320
ScanFlyer Silver

Reiste LAX-LHR-OSL for noen år siden. Hadde kjøpt en gitar til 40 000 kroner. Valgte å ikke sende gitaren som vanlig bagasje, men sendte gitarkofferten på vanlig måte.
Gitaren fikk plass på 1. klasse, imens gitarkofferten forsvant på merkelig vis...

Kan godt forstå at man er skeptisk til å sende verdifulle gjenstander som mest sannsynligvis ikke dekkes av forsikringen eller er uerstattelig.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 10:57   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Kan godt forstå at man er skeptisk til å sende verdifulle gjenstander som mest sannsynligvis ikke dekkes av forsikringen eller er uerstattelig.
Datteren min hadde ved en feiltakelse plassert en (gammel) laptop i innsjekket bagasje. Laptop'en forsvant underveis fra TOS via OSL og CPH til MAN, og forsikringsselskapet nektet å dekke dette da det står i forsikringsvilkårene at verdigjenstander ikke skal i innsjekket bagasje. Gitarer (og andre strengeinstrumenter) er svært ofte betydelig mer kostbare enn en laptop så jeg ville nok nektet å sjekke dette inn (eller evt tegnet en spesialforsikring).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 10:47   #6
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Men gjennomgangstonen her er at det er ofte trøbbel med DY og aldri med SAS. Så hvorfor booker de ikke SAS?
Old 25-04-2014, 11:02   #7
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Men gjennomgangstonen her er at det er ofte trøbbel med DY og aldri med SAS. Så hvorfor booker de ikke SAS?
Det ender en med å gjøre hvis `problemet´vedvarer.
Har forsåvidt grei erfaring med å få gitar ombord med begge selskaper, og ikke minst Sas fortjener medalje for årelang positiv innstilling.
Flight er bra, men en som `garanterer´ instrumentet å komme uskadd fra til tider rabiat behandling fra stuere i begge selskap er omtrent ikke oppfunnet, ev. så tung at den knapt kan sendes som vanlig innsjekket baggasje. (satt litt på spissen ).
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 13:36   #8
anders320
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Fordi det er ofte ikke artisene selv som booker billettene, men arrangører/agenter. Synes forøvrig Mr. Holm er treffende i kritikken sin mot DY.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 13:41   #9
Dash
ScanFlyer Molded

http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo

Han kan jo lage en sang om det
Dash is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 14:14   #10
tango
ScanFlyer Blue

Jeg leste artikkelen som ble referert, men skjønner ikke helt hva de "ubehagelige opplevelsene" var for noe. Var det bare at han ikke fikk viljen sin, eller ble han dårlig behandlet?
tango is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 14:35   #11
Staroe
Newcomer

Det må da gå an å få bukt med denne ukulturen som rir "stuer-bransjen". Hva er poenget med å behandle folks eiendeler på den måten de gjør. Ufattelig. I sum skaper det kun ekstra arbeid og kostnader for flyselskapene, og er en skikkelig omdømme-knuser når vandalismen dokumenteres. En sak for ledelsen.
Staroe is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 14:47   #12
amatør
ScanFlyer Gold

Enkelt: SAS er et fullserviceselskap, DY er et low cost selskap, når skal folk forstå forskjellen?!?!
amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 16:41   #13
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by Staroe View Post
Det må da gå an å få bukt med denne ukulturen som rir "stuer-bransjen". Hva er poenget med å behandle folks eiendeler på den måten de gjør. Ufattelig. I sum skaper det kun ekstra arbeid og kostnader for flyselskapene, og er en skikkelig omdømme-knuser når vandalismen dokumenteres. En sak for ledelsen.
Ukultur????? Nå er det slik da min gode mann, at det meste av skade på innsjekket bagasje skjer i bagasjeanleggene på flyplassene. Men det er noe dere passasjerer ikke ser. I alle fall SAS betaler/erstatter denne bagasjen, og krever så regress fra flyplassen. Dessverre er vi stuere ikke flinke nok til å rapportere ødelagt bagasje i våre systemer.

Det skjer og at vi dessverre ødelegger noe vi og, men da er det som oftest en bakenforliggende grunn. Som oftest vekt, få håndtak som er beregnet på 40-50 kg. Og står valget mellom å behandle en koffert litt røft pga vekt, eller å ødelegge din egen rygg. Ja da er valget for meg enkelt. Bagen og dens innhold kan erstattes, min rygg skal følge meg livet ut!!!!!!!! Prøv å lempe 10-20-30 tonn kofferter iløpet av en dag, så forstår du hva jeg mener :-)
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 17:57   #14
robms
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Ukultur????? Nå er det slik da min gode mann, at det meste av skade på innsjekket bagasje skjer i bagasjeanleggene på flyplassene. Men det er noe dere passasjerer ikke ser. I alle fall SAS betaler/erstatter denne bagasjen, og krever så regress fra flyplassen. Dessverre er vi stuere ikke flinke nok til å rapportere ødelagt bagasje i våre systemer.

Det skjer og at vi dessverre ødelegger noe vi og, men da er det som oftest en bakenforliggende grunn. Som oftest vekt, få håndtak som er beregnet på 40-50 kg. Og står valget mellom å behandle en koffert litt røft pga vekt, eller å ødelegge din egen rygg. Ja da er valget for meg enkelt. Bagen og dens innhold kan erstattes, min rygg skal følge meg livet ut!!!!!!!! Prøv å lempe 10-20-30 tonn kofferter iløpet av en dag, så forstår du hva jeg mener :-)
Har ingen problemer med å forstå at bagasjestuing er tungt arbeid, og at dette nok tærer på både krefter, tolmodighet og konsentrasjon utover dagen. Men det hender jo at man får et vindussete som gir utsikt over lastingen innimellom, eller at man ser lossing av fly gjennom terminalvinduene, og jeg blir ikke veldig imponert over hvordan bagasjen håndteres til tider. Av og til så ser det ut som at det går sport i kaste disse koffertene lengst mulig, og jeg nekter å tro at det sparer krefter for dere stuere.

For et par uker siden så satt jeg på busstransport til fly på Gardermoen, hvor vi måtte stoppe og vente på en passerende last med kofferter. På vognene så var koffertene stuet trolig med nye høyderekorder for øyet, og dette ble behørig kommentert av flere på bussen. Og sant nok, idet den passerer bussen vår, så ramler det en koffert av, og gjør flere kast bortover veien ved siden av bussen.

En fra SAS Ground Service kommer gående og ser dette, men går bare rett forbi. Den neste fra SGS som kommer ser kofferten på veien, går ut og henter denne, men plasserer den bare til side utenfor veibanen og går videre.

Resultat: En passasjer mottar ikke sin koffert etter å ha ventet til all bagasje er levert, må bort i ankomstservice og stille seg i kø, skjemaer må fylles ut, og vedkommende må dra fra flyplassen uten sin bagasje. Går utifra at SAS finner bagasjen iløpet av dagen, men det har jo kostet selskapet en god del i administrasjon og utkjøring.
robms is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 18:18   #15
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by robms View Post
Resultat: En passasjer mottar ikke sin koffert etter å ha ventet til all bagasje er levert, må bort i ankomstservice og stille seg i kø, skjemaer må fylles ut, og vedkommende må dra fra flyplassen uten sin bagasje. Går utifra at SAS finner bagasjen iløpet av dagen, men det har jo kostet selskapet en god del i administrasjon og utkjøring.
Å du vet at det var en SK kunde
krølle is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2014, 22:53   #16
robms
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Å du vet at det var en SK kunde
Stod hvertfall SAS på "trekkvognen", så det var SGS, men du har rett, trenger ikke være en SK flight. Beklager den slutningen.
Old 25-04-2014, 18:23   #17
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Ukultur?????
Min fulle sympati til stuerne som sliter reva av seg, spesiellt i høytidene, men det er ikke til å komme unna at endel bagasje blir behandlet i en helt annen grad enn de burde.

Når det gjelder A. Holm, så sybtes jeg han svarte godt på P4 npr han ble spurt om dette.
Lever du av å spille, og har fått levebrødet ditt ødelagt 1 gang, så skjønner jeg at du blir skeptisk.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 15:19   #18
robms
ScanFlyer Blue

Klarer ikke helt å mobilisere sympati med passasjerer som forventer å betale 199,- for billetten, men likevel kunne få lov å bruke en hel hattehylleseksjon ment for 2stk 3-setere.

Greit nok at SAS er mer "forståelsesfull" overfor musikere og tillater de å ta med instrumenter om bord, men på samme tidspunkt så viser de da mindre forståelse overfor de andre passasjerene som da ikke får plass til sin håndbagasje.

Jeg har også et yrke som gjør at jeg av og til må ta med kostbart utstyr, i hundre-tusen kroners klassen. Disse har separate forsikringer, og sjekkes alltid inn i bagasjen, forsvarlig pakket i pelicase-koffert. Forstår at musikere har instrumenter som har en viss affeksjonsverdi, men da får man nesten la disse bli hjemme, og ta med instrumenter som man kan få erstattet om de blir ødelagt.
Old 25-04-2014, 15:38   #19
tdb
ScanFlyer Silver

tdb's Avatar

Hei!

Jeg tror nok også at kabinfaktoren er noe å ta hensyn til her. Flyene til DY er som regel fullere og med mere håndbagasje i hattehyllene. Det blir da vanskelig å finne plass til en gitar som er langt utenfor maksimalmålene for tillatt håndbagasje. Jeg stusser også over at gitarister synes det er en menneskerett å ta beslag på plass i hattehyllene som er beregnet på flere personer.
Old 25-04-2014, 15:56   #20
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Vil ikke sige, at vi hos SAS er herken værre eller bedre end andre. Håndbagage er et støt stigende problem...Folk vil have mere og mere med i kabinen...De er ligeglade med vægten, og forventer at crew hjælper til med at få bags op i hattehylden. Ofte, meget ofte, og så sent som i dag på SK1244 AAR-CPH, måtte jeg bede rejsende om at gå til ckeck-in og checke håndbagage ind...Det kostede, men når, som de viste sig at håndbaggen, en trolly eller trillekuffert som nordmænd siger, vejede 25 kgs, så hjælper hverken EBP eller EBG kort. Ej heller UA gold cards eller lignende.. men stillet overfor valget mellem ikke at rejse eller rejse med 3 stk indchecket bags til EWR valgte den ene kunde at rejse, mens den anden nægtede at betale og blev offloaded...Ligeså meget som det er flyselskaberne pligt at begrænse størrelse og vægt på håndbagage, så er det den rejsende der også har pligt til at checke at håndbagagen ikke overstiger vægt eller mål. Den mest forfærdelige gruppe af denne slags er TV fotografer...De kommer ofte med skulderbårne kameraer som koster i omegnen af DKK.200000 og mener sig så samtidig berettiget til at tage det med som håndbagage sammen med diverse redigerings udstyr..Ofte siger de at selskaberne har sagt OK, men det er bare helt forkert....Som sagt håndbagage af den store og tunge slags er et konstant stigende problem, og næsten uløseligt....l
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules