![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Som Namsosing burde jeg sikkert vært litt mer patriotisk og jeg skjønner ikke helt hva saken går ut på. Men jeg vil tippe på at den unge og lovende (??) Holm ikke får ta med gitaren sin inn i kabinen på flyet, da en gitar ikke er helt innafor håndbagasjemålene.
Quote:
Det er T-A som leverer denne tåredryppende historien og jeg sliter litt med å finne noen sympati for at mr. Holm skal få ha med seg gitaren sin inn i flyet, om han da tar plassen til en medpassasjer eller 150 cm hylleplass. Om gitaren hans er SÅ verdifull antar jeg at det finnes flightcaser til slike, som tåler selv den mest hardbarkede stuer...
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
For et lavmål...
Sikkert et stort problem i gitarkretser. Godt ikke kontrabassgutta er like sutrete...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
|
![]()
Kontrabassgutta har vært sutrete de og men er vistnok blide nå. Mye styr for gutta med strenger.
http://www.itromso.no/nyheter/article564607.ece http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/ar...13510295312886 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Reiste LAX-LHR-OSL for noen år siden. Hadde kjøpt en gitar til 40 000 kroner. Valgte å ikke sende gitaren som vanlig bagasje, men sendte gitarkofferten på vanlig måte.
Gitaren fikk plass på 1. klasse, imens gitarkofferten forsvant på merkelig vis... Kan godt forstå at man er skeptisk til å sende verdifulle gjenstander som mest sannsynligvis ikke dekkes av forsikringen eller er uerstattelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Men gjennomgangstonen her er at det er ofte trøbbel med DY og aldri med SAS. Så hvorfor booker de ikke SAS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,053
|
![]() Quote:
Har forsåvidt grei erfaring med å få gitar ombord med begge selskaper, og ikke minst Sas fortjener medalje for årelang positiv innstilling. Flight er bra, men en som `garanterer´ instrumentet å komme uskadd fra til tider rabiat behandling fra stuere i begge selskap er omtrent ikke oppfunnet, ev. så tung at den knapt kan sendes som vanlig innsjekket baggasje. (satt litt på spissen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo
Han kan jo lage en sang om det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2013
Posts: 74
|
![]()
Jeg leste artikkelen som ble referert, men skjønner ikke helt hva de "ubehagelige opplevelsene" var for noe. Var det bare at han ikke fikk viljen sin, eller ble han dårlig behandlet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Nov 2013
Posts: 16
|
![]()
Det må da gå an å få bukt med denne ukulturen som rir "stuer-bransjen". Hva er poenget med å behandle folks eiendeler på den måten de gjør. Ufattelig. I sum skaper det kun ekstra arbeid og kostnader for flyselskapene, og er en skikkelig omdømme-knuser når vandalismen dokumenteres. En sak for ledelsen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Enkelt: SAS er et fullserviceselskap, DY er et low cost selskap, når skal folk forstå forskjellen?!?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
Det skjer og at vi dessverre ødelegger noe vi og, men da er det som oftest en bakenforliggende grunn. Som oftest vekt, få håndtak som er beregnet på 40-50 kg. Og står valget mellom å behandle en koffert litt røft pga vekt, eller å ødelegge din egen rygg. Ja da er valget for meg enkelt. Bagen og dens innhold kan erstattes, min rygg skal følge meg livet ut!!!!!!!! Prøv å lempe 10-20-30 tonn kofferter iløpet av en dag, så forstår du hva jeg mener :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]() Quote:
For et par uker siden så satt jeg på busstransport til fly på Gardermoen, hvor vi måtte stoppe og vente på en passerende last med kofferter. På vognene så var koffertene stuet trolig med nye høyderekorder for øyet, og dette ble behørig kommentert av flere på bussen. Og sant nok, idet den passerer bussen vår, så ramler det en koffert av, og gjør flere kast bortover veien ved siden av bussen. En fra SAS Ground Service kommer gående og ser dette, men går bare rett forbi. Den neste fra SGS som kommer ser kofferten på veien, går ut og henter denne, men plasserer den bare til side utenfor veibanen og går videre. Resultat: En passasjer mottar ikke sin koffert etter å ha ventet til all bagasje er levert, må bort i ankomstservice og stille seg i kø, skjemaer må fylles ut, og vedkommende må dra fra flyplassen uten sin bagasje. Går utifra at SAS finner bagasjen iløpet av dagen, men det har jo kostet selskapet en god del i administrasjon og utkjøring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
|
![]()
Min fulle sympati til stuerne som sliter reva av seg, spesiellt i høytidene, men det er ikke til å komme unna at endel bagasje blir behandlet i en helt annen grad enn de burde.
Når det gjelder A. Holm, så sybtes jeg han svarte godt på P4 npr han ble spurt om dette. Lever du av å spille, og har fått levebrødet ditt ødelagt 1 gang, så skjønner jeg at du blir skeptisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2013
Posts: 99
|
![]()
Klarer ikke helt å mobilisere sympati med passasjerer som forventer å betale 199,- for billetten, men likevel kunne få lov å bruke en hel hattehylleseksjon ment for 2stk 3-setere.
Greit nok at SAS er mer "forståelsesfull" overfor musikere og tillater de å ta med instrumenter om bord, men på samme tidspunkt så viser de da mindre forståelse overfor de andre passasjerene som da ikke får plass til sin håndbagasje. Jeg har også et yrke som gjør at jeg av og til må ta med kostbart utstyr, i hundre-tusen kroners klassen. Disse har separate forsikringer, og sjekkes alltid inn i bagasjen, forsvarlig pakket i pelicase-koffert. Forstår at musikere har instrumenter som har en viss affeksjonsverdi, men da får man nesten la disse bli hjemme, og ta med instrumenter som man kan få erstattet om de blir ødelagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 510
|
![]()
Hei!
Jeg tror nok også at kabinfaktoren er noe å ta hensyn til her. Flyene til DY er som regel fullere og med mere håndbagasje i hattehyllene. Det blir da vanskelig å finne plass til en gitar som er langt utenfor maksimalmålene for tillatt håndbagasje. Jeg stusser også over at gitarister synes det er en menneskerett å ta beslag på plass i hattehyllene som er beregnet på flere personer.
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Vil ikke sige, at vi hos SAS er herken værre eller bedre end andre. Håndbagage er et støt stigende problem...Folk vil have mere og mere med i kabinen...De er ligeglade med vægten, og forventer at crew hjælper til med at få bags op i hattehylden. Ofte, meget ofte, og så sent som i dag på SK1244 AAR-CPH, måtte jeg bede rejsende om at gå til ckeck-in og checke håndbagage ind...Det kostede, men når, som de viste sig at håndbaggen, en trolly eller trillekuffert som nordmænd siger, vejede 25 kgs, så hjælper hverken EBP eller EBG kort. Ej heller UA gold cards eller lignende.. men stillet overfor valget mellem ikke at rejse eller rejse med 3 stk indchecket bags til EWR valgte den ene kunde at rejse, mens den anden nægtede at betale og blev offloaded...Ligeså meget som det er flyselskaberne pligt at begrænse størrelse og vægt på håndbagage, så er det den rejsende der også har pligt til at checke at håndbagagen ikke overstiger vægt eller mål. Den mest forfærdelige gruppe af denne slags er TV fotografer...De kommer ofte med skulderbårne kameraer som koster i omegnen af DKK.200000 og mener sig så samtidig berettiget til at tage det med som håndbagage sammen med diverse redigerings udstyr..Ofte siger de at selskaberne har sagt OK, men det er bare helt forkert....Som sagt håndbagage af den store og tunge slags er et konstant stigende problem, og næsten uløseligt....l
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA vurderer ny VC-25/"Air Force One" | Someone | Flyforum | 2 | 16-06-2014 23:36 |
"Norwegian til New York?" og andre artige historier | Peterfsx | Småprat | 103 | 29-11-2012 09:20 |
LH vurderer å slutte med "gratis" mat & drikke på short haul | Brandal | Flyforum | 20 | 06-08-2009 20:00 |
Avinor vurderer innføring av "body scanner" i Norge | Utflyttet | Flyforum | 18 | 19-11-2007 18:08 |
"SAS Norge" vurderer ruter til Asia?? | OslLonghaul | Flyforum | 94 | 12-11-2007 21:01 |