![]() |
|
![]() |
#1 |
Litt overalt
Join Date: Jul 2011
Location: MAD/ALC/OSL
Posts: 117
|
![]()
Hei da jeg satt i SAS Loungen i dag tidelig hørte jeg to meget flyintriserte menn diskutere om Blue1 717 skulle fases ut iløp av neste år. Den ene mente de skulle det, og den andre mente at de ikke skulle fases ut på en god stund.
Hadde jeg vist noe hadde jeg blitt med i diskusjonen.. Men hva er egentlig riktig,er det tilfelle at de skal fases ut om ikke alt for lenge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Skal de ut må jo Blue1 bestille noe annet, og det har de vel ikke gjort så vidt jeg vet.
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
|
![]()
Blue 1 er jo blitt en del av SAS nå. Blue 1 navnet skal helt vekk. Muligens SAS ønsker å sette inn Boeing 737 eller Airbus på "basen" i Helsinki?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Litt overalt
Join Date: Jul 2011
Location: MAD/ALC/OSL
Posts: 117
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
|
![]()
Time will show! Men tenker nok at filosofien med fast flytype på de forskjellige basene fortsetter. Boeing 717 er et flott og komfortabelt fly å reise med og personlig håper jeg at SAS beholder de en god stund til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Skal det? Trodde Blue1 skulle videreføres som et produksjonsselskap for SAS. Nå fungerer det jo både som produksjonsselskap og wetlease-aktør.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Monkey Traveller
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Ørlandet
Posts: 139
|
![]()
Har i det siste reist endel med Blue1 og deres 717, har lagt merke til at før hver avgang kommer det en bil og parkerer ved vingen og tekniker går ut på vingene og sjekker de mot innfesting til flyskroget, er det oppdaget noe svakhet eller tilfeller av sprekker på 717 som gjør at dette er rutine? eller er det tilfeldig at de avgangene jeg har vert med på så har de hatt slik inspeksjon?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
[QUOTE=FlightDeck;867686]Skal det? Trodde Blue1 skulle videreføres som et produksjonsselskap for SAS. Nå fungerer det jo både som produksjonsselskap og wetlease-aktør.[/ QUOTE]
Tanken var vel det, men ingenting har jo skjedd med profilen til Blue1. "Når Blue1 og SAS sine flyginger slås sammen under SAS varemerke blir tilbudet tydeligere, og det blir enda enklere enn før å bestille reiser, siden Internett-salget styres til én og samme nettside." http://www.sas.no/Alt-om-reisen/For-...jon-i-Finland/ Edit: tolket dette som om alle fly skulle males om, men virker vel som om det bare er snakk om flynummer som blir SK. Eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Monkey Traveller
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Ørlandet
Posts: 139
|
![]()
Nei tror nok ikke de sjekket for IS, de gjorde dette i September også 10-15+ da, ser ut som de er nøye med og sjekke mot flykroppen men kan jo være tilfeldig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
|
![]()
Høres fortsatt ut som sjekk for is. Har selv hatt is på vingene i pluss 12 på bakken. Lang flytur i kald luft og derfor underkjølte vinger og kald fuel. Fuktighet i lufta på bakken og du har raskt is på vingene. Viktig å sjekke inn mot kroppen på maskiner som MD80/B717/F70/100 pga. motorenes plassering. Se Gottröra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
Det ER is vi sjekker for. Is kan dannes på oversiden av vingen, selv med 10-15+. Om flyet kommer inn til landing i regn/tåke, med mye fuel, så vil fuktighet i luften sette seg på vingene som clear ice. Fuelen har ofte en temp på -50 grader. Veldig viktig, som noen så før her, på flytyper med motorene bak vingene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Litt overalt
Join Date: Jul 2011
Location: MAD/ALC/OSL
Posts: 117
|
![]()
http://www.boarding.no/art.asp?id=58005
Utfasingen begynt: Blue1 skal gå fra 9 til 5 fly, hva skjer med de 4 andre flya. Selges de helt ut av SAS Group?
__________________
Let's fly ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,913
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,646
|
![]()
Må være midt i blinken for DL om de vil utvide 717-flåten sin, de har 24 leaset allerede...virker som de liker godt brukte fly som de kan få tak i for riktig pris og om de matcher det materiellet de allerede har. Noen andre flyselskap som kan være interessert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Posts: 76
|
![]()
Er disse 717 gamle?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Litt overalt
Join Date: Jul 2011
Location: MAD/ALC/OSL
Posts: 117
|
![]()
__________________
Let's fly ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]() Quote:
![]() Har en kjenning som jobber der som CA så han nevnte det at de skal ha 4 av de i løpet av sommeren faktisk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Burde vel neppe være an overraskelse at både Blue1, finske crew og rakettene forsvinner.
Sistnevnte logisk å fase ut med tanke på de finansielle utfordringene SAS har sunket ned i. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Blue1 717 for SAS - OSL S15 | Glenn | Flyforum | 4 | 06-01-2015 18:40 |
B747-Classic fases ut? | mach.86 | Flyforum | 7 | 18-10-2013 21:42 |
Boeing 717 till Blue1 | dolmo333 | Flyforum | 143 | 07-07-2011 20:58 |
Blue1 sin nyeste 717 | Jamesbond_ppk | TripReports | 11 | 24-02-2011 08:14 |
Boeing 717 Blue1 på Osl | putzmeister | Bilder & foto | 24 | 24-09-2010 16:18 |