Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-04-2013, 20:22   #1
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Ryanair Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Njaa .. indirekte skaper han jobber hos tjenesteselskaper, som catering, flyterminalansatte, handlingjobber .... Man må jo ha bemanning etter trafikken, og uten Ryanair er den mye lavere på mange mindre flyplasser. Så han tar ikke helt feil her.
Ja, men visst FR skulle trekke seg fra disse stedene så vil vel andre stå klare til å overta en del av disse rutene (som DY eller Easyjet feks)? Regner ikke med at det bare blir ett hull der visst FR forsvinner. Så da vil jo forsatt jobbene på bakken være der. Eller tar jeg feil?
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 20:32   #2
ATC-student
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 35
Default Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Quote:
Originally Posted by Nico View Post
Ja, men visst FR skulle trekke seg fra disse stedene så vil vel andre stå klare til å overta en del av disse rutene (som DY eller Easyjet feks)? Regner ikke med at det bare blir ett hull der visst FR forsvinner. Så da vil jo forsatt jobbene på bakken være der. Eller tar jeg feil?
Vanskelig å si.
Det var ingen som satset noe særlig i årene før RA kom på banen. Norwegian sin satsning i 08-09 var mildt sagt laber.
Easyjet kan man vel med sikkerhet si at ikke kommer, da de kun flyr til primærflyplasser.
ATC-student is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 20:35   #3
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
Og disse arbeidsplassene skapes på bekostning av nettopp etablerte norske / skandinaviske arbeidsplasser, som må redusere nettopp pga veksten i lavprissektoren.
Hvis lavpris aldri hadde kommet og billettene hadde kostet f.eks det dobbelte
I snitt, hadde folk reist betydlig mindre og ti-tusenvis av arbeidsplasser hadde
forsvunnet. Så lavpris generer i høy grad sine egne kunder. At SAS må nedbemanne har de stort sett bare seg selv å takke for.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 20:36   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Quote:
Originally Posted by Nico View Post
Ja, men visst FR skulle trekke seg fra disse stedene så vil vel andre stå klare til å overta en del av disse rutene (som DY eller Easyjet feks)? Regner ikke med at det bare blir ett hull der visst FR forsvinner. Så da vil jo forsatt jobbene på bakken være der. Eller tar jeg feil?
Du tar feil. Der Ryanair går ut, er det ingen som overtar. Plassene de flyr fra er ofte lite attraktive og Ryanair trekker passasjer kun i kraft av sitt navn, som folk forbinder med billige billetter. Husk at Ryanair-billetter ikke er i vanlig distribusjon. Du MÅ til Ryanairs webside for å finne billetter, og folk vil i liten grad oppsøke andre salgssteder for å se etter erstatninger.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 20:39   #5
ATC-student
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 35
Default Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du tar feil. Der Ryanair går ut, er det ingen som overtar. Plassene de flyr fra er ofte lite attraktive og Ryanair trekker passasjer kun i kraft av sitt navn, som folk forbinder med billige billetter. Husk at Ryanair-billetter ikke er i vanlig distribusjon. Du MÅ til Ryanairs webside for å finne billetter, og folk vil i liten grad oppsøke andre salgssteder for å se etter erstatninger.
Det eneste unntaket må vel være Wizzair?
ATC-student is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 20:41   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Wizzair er litt mer segmentert, de opererer mer i det etniske markedet. Ryanair skraper bare bunnen, uansett etnisk tilhørighet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 20:50   #7
ATC-student
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 35
Default Re: Kritik af FR ansættelses kontrakter

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Wizzair er litt mer segmentert, de opererer mer i det etniske markedet. Ryanair skraper bare bunnen, uansett etnisk tilhørighet.
Sett bort fra at alle operasjonene deres er enten til eller fra en Øst-Europeisk stat er vel businessmodellen ganske lik, de benytter Beauvais, Ciampino, Hahn, Weeze etc.. De markedsfører Torp som Oslo.. Sett med markedsføringsøyne er vel Rygge et bedre alternativ dersom målgruppen er Oslo.
ATC-student is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 21:05   #8
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 494
Default Re: Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge?

Ville ikke easyjet sett et potensiale i en rute fra enten Rygge eller Torp til London når eventuelt Ryanair forsvinner herfra? Nordmenn er jo gal etter London, og det ville vært en grei måte å gjøre seg mer kjent på i Norge.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 21:30   #9
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge?

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Ville ikke easyjet sett et potensiale i en rute fra enten Rygge eller Torp til London når eventuelt Ryanair forsvinner herfra? Nordmenn er jo gal etter London, og det ville vært en grei måte å gjøre seg mer kjent på i Norge.
Det er ikke helt Easyjet å benytte sekundære flyplasser. De flyr hovedsaklig til hovedflyplasser (med noen få unntak), og kan egentlig sammenlignes med Norwegian. Ryanair kan bare sammenlignes med nettopp - Ryaniar
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 21:39   #10
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge?

Svaret på spørsmålet er enkelt: Ingen.


Eksepelvis trodde mange at selskapene sto i kø for å fylle markedet som Ryanair hadde på Torp. Nå har ikke Ryanair forlatt Torp, men det er jaggu ikke langt unna. Vi hadde 26 destinasjoner med Ryanair, og flere av de gikk flere ganger daglig. For eksempel London, som gikk 3 eller var det 4 ganger daglig på det meste. Nå flyttet Ryanair over til Rygge, men det er neppe alle sørlendinger, Telemarkinger og Vestfoldinger som reiser over til Rygge. Så markedet på Torp er der det, men ingen har fylt hullet som kom.
Norwegian har satt opp ei rute til London, som etter sigende går veldig dårlig.
Alle rutene vi hadde til Tyskland.... hvem har de nå? Ingen. Italia? Ingen.


Hva om Ryanair forlater Rygge? Hvem vil overta alle de rutene? De samme som hadde rutene før Ryanair kom? Det var jo ingen det heller. Markedet var jo der. Men kun for Ryanair.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 22:27   #11
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge?

Men om basen legges ned, så kan jo FR fortsatt fly til Rygge.... Da har vel ikke Stoltenberg så mye han skulle sagt? Dessverre.....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 23:10   #12
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge?

passagerer er troløse...Alene det at DU skal forbi f.ex Ryanair hejmmeside for at bestille billetter vil nok betyde at i samme øjeblik FR trækker sig, vil de glemme alt om Ryanairs hjemmeside, men i stedet søge andre alternativer..I norge vil de jo nok betyde Norwegian og delvist alle os andre. I Danmark sidder Easyjet og Norwegian på meget af markedet for LCC..
SAS og andre vil nok profitere pga deres rutenetværk...
Som MOW skriver flyver FR til pladser hvor tilgangen til transfer gangske begrænset, og det er naturligt at søge alternativer....og Det gør de rejsende gerne...
FR er lig med LOWFARE til de steder de flyver og det ved publikum ganske godt
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden

Last edited by sk931; 17-04-2013 at 23:42.
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2013, 23:16   #13
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge?

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Svaret på spørsmålet er enkelt: Ingen.


Eksepelvis trodde mange at selskapene sto i kø for å fylle markedet som Ryanair hadde på Torp. Nå har ikke Ryanair forlatt Torp, men det er jaggu ikke langt unna. Vi hadde 26 destinasjoner med Ryanair, og flere av de gikk flere ganger daglig. For eksempel London, som gikk 3 eller var det 4 ganger daglig på det meste. Nå flyttet Ryanair over til Rygge, men det er neppe alle sørlendinger, Telemarkinger og Vestfoldinger som reiser over til Rygge. Så markedet på Torp er der det, men ingen har fylt hullet som kom.
Norwegian har satt opp ei rute til London, som etter sigende går veldig dårlig.
Alle rutene vi hadde til Tyskland.... hvem har de nå? Ingen. Italia? Ingen.


Hva om Ryanair forlater Rygge? Hvem vil overta alle de rutene? De samme som hadde rutene før Ryanair kom? Det var jo ingen det heller. Markedet var jo der. Men kun for Ryanair.
Ikke så rart DYs rute fra Torp til London går dårlig. Med avreise fra Torp sent på kvelden. Og tilbake er kl nesten midnatt. Ikke optimalt for folk som skal til London akkurat.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2013, 00:11   #14
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
Default Re: Hvem overtar hvis Ryanair trekker seg ut fra Norge?

Jeg regner med at Ryanair bare snur turene hvis de stenger Rygge og flyr fra sine andre baser, slik som da Marseille stengte, så da er det vel ikke mange rutene som stenges siden de har baser over alt. Men da vil det jo ikke gå fly kjempetidlig på morgenen fra Rygge siden flyene må komme sydfra først.
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bjørn Kjos trekker seg kekker Flyforum 5 11-07-2019 11:35
United trekker seg helt ut fra JFK Discus Flyforum 2 17-06-2015 18:42
To separate enkeltbilletter billigere enn tur/retur hvis en reiser fra Norge? SE-AER Reiseforum 5 18-06-2012 13:59
CAU-lederen trekker seg FlightDeck Flyforum 5 02-06-2010 16:15
Airbus trekker seg fra tanker-anbudet Trety Flyforum 13 09-03-2010 23:11


All times are GMT +2. The time now is 00:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.