![]() |
|
![]() |
#161 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Synes dette er helt høl i hue - smålig - sorry.
W |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Må si meg litt enig. Her spikkes det fliser.
På den annen side blir jeg ikke rasket veldig over om mange her på forumet har valgt DY utelukkende for å teste Dreamliner og skjønner godt skuffelsen. Erstatning for forsinkelsene blir derimot noe helt annet...
![]() |
#163 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Normalt hadde det nok vært en ikke-sak, men når DY har markedsført seg så tungt med B787 som de har gjort, og ikke levert, så synes jeg ikke det er fullstendig urimelig.
Nemda sier vel også noe om dette. At transporten mellom A og B vanligvis vil være det sentrale, men at DY her har markedsføret seg såpass hardt på B787 at det tillegges nok vekt. Det viser vel at det er grenser for hvor mye du kan markedsføre uten å levere. Last edited by Cloudius; 25-10-2013 at 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva med når selskap markedsfører seg med andre dimensjoner som de ikke klarer å levere etter? Noen selskap markedsfører seg med at man får mer tid (bl.a. fordi selskapet er mer punktlig), men dette leverer man jo ikke alltid på. Nå er ikke intensjonen min å trekke opp en debatt om dette her, men jeg lurer litt på hvor grensen går for hva som det kan markedsføres for å ikke levere på. Det er vel f.eks. rimelig grunn til å tro at punktlighet også påvirkes av utenforstående faktorer utenfor selskapets kontroll, på samme måte som mangelen på Dreamliner'en? Nå har jeg imidlertid ikke lest kjennelsen, så det kan godt være at noen sentrale premisser for avgjørelsen beskrives der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Forutsetningen er alltid at man leverer i henhold til avtalen. Avviker man fra det, er avtalen brutt (grensen er overtrådt). Så bli spørsmålet hva som var avtalt, hvor stort avvike var, om det skal føre til prisavslag, heving, erstatning osv. Av og til løser avtalen slike spørsmål, av og til lovgivningen eller alminnelige prinsipper. Alt dette må vurderes konkret. Eller man kan tipse forbrukerombudet om saken, sånn at de kan prøve om markedsføringen er villedende. Her er også prinsippet at man skal holde det man lover. Gjør man ikke det, har man brutt loven (overtrådt grensen). Om man brøt loven, er en konkret vurdering. Last edited by RWY 24; 25-10-2013 at 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan vel også være en del av vurderingen at markedsføringen pågikk i lang tid etter at det var klart at produktet/kvaliteten ikke kunne oppfylles.
![]() |
#167 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hva angår comfort og lovnad om et drømmefly handler det om hva selskapet har markedsført i forhold til hva selskapet har levert. Ser du ikke forskjellen? Er det andre forhold kunden mener ikke har blitt oppfylt er det bare å klage. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg ser to forhold som brukes i markedsføringsøyemed for å fortelle oss som er kunder noe om produktet som leveres. Noen har i perioder kjørt tungt på ontime, og andre på spesielle fly. Forkjellig; ja, men det er samtidig likhetstrekk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ville være fint at klage på ikke at vinde i Lotto, selvom statistikken her er anderledes. Og hvis du selv har ment at EU forordningerne burde gælde for dig i de tilfælde er det bare at klage, ellers har du vel accepteret flyselskabets side af sagen? Last edited by TRjumper; 26-10-2013 at 08:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Når det gjelde avtalen med den enkelte kunde, har de vel heller ikke lovet at man aldri kommer for sent, eller garantert at den spesifikke flyturen vil være ontime. Reklamen sier ikke det, befordringsvedtektene sier ikke det, nettsidene, appen eller kundeservice sier ikke det når du bestiller osv. Dessuten må alle regne med at uregelmessigheter kan skje. Så enhver forsinkelse vil ikke være mislighold og gi deg krav på prisavslag eller erstatning. Hadde de imidlertid gått tøffere til verks og skapt et feilaktig bilde av produktet sitt, ville man kunne ha hatt krav på noe. DY reklamerte i en kort periode for et konkret produkt de visste at de ikke kunne levere. Løftet sto til og med på bestillingssiden, såvidt jeg har forstått. Det er mislighold. Edit: løftet var en del av kjøpsdialogen, se post 50. Last edited by RWY 24; 26-10-2013 at 09:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Forøvrig er jeg ikke uenig i at ontime kontra Dreamliner-opplevelsen er forskjellige ting. Jeg mente bare at likheten ligger i at begge selskapene hadde puttet på en del tilleggsmomenter knyttet til reisen som man ikke nødvendigvis leverer i forhold til. Innholdet i den opprinnelige klagen dreide seg vel heller ikke bare om selve Dreamlineren, men nevner avanserte underholdningssystemer osv. og siden jeg ikke har lest nemdas vedtak vet jeg ikke hva som er vektlagt i denne saken. RWY24 har forøvrig en god kommentar til dette, og jeg er ikke uenig i de tingene han kommer med. Jeg var ikke spesifikt opptatt av dette med ontime (dette var ment som et eksempel), men var mer opptatt av hvilke faktorer som kan falle inn i samme kategorien som Dreamliner opplevelsen. Dette er imidlertid en diskusjon som kanskje er litt på siden i forhold til trådens innhold forøvrig. Last edited by TOS; 26-10-2013 at 09:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#173 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå ser jeg at media har begynt å skrive, og plutselig ble jeg tatt bilde av mens jeg satt i parken.
Så da ser jeg ingen grunn til å holde det hemmelig lengre. Denne tilbakemeldingen fra flyklagenemnda er en tilbakemelding på min aller første klage hvor jeg spurte norwegian om en plus pakke som en et lite plaster på såret for at det ikke ble noe dreamliner. I den klagen jeg sendte videre til flyklagenemnda nevnte jeg ingenting om underholdningssystem ol. slik at kanskje saken hadde vært annerledes da. Hvem vet. Her er svaret fra Norwegian: Quote:
Quote:
Last edited by Discus; 27-10-2013 at 14:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
I motsetning til mange andre som har svart deg i denne tråden, synes jeg det står respekt av at du kjørte denne saken inn for nemnda. Interessant også å lese utfallet, jf. mine tidligere poster. Selv om kompensasjonen ikke ble så høy, er det vel like viktig å vinne frem prinsipielt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Generelt må aktører være påpasselig med at produktet har en rimelig sammenheng med markedsføringen. Som andre også har påpekt så må disse vurderes i hvert enkelt tilfelle. Om noen skulle mene at eksempelvis markedsføringen av punktligheten som SAS hadde ikke henger sammen med virkeligheten så er det bare å prøve saken for Flyklagenemda. Nei, kan ikke helt se at jeg skulle ha grunn til dét. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg lurte i grunnen bare på hvor man tror denne grensen går i forhold til en del andre elementer. RWY24 og andre påpeker at dette er en vurdering av hvert enkelt tilfelle, og jeg har forståelse for dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Quote:
http://www.aftenbladet.no/trafikk/Fi...e-3284454.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ser ut som Norwegian ikke akter å ta besluttningen i Nemda til følge og ikke vil betale
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10153443 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har ikke penger til å ta den risikoen. Så må evt prøve å få med flere på laget som ønsker å bidra til en prinsipiell avklaring på dette.
Jeg syns dette er helt urimelig av norwegian. Men samtidig så har ikke jeg økonomi til å potensielt få en hel haug av saksomkostninger dytta på meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Lavmål av DY. Dette kan man vel oppfatte som presidens for fremtidige klagesaker. Først bruker DY måneder på å svare på en klage, så tar man saken videre til Transportklagenemnda hvor DY ikke vil føye seg uansett. Tragisk!
Vil personlig unngå DY så langt det lar seg gjøre! |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? | HS-TGA | Reiseforum | 13 | 22-12-2014 23:47 |
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt | Stoarn | Flyforum | 4 | 12-04-2012 19:31 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn | EB | Flyforum | 7 | 21-07-2007 00:33 |
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling | EB | Flyforum | 1 | 22-05-2006 19:40 |