![]() |
|
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Man ba om tilbud på 48 fly, men luftforsvaret ønsker seg 56 fly, og det er det man har budsjettert med.
Quote:
Last edited by Kenneth; 12-04-2010 at 22:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Prisen blir jo bare høyere og høyere nå jo!
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Først innså britene at de ikke har råd til å kjøpe de cirka 150 f-35 som de hadde planlagt, og kuttet antallet kraftig. Deretter fant den danske forsvarsledelsen ut at siste modell av f-18 er et bedre kjøp enn f-35. Og nå har nasjonalforsamlingen i Nederland vedtatt å trå ut av programmet. Dette går bare én vei!
Amerikansk etterretning har en ny vurdering på når femte generasjons jagerfly blir operative i Kina - 2018. JSF virker mer og mer og mer som et totalt feilslått program, og mest sannsynlig vil amerikanerne selv nedlegge fiaskoen om ikke lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Quote:
- E |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
Ja, nederlenderne kan trå inn igjen hvis programmet utvikler seg til det bedre. Men så langt har det jo kommet jevnt med dårlige nyheter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Min mening er at Norge må trekke seg fra prosjektet.
Når vi har så store havområder så har jeg aldri forstått hensikten med en en-motors løsning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Canada går for F-35 , http://www.avweb.com/avwebflash/news...ml?CMP=OTC-RSS
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]()
Er ikke JAS Gripens naturlige konkurrenter F-16, F/A-18, Eurofighter og Rafale? Jeg tenker både på størrelse og de primært er designet for luftkamp.
F-35 ligner i egenskaper mer på et bombefly, syns jeg. At Norge velger et slikt fly tyder på at Luftforsvaret gjerne vil ut i verden og "leke". |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her er et eksempel på hvorfor jeg mener F-35 er et riktig valg. Det elektro-optiske systemet fulgte en ballistisk rakett i 9 minutter på 1300 kilometers avstand. Det gir piloten (og flyets datamskiner) kontinuerlig 360 graders utsyn, dag og natt.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sammenlikne F35 og JAS Gripen blir som å sammenlikne en gammel moped og en sprett ny Hayabusa. To helt forskjellige fly, helt forskjellige konsept fra teknisk sett helt forskjellige tidsaldre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Och vad är era F-16 i jämförelse med Gripen NG då? Sparkcyklar? ![]() Last edited by Alf; 28-09-2010 at 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hela idén försvinner genast då man redan har en stor mängd satelliter som genast upptäcker en start av ICBM eller SLBM, då tänkte jag på SBIRS och DSP-seriens satelliter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Pentagon har nå justert sine estimater, og for den norske modellen er Pentagons estimater de samme som Lockheeds estimater.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Jeg tror JSF programmet blir lagt ned - av følgende årsaker:
- USA Har ikke råd til hverken å utvikle eller kjøpe - de er bortimot konk - JSF vil være det siste bemannede jagerfly USA noensinne vil produsere, ikke lurt å kjøpe siste generasjon av noe som fases ut. Kjør ennå en levetids oppgradering på F16m Vent heller til 2 gen stridsdroner (UCAV) er klare, og kjøp de. Da sparer vi store summer, og kan kanskje få råd til å kjøre det vi virkelig trenger i Norge - Angrepshelikopter. Hvis man vil ha bemannede jagerfly - kjøp Gripen, som er mer enn gode nok, eller kryp tilbake till Eurofighter, og be om godt vær ! Ellers er det vel mye bra brukt å få kjøpt om dagen ! Når det gjelder prislapp isolert, ble det nok lagt inn noen kreative faktorer for å komme frem til svaret man ville ha.... Last edited by Radiv; 02-12-2010 at 10:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ytterligere oppgraderinger av de maskinene vi har i dag er egentlig ikke noe alternativ, da de begynner å nærme seg maks antall flytimer som skroget er designet for.
Men jeg er litt redd for at JSF-programmet kan komme til å bli lagt ned jeg også... |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brasil går for Gripen | jameson82 | Flyforum | 13 | 11-05-2023 20:44 |
Gripen-haveri i Thailand | Stromoren | Flyforum | 0 | 14-01-2017 14:03 |