Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-09-2015, 21:36   #81
Boeingflyer
ScanFlyer Silver

SAS Re: Hjertestarter ombord

Quote:
Jeg har all respekt for deg LN-MOW men dette må da være særregler for luftfarten i så fall, en hjertestarter trenger slett ikke sertifiseres normalt sett, hvorfor det må godkjennes av myndighetene, det må være særregler for luftfarten det også. På min nåværende arbeidsplass har vi 5 hjertestartere (middels stor prod.bedrift), de har reddet liv flere ganger, ingen av dem er sertifisert spesifikt eller spesifikt godkjent av noen myndigheter.
Alt utstyr som skal inn som en del av utstyret i et fly SKAL sertifiseres.
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 21:39   #82
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: Hjertestarter ombord

Quote:
Originally Posted by Fjordheim View Post
Jeg har all respekt for deg LN-MOW men dette må da være særregler for luftfarten i så fall, en hjertestarter trenger slett ikke sertifiseres normalt sett, hvorfor det må godkjennes av myndighetene, det må være særregler for luftfarten det også. På min nåværende arbeidsplass har vi 5 hjertestartere (middels stor prod.bedrift), de har reddet liv flere ganger, ingen av dem er sertifisert spesifikt eller spesifikt godkjent av noen myndigheter.

Derimot er de typegodkjent, og det er noe helt annet.

For noen år siden da jeg jobbet som HSEQ leder kjøpte jeg selv inn flere hjerte startere, ingen spesielle krav da heller bortsett fra typegodkjenning, og det reddet en person i forbindelse med en ulykke i en tank, dessverre døde en annen person (min verste erfaring fra arbeidslivet) , men ja det redder liv.

Bare mine tanker, men disse er viktige å ha for hånden.
Alt som skal ombord i et fly som utstyr, hväre seg hjertestarter eller papirholder må sertifiseres. Noe som kan ta latterlig lang tid.
Et eksempel, for et par år siden ville SAS sette inn en skillevegg i en hattehylle for å slippe at puter og tepper flöyt ut.
En prosess man fikk tilbakemelding om at ville ta minimum 12 til 15 måneder.
Så folk her kan si og tro hva man vil, men slike ting tar utrolig lang tid og er etter mit syn helt latterlig.
Jeg som kabin crew har heller ikke lov til å skru til en lös skrue som holder en gardin på plass.
Skulle önske det var så enkelt som å bare å kjöpe inn og laste ombord.

Med dette avslutter jeg mitt engasjemang i denne tråden, da jeg ser at mange her åpenbart vet det meste og mer om hva saken spesielt dreier seg om og hvordan det meste fungerer.
Så ekspertene får heller fortelle hvordan min arbeidsgiver skal drive selskapet.
Men en oppfordring, send dette også til SAS` ledelse så kanskje ting kan få litt fortgang.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 21:41   #83
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Jeg har all respekt for deg LN-MOW men dette må da være særregler for luftfarten i så fall, en hjertestarter trenger slett ikke sertifiseres normalt sett, hvorfor det må godkjennes av myndighetene, det må være særregler for luftfarten det også.
Ja, alt utstyret i flyet skal godkjennes og ja, det er særregler for utstyr, ting som brukes i fly.
At man har brukt vekt som argument er et vikarierende argument for kostnader. Hjertestartere i seg selv er ikke allverdens dyre, selv om det blir noen kroner når man skal utstyre hundre fly med det. Men med prosessen rundt, før alt er på plass, blir kostnadene mangedoblet.

Hos Austrian var de ikke ombord i Dash 8 Q400, Fokker 70/100, men kommer nå etter mye oppmerksomhet i media om temaet.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 21:48   #84
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Jeg har all respekt for deg LN-MOW men dette må da være særregler for luftfarten i så fall, en hjertestarter trenger slett ikke sertifiseres normalt sett, hvorfor det må godkjennes av myndighetene, det må være særregler for luftfarten det også.
Alt utstyr som monteres/lagres i luftfartøy må sertifiseres som en del av flyets utstyr. Hvis de inneholder batterier (noe de jo gjør), må batteriet også godkjennes og et vedlikeholds-/utskiftingsprogram utarbeides.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 21:52   #85
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Default SAS fjerner hjertestartere i flyene.

Beklager så mye, det var ikke min mening å "tråkke noen på tærne" og nei jeg har absolutt ingen peiling på dette, altså påberoper meg absolutt ingen som helst ekspert status.

Jeg har selv vært i Subsea/offshore bransjen i 20 år, og må innrømme at jeg trodde at vi hadde strenge krav på oss, men det har vi tydeligvis ikke i.f.t. luftfartsbransjen.

Jeg stiller kun spørsmål fordi jeg er nysgjerrig og interessert.

Det er jo tydelig at det er forskjellige standarder ute og går bransjemessig.
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2015, 13:01   #86
Vr
ScanFlyer Blue

Vr's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Alt utstyr som monteres/lagres i luftfartøy må sertifiseres som en del av flyets utstyr. Hvis de inneholder batterier (noe de jo gjør), må batteriet også godkjennes og et vedlikeholds-/utskiftingsprogram utarbeides.

Da SAS hadde dette ombord for kort tid siden, kan man da ikke anta at både sertifisering og vedlikeholdsprogram allerede er på plass?
Vr is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules