Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2013, 11:14   #61
Gunnar
ScanFlyer Gold

Default Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Litt OT, men: Er det i det hele tatt mulig å beskrive en kultur uten å generalisere?

Kulturelle forventninger og vaner vil alltid spille inn i hvordan forskjellige folk håndterer forskjellige (arbeids)oppgaver. Men heller ikke alle tilpasser seg kulturen på samme måte, så det vil for eksempel dukke opp "individualister" i "kollektivistiske" kulturer, og visa versa.

Og det stemmer jo som tidligere beskrevet: Asiater generelt har en annen måte å forholde seg til autoriteter og instrukser enn det som er "typisk norsk". Å avskrive påstanden som "generalisering" er med respekt å melde manglende respekt for nettopp disse forskjellene. De som ofte reiser over landegrenser bør prøve å notere seg hvordan de blir motatt i forskjellige land, gjerne så tidlig som i passkontrollen. Forskjellene kan være ganske store, selv mellom naboland...
Old 17-06-2013, 11:18   #62
Mørebas
ScanFlyer Blue

En bekjent av meg er bosatt i Dubai (og er forhenværende flyvertinne)
Hun opplevde noe lignende for et par år siden. Hun valgte å fly med Norwegian fra Dubai til Oslo.
Underveis ble det ganske kaldt da hun satt ved vinduet, genser hadde hun lagt i bagasjen som var sjekket inn.

Hun spurte om pledd slik hun er vant til at de har på lengre flyturer. Svaret var at det hadde de ikke. Da hun påpekte at det pleide å være tilgjengelig selv på charterselskaper under lengre flyturer, fikk hun en belærende lekse om at for å kunne tilby billige billetter kunne ikke Norwegian tilby pledd og slike ting….Dermed ble hun sittende og fryse de timene det tok oppover til Oslo. Men hun gikk ikke til media slik mange gjør :-)

Det hører med til historien at hun i ettertid har valgt Turkish og Quatar på sine turer når hun skal til Norge, selv om det innebærer en mellomlanding ekstra .
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 11:25   #63
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Det hører med til historien at hun i ettertid har valgt Turkish og Quatar på sine turer når hun skal til Norge, selv om det innebærer en mellomlanding ekstra .
Da vil jeg nesten anbefale aa heller ta paa seg litt varmere klaer foer en flytur? Kona er en frysepinne, men ogsaa relativt med - saa hun tar med seg en genser/jakke naar vi skal ut aa reise.

Bare et tips.

PS!! Du kommer til a faa pes innen kort tid for aa ha skrevet Qatar feil

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 11:36   #64
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Hun spurte om pledd slik hun er vant til at de har på lengre flyturer. Svaret var at det hadde de ikke. Da hun påpekte at det pleide å være tilgjengelig selv på charterselskaper under lengre flyturer, fikk hun en belærende lekse om at for å kunne tilby billige billetter kunne ikke Norwegian tilby pledd og slike ting….
Det synes jeg faktisk er en helt grei begrunnelse.
Old 17-06-2013, 11:37   #65
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Riktig nok tar kommunikasjonsavdelingen til Norwegian seg et par tråkk rundt i salatbeddet (nothing new here), men samtidig så er jo dette flere flotte eksempler på at folk tydeligvis er inkompetente når det kommer å ta vare på seg selv, samtidig som det er eksperter i ansvarsfraskrivelse. Sistnevnte person som frøs får heller se på det som en lærdom i å kle seg etter forholdene......og det innebærer å ha en genser tilgjenglig på lengrer flyturer
Old 17-06-2013, 11:43   #66
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
RSistnevnte person som frøs får heller se på det som en lærdom i å kle seg etter forholdene......og det innebærer å ha en genser tilgjenglig på lengrer flyturer
Jeg tenkte på det samme, særlig med følgende sitat: (min utheving)
Quote:
Verre var det at gutten begynte å fryse straks etter avgang på grunn av kald kabin, noe som ikke er uvanlig. Han hadde ikke med seg genser eller jakke for å varme seg og spurte derfor om et teppe.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 11:43   #67
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Default Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Trodde ikke det var mulig for et norskt selskap å bedrive kundeservice på et så lavt nivå! Og toppen (eller snarere bunnen) er jo at det viser seg at de likevel ikke har krav om kredittkort-betaling ombord... Norwegian kommer garantert og velfortjent til å falle som en stein på neste omdømmeundersøkelse.

Last edited by TriStar; 17-06-2013 at 11:49.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 12:33   #68
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Heisann!

Kjenner mange som jobber i Norwegian jeg, og samtlige av dem er hyggelige mennesker med god serviceinnstilling. Dessverre er både de, og selvsagt de nyansatte thai`ene, begrenset av regler satt av "gutta på kontoret" som er opptatt av at sjefene skal tjene penger til smør på grøten..

"Kun betaling med kredittkort" og en rigid fortolkning av dette regelverket er selvsagt en både hjernedød og tåpelig ting, særlig siden de ikke engang har det forankret i billettreglene og nå er på vikende front også her.. Man må kunne få betalt med Cash, i hvertfall på langruter over et visst antall timer.

Man kan dog diskutere opp og i mente hva som er rett og galt, til syvende og sist er det uansett markedskreftene som styrer. Dropper folk å bruke dem MÅ de forandre seg, ellers får de jo ingen kunder....

Fløy forresten med SAS over atlanteren fredag, og der hadde de både gode tepper og puter. Fikk til og med mat og drikke der faktisk, så man hverken var tørst eller gikk sultne... Bare det er en god grunn til at jeg velger dem foran DU på langruter i overskuelig fremtid!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 12:36   #69
Stringer
Newcomer

Skjønner at Facebook ikke er representativt for hele befolkningen, men se på reaksjonene til folk den siste uken. Virker som det er helt kaos på kundetelefonen også.
Stringer is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 15:12   #70
intransfer
ScanFlyer Blue

Default Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Det må ha skjedd mye de siste åra, om det var meg og bruttern som ikke fikk teppe eller vann på turen over dammen ville det aldri kommet på alle nyhetsbulletiner til NRK og i et par aviser. Og om vi hadde klaget så hadde aldri Fattern latt seg intervjue eller blitt intervjuet.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 15:46   #71
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Default Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Hadde nok ikke ringt avisen jeg heller, men når det er sagt, så er det bra noen gjør det. Uten denne dårlige omtalen de får, så spørs det om DY hadde forbedret seg noe særlig?
De kan bare bli bedre av denne kritikken som kommer frem i media.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 15:54   #72
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
H
Dessuten så trodde jeg at norsk lov gjelder ombord på et "norsk" fly : http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html
Står omtalt lenger oppe i tråden, gjelder på innlandsflyginger.

Old 17-06-2013, 15:57   #73
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Denne tråden viser at det er mye rart som endelig får muligheten til å fly nå når Kjos har lansert sine superbillige billetter. Enkelte burde beskyttes mot seg selv, og media kunne godt droppe alle tulle-historiene.
Old 17-06-2013, 17:00   #74
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur (og andre historier)

Nå har jeg flydd både SAS og DY over dammen i løpet av fire dager. Jeg fikk mat og drikke begge steder (og så mye vann jeg ville ha) uten å betale ekstra. Teppet og puta jeg fikk av SAS var bare i veien. Jeg gadd ikke å kjøpe teppe av dy, men hadde kledd meg for turen, på samme måte som jeg gjør når jeg skal med tog osv. Ife-systemet hos SAS var en vits (ikke interaktivt), så jeg så film på iPad i steden. Servicenivået ellers var helt likt. Det Moodskledde DY-folket fremsto som veldig proffe og behagelige. DY var et par hundringser billigere på det tidspuktet jeg bestilte (da har jeg delt tur-retur-billetten med SAS som jeg bare benyttet en vei på to). Eneste store forskjellen var at SAS ønsket de med gullkort og folka i business ekstra velkommen.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 17:46   #75
NorwayDY
ScanFlyer Blue

Norwegian Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Han sier jo selv at det ikke står noe sted....."Dessuten har vi sjekket vårt eget regelverk og ser nå at det ikke er noen betingelse om at betaling skal skje med kort."
Så lenge det ikke står noe om betaling på https://www.norwegian.no/Nyttig-pa-r...erika-og-asia/ så kan de heller ikke forlange at folk skal skjønne at det bare er kortbetaling som gjelder.
Dessuten så trodde jeg at norsk lov gjelder ombord på et "norsk" fly : http://www.lovdata.no/all/tl-19850524-028-003.html
Nå er da ikke Norwegian sine langdistanse fly norske og trenger derfor ikke følge norske lover
NorwayDY is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 17:59   #76
C-klasse
ScanFlyer Blue

Norwegian har vel snart ingen ting å gjøre med Norge.
Nye NIS er det jo Kjos driver med. De norske ansatte blir nok flagget ut etterhvert de også.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 18:11   #77
grindstein
ScanFlyer Silver

Quote:
Nå er da ikke Norwegian sine langdistanse fly norske og trenger derfor ikke følge norske lover
Men selskapet er Norsk, og jeg vil da påstå at ved spørsmål om betaling ombord i flyene er det den Norske lov som gjelder. Uansett er det komisk at et selskap og hindre unge mennesker under 18år å kunne betale for varer å tjenester ombord i et fly uansett hvor lang flyturen er. Og det å nekte å ta imot pålagt tvungen betalingsmidel i form av norske kroner kan umulig være lovlig for et Norsk selskap som tilbyr direktesalg ombord i sine fly.
Old 17-06-2013, 18:36   #78
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Men selskapet er Norsk, og jeg vil da påstå at ved spørsmål om betaling ombord i flyene er det den Norske lov som gjelder. Uansett er det komisk at et selskap og hindre unge mennesker under 18år å kunne betale for varer å tjenester ombord i et fly uansett hvor lang flyturen er. Og det å nekte å ta imot pålagt tvungen betalingsmidel i form av norske kroner kan umulig være lovlig for et Norsk selskap som tilbyr direktesalg ombord i sine fly.
Det som jeg lurer litt på er:

- Er det ikke slik at man må være 18 år for å ha et kredittkort? (i Norge, ihvertfall)

- Hva gjør ungdom som reiser aleine da?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 18:46   #79
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
- Er det ikke slik at man må være 18 år for å ha et kredittkort? (i Norge, ihvertfall)

- Hva gjør ungdom som reiser aleine da?
De kan da alltids betale med et debetkort.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 19:08   #80
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Men selskapet er Norsk, og jeg vil da påstå at ved spørsmål om betaling ombord i flyene er det den Norske lov som gjelder.
Jeg er ikke jurist, men i loven står det:

"Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge."

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules