Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-10-2009, 17:26   #41
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Store Danske virksomheder dropper SAS

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Derfor håper jeg bonuspoengene forsvinner en gang for alle, bare tull hele greia. Ansatte som flyr på arbeidsgivers regning skal meske seg med goder på fritiden. Heldigvis blir bonusprogrammene dårligere og dårligere slik at attraktiviteten blir mindre og mindre.

Massene kommer til LCC'ene og flyr rimelig i stedet.
Hehe.. Saa du tror at de som du serverer (eller rettere sagt pusher til) ombord i flyene har en peachy hverdag, drikker champers, spiser feite biffer og mesker seg paa arbeidsgivers regning?

Gud hjelpe meg, du vet absolutt ingenting om hvordan en road warrior har det. Jeg hadde over 250 flighter i fjor. Dagene starter ofte (som i morgen og dagen etter) kl 0400 og man er ikke hjemme/ paa hotellet foer kl 21-2200 om kvelden. Overtid? LOL, det kan du glemme i de aller fleste bedrifter i Norge og ingen betaler overtid her i USA. Saa kan du dra paa vaer, tekniske problemer, alt for tette schedules for flyene saa forsinkelser (som din arbeidsgiver gjoer det). Saa kommer vinteren. Hundrevis av timer tilbringes paa flyplassen der man venter naar du og andre som jobber 10 timer dagen sitter hjemme i sofaen og koper paa TV.

Saa de "godene" du henviser til synes jeg at vi har fortjent og en skikkelig arbeidsgiver (de aller fleste) lar deg beholde poengene. Om ikke, boer man som Someone sier selvsagt faa betalt for maratondagene man er ute aa reiser. Det blir garantert mye dyrere for arbeidsgiveren
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 17:26   #42
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Her blandes sa mye inn hverandre

Bare noen fa tanker:

Bonuspoenger eller miles er noen form av rabatt. Og för en selskap XY kan gi noen rabatt, ma de först hente dette fra sine kunder. Dette betyr i praksis at en Kunde Z betaler litt for mye slik at all disse poenger som gi's ut kan bli finansert.
Likevel er det slik at for en som reiser av og til det er de facto billigere a ha poenger vekk og nytte istedenfor den lavere billett, rett og slett fordi en god del folk aldri klarer seg a samle sammen en reise för poenger utlöper.

Lönn og dietter.
Ja, hvilked folk reiser egentlig ofte med fly dersom de er pa jobbreise??? .... Jeg tror hver finner ut svaren.
At det skal vaere en vesentlig motivasjon a kunne samle poeng, det tviler jeg pa. Stemmer det hva er skrivet fra Seattle, sa har vi en riktig stor problem i var business ethics. Min beskjeden mening.

SAS og Norwegian og dagens situasjon.
SAS sitt nedtur kan man umulig skylde pa bonus-forbud. SAS har i arevis ikke gjord sitt "hjemmearbeid". De har investert i mange tapsprosjekter og de har altfor sent begynt a senke sine kostnader. De har soved som en björn i vinter, og har matte finne seg med den posisjon av den gamle grae ulven istedenfor en agil og trysselfyrende shark.
Old 27-10-2009, 17:33   #43
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Lönn og dietter.
Ja, hvilked folk reiser egentlig ofte med fly dersom de er pa jobbreise??? .... Jeg tror hver finner ut svaren.
At det skal vaere en vesentlig motivasjon a kunne samle poeng, det tviler jeg pa. Stemmer det hva er skrivet fra Seattle, sa har vi en riktig stor problem i var business ethics. Min beskjeden mening.
Business ethics for selgere som reiser 100+ dager i aaret etterlyses. Det er helt normalt baade i Norge og USA at reisende ikke faar betalt for sin tid naar man er paa veien, kun fastloenn + bonuser og provisjon. Og dagene er meget lange

Realistisk aa faa gjort noe med det? Selvsagt ikke.
Old 27-10-2009, 17:40   #44
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Tommy, tiltrer du en leder / selger jobb for a kunne sammle poenger???

Jeg er helt klart av den mening at en ansatt som reiser pa jobbtur far betalt dette han jobber / reiser, men likevel ikke dette han sover. Tid som kunne teoretisk bli tilbragt med verdiskapende ting for selskap, men istedenfor ble brukt pa fly, er arbeidstid for meg. Sovetid er ingen arbeidstid siden du ma sove uansett.

Man kan stride om det er nödvendig at en selskap betaler mat / drikke til sine ansatte. Yes and No, fordi det er selvsagt dyrere enn under normale forhold, likevel ville du har vaert i nöd a spise uansett.

Bak tilbake, for meg er det helt uten tvil at de aller-fleste av disse 100+ reisedögn kandidater ikke tok jobben fordi de kunne samle miles, sitte pa lounges etc. De vil lede selskaper, forandre ting. Det er mitt poeng.
Old 27-10-2009, 19:05   #45
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Tommy, tiltrer du en leder / selger jobb for a kunne sammle poenger???

Jeg er helt klart av den mening at en ansatt som reiser pa jobbtur far betalt dette han jobber / reiser, men likevel ikke dette han sover. Tid som kunne teoretisk bli tilbragt med verdiskapende ting for selskap, men istedenfor ble brukt pa fly, er arbeidstid for meg. Sovetid er ingen arbeidstid siden du ma sove uansett.

Man kan stride om det er nödvendig at en selskap betaler mat / drikke til sine ansatte. Yes and No, fordi det er selvsagt dyrere enn under normale forhold, likevel ville du har vaert i nöd a spise uansett.

Bak tilbake, for meg er det helt uten tvil at de aller-fleste av disse 100+ reisedögn kandidater ikke tok jobben fordi de kunne samle miles, sitte pa lounges etc. De vil lede selskaper, forandre ting. Det er mitt poeng.
Flott at vi er enig

Selvsagt tar man ikke en lederjobb/salgsjobb for aa tjene poeng, men det er klart at det er en hyggelig perk som delvis godtgjoer den tiden man tilbringer hjemmefra
Old 27-10-2009, 19:14   #46
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Flott at vi er enig

Selvsagt tar man ikke en lederjobb/salgsjobb for aa tjene poeng, men det er klart at det er en hyggelig perk som delvis godtgjoer den tiden man tilbringer hjemmefra
Så jobben din hadde vært mindre attraktiv uten lounger og poeng?
Old 27-10-2009, 19:15   #47
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Nei, men det aa reise har selvsagt blitt mye tyngre. PS! Jobben dekker kun halvparten av aarsavgiften for medlemskapet i COs President's Club
Old 27-10-2009, 19:15   #48
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Derfor håper jeg bonuspoengene forsvinner en gang for alle, bare tull hele greia. Ansatte som flyr på arbeidsgivers regning skal meske seg med goder på fritiden. Heldigvis blir bonusprogrammene dårligere og dårligere slik at attraktiviteten blir mindre og mindre.

Enig med DC-8-63, denne var ganske drøy! Meske seg til goder på fritiden? Jeg er en av de som reiser mye i jobben (dessverre mest innenriks, så ingen bonuspoints, men likevel). Ja, jeg har bonuskort hos bl.a. Choice og jeg får SAS-poeng for leiebilene mine - dette gjør jeg med verdens beste samvittighet og min arbeidsgivers vitende. Jeg har mange, lange dager og med en drøss overnattinger på hotell uten at jeg har noe mer igjen for det enn akkurat bonuspoengene. Lønna mi er ikke SÅ himla høy heller, sånn er det ikke i min bransje. Småligheten lenge leve...
Old 27-10-2009, 19:19   #49
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:

er MD-11 pseudonymet til Kristin Halvorsen?

jeg ler meg skakk

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 19:21   #50
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Hvis du er misfornøyd med lønn og goder så finnes det andre jobber.....og gudskjelov så er poengene borte på norsk innenriks. Ingen vil tilbake til de tider da folk reiste fra BGO til CPH via OSL bare for å få mer poeng. Bonusen skapte unaturlige reisemønstre og jeg kan aldri tenke meg at dette var optimalt for bedriftene. Husker med grøss tiden da jeg jobbet i bryå og kundene ville ha mellomlandinger og flybytte i stedet for direkte og mindre poeng.
Old 27-10-2009, 19:22   #51
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
er MD-11 pseudonymet til Kristin Halvorsen?

jeg ler meg skakk
Hva ler du av? Tenk deg om så skjønner du hva jeg mener. Bonus er tull!
Old 27-10-2009, 19:33   #52
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det har absolutt ingenting med attraktivitet...poengene og spesiellt loungene er arvbeidsverktoey for Road Warriors....i ettermiddags rushet i SFO er det umulig aa finne et sted aa jobbe mens du venter paa flyet som er forsinket (for det er det) en lounge er dermed et sted aa jobbe...et verktoey...poengene er ogsaa arbeidsverktoey som du virkleig trenger naar "shit happens" (noe det ofte gjoer) og du maa forandre reisen fordi det er taake i SFO (Big Surprise !!) eller innstillt pga teknisk....poengen gir detg status som igjen gir deg prioritet til meget faa setene som er tilgjengelig....om Alaska eller Untied instiller en avgang i rushtiden hjem fra SFO til SEA er du heldig om du ankommer paa "riktig" side av midnatt...og i sterk kontrast til din stillig gir ikke vaar stillig noe krav paa hviletid mellom flighter....kommer jeg hjem til vaar lille oey klokken 01:55 saa er det like fullt avgang med 07:55 fergen 6 timer senere....
Old 27-10-2009, 19:35   #53
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

MD11 trenger å slutte å drikke Kjo .. jeg mener Kool-Aid ....

Jeg jobbet selv i et par år i en jobb som holdt meg mer på veien enn hjemme. Noen av trip-reportene mine bevitner vel det ...
Det er langt fra noe luskusliv og jeg satt på et hotellrom, i et flysete eller en på en milititærbase på dager hvor jeg heller ville vært hjemme med familien. Jeg kunne være borte 14 dager i strekk, misse bursdager og høytider, men fikk jeg noe ekstra betalt for det? Nei. Det eneste jeg fikk var en og annen oppgradering pga opptjent status pluss litt miles. Hurra.

Quote:
At det skal vaere en vesentlig motivasjon a kunne samle poeng, det tviler jeg pa.
Se denne filmen:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=53421

Se dette Frequent Flier-forumet med over 220.000 medlemmer. Milsamling er for noen veldig nær en sykdom ....
http://www.flyertalk.com/
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 19:37   #54
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Hvis du er misfornøyd med lønn og goder så finnes det andre jobber.....og gudskjelov så er poengene borte på norsk innenriks. Ingen vil tilbake til de tider da folk reiste fra BGO til CPH via OSL bare for å få mer poeng. Bonusen skapte unaturlige reisemønstre og jeg kan aldri tenke meg at dette var optimalt for bedriftene. Husker med grøss tiden da jeg jobbet i bryå og kundene ville ha mellomlandinger og flybytte i stedet for direkte og mindre poeng.
Nå trekker du opp en helt annen diskusjon - dette handler om instrukser og reisepolicy fra bedriftens side. Det du gjorde var å moralisere over at vi som reiser mye i jobben "mesker" til seg goder på fritiden på reiser betalt av arbeidsgiver (som btw, er reiser man foretar fordi man er på _jobb_ og ikke ferie...).
Old 27-10-2009, 19:38   #55
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Min kone er absolutt misfornoeyd med det slitet dagens reising innebaerer, og hun har aktivt forsoekt aa finne en annen jobb siden Januar....hun er svaert kvalifisert....men det hjelper ikke det finnes ingen andre jobber....Den "virkeligheten" du bekriver her og i tidligere innlegg er "Business mannens hverdag anno 1995....paa samme maate som LCHSC har endret flybransjen saa har hverdagen for "Business men and women" ogsaa endret seg - langt mere faktisk.....
Old 27-10-2009, 19:41   #56
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Livredd for at det skal bli fri konkurranse paa norsk innenriks???
Old 27-10-2009, 19:59   #57
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Livredd for at det skal bli fri konkurranse paa norsk innenriks???
Det er fri konkurranse på norsk innenriks, uten fordyrende og konkurransevridende bonuspoeng. Til det beste for privatreisende, bedrifter ( som får billigere reiser ) og flyselskapene.
Old 27-10-2009, 20:00   #58
imm
ScanFlyer Crusty

Jeg vet ikke om de gjør det fremdeles, men i hvertfall for få år siden kunne man møte opp på flyplassen i Amsterdam for å kjøpe en superbillig (nesten gratis) flyreise til en eller annen destinasjon. Jeg tror faktisk man kun betalte avgiftene. Mange gjorde dette, og tok en tur/retur på samme fly for eksempel til USA. Bort og snu. Hvorfor? For å få gratis mat og drikke? Nei. Fordi de likte å fly? Nei. Fordi de kunne se filmer ombord? Nei.
For å samle poeng? Ja.

Min personlige mening er at bonusprogram er noe ordentlig tull. Det var vel greit i de dagene hvor man faktisk fikk en gratis reise når man skulle. Men sånn jeg hører (fra dere på forumet og en del andre) så er det mer irritasjon enn glede med disse bonuskortene. Flyselskapene blir kjipere og kjipere, det er koster mer og mer, det er vanskelig å komme igjennom til de man skal hos flyselskapene (du er nå nummer 100 i køen, forventet ventetid er 2 timer...).
Jeg lurer på hvor mange årsverk flyselskapene bruker på dette arbeidet, og hvor mye det koster. Kutt kostnadene og gi de innsparte pengene til de som kjøper billettene.

"Gud den almektige sa at alt som er for komplisert er unødvendig, og det som er nødvendig, er enkelt" - Livsmottoet til Mikhail Kalasnjikov.
Old 27-10-2009, 20:03   #59
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Helt enig med IMM og hvor attraktivt er det når det koster 3 TUSENlapper for en SK bonustripp til NYC....
Old 27-10-2009, 20:06   #60
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Nå trekker du opp en helt annen diskusjon - dette handler om instrukser og reisepolicy fra bedriftens side. Det du gjorde var å moralisere over at vi som reiser mye i jobben "mesker" til seg goder på fritiden på reiser betalt av arbeidsgiver (som btw, er reiser man foretar fordi man er på _jobb_ og ikke ferie...).
Og det tillater jeg meg å gjøre, uten at jeg skjærer alle over en kam. Det finnes selvsagt hederlige unntak. Men det må være tillatt og ta opp problemstillingen for min mening er at disse poengene koster mer enn de smaker, enkelt og greit.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules