Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2010, 10:58   #21
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

US Security er vel mer muskler enn hjerne....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 11:32   #22
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Default Re: bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by 72velle View Post
Hvis du virkelig er Air Traffic Controller, må jeg si at din kommentar er meget betenkelig!
Det kan jeg bekrefte at jeg er.

Er det tryggere å fly i USA, fremfor Europa på grunn av dette?

Min kommentar var mer enn generell avmakt til alle såkalte sikkerhetsfremmende tiltak som er innført i denne bransjen de siste 10 årene. Dog ser jeg at min kommentar kan bli oppfattet slik.

Jeg skal ikke henge meg opp i denne saken spesielt, da jeg verken kan si at den er spesielt kostnadsdrivende eller til ulempe for de reisende, og jeg kan naturligvis ikke bestride at det er vanskeligere å komme seg inn i cockpit hvis det er et fysisk hinder der.

Jeg mener man bør bruke penger på "safety" fremfor "security", da det engang er slik at det i denne verden er flere som omkommer på grunn av manglende instrumentering, feil på fly og pilotfeil enn av kapringer/terrorhandlinger.

Hadde f.eks. Brønnøy-ulykken til Widerøe skjedd hvis det hadde blitt brukt penger på en ILS, i stedet for at de måtte fly en VOR-approach? Neppe.

Slike ulykker skjer ennå rundt om i verden, og da synes jeg det er en gåte at man bruker så mye penger på security, når det finnes så mye annet å bruke pengene på som har større effekt.

Men med fare for å gå utover trådens opprinnelige hensikt skriver jeg ikke mer..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 11:43   #23
Hawkboy
ScanFlyer Blue

Default Re: bemerkelsesverdig hendelse United JFK-SFO

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Var den vakta bevæpnet med en M16 også eller??

Only in the USA!

BF
hun hadde bevaepnet seg med en ladd kulepenn! det verste var at hun virkelig saa klar ut til aa bruke den...
Hawkboy is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 11:58   #24
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Når vi nå diskuterer latterlig sikkerhetstiltak er det jo fristende å trekke frem den norske sikkerhetskontrollen som kanskje den mest uprofesjonelle og teatralske av alle jeg har vært borti (og det er ikke få). Blant annet er de hysterisk opptatt av at alle væsker skal være oppi en latterlig ziplock-bag.

Sett i lys av slike ting synes jeg det at de passer på cockpit er fornuftig og lite til ulempe for de reisende.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2010, 12:54   #25
LN-REF
ScanFlyer Gold

LN-REF's Avatar

Husk at Safety kommer alltid forran Security!
Old 10-08-2010, 13:38   #26
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

De to kapringene i fjor skjedde i Amerika, reglene som fulgtes var amerikanske og flytypen i begge tilfeller var Boeing 737-800.

Quote:
Originally Posted by LN-REF View Post
Her er to eksempler på at Security kan gå foran Safety:

1. Under krasjet med Turkish 738 på AMS slet redningsmannskapene lenge med å få opp den "pansrede" cockpitdør for å komme til pilotene.

2. Hvis cockpit må rømmes, vindusalternativet ikke tilgjengelig og det er ikke strøm tilgjengelig på flyet, hvordan er det å låse opp sikkerhetsdøren da for pilotene?
Old 11-08-2010, 11:37   #27
72velle
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-REF View Post
Et lite "tja" til den.
Er det nødvendig å sette safety og security opp mot hverandre?
Slik jeg ser det, vil tilstrekkelig safety være helt avhengig av at man har tatt security på alvor. Slurver man med security, vil det gå ut over safety.
72velle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules