Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2009, 22:26   #1
NAX-RAMP
ScanFlyer Blue

Default Re: Gøy på Vigra

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Siste informasjon fra Avinor tyder på at de blir busset til Molde og satt på fly der enten ved midnatt eller 20 minutter senere.
Dette stemmer. Nå på kvelden så var det ikke bare -800 maskinene som ikke fikk lande, heller ikke -300 fikk gå ned. En av -300 maskinene fra Oslo gikk til og med ned i MOL for å slippe av passasjerer og load, for å så dra ferry (tomt) til AES for nytt forsøk på landing, men heller ikke dette gikk, så det ble til slutt buss kl 21:00 for passasjerer både på DY 4407 (opprinnelig avgang 09:05) og DY 409 (opprinnelig avgang 17:45).

Det er alltid lett å være etterpåklok, men realiteten er at det er ekstremt vanskelig å planlegge noe som helst under slike forhold som man har hatt på Vigra i dag. Jeg mener selv at det er urimelig å klandre Norwegian i særlig grad for dette, selv om jeg selvfølgelig forstår passasjerene sin frustrasjon.
NAX-RAMP is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 16:48   #2
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by NAX-RAMP View Post
Dette stemmer. Nå på kvelden så var det ikke bare -800 maskinene som ikke fikk lande, heller ikke -300 fikk gå ned. En av -300 maskinene fra Oslo gikk til og med ned i MOL for å slippe av passasjerer og load, for å så dra ferry (tomt) til AES for nytt forsøk på landing, men heller ikke dette gikk, så det ble til slutt buss kl 21:00 for passasjerer både på DY 4407 (opprinnelig avgang 09:05) og DY 409 (opprinnelig avgang 17:45).

Det er alltid lett å være etterpåklok, men realiteten er at det er ekstremt vanskelig å planlegge noe som helst under slike forhold som man har hatt på Vigra i dag. Jeg mener selv at det er urimelig å klandre Norwegian i særlig grad for dette, selv om jeg selvfølgelig forstår passasjerene sin frustrasjon.
Det forklarer litt; snakket med en venninne i dag som var i AES med jobben i går og måtte busses til MOL for å komme seg til OSL. Hun fløy SK og var glad for det, ettersom DY i følge henne "ga faen", men da kan jeg jo inform,ere henne om dette i kveld.
Old 30-12-2009, 22:35   #3
roy
ScanFlyer Blue

Nå var det ikke meningen min å lage en diskusjon om avstader på Østlandet versa Nordvestlandet.

Gva er prakis når det gjelder passasjerer ombord. Får de velge om de går av på feil flyplass eller får de retunere sammen med flyet om der er ledige seter?
roy is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 22:41   #4
rampen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by roy View Post
Nå var det ikke meningen min å lage en diskusjon om avstader på Østlandet versa Nordvestlandet.

Gva er prakis når det gjelder passasjerer ombord. Får de velge om de går av på feil flyplass eller får de retunere sammen med flyet om der er ledige seter?
Blir et fly omdirigert til annen flyplass, må samtlige forlate flyet da det er oppsatt alternativ transport fra flyplassen dette måtte gjelde. Det samme gjelder passasjerer fra den andre flyplassen. Hvis dette ikke lar seg gjøre, gjør flyet vendereis med samtlige passasjerer ombord.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 22:42   #5
roy
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
Blir et fly omdirigert til annen flyplass, må samtlige forlate flyet da det er oppsatt alternativ transport fra flyplassen dette måtte gjelde. Det samme gjelder passasjerer fra den andre flyplassen. Hvis dette ikke lar seg gjøre, gjør flyet vendereis med samtlige passasjerer ombord.
Takk der fikk jeg svaret jeg ønsket. .
Old 30-12-2009, 23:09   #6
PW14
ScanFlyer Blue

PW14's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Kan også nevnes at kafeen, som nå er ved gatene er for liten til å håndtere kork. Søndag måtte de etter hvert åpne annen etasje, beregnet for utenlandstrafikk for at alle skulle få sitte. Men dit var det ikke lov å ta med rødvinen. Ikke imponerende anlegg dette nye på Vigra!
Jeg var der også på søndag, men slapp med 1,5t forsinkelse. Avgangsområdet innland har blitt en katastrofe. Det finnes nesten ikke sitteplasser utenom "kaféområdet" og kapasiteten i kafeen er tydeligvis ikke stor nok til å kunne takle to avganger samtidig. Folk måtte stå eller sitte på gulvet.

Noen som vet om det er noe planer om å endre på dette?

Opplevelsen bidro i hvert fall til å gjøre valget mellom Vigra og Hovden enda enklere så fremt prisforskjellen ikke er for stor.
PW14 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2009, 23:49   #7
roy
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by PW14 View Post
Jeg var der også på søndag, men slapp med 1,5t forsinkelse. Avgangsområdet innland har blitt en katastrofe. Det finnes nesten ikke sitteplasser utenom "kaféområdet" og kapasiteten i kafeen er tydeligvis ikke stor nok til å kunne takle to avganger samtidig. Folk måtte stå eller sitte på gulvet.

Noen som vet om det er noe planer om å endre på dette?

Opplevelsen bidro i hvert fall til å gjøre valget mellom Vigra og Hovden enda enklere så fremt prisforskjellen ikke er for stor.
kapasiteten er helt katastrofal. Er det tre fly med kort mellomrom er det umennesklig. Lydannlegget er elendig å sitteplasser er kun for heldig utvalgte. I 2. etg på utenlandsavd er det kjempe fint med mange sitteplasser og gode stoler. skjønner ikke hvorfor det ikke kan brukes den avd når det ikke er utenlandsfly.
Old 31-12-2009, 00:12   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Det var jo nettopp ombygginger der, så det er vel slik det skal være de neste 10-20 årene, regner jeg med. I mine øyne er det en skam at man ikke tilbyr finere og bedre fasiliteter i Norge i 2010. De som venter på reisende må nå gjennom sikkerhetskontrollen for å komme til kafeen. Regner med disse også fyller opp plass. Synes det er en trist utvikling at man ikke ser det viktige i god utforming av fellesarealer knyttet til transport. Se på Moldefjorden: Nå fjernes fylkets flotteste ferge, "Tresfjord" med panoramasalogn, "framskrittet" er salong på bildekk på nye gassferger.....
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 01:04   #9
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Synes det er en trist utvikling at man ikke ser det viktige i god utforming av fellesarealer knyttet til transport. Se på Moldefjorden: Nå fjernes fylkets flotteste ferge, "Tresfjord" med panoramasalogn, "framskrittet" er salong på bildekk på nye gassferger.....
Støttes den der. En fergetur som mange turister tar utelukkende pga utsikten. Dog, der ble panikk når man oppdaget hva man er iferd med å gjøre, så nå skal man visst nok prøve å få til en løsning: http://www.rbnett.no/article/2009121...ER06/712169989

Sorry for at dette ble litt OT.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 00:49   #10
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Snøværet de siste dagene har skapt problemer på kystrutene og både DY og SK er rammet. På TRD så jeg i går at SK's rute kl 1705 TRD-BOO-TOS var over 3 timer forsinket. Også DY var en drøy time sein på samme rute.

Terminalen på Vigra er en katastrofe, enkelt og greit. Kjevik stiller i samme kategori.
Old 31-12-2009, 02:30   #11
torer
ScanFlyer Blue

DY408, med LN-KKN, som er en -300, som også skulle til Vigra, gikk jo også til molde, så argumentet om større fly holder ikke. SAS har vært der med LN-TUD, som er -700.

Edit:
Norwegian er vel unnskyldt for DY408, så etter at jeg hadde posta at SAS hadde diverta til molde samtidig.

På generelt grunnlag vil jeg si at dersom en flight blir kansellert/utsatt pga teknisk feil, eller vær o.l. er det gjort for passasjerenes egen sikkerhet, og de burde være glad for at det skjer.

Last edited by torer; 31-12-2009 at 02:35. Reason: Så at SAS hadde diverta i samme periode.
torer is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 02:41   #12
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver

Wiggo Hovde's Avatar

Quote:
Originally Posted by torer View Post
DY408, med LN-KKN, som er en -300, som også skulle til Vigra, gikk jo også til molde, så argumentet om større fly holder ikke. SAS har vært der med LN-TUD, som er -700.
Tja, ikke vet jeg hva som er dødvekt på Norwegian sine 300 (sikkert ikke nøyaktig lik vekt på alle) og hva som er dødvekt på SAS sine 700 (sikkert forskjellig der også). Men DY sine 300 tar 148 pax mens SAS sine 700 tar 134. Altså 14 flere pax i DY sine 300 enn SAS sine 700. Så kan det vel også tenkes at DY sin maskin var full, mens SAS sin ikke var det? I tillegg hadde kanskje DY mer drivstoff ombord. Vil anta at type motorer også spiller inn her?

Når det er sagt, så måtte også SAS gi opp å lande på Vigra etterhvert. Mener jeg observerte 3 diverta fly fra SAS på ank/avg infoen til MOL som skulle ha vært på AES.

Tar jeg ikke helt feil så kom vel ikke West Air Sweden ned på AES heller. Mener jeg hørte 2 ATP ta av fra MOL i kveld.
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 07:27   #13
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Tja, ikke vet jeg hva som er dødvekt på Norwegian sine 300 (sikkert ikke nøyaktig lik vekt på alle) og hva som er dødvekt på SAS sine 700 (sikkert forskjellig der også). Men DY sine 300 tar 148 pax mens SAS sine 700 tar 134. Altså 14 flere pax i DY sine 300 enn SAS sine 700. Så kan det vel også tenkes at DY sin maskin var full, mens SAS sin ikke var det? I tillegg hadde kanskje DY mer drivstoff ombord. Vil anta at type motorer også spiller inn her?

Når det er sagt, så måtte også SAS gi opp å lande på Vigra etterhvert. Mener jeg observerte 3 diverta fly fra SAS på ank/avg infoen til MOL som skulle ha vært på AES.

Tar jeg ikke helt feil så kom vel ikke West Air Sweden ned på AES heller. Mener jeg hørte 2 ATP ta av fra MOL i kveld.
SAS -700`er har 140 og 141 seter.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2009, 06:12   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Da er ihvertfall RRN på vei tom fra OSL for å berge morgenavgangen fra AES ... Så får vi håpe at forholdene nå er bra nok til at de kommer seg ned.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules