![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det er forskjell på charter og rutefly som følger anbud – kravene er strengere for disse.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
At løsningene som brukes kan endres, har vi for eksempel sett på Værøy. Riktignok er bakgrunnen mer tragisk enn mangel på fly, men når det flyplassen ikke kunne ta i mot fly, ble det funnet andre løsninger. Jeg tror vi kan se en løsning med oppgradering av noen flyplasser, kanskje kombinert med noen nedleggelser, for å kunne bruke andre flytyper. I tillegg kan man tenke seg at enkelte ruter betjenes med mindre fly. Hverken Do 228 eller Twin Otter er ukjente syn på kyllingmarkene og har begge vært gjennom moderniseringsrunder. Widerøe er nok mest interessert i en løsning der det kreves fly som er lite tilgjengelig og et ruteopplegg som gjør det vanskelig for nye konkurrenter å etablere seg. Vi får se hvordan det ender opp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det er selvfølgelig riktig, og fjernet man f.eks. kravet om trykkabin eller antall seter så åpner det seg mange løsninger. Spørsmålet er jo hvilke krav man bør lempe på, eller endre.
Personlig ser jeg for meg mest fornuftig med konsolidering av en rekke flyplasser, og utbygging av tilknyttet infrastruktur. Men dette er et politisk spørsmål med mange interessenter.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Og det er ikke like lett alle steder. For å ta et eksempel, så er det vanskelig å se for seg hvordan Mehamn og Berlevåg kan slås sammen til "Ytre Porsangerfjord Lufthavn". Det skal også ganske mye infrastrukturutbygging til før Banak og Vadsø er aktuelle alternativer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
I Sogn og Fjordane kan samme øvelsen også gjøres med flere plasser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Man må selvfølgelig se det på som en helhet, i forhold til kostnaden med fly og utbygging, og evt. andre alternativer som helikopter eller fly som har færre krav. Da kommer spørsmålet om regularitet og passasjerkomfort også. Selv om det ikke er lett, så betyr det heller ikke at det ikke er umulig.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? | Fazer | Småprat | 28 | 09-04-2013 19:38 |
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder | Robin882 | Flyforum | 2 | 11-05-2012 07:24 |
SAS skal kjøpe nye fly | CK | Flyforum | 42 | 04-11-2007 18:40 |
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! | MartinL | Flyforum | 22 | 02-01-2007 12:14 |
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... | LN-AFG | Flyforum | 1 | 02-02-2005 19:35 |