Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2015, 18:54   #1
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
ATR er ikke sertifisert for så korte rullebaner, selv med vektbegrensninger, så det er ikke mulig. Dessuten er ikke Brann- og Havaritjenesten på disse plassene dimensjonert for så store fly. Tror heller ikke Avinor er villige til å ta den ekstrakostnaden ..
ATR42 kan fly på kortbanenettet men med store begrensninger. Coastair hadde blant annet flere charterturer til HFT før de gikk dukken. Såvidt jeg vet sertifiseres heller ikke fly i henhold til banelengde, men kategoriseres i henhold til blant annet flyets lengde. De er i samme kategori som Dash8-100, så det kreves ikke mer investeringer fra Avinor.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 18:56   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
ATR42 kan fly på kortbanenettet men med store begrensninger.
Det er forskjell på charter og rutefly som følger anbud – kravene er strengere for disse.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2015, 22:39   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er forskjell på charter og rutefly som følger anbud – kravene er strengere for disse.
Det er kun fordi kravene er satt slik. Anbudskravene er nok mye enklere å endre enn det er å utvikle en ny flytype. Andre løsninger enn man har i dag, er fullt mulig å tenke seg. Det gjelder kravene i anbudet, plassering og begrensninger på flyplassene og hvilke fly som er tilgjengelig.

At løsningene som brukes kan endres, har vi for eksempel sett på Værøy. Riktignok er bakgrunnen mer tragisk enn mangel på fly, men når det flyplassen ikke kunne ta i mot fly, ble det funnet andre løsninger.

Jeg tror vi kan se en løsning med oppgradering av noen flyplasser, kanskje kombinert med noen nedleggelser, for å kunne bruke andre flytyper. I tillegg kan man tenke seg at enkelte ruter betjenes med mindre fly. Hverken Do 228 eller Twin Otter er ukjente syn på kyllingmarkene og har begge vært gjennom moderniseringsrunder.

Widerøe er nok mest interessert i en løsning der det kreves fly som er lite tilgjengelig og et ruteopplegg som gjør det vanskelig for nye konkurrenter å etablere seg. Vi får se hvordan det ender opp.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 03:50   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er kun fordi kravene er satt slik.
Det er selvfølgelig riktig, og fjernet man f.eks. kravet om trykkabin eller antall seter så åpner det seg mange løsninger. Spørsmålet er jo hvilke krav man bør lempe på, eller endre.

Personlig ser jeg for meg mest fornuftig med konsolidering av en rekke flyplasser, og utbygging av tilknyttet infrastruktur. Men dette er et politisk spørsmål med mange interessenter.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 10:12   #5
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Personlig ser jeg for meg mest fornuftig med konsolidering av en rekke flyplasser, og utbygging av tilknyttet infrastruktur. Men dette er et politisk spørsmål med mange interessenter.
Og det er ikke like lett alle steder. For å ta et eksempel, så er det vanskelig å se for seg hvordan Mehamn og Berlevåg kan slås sammen til "Ytre Porsangerfjord Lufthavn". Det skal også ganske mye infrastrukturutbygging til før Banak og Vadsø er aktuelle alternativer.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 13:34   #6
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Og det er ikke like lett alle steder. For å ta et eksempel, så er det vanskelig å se for seg hvordan Mehamn og Berlevåg kan slås sammen til "Ytre Porsangerfjord Lufthavn". Det skal også ganske mye infrastrukturutbygging til før Banak og Vadsø er aktuelle alternativer.
Sant nok, men man kan begynne med de enkle. EVE, SKN, SVJ og LKN ligger alle innenfor noen få timers kjøring med bil. Her er det bra veier mellom disse, og disse blir stadig bedre. Det er ingen gode grunner for å opprettholde alle disse. SVJ og LKN bør kunne slås sammen til en større flyplass i dag. Med de kostnadene som er årlig på disse to, så er vel en ny flyplass med lenger stripe nedbetalt på 2-3 år. I tillegg kommer snart en forbedret E10 over Tjeldsundet. Da begynner kjøreavstanden fra SKN til EVE å bli akseptabel for å kunne legge ned denne også. NVK forsvinner jo så snart Hålogalandsbroen åpner.

I Sogn og Fjordane kan samme øvelsen også gjøres med flere plasser.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2015, 14:40   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Widerøe skal kjøpe fly

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Og det er ikke like lett alle steder.
Man må selvfølgelig se det på som en helhet, i forhold til kostnaden med fly og utbygging, og evt. andre alternativer som helikopter eller fly som har færre krav. Da kommer spørsmålet om regularitet og passasjerkomfort også. Selv om det ikke er lett, så betyr det heller ikke at det ikke er umulig.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skal SAS kjøpe 60 nye fly i sommer!? Fazer Småprat 28 09-04-2013 19:38
SAS skal kjøpe fly for 40- 45 milliarder Robin882 Flyforum 2 11-05-2012 07:24
SAS skal kjøpe nye fly CK Flyforum 42 04-11-2007 18:40
Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly! MartinL Flyforum 22 02-01-2007 12:14
Tsjekkiske regjering skal kjøpe fly... LN-AFG Flyforum 1 02-02-2005 19:35


All times are GMT +2. The time now is 22:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.