Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-06-2014, 09:31   #1
OSL2013
Newcomer
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 14
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Fasttracken er seriøst helt håpløst på Gardermoen. Selv om dem i dag tok i bruk en vanlig passasjersluse i tillegg til de fasttrack slusene gikk det bare tregt. Må faktisk innrømme at den "vanlige" passasjerslusen fikk folk fortere gjennom enn fasttrackene! Dobbelsluse med 2 vektere foran hver side og bak metalldetektoren en som vinket gjennom og to som sjekket folk, samt at det bak ble ryddet opp fort. I motsetning er fasttrack oppleget håpløst med to enkle sluser hvor en vekter sjekker folk i metalldetektoren og hver gang det piper står folk og må vente. Bak opphoper seg boksene og (det noe tregere?) båndet stopper hele tiden. Gjør OSL det med vilje?
OSL2013 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2014, 13:49   #2
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by OSL2013 View Post
Fasttracken er seriøst helt håpløst på Gardermoen. Selv om dem i dag tok i bruk en vanlig passasjersluse i tillegg til de fasttrack slusene gikk det bare tregt. Må faktisk innrømme at den "vanlige" passasjerslusen fikk folk fortere gjennom enn fasttrackene! Dobbelsluse med 2 vektere foran hver side og bak metalldetektoren en som vinket gjennom og to som sjekket folk, samt at det bak ble ryddet opp fort. I motsetning er fasttrack oppleget håpløst med to enkle sluser hvor en vekter sjekker folk i metalldetektoren og hver gang det piper står folk og må vente. Bak opphoper seg boksene og (det noe tregere?) båndet stopper hele tiden. Gjør OSL det med vilje?
Er det ikke bare å gå gjennom den "vanlige" slusen, da?



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2014, 14:45   #3
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Er det ikke bare å gå gjennom den "vanlige" slusen, da?
Bekreftet du akkurat påstanden i trådens tittel?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2014, 17:27   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Bekreftet du akkurat påstanden i trådens tittel?
Bekrefter du ikke noe annet nå?

Jeg vil si det slik at for en fast track skal gi noe igjen må alternativet være lang tid i kø; slik som på Manchester Airport Terminal 3 hvor det for vanlige passasjerer tar 40 minutter eller mer for å komme gjennom sikkerhetskontrollen før kl. 8 om morgenen. OSL må være hjernedø siden de ikke har slike lange køer for den vanlige passasjer (er hele 9 minutter akkurat nå siden et flytog nettopp har ankommet).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 13:56   #5
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Bekreftet du akkurat påstanden i trådens tittel?
Sitter ikke akkurat med den følelsen.

Om du ser to køer som fører deg gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen, og den ene går raskere enn den andre. For så å gå å stille deg i den køen som beveger seg tregest for så å klage på at den køen du stilte deg i var saktegående i forhold til den andre, ville jeg ikke benevnt flyplassen for hjernedød.

Sorry, det blir feil å legge skylden på flyplassen.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 14:46   #6
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 853
Default Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Sitter ikke akkurat med den følelsen.



Om du ser to køer som fører deg gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen, og den ene går raskere enn den andre. For så å gå å stille deg i den køen som beveger seg tregest for så å klage på at den køen du stilte deg i var saktegående i forhold til den andre, ville jeg ikke benevnt flyplassen for hjernedød.



Sorry, det blir feil å legge skylden på flyplassen.







Vidar

Selvfølgelig er det flyplassen sin feil at Fast-Track ikke fungerer. Det er flyselskapene som betaler for sikkerhetskontrollen, en del flyselskap velger å betale mer for denne sikkerhetskontrollen skal være raskere for en utvalgt gruppe passasjerer som gjerne betaler mer for billetten. Da er det flyplassen sitt ansvar og sørge for at det dyre produktet er bedre enn det billigste, ellers så forsvinner jo meningen med hele tjenesten og kjøperen av tjenesten vil i neste omgang ikke lengre være interessert i å betale ekstra.

Ta en sammenligning med internett hastighet. Leverandører har en gitt total kapasitet tilgjengelig og fordeler denne ut på bakgrunn av betalingsvilje for hastigheten på nettet. Dersom jeg da abonnerer på det dyre abonnementet og får dårligere hastighet enn det billigste så er det min feil og ikke leverandørens? Jeg har selvfølgelig ikke gjort et smart valg, men jeg har betalt for noe dyrere og raskere som jeg ikke får.

Da driver leverandøren med en hjernedød praksis, i dette tilfellet er leverandøren OSL.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 15:47   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Selvfølgelig er det flyplassen sin feil at Fast-Track ikke fungerer. Det er flyselskapene som betaler for sikkerhetskontrollen, en del flyselskap velger å betale mer for denne sikkerhetskontrollen skal være raskere for en utvalgt gruppe passasjerer som gjerne betaler mer for billetten. Da er det flyplassen sitt ansvar og sørge for at det dyre produktet er bedre enn det billigste, ellers så forsvinner jo meningen med hele tjenesten og kjøperen av tjenesten vil i neste omgang ikke lengre være interessert i å betale ekstra.

Ta en sammenligning med internett hastighet. Leverandører har en gitt total kapasitet tilgjengelig og fordeler denne ut på bakgrunn av betalingsvilje for hastigheten på nettet. Dersom jeg da abonnerer på det dyre abonnementet og får dårligere hastighet enn det billigste så er det min feil og ikke leverandørens? Jeg har selvfølgelig ikke gjort et smart valg, men jeg har betalt for noe dyrere og raskere som jeg ikke får.
Det enkleste her er å stenge et par av de vanlige slusene, og holde køtid over 15 minutter hele tiden. Vips vil fasttrack bli mer attraktivt. Vi er bortskjemte med korte køer på osl, og en del av sakene som nevnes i denne tråden er ikke-problemer.
Hilsen en som velger den korteste køen, uten å irritere seg over det, men heller setter pris på å bruke 35 minutter fra Nationaltheatret via bagasjeinnsjekk til gaten.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 16:03   #8
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 853
Default Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det enkleste her er å stenge et par av de vanlige slusene, og holde køtid over 15 minutter hele tiden. Vips vil fasttrack bli mer attraktivt. Vi er bortskjemte med korte køer på osl, og en del av sakene som nevnes i denne tråden er ikke-problemer.

Hilsen en som velger den korteste køen, uten å irritere seg over det, men heller setter pris på å bruke 35 minutter fra Nationaltheatret via bagasjeinnsjekk til gaten.

Jeg er helt enig med deg, og velger raskeste (les slow-track) køen selv til tross for at jeg også som oftest også har tilgang til fast-track. Setter veldig stor pris generelt korte køer i sikkerhetskontrollen.

Selvfølgelig er ikke dette et stort problem, men mitt svar var til LN-VLE som mente at prioriteringene i fast-tracken ikke var flyplassen (leverandørens) ansvar. Kun det, og ikke klaging på noe annet overhode.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 20:43   #9
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det enkleste her er å stenge et par av de vanlige slusene, og holde køtid over 15 minutter hele tiden. Vips vil fasttrack bli mer attraktivt. Vi er bortskjemte med korte køer på osl, og en del av sakene som nevnes i denne tråden er ikke-problemer.
Hilsen en som velger den korteste køen, uten å irritere seg over det, men heller setter pris på å bruke 35 minutter fra Nationaltheatret via bagasjeinnsjekk til gaten.
Vel jeg er ikke sikker på at forbrukermyndighetene ville sette pris på at den vanlige køen til sikkerhetskontrollen skulle forsinkes med vilje for at man skal få de reisende til å betle ekstra for rask gjennomgang i en annen kø til sikkerhetskontrollen. Dessuten har jeg forstått det slik at det ligger en betaling hos alle reisende for den sikkerhetskontrollen som allerede er. Den er lagt til som avgift i billetten. Og skulle man aktivt begynne å forsinke køen til sikkerhetskontrollen kan man begynne å stille spørsmål om man får det man betaler for. Og vil Avinor stille seg lagelig til for hugg fra majoriteten av sine kunder for at SAS skal få klø sine kunder for gryn?

For min del er jeg svært kritisk til hvilke tilleggstjenester jeg velger å benytte. Jeg kjøper f.eks ikke sete på flighten. Jeg vet at jeg får et sete uansett. Det skal alle ha, med setebelte og greier. Hvorfor skal jeg da betale ekstra for det? Og velger flyselskapet å plassere meg på sete B eller E, så er det ikke mitt problem, men flyselskapet og de passasjerene som eventuelt sitter på A/C eller D/F om de ikke liker å ha meg mellom seg. det er ikke en krangel jeg legger meg bort i.

Så også med fast-track og lounger. Tåler jeg ikke å oppholde meg med almuen (alle oss andre) får jeg heller leie meg en privat flymaskin, selv om den som regel leveres med en eller to personer, kalles ofte piloter. Eventuelt om man ikke tåler disse to heller, ta eget flysertifikat og kjøp eget fly.



Vidar

Last edited by LN-VLE; 01-07-2014 at 20:44. Reason: Fjernet en Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2014, 14:49   #10
OSL2013
Newcomer
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 14
Default Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Om du ser to køer som fører deg gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen, og den ene går raskere enn den andre. For så å gå å stille deg i den køen som beveger seg tregest for så å klage på at den køen du stilte deg i var saktegående i forhold til den andre, ville jeg ikke benevnt flyplassen for hjernedød.
Når det gjelder valget mellom 2 køer (Fasttrack eller vanlig) er jeg enig med deg. Men hvis jeg har betalt for Fasttrack, står i den (egentlig kortere) køen, og ser at Fasttracken går saktere enn vanlige sluser, må det stilles spørsmålet om hensikten, mener jeg. Og det er der OSL som står for ansvaret...
OSL2013 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kart over flyplass eligent Småprat 2 14-09-2015 14:52
Arbeide på flyplass S. Holberg Flyforum 3 08-01-2010 22:37
Ny flyplass i London S. Holberg Flyforum 1 22-08-2009 21:44
Identifisering av flyplass RH Flyforum 12 04-02-2009 14:00
Ny flyplass i Alta om 2 år SK384 Flyforum 13 10-08-2006 00:17


All times are GMT +2. The time now is 00:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.