Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-05-2014, 17:27   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,575
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Er det egentlig det?

De 3 store alliansene har vel nærmere 90% av markedet over atlanteren. Og på de færreste huber på begge sider av
atlanteren er vel alle 3 allianser representert med direkteflyvninger? Det vanlige er vel heller 1 eller 2?
Altså ikke særlig god konkurranse...

W
Tre aktører er jo uansett nok for å få konkurranse.

Og selv om de nå tjener OK, er jo marginene ikke veldig høye
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 19:08   #2
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,777
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tre aktører er jo uansett nok for å få konkurranse
Eneste jeg fant i farten med 3 var LHR-JFK, men har sikkert
oversett noen... .
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 19:40   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Eneste jeg fant i farten med 3 var LHR-JFK, men har sikkert
oversett noen... .
Finnes flere, eksempelvis:

Chicago-Paris, New York-Paris, Los Angeles-London, New York - Barcelona, New York-Madrid
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2014, 22:58   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,575
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Finnes flere, eksempelvis:

Chicago-Paris, New York-Paris, Los Angeles-London, New York - Barcelona, New York-Madrid
Dessuten kan man ta med X-antall via XXX, da man ikke kan se isolert per rute på det
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 06:52   #5
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,777
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dessuten kan man ta med X-antall via XXX, da man ikke kan se isolert per rute på det
Det blir ett annet produkt. Det er ett alternativ å ta sykkel, tog, bil mellom OSL-BGO også.
Det er klart at selskapene må forholde seg en viss grad til prisene på dette også, men disse
alternativene er ikke like konkurransedrivende. Hvor stor andel av trafikken OSL-New York går f.eks
nå via XXX og ikke direkte? Ikke veldig mye vil jeg anta. Den måten å reise på vil nok bli mindre og mindre
av i årene fremover. Spesielt når det blir billigere å reise, tilbudet blir bedre og bedre pluss at man
må nok anta at før eller siden kommer det miljøavgifter som vil gjøre det ugunstig å reise lenger enn nødvendig.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 07:14   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det blir ett annet produkt. Det er ett alternativ å ta sykkel, tog, bil mellom OSL-BGO også.
Det er klart at selskapene må forholde seg en viss grad til prisene på dette også, men disse
alternativene er ikke like konkurransedrivende. Hvor stor andel av trafikken OSL-New York går f.eks
nå via XXX og ikke direkte? Ikke veldig mye vil jeg anta. Den måten å reise på vil nok bli mindre og mindre
av i årene fremover. Spesielt når det blir billigere å reise, tilbudet blir bedre og bedre pluss at man
må nok anta at før eller siden kommer det miljøavgifter som vil gjøre det ugunstig å reise lenger enn nødvendig.

W
Naa er jo Oslo - New York ett av de svaert faa markedene hvor det tilbys Nonstop Ruter (bemerk at en direkte rute kan gaa via XXX med flybytte saa lenge det er samme rutenummer).

Ja det kommer noen faa nye nonstop ruter, men fremdeles vil 80-90% av den transatlantiske trafikken gaa via, ja selv DU startet jo opp baade LAX og OAK i Mars/April "VIA" ARN aller CPH og til vinteren blir det vel igjen "VIA" ARN til OAK
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 13:44   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hvor stor andel av trafikken OSL-New York går f.eks
nå via XXX og ikke direkte? Ikke veldig mye vil jeg anta.
Her viser du hvor lite peiling du har på det du uttaler deg om ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 14:08   #8
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,777
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Her viser du hvor lite peiling du har på det du uttaler deg om ....
Det var jo ett spørsmål da jeg ikke vet svaret. Jeg bare antar at det meste av trafikken nå går direkte.
Du vet tydligvis svaret.... noen spesiell årsak til at du ikke vil opplyse om hvor stor andel det er?

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 07:04   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Og koden er vel...
- Flå de transatlantiske passasjerer gjennom kartell/collusion virksomhet og liten konkurranse
mellom hubene.
- Sørg for å sperre for LCC selskaper som vil inn i det transatlantiske markedet.
- Kutt kostnader ved å outsource innenriks-ruter til regionalselskaper med McDonalds-lønninger.

W
Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Er det egentlig det?

De 3 store alliansene har vel nærmere 90% av markedet over atlanteren. Og på de færreste huber på begge sider av
atlanteren er vel alle 3 allianser representert med direkteflyvninger? Det vanlige er vel heller 1 eller 2?
Altså ikke særlig god konkurranse...

W
Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Eneste jeg fant i farten med 3 var LHR-JFK, men har sikkert
oversett noen... .
Jeg skulle oenske at du ogsaa (som vi andre) tar deg tid til aa sette deg inn i det vi diskuterer

Selv min lille by her paa Vestkysten har alle de 3 alliansene i full konkuranse til London og Seattle har i sommer 2000 seter til Europa hver dag. Av disse er 300 LCC seter med LCC produkt og priser. Vi har ogsaa daglig 500+ Premium Seter til Europa.

I sommer har vi priser til Europa fra NOK 1400.00 en vei opp til USD 23175.00 tur/retur med British Airways First og vi har et marked som etterspoer hele spektret av priser.

Paa ingen maate blir vi flaadd - vi har et sunnt marked med god konkurranse, firmaene i omraadet har ingen problemer med prisnivaaet, et av dem er saagar blant verdens 10 stoerste innkjoepere av flyreiser (og lar alle ansatte reise Business Class Transatlantisk uten unntak).

Saa bruk litt mindre tid paa Skaanviks mindre heldige utsagn og noe mere tid paa sette deg inn i den virkelige verden.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 14:29   #10
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,777
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg skulle oenske at du ogsaa (som vi andre) tar deg tid til aa sette deg inn i det vi diskuterer
Vi diskuterer om konkurransen er god nok. 2-3 aktører er i de fleste andre bransjer ikke godt nok for skikkelig konkurranse,
det bør du kanskje sette deg inn i? Det er også ett faktum at de fleste selskapene tjener godt på flyvningene over atlanteren, noe
som også tyder på svak konkurranse.

Quote:
I sommer har vi priser til Europa fra NOK 1400.00 en vei opp til USD 23175.00 tur/retur med British Airways First
Prisene du trekker fram er vanskelig å komentere når du ikke dokumenterer hvor du finner dem, men her er de prisene
BA oppgir i sommer SEA-LHR t/r og de ligger ikke i nærheten av det du antyder. Enveisbilletter ligger på $1845 hele sommeren.


W
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	BAsommer.jpg
Views:	388
Size:	59.7 KB
ID:	36961  

Last edited by Wahoo; 28-05-2014 at 14:33.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2014, 17:02   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,935
Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Vi diskuterer om konkurransen er god nok. 2-3 aktører er i de fleste andre bransjer ikke godt nok for skikkelig konkurranse,
det bør du kanskje sette deg inn i? Det er også ett faktum at de fleste selskapene tjener godt på flyvningene over atlanteren, noe
som også tyder på svak konkurranse.



Prisene du trekker fram er vanskelig å komentere når du ikke dokumenterer hvor du finner dem, men her er de prisene
BA oppgir i sommer SEA-LHR t/r og de ligger ikke i nærheten av det du antyder. Enveisbilletter ligger på $1845 hele sommeren.


W
Naa har jeg betydelig erfaring fra disse markedene og har absolutt satt meg dypt inn i nettopp konkuransen med blant annet markeds analyser over en 4 aars periode for et stoerre europeisk flyselskap i forarbeidet for aapningen av Paris Seattle ruten, samt som utdannet og sertifisert IATA Tariff Instruktoer og jeg var med paa utviklingen av Amadeus Fare Quote Product (FQP). I tillegg bruker jeg rundt 10% av min aarsloenn (som er noe hoeyere enn din) i dette markedet som pendler (godkjent av Skatte Etaten) og reiser 14 ganger i aaret mellom Seattle og Oslo, saa jeg har satt meg in i dette.

At det er 2-3 aktoerer er din paastand som jeg uenig i - i vaare analyser og i det arbeidet jeg legger ned i aa finne den beste verdien for mine egne innkjoep er det 10 aktoerer i konkuransen - at flere av disse er med i de 3 alliansene betyr paa ingen maate at de ikke konkurerer seg i mellom, det er din paastand som jeg ikke har sett noen som helst dekning for - derimot benytter jeg meg til stadighet av konkuransen mellom United og Lufthansa og ser tydelig hvordan f.eks British Airways og American konkurerer paa nettopp pris.

Priser er ferskvare - naar de er solgt kan du ikke finne dem, en maa vare aktivt inne i markedet, som jeg er faar a ha oversikt, paa lik linje med at du ikke kan finne de laveste prisene til Norwegian naar de er utsolgt, finner du ikke mitt eksempel med Condors USD 224.00 Seattle Frankfurt envei - de er forlengst utsolgt - noe jeg gaar ut i fra at Norwegians USD 208.00 Los Angeles - Oslo ogsaa er (priser jeg saa paa Norwegians Google Annonser som dukker opp her paa forumet naar jeg sitter her paa vest kysten).

British Airways som jeg brukte som eksempel paa priser i den helt andre enden av skalaen er aldri billigst, faktisk aldri billig - de ligger normalt 6-700 USD over United / Lufthansa som jeg benytter meg mest av - allikevel er BA saapass etterspurt at de i sommer har 2 avganger til London (1x 747-400 og en 777).

At selskapene tjener gode penger er da ingen grunn for at en skal kunne paastaa at de flaar oss som kunder, jeg har f.eks. ingen problemer med aa faa godkjent de prisene jeg betalte i 2013 av lignings vesenet og skal hvorfor skal ikke flyselskap som andre foretak kunne tjene gode penger ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norge-Australia-Norge på kortest mulig tid. Twin Otter Reiseforum 2 17-07-2010 12:54
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? vstenhjem Flyforum 6 22-03-2010 00:54
SAS Norge kutter i Nord-Norge (10 %) BU595 Flyforum 5 08-12-2008 23:36
Prissammenligning Ryanair-Norwegian LN-KOG Flyforum 41 12-02-2008 16:47
Prissammenligning på flybilletter FlyHi Flyforum 5 29-10-2005 16:43


All times are GMT +2. The time now is 11:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.