Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-11-2013, 14:46   #221
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Nemnda bemerker:

Selve transporten, flygningen mellom A – B til et bestemt tidspunkt, vil vanligvis være det sentrale ved en flygning. Det er i første rekke transporten man betaler for, og nemnda antar at de fleste ikke har noe forhold til hva slags flytype de skal fly med. Som oftest vil en bestemt flytype heller ikke være en del av det som er avtalt mellom passasjer og flyselskap.

Etter nemndas vurdering stiller dette seg annerledes for de første annonserte flygningene med Dreamliner. I forbindelse med lansering av rutene til New York og Bangkok reklamerte Norwegian bredt med at flygningene ville skje med en ny flytype, Dreamliner 787. Presentasjonen ga inntrykk av at dette ville bli en helt ny flyopplevelse.
Det som er uthevet er vel det punktet Jalig klager på, og som nemda ga han medhold i.
Mange her inne skrev at DY burde slutte å annonsere med Dreamliner opplevelsen , da de fløy med Airbus maskinen. Så er det noen som har gjort ei tabbe her så er det DY. Er jo åpenbart at du ikke får Dreamliner opplevelse i en litt eldre Airbus.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 15:26   #222
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post

Men Jalig sin situasjon er ikke slik. Dessuten må du visselig fortelle meg om du synes det er rettferdig å gå til rettsak mot et selskap som ikke hadde flyleveransen under kontrol grunnet FAA sin grounding av maskinen fordi dumme FAA tenkte på passasjerenes sikkerhet først.
Det er jo ikke dette som er poenget. Hadde de stoppet å avertere '787 Experience' som de gjorde når forsinkelsene var et faktum, hadde ikke dette vært noen sak. Men de pøste på i media, så da får de nesten finne seg i å få en smekk.

Hadde de kompensert, som Jalig foreslo, med gratis mat og drikke på bussene, ville heller ikke dette vært noen sak, for da kunne de sagt at de, i tillegg til å tilby ombooking/refundering (som jo egentlig ikke er noen 'option' for mange, som har gjort sine arrangementer), strakte seg ut til kunden for å ihvertfall forbedre opplevelsen.

Å være steil når man ikke har en vanntett sak er sjelden lurt ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 15:40   #223
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Dessuten må du visselig fortelle meg om du synes det er rettferdig å gå til rettsak mot et selskap som ikke hadde flyleveransen under kontrol grunnet FAA sin grounding av maskinen fordi dumme FAA tenkte på passasjerenes sikkerhet først.
Han har jo faktisk fått klagenemndas medhold, så han har da ihvertfall en ikke uvesentlig håndfull kompetente personer som er enige!
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 16:12   #224
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
Hadde kanskje vært bedre om DY dreit i alle passasjerene og lot være å fly dem inntil 787en stod på døra..
Om de ikke dreit på passasjerene, så ja kanskje.

En liten på siden av dette, når SK groundet sine q-400 så leide dem inn diverse materiell. Vi fikk gleden av å fly, tror det var BT's 735. Siden BT ikke hadde samme mulighet(?) til å gi samme servicekonsept som SK, så fikk vi som fløy M-klasse en oppgradert sevice, med gratis mat og drikke.
Jeg synes det holdt bare det å få en 735 iso en q-400, så for meg ble det dobbelt opp.

Så hadde DY sluttet å selge en vare de ikke hadde, og heller ventet til de hadde den på lager, hadde kanskje saken vært annerledes
krølle is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 16:17   #225
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er jo ikke dette som er poenget. Hadde de stoppet å avertere '787 Experience' som de gjorde når forsinkelsene var et faktum, hadde ikke dette vært noen sak. Men de pøste på i media, så da får de nesten finne seg i å få en smekk.
Var ikke poenget her at for den aktuelle reisen så hadde ikke DY/DU hatt noen som helst mulighet til å forutse problemene som oppstod med B787? Det har vel, om så er tilfellet, lite med annonseringen av Dreamliner experience etter at de måtte kjenne til at det ble forsinkelser.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 16:22   #226
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Var ikke poenget her at for den aktuelle reisen så hadde ikke DY/DU hatt noen som helst mulighet til å forutse problemene som oppstod med B787? Det har vel, om så er tilfellet, lite med annonseringen av Dreamliner experience etter at de måtte kjenne til at det ble forsinkelser.
Det er DY's argument - og det er kurant. Men som jeg sier - de fortsatte å ture frem og promotere The 787 Experience selv etter at det var klart at de ikke kunne levere det. Dermed er de imho på tynn is her ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 16:29   #227
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

1. EF 261/2004 Lovdata

Artikkel 5.
Quote:
3. Et transporterende luftfartsselskap skal ikke være pålagt å betale erstatning i samsvar med artikkel 7 dersom det kan godtgjøre at innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.
2. DY tilbød ombooking og refusjon

3. Svenske forbrukermyndigheter har kommet til en annen konklusjon

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 16:30   #228
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,285
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Jeg synes det er utrolig dårlig ovenfor kunder å skylde på en underleverandør. Jeg jobber innen IT, og dersom våre systemer er nede opplyser vi aldri at vår underleverandør har problemer dersom det er et faktum. For våre kunder er det irrelevant om vi har våre server under vårt ansvarsområde eller satt dette ut til en underleverandør. Kunden er kunde i vårt selskap og derfor er det vi som har nedetid og ikke vår underleverandør, selv om det er den faktiske årsaken. Det er etter min mening uredelig å skyve en underleverandør foran seg i møte med sine kunder.

Forøvrig så heier jeg på mannen i gata i denne saken!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 16:33   #229
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er DY's argument - og det er kurant. Men som jeg sier - de fortsatte å ture frem og promotere The 787 Experience selv etter at det var klart at de ikke kunne levere det. Dermed er de imho på tynn is her ...
At de burde tonet ned Dreamliner-markedsføringen etter at forsinkelsen var et faktum er greit nok, men slik jeg forstår saken til jalig så kan jeg ikke skjønne annet enn at det er irrelevant i klagesaken (hans billett var slik jeg forstår det bestilt før DY kunne vite hva som ville skje). Jeg klarer ikke å se av avgjørelsen at nemda bestrider dette faktum heller (men det er kanskje ikke deres jobb?).

Så kan man selvsagt også spørre seg om ikke ombooking og refusjon kanskje burde være godt nok slik man gjør med forsinkelser og kanselleringer hvis hensikten med reisen faller bort (her var vel dels hensikten å fly Dreamliner).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 16:40   #230
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
1. EF 261/2004 Lovdata

Artikkel 5.


2. DY tilbød ombooking og refusjon

3. Svenske forbrukermyndigheter har kommet til en annen konklusjon

W
Det er ikke dette det handler om. Det du nevner er erstatning pga innstilling av flyvning. Jalig sin sak gjelder prisavslag på grunn av mangel ved gjennomført flyvning.

Nemnda vurderte hva som var avtalt mellom jalig og DY. De kom til at avtalen innebar transport mellom A og B, og at flyvningen skulle gjennomføres med 787. Siden det ikke skjedde, oppfylte ikke DY sin del av avtalen. Det er per definisjon en mangel. Utenfor eller innenfor kontroll er irrelevant.

Deretter vurderte nemnda hva denne mangelen kunne være verdt. De kom til noen hundringser i prisavslag var det riktige i dette tilfellet. Utenfor eller innenfor kontroll er irrelevant her også.

Last edited by RWY 24; 12-11-2013 at 16:47.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 17:28   #231
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Det er ikke dette det handler om. Det du nevner er erstatning pga innstilling av flyvning. Jalig sin sak gjelder prisavslag på grunn av mangel ved gjennomført flyvning.
Ok, da går jeg utifra at du også mener at alle som valgte SAS den tiden
de skrøt av å være Europa's punktligste selskap har krav på avslag i prisen hvis
de ble "litt" forsinket? Det var jo en del av avtalen at de skulle være presis!

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 17:34   #232
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ok, da går jeg utifra at du også mener at alle som valgte SAS den tiden
de skrøt av å være Europa's punktligste selskap har krav på avslag i prisen hvis
de ble "litt" forsinket? Det var jo en del av avtalen at de skulle være presis!

W
Hvorfor skulle de få det? Det markedsførte i det tilfellet var at de var det punktligste selskapet, ikke at de hadde 100% punktlighet.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 17:48   #233
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Hvorfor skulle de få det? Det markedsførte i det tilfellet var at de var det punktligste selskapet, ikke at de hadde 100% punktlighet.
Du er på tynn is. DY sa heller ikke at det var 100% garantert at det ble dreamliner.
Begge selskaper skapte en forventning hos kunden - det er poenget.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 17:52   #234
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 105
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Et helt grunnleggende kontraktsrettlig prinsipp er at tilbyder er ansvarlig for å levere det man markedsfører. Dersom det oppstår en feil, er det tilbyder som har risikoen for denne. Som kjent er det farlig "å selge skinnet før bjørnen er skutt..." (ikke tilsiktet ordspill) Vanligvis selger et flyselskap bare en reise fra A til B til en oppgitt pris (avhengig av bookingklasse) Forskjellen her er at Norwegian solgte noe mer i dette tilfellet:
1: Transport fra OSL til JFK
2: "Dreamliner-opplevelsen" med de fasiliteter det innebærer

I den foreliggende saken har Norwegian levert 1: transport til New York, men de har ikke levert det andre, 2: "Dreamliner-opplevelsen". Det spiller ingen rolle om Jalig har betalt mer eller mindre for reisen enn ellers. Jalig har kjøpt en tjeneste, som beskrevet ovenfor, da plikter Norwegian uansett ha å levere et erstatningsprodukt som tilsvarte det de reklamerte for. Hvis ikke, vil det utgjøre et avtalebrudd som kan få en rekke følger. I dette tilfellet ble det fremmet krav om et passende prisavslag, noe nemda enstemmig gikk gode for. I den sammenhengen må det nevnes at et prisavslag på 10 % er egentlig ganske nøkternt. Det bør også nevnes at HiFlys A343 har IFE, for eksempel, men det var ikke aktivert, fordi Norwegian ikke hadde betalt for det. De hadde altså mulighet til å tilby et produkt som lå nærmere det Jalig hadde betalt for, men de gjorde det ikke, hvilket klart taler for ansvar.
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 18:02   #235
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Det hela låter som en dålig Norge historia.
Folk är SÅ upprörda över att de inte fick flyga en high density 291 stolars 787-8.

Folk fick möjlighet att avboka resan o få pengarna tillbaka när Kjos inte kunde leverera Dreamlinern. Vissa avbokade men de flesta valde att åka iaf.
DY pax som valde att resa fick istället flyga med en A330-200 lr A340-300..so what?

Get real! Snacka om i-landsproblem!
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 18:03   #236
Eirik S
ScanFlyer Blue
 
Eirik S's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 105
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Folk fick möjlighet att avboka resan o få pengarna tillbaka när Kjos inte kunde leverera Dreamlinern. Vissa avbokade men de flesta valde att åka iaf.
DY pax som valde att resa fick istället flyga med en A330-200 lr A340-300..so what?

Get real! Snacka om i-landsproblem!
Vi må da få ha våre problemer vi og...
Eirik S is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 18:09   #237
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,295
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Det har mange ganger blitt skrevet at på tidspunktet Jalig bestilte hadde ikke DY fått bekreftet at 787 ikke kom til å bli levert i henhold til avtalen. OM dette stemmer mener jeg dette ikke er noe å jamre om da han da fikk beskjed om at 787 ikke kom til å fly, og at han kunne avbestille eller endre vederlagsfritt. OM det nå er slik at billetten ble bestilt ETTER at forsinkelsen ble bekreftet og at DY fortsatt reklamerte om at det var 787 som skulle fly er jeg noe mer enig i prinsippet her. Men jeg er ikke på noen måte tilhenger av de "amerikanske tilstander" og at man skal saksøke for enhver pris.
Det får da virkelig være grenser for hva vi skal belaste et allerede overbelastet rettsvesen med.
At DY burde vært greie og kompensert med en neve cashpoints må jeg si meg enig i, men å lage et sånt svare styr ut av det synes jeg rett og slett er for dumt.
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 19:01   #238
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det hela låter som en dålig Norge historia.
Folk är SÅ upprörda över att de inte fick flyga en high density 291 stolars 787-8.

Get real! Snacka om i-landsproblem!
Det er vel ett av kjennetegnene på et godt utviklet samfunn at det er mulig å prøve sin sak når man mener at noen ikke har levd opp til en avtale, istedet for å få beskjed om å sitte ned og holde kjeft. En tone det kan virke som om flere forumister legger opp til.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 19:07   #239
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er DY's argument - og det er kurant. Men som jeg sier - de fortsatte å ture frem og promotere The 787 Experience selv etter at det var klart at de ikke kunne levere det. Dermed er de imho på tynn is her ...
Hver gang du eller jeg går inn på DYs bookingsider og leter frem billetter intra-europa, får vi se i menyen hvor 738en flyr. Det er fordi de reklamerer med Boeing-sky interior og de forbaska recaro-setene. Jeg booket en billett hvor dette var lovet meg, men endte opp med å få classicen, hva er forskjellen på min og Jalig sin case i dette tilfellet?
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 12-11-2013, 19:37   #240
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by Helimaf View Post
, hva er forskjellen på min og Jalig sin case i dette tilfellet?
Dette?

http://www.norwegian.no/longdistancerevolution/#home/
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? HS-TGA Reiseforum 13 22-12-2014 23:47
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt Stoarn Flyforum 4 12-04-2012 19:31
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) Svoosj Småprat 52 30-01-2012 08:15
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn EB Flyforum 7 21-07-2007 00:33
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling EB Flyforum 1 22-05-2006 19:40


All times are GMT +2. The time now is 22:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.