![]() |
|
![]() |
#221 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
Mange her inne skrev at DY burde slutte å annonsere med Dreamliner opplevelsen , da de fløy med Airbus maskinen. Så er det noen som har gjort ei tabbe her så er det DY. Er jo åpenbart at du ikke får Dreamliner opplevelse i en litt eldre Airbus.
![]() |
![]() |
#222 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Hadde de kompensert, som Jalig foreslo, med gratis mat og drikke på bussene, ville heller ikke dette vært noen sak, for da kunne de sagt at de, i tillegg til å tilby ombooking/refundering (som jo egentlig ikke er noen 'option' for mange, som har gjort sine arrangementer), strakte seg ut til kunden for å ihvertfall forbedre opplevelsen. Å være steil når man ikke har en vanntett sak er sjelden lurt ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Han har jo faktisk fått klagenemndas medhold, så han har da ihvertfall en ikke uvesentlig håndfull kompetente personer som er enige!
![]() |
#224 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
En liten på siden av dette, når SK groundet sine q-400 så leide dem inn diverse materiell. Vi fikk gleden av å fly, tror det var BT's 735. Siden BT ikke hadde samme mulighet(?) til å gi samme servicekonsept som SK, så fikk vi som fløy M-klasse en oppgradert sevice, med gratis mat og drikke. Jeg synes det holdt bare det å få en 735 iso en q-400, så for meg ble det dobbelt opp. Så hadde DY sluttet å selge en vare de ikke hadde, og heller ventet til de hadde den på lager, hadde kanskje saken vært annerledes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Var ikke poenget her at for den aktuelle reisen så hadde ikke DY/DU hatt noen som helst mulighet til å forutse problemene som oppstod med B787? Det har vel, om så er tilfellet, lite med annonseringen av Dreamliner experience etter at de måtte kjenne til at det ble forsinkelser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
1. EF 261/2004 Lovdata
Artikkel 5. Quote:
3. Svenske forbrukermyndigheter har kommet til en annen konklusjon W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Jeg synes det er utrolig dårlig ovenfor kunder å skylde på en underleverandør. Jeg jobber innen IT, og dersom våre systemer er nede opplyser vi aldri at vår underleverandør har problemer dersom det er et faktum. For våre kunder er det irrelevant om vi har våre server under vårt ansvarsområde eller satt dette ut til en underleverandør. Kunden er kunde i vårt selskap og derfor er det vi som har nedetid og ikke vår underleverandør, selv om det er den faktiske årsaken. Det er etter min mening uredelig å skyve en underleverandør foran seg i møte med sine kunder.
Forøvrig så heier jeg på mannen i gata i denne saken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Så kan man selvsagt også spørre seg om ikke ombooking og refusjon kanskje burde være godt nok slik man gjør med forsinkelser og kanselleringer hvis hensikten med reisen faller bort (her var vel dels hensikten å fly Dreamliner). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Nemnda vurderte hva som var avtalt mellom jalig og DY. De kom til at avtalen innebar transport mellom A og B, og at flyvningen skulle gjennomføres med 787. Siden det ikke skjedde, oppfylte ikke DY sin del av avtalen. Det er per definisjon en mangel. Utenfor eller innenfor kontroll er irrelevant. Deretter vurderte nemnda hva denne mangelen kunne være verdt. De kom til noen hundringser i prisavslag var det riktige i dette tilfellet. Utenfor eller innenfor kontroll er irrelevant her også. Last edited by RWY 24; 12-11-2013 at 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
de skrøt av å være Europa's punktligste selskap har krav på avslag i prisen hvis de ble "litt" forsinket? Det var jo en del av avtalen at de skulle være presis! W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvorfor skulle de få det? Det markedsførte i det tilfellet var at de var det punktligste selskapet, ikke at de hadde 100% punktlighet.
![]() |
#233 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Begge selskaper skapte en forventning hos kunden - det er poenget. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Et helt grunnleggende kontraktsrettlig prinsipp er at tilbyder er ansvarlig for å levere det man markedsfører. Dersom det oppstår en feil, er det tilbyder som har risikoen for denne. Som kjent er det farlig "å selge skinnet før bjørnen er skutt..." (ikke tilsiktet ordspill) Vanligvis selger et flyselskap bare en reise fra A til B til en oppgitt pris (avhengig av bookingklasse) Forskjellen her er at Norwegian solgte noe mer i dette tilfellet:
1: Transport fra OSL til JFK 2: "Dreamliner-opplevelsen" med de fasiliteter det innebærer I den foreliggende saken har Norwegian levert 1: transport til New York, men de har ikke levert det andre, 2: "Dreamliner-opplevelsen". Det spiller ingen rolle om Jalig har betalt mer eller mindre for reisen enn ellers. Jalig har kjøpt en tjeneste, som beskrevet ovenfor, da plikter Norwegian uansett ha å levere et erstatningsprodukt som tilsvarte det de reklamerte for. Hvis ikke, vil det utgjøre et avtalebrudd som kan få en rekke følger. I dette tilfellet ble det fremmet krav om et passende prisavslag, noe nemda enstemmig gikk gode for. I den sammenhengen må det nevnes at et prisavslag på 10 % er egentlig ganske nøkternt. Det bør også nevnes at HiFlys A343 har IFE, for eksempel, men det var ikke aktivert, fordi Norwegian ikke hadde betalt for det. De hadde altså mulighet til å tilby et produkt som lå nærmere det Jalig hadde betalt for, men de gjorde det ikke, hvilket klart taler for ansvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det hela låter som en dålig Norge historia.
Folk är SÅ upprörda över att de inte fick flyga en high density 291 stolars 787-8. Folk fick möjlighet att avboka resan o få pengarna tillbaka när Kjos inte kunde leverera Dreamlinern. Vissa avbokade men de flesta valde att åka iaf. DY pax som valde att resa fick istället flyga med en A330-200 lr A340-300..so what? Get real! Snacka om i-landsproblem! |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
|
![]()
Det har mange ganger blitt skrevet at på tidspunktet Jalig bestilte hadde ikke DY fått bekreftet at 787 ikke kom til å bli levert i henhold til avtalen. OM dette stemmer mener jeg dette ikke er noe å jamre om da han da fikk beskjed om at 787 ikke kom til å fly, og at han kunne avbestille eller endre vederlagsfritt. OM det nå er slik at billetten ble bestilt ETTER at forsinkelsen ble bekreftet og at DY fortsatt reklamerte om at det var 787 som skulle fly er jeg noe mer enig i prinsippet her. Men jeg er ikke på noen måte tilhenger av de "amerikanske tilstander" og at man skal saksøke for enhver pris.
Det får da virkelig være grenser for hva vi skal belaste et allerede overbelastet rettsvesen med. At DY burde vært greie og kompensert med en neve cashpoints må jeg si meg enig i, men å lage et sånt svare styr ut av det synes jeg rett og slett er for dumt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er vel ett av kjennetegnene på et godt utviklet samfunn at det er mulig å prøve sin sak når man mener at noen ikke har levd opp til en avtale, istedet for å få beskjed om å sitte ned og holde kjeft. En tone det kan virke som om flere forumister legger opp til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
NSB First Class
|
![]()
Hver gang du eller jeg går inn på DYs bookingsider og leter frem billetter intra-europa, får vi se i menyen hvor 738en flyr. Det er fordi de reklamerer med Boeing-sky interior og de forbaska recaro-setene. Jeg booket en billett hvor dette var lovet meg, men endte opp med å få classicen, hva er forskjellen på min og Jalig sin case i dette tilfellet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() http://www.norwegian.no/longdistancerevolution/#home/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan er Singapore Airlines sitt produkt fra København? | HS-TGA | Reiseforum | 13 | 22-12-2014 23:47 |
LOT longhaul - 787 invigningsdetaljer og ny Elite Fleet produkt | Stoarn | Flyforum | 4 | 12-04-2012 19:31 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
Litt OT: En dag i Norwegian sitt tegn | EB | Flyforum | 7 | 21-07-2007 00:33 |
Aftenposten Aften med ny klage på Norwegian og Sterling | EB | Flyforum | 1 | 22-05-2006 19:40 |