Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-06-2013, 16:44   #1
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Default Bruk av RWY på SVG nå (14.mai, ettermiddag)

Hei,

sitter på SVG og jobber litt, har lagt merke til at RWY 18 blir brukt til landinger og RWY 29 til avganger. Jeg har aldri vært borti dette i mine år som relativt hyppig bruker av SVG.

Jeg øyner et håp om å få ta av fra RWY 29 for første gang i dag, så det er jo en bonus.

Men hva er årsaken til dette, i jærsk målestokk er det vindstille i dag, så jeg kan ikke se at det er været som gjør dette..
Old 14-06-2013, 16:52   #2
rymle
ScanFlyer Silver

Default Re: Bruk av RWY på SVG nå (14.mai, ettermiddag)

Quote:
RWY18 CLSD FOR DEP DUE WIP. EXPECT MIXED RWY OPS WITH DEPARTURES
ON ONE RWY AND ARR ON ANOTHER CROSSING RWY. REF AIP SUP 11/13.
FROM: 01 JUN 2013 06:00 TO: 01 JUL 2013 23:59 EN/A1804/13
I tillegg ser det ut til at to av utflygningsprosedyrene (SID) er suspendert inntil det er kontrollflydd igjen.
Old 14-06-2013, 17:21   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Det er pågående utvidelse av rwy i sørenden av bane 36. Har pågått en stund allerede. Det sies at arbeidene skal være ferdig til fellesferien begynner. Men vi får se om det går....
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 18:59   #4
krølle
ScanFlyer Crusty

Satser på DK-330 går klar av sanddynene neste fredag
krølle is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 19:12   #5
C130
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Satser på DK-330 går klar av sanddynene neste fredag
Dersom det er nordavind tar de jo av på 36.
Det verste vil jo være østavind, da det er høydedrag i enden på 11.....
C130 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 19:38   #6
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

18 i utgangspunktet stengt for avganger, 36 stengt for landinger.
Småfly unntatt.

I helger (dvs når det ikke jobbes i sør) er 18 åpent for avganger med begrenset lengde.
(36 fremdeles stengt for landinger).
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2013, 19:40   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Var ute en liten tur nå i kveld. Landinger på 18. Avganger på 29. Men i det jeg skulle til å reise igjen så jeg en Lufthansa 319 ta av på 18.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2013, 23:11   #8
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
18 i utgangspunktet stengt for avganger, 36 stengt for landinger.
Småfly unntatt.

I helger (dvs når det ikke jobbes i sør) er 18 åpent for avganger med begrenset lengde.
(36 fremdeles stengt for landinger).

Den virker å være litt sånn alt etter hvem som er på jobb. Slet med en SVG-TFS maskin som måtte ta mot Øst ( 11? ) og mellomlande i FAO da de ikke fikk bruke banen mot Sør ( 18? ) tross gjentatt requester..

Og siden vi er inne på banebruk, et spørsmål i samme slengen, dro fra BGO en ganske så vindstille kveld, ble sendt i t/o mot Nord, gjorde en krapp venstresving, så jeg kunne se at der var ingen innkommende trafikk før vi var på høyde med Stord, når vi kom til SVG ble vi sendt inn fra Øst istedet for rett inn fra Nord, også her var der ganske så vindstille. Why?
Old 18-06-2013, 00:30   #9
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Og siden vi er inne på banebruk, et spørsmål i samme slengen, dro fra BGO en ganske så vindstille kveld, ble sendt i t/o mot Nord, gjorde en krapp venstresving, så jeg kunne se at der var ingen innkommende trafikk før vi var på høyde med Stord, når vi kom til SVG ble vi sendt inn fra Øst istedet for rett inn fra Nord, også her var der ganske så vindstille. Why?
Det er jo et relativt enkelt spørsmål, med komplisert svar.. men jeg prøver:

Jeg kan ikke svare for Flesland sin del, men dette har jo med trafikkmønsteret å si.
Det er jo ikke nødvendigvis "ledig" på bane 18 fordi om det er vindstille.

La oss si det er RWY29 i bruk for landinger, og RWY36 i bruk for avganger, som det var i kveld blant annet. Nå var det litt vind (330/10), men for eksemplets skyld kan vi si det er vindstille.

Hvis det ikke er noen andre fly involvert, er det naturlig at flyet fra Bergen kan få lande på bane 18. Men hvis det er 1 annet fly involvert, er det langt fra like naturlig. Vi forholder oss i utgangspunktet til bane i bruk, med mindre "alle" kan nyte godt av å bruke en annen rullebane.. og vi (ATC) må ta avgjørelsen "forholdsvis" tidlig for at flyet skal kunne bruke 18 i stedet for bane 29 f.eks. Ved bruk av bane 29 passerer de fleste Bergensflyene Rennesøy (RSY) i FL110-130, og starter nedstigning ca der. Hvis de skal inn på RWY18, bør de være i maksimalt 5000 ft. For at det skal være noe vits i å tilby 18 til ankommende fly, må vi gi dem beskjed mer eller mindre når de passerer midt i mellom Stort og Karmøy.. da er det ca 8-10 minutter til de lander. Et fly ved terminalen som starter opp, takser og er klar for avgang på rullebane 36 på alt fra 4-10 minutter. Hvis flyet fra Bergen "får" rullebane 18 for landing 8 minutter før de lander.. og et fly pusher fra terminalen "akkurat samtidig", ender vi opp med at flyet som faktisk bruker "rullebane-i-bruk" kan bli nødt til å vente i holding i 4-5 minutter fordi vi har vært "snille" med flyet fra Bergen. (Praktisk sett er det slutt på avgangene på 36 når et fly på vei inn passerer 15-20-25 NM finale). Det er ikke spesielt rettferdig..

Andre hensyn å ta er at trafikkstrømmen er på vei inn til bane 29 f.eks.
Hvis flyet fra Bergen er nr 2 (eller lengre bak) i rekken, kompliserer det trafikkmønsteret om de skal få lande på bane 18.

Andre forhold å tenke på kan være taksemønsteret på flyplassen, en landing som lander på rullebane 18 når det er 36/29 i bruk, vil etter landing takse mer eller mindre motsatt av trafikken som skal ta av, og vi er ikke så heldige at vi har doble paralelle taksebaner til alle rullebaner..
Old 18-06-2013, 00:38   #10
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Den virker å være litt sånn alt etter hvem som er på jobb. Slet med en SVG-TFS maskin som måtte ta mot Øst ( 11? ) og mellomlande i FAO da de ikke fikk bruke banen mot Sør ( 18? ) tross gjentatt requester..
I blant kan nok "motsatt bane-bruk" være litt personavhengig av crew i ATC, men jeg føler ikke det er fremtredende.

I utgangspunktet er det ikke ATC som åpner og stenger baner, det er lufthavnen. ATC er bare tjenesteyter, "med de verktøy vi får tildelt". Nå vet jeg ikke hvilken dag det var snakk om, så det blir litt synsing..

Det er både NOTAM og AIC ute om arbeid på rullebaneenden til RWY18, og det bør derfor ikke være noen hemmelighet for operatørene. Avganger på rwy11 er utfordrende med tanke på "single-engine performance" på climbout på tunge sydenmaskiner, og flere velger å ta av med 10kts tailwind på rwy29 i stedet. Men vi kan ikke "trylle" rullebane 18 åpen uten videre.

Det er arbeid sør av rullebanen på 18, og det skal ikke være overflyginger av arbeidsområdet. Hvis det omtalte flyet skulle få ta av måtte arbeidet avsluttes, maskiner flyttes fra sikkerhetsområdet (climbout) osv - det er jo helt klart mulig, men det ville kanskje tatt en time..
Old 18-06-2013, 10:21   #11
krølle
ScanFlyer Crusty

Takker for svar. Er forsåvidt klar over endel av disse elemntene, de 2 jeg viste til var TFS en tidlig søndag formiddag, den andre var en fredag kveld kl 2200, så jeg tror vi vet begge at trafikkflyten er av de største på de tidene.
Re BGO som sagt så hadde jeg fullt utsyn, men case closed.

PS. Som et lite apropos til TFS som måtte refuele underveis p.g.a dette, så hadde vi jo en BA maskin hvor de måtte ta av 11pax og ALL bagasje for å
kunne klare den lange turen til LHR på grunn av disse arbeidene.
Rart igrunnen at ikke DET ble fanget av VG
Old 19-06-2013, 20:20   #12
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
PS. Som et lite apropos til TFS som måtte refuele underveis p.g.a dette, så hadde vi jo en BA maskin hvor de måtte ta av 11pax og ALL bagasje for å
kunne klare den lange turen til LHR på grunn av disse arbeidene.
Rart igrunnen at ikke DET ble fanget av VG
Ikke på grunn av arbeidene, men fordi de sannsynligvis hadde for mye fuel, som sammen med pax og bagasje gjorde at flyet ble for tungt for den/de rullebanene (dets lengder, og climbout-gradient) de kunne forvente.

Jeg har dessverre ikke sympati for at "stengt rullebane 18" kommer overraskende på crew/selskap når arbeidet har vært kjent i et år gjennom AIC, og de har vært NOTAM ute de siste 3 månedene på arbeidet... og hvilk rullebaner som er tilgjengelige.

At RWY18 stort sett er tilgjengelig for avgang i helger er bonus i forhold til opprinnelig plan..

Når det er sagt, så synes jeg det var et flott hull de gravde, deretter fylte igjen og asfalterte!
Mener å huske at RWY18/36 blir åpen "i full lengde" fra 1.juli av..
Old 20-06-2013, 11:20   #13
krølle
ScanFlyer Crusty

Tror du misstolket meg litt, tilgjengelig banelengde på 18 ( i helgene ) er vel ikke stort lengre enn den som er på 29 ( østover ), men sannsynligvis kan de ta av sørover med mer vekt. Var det jeg undret meg over, er jo ingen som jobber der på søndagen. Men flyet er gått, mellomlandet og gått igjen
Old 20-06-2013, 11:52   #14
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Tror du misstolket meg litt, tilgjengelig banelengde på 18 ( i helgene ) er vel ikke stort lengre enn den som er på 29 ( østover ), men sannsynligvis kan de ta av sørover med mer vekt. Var det jeg undret meg over, er jo ingen som jobber der på søndagen. Men flyet er gått, mellomlandet og gått igjen
Mye det samme under anleggsperioden ja; 2256 meter TORA på 18, og 2299 m TORA på 11.

Jeg opplever ikke selve lengden på tilgjengelig asfalt som problemet (selv om det åpenbart var litt lite da de måtte stenge 11/29 vest av TWY D en stund = 1620 m tilgjengelig), men det er terrenget i øst "i tilfelle motorfeil etc" som er den "viktigste" komponenten i utregningene - altså om de klarer å komme over terrenget på en motor osv..

Det er sannsynligvis helt korrekt at de kan ta av med mer vekt sørover enn østover..
I sør, nord, og vest er det som kjent lite terreng..
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules