![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Kjapt spørsmål: er det lov å ta med spekeskinke i original forpakning inn til USA?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei, i utgangspunktet ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]()
Hadde 1 brødskive med salami på, i kofferten, og den klarte en sånn liten Jack et eller annet bikkje å snuse opp, slik at jeg måtte inn til immigration i PHL og forklare meg. Jeg hadde jo krysset av på immigration kortet som jeg fikk om bord, at jeg ikke hadde med matvarer. Fikk ikke noen bot, men de var ganske morske.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Du kan ha den med hvis den er vakuumpakket. Imidlertid er de ikke helt konsekvente, for de bryr seg ikke om f.eks. geitost, som jo ikke er vakuumpakket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk for svar! Ja, den er vakuumpakket. Bør vel uansett krysse av på tolldokumentet for at jeg har med mat og om det da blir mer spørsmål ut av det, så er det jo ikke verre enn å vise frem spekeskinka. Det verste som kan skje er jo at jeg må kaste den i søpla der og da.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ja, kryss av på tollskjema hva du har med, og det bør gå bra. Har selv hatt med endel mat på den måten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
|
![]()
Bare smil bredt og fornøyd og si at du har med litt 'norskie food' .. da får du trolig bare et glis ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() ![]()
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 15-05-2013 at 14:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vakuumpakket eller ikke - det er ikke lov å ta med kjøtt inn til USA. Om kontrollørene velger å se gjennom fingrene med det er en helt annen sak, men reglene er klare. Jeg har en kompis som ble stoppet med en del vakuumpakket fenalår i bah
Gasjen, og det tok lang tid før han slapp å måtte åpne bagasjen hver gang han kom inn i landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
|
![]()
Det er forskjell på fenalår og spekeskinke. Svinekjøtt (spekeskinke) 'in unopened containers' er tillatt fra Norge. Sau og storfe (fenalår) er ikke. Så kan man jo diskutere om vakuumpakket tilsvarer 'canned', som nevnes i bestemmelsene. Det virker som at vakuumpakket stort sett aksepteres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er for ordens skyld snakk om Strandaskinke i vakuumforseglet innpakning, og Port of Entry er IAD. Må jo ha spekemat til rømmegrøten på 17.mai
![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg deklarerte Strandaskinken min i fjor før 17. mai. Reiste via IAD. De konfiskerte den...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() Er vel kanskje litt "hit and miss" hva som glir igjennom til Uncle Sam. Personlig ville jeg nok bare kjøpt en god spekeskinke etter ankomst, har spist mye spekemat som kan konkurrere med Strandaskinke. Ser imidlertid poenget med at det kan være hyggelig å ha med noe ekte norsk mat til 17. Mai. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jaja, ble fratatt skinka, måtte i ekstra screening, etter å ha sneket i immigrasjonskøen for å prøve å rekke flyet til ALB. Men det rakk jeg jo ikke. Vet ikke om jeg skal skylde på skinka eller det seriøse underbemanningsproblemet CBP har. SAS, Lufthansa, Qatar, AerLingus, flere United flights, Avianca ++ kom inn så og si samtidig. Da hjelper det ikke å ha 7 sluser oppe for non-US citizens.
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
"Fresh (chilled or frozen), dried, cured, and fully cooked meat is generally prohibited from most countries." Speket kjøtt er "cured". Vakuumpakking er ikke hermetikk. Willy i Florida lager helt OK fenalår. Spekeskinke får man i enhver dagligvarebutikk av en viss størrelse, og i delikatesseforretninger kan man finne et utvalg som gjør at man fort glemmer savnet etter spekeskinke fra Stranda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det var verdt forsøket! Rømmegrøten og melkesjokoladen ligger i bagen, klar for konsumering av norsk-amerikanere i helgen. God 17.mai, med eller uten Strandsskinke
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Mer matrelaterte problemer:
Denne gangen tubeost (type skinke/rekeost på tube) Go/no go?
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Fire tuber Majones gikk i hvertfall greit da jeg ble plukket ut til kontroll for noen år siden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nå blir det enda vanskeligere å komme inn i USA | Concorde | Flyforum | 100 | 05-06-2008 05:55 |
Inn til USA? Du må godkjennes før du kan kjøpe billett! | ENGM RAMP | Flyforum | 24 | 12-02-2008 12:24 |
Mer galskap når man skal inn og ut av USA | Utflyttet | Flyforum | 10 | 04-11-2006 11:15 |