![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Det er forøvrig for tidlig å si at det fungerte. Mange mente at Lindegaards strategier fungerte. Men etter en stund kunne man vel registrere at han bidro godt til å nesten knekke selskapet. Det beste SAS kan gjøre er å skifte toppsjef og størstedelen av styret. De har ingen tillit, og det tror jeg ikke er så gunstig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,613
|
![]()
Til en viss grad. Etter mange års vanstyre (Les boken om hvordan SAS ble ødelagt) er det for sent å bruke silkehansker. Skuta må snus, fort og brutalt. Slikt vil alltid skape bølger, men når vi ser tilbake på dette om noen år, tror jeg ikke noen vil være uenige om at RG gjorde det riktige.
Når det gjelder styret .. velvel ..der sitter det som alltid mange med private interesser, og disse må passiviseres hvos man skal komme noen vei .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Kanskje man skal legge energien i å styre isteden for å vanstyre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,613
|
![]()
Vel - samme sak kan ha mange vinkler .. er det best å være knekt med eller uten jobb?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Når SAS blir utnevnt til beste selskap i Europa, av svenske reiseaktører må de være for rutenettet sitt fra Sverige og ut i Europa. Det står heller ikke hvilke kriterier som flyselskapene er målt på. Men en god sak å ta med seg. Gratulerer til SAS og Rikard Gustavson som også ble tilgodesett med en pris. Men det ser ikke ut til at noen har nevnt de som har gjort dette mulig. De ansatte. Gratulerer til de også. Uten deres innsats i en svært vanskelig tid for selskapet og de forsakelser som er gjort av de ansatte det siste året hadde det antakelig ikke vært noe SAS å utnevne på denne tiden.
Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
(Har forøvrig mistet jobben før uten at det har vist seg som et stort tap) Det har ikke vært noen uenighet om at man måtte ta kraftige grep for å redde selskapet. Kritikken går på hvordan dette har vært gjennomført. Selskapet har blitt kjørt i grøfta gjennom mange år med dårlig Styre og ledelse. De har spadd ut penger i mislykkede strategier, kartelldommer, spionasjedommer etc, fortere enn de ansatte har klart å spare pengene inn. Når så alle spilleregler forsøkes satt til side for å holde det gående er det grunnlag for å reagere. For har man egentlig gjort noe som helst med det grunnleggende? Er Styre og ledelse noe bedre egnet til en sunn drift enn de har vært tidligere? Sitat Aftenposten. Pilotforeningenes oppfatning: Quote:
Last edited by Cloudius; 14-02-2013 at 11:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Enig med MOW.
Quote:
minst en hånd på rattet og pengesekken de siste 12 år mens 100 milliarder har blitt svidd av blir useriøst. De ansatte gikk med på/ble lurt til historiske kutt nå i høst som selvsagt var høyst nødvendig, 15%? Men for å sette ting litt i perspektiv på hvor vannskelig det er å drive flyselskap her oppe - kronekursen. Siden 2008/9 har kronekursen styrket seg 20-30% i forhold til Euro'n! Betaler man ut lønninger i NOK har SAS altså selv etter kuttene dårligere konkurransekraft på lønn idag enn man hadde i 2009! Dette er en utvikling som som de fleste analytikere mener vil fortsette i årene som kommer pga dårlige tider i EU. Så norsk luftfart sin konkurranse-evne vil fortsette å svekkes sammenliknet med de fleste andre land i verden. Man er altså ikke bare nødt til å kutte, men man må kutte mer en konkurrentene som har fri adgang til vårt marked. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
1. Jeg har ikke hevdet at grep ikke var nødvendig 2. Jeg har ikke hevdet at ansatte/foreninger ikke har delaktighet i tingenes tilstand. (Du, og flere andre, liker forøvrig å henvise til antallet fagforeninger. Tipper de fleste selskap av tilsvarende størrelse som opererer i flere land har et antall fagforeninger.) Det er uansett "ledelsen" og Styret som har det overordnede ansvar for at økonomien i, og driften av, selskapet er så dårlig som den er samt at de ansattes tillit til "ledelsen" er på et historisk bunnivå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS' Gustafson spaar konkurser i Europa | jb1 | Flyforum | 1 | 30-11-2018 11:01 |
Flightglobal intervju med SAS sjef Richard Gustafson | LN-AFG | Flyforum | 1 | 01-04-2014 09:51 |
Ny SAS-sjef: Rickard Gustafson | AirbusTrond | Flyforum | 42 | 01-02-2011 18:31 |
SAS årets innenriks flyselskap - igjen! | Jarlabanke Vking | Flyforum | 14 | 08-01-2010 12:59 |
SAS Braathens årets flyselskap!!! | EB | Flyforum | 14 | 12-01-2006 19:28 |