Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2012, 17:01   #1
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Ren spekulasjon selvsagt, men hvis resultatene stemmer kan jo det like mye bety at
det de skandinaviske pilotene bedriver på fritiden gjør at de er slitne når de kommer på jobb.
Kultur-forskjeller her kan ha en del å si. F.eks at det forventes mer av skandinaviske menn av
familien når de har fri og at vi sjelden stopper etter 2 glass vin osv.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 17:21   #2
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ren spekulasjon selvsagt, men hvis resultatene stemmer kan jo det like mye bety at
det de skandinaviske pilotene bedriver på fritiden gjør at de er slitne når de kommer på jobb.
Kultur-forskjeller her kan ha en del å si. F.eks at det forventes mer av skandinaviske menn av
familien når de har fri og at vi sjelden stopper etter 2 glass vin osv.

W
Interessant hypotese, som jeg ikke vil afvise!
__________________
jefi99 is online now   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 17:21   #3
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ren spekulasjon selvsagt, men hvis resultatene stemmer kan jo det like mye bety at
det de skandinaviske pilotene bedriver på fritiden gjør at de er slitne når de kommer på jobb.
Kultur-forskjeller her kan ha en del å si. F.eks at det forventes mer av skandinaviske menn av
familien når de har fri og at vi sjelden stopper etter 2 glass vin osv.

W
Enig i at dette er spekulasjon. Faktisk så spekulativt at det ikke har noen verdi, i mine øyne. Det blir en avsporing.

Man bør bruke energien på å analysere og kartlegge arbeidsmengden og det operative miljøet før man retter pekefingeren for mye mot fritiden.

Jeg tror ikke det er noen fagmiljøer (lutfarts-, medisinsk- eller sikkerhet) som støtter den økte arbeidsbelastningen som finner sted.
Jeg tar gjerne imot tips og linker dersom det ikke stemmer.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 17:46   #4
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Enig i at dette er spekulasjon. Faktisk så spekulativt at det ikke har noen verdi, i mine øyne. Det blir en avsporing.
Slett ikke, når man driver med seriøs statistikk/forskning og finner uventede resultater er det første man gjør å kvalitetssikre de data man
har for mulig feilkilder. Regner med at du er enig at geografi og metrologi er en faktor her? Men du
avfeier glatt at Kultur/Demografi kan være en slik faktor fordi det passer ikke inn i det bildet DU ønsker å tegne av situasjonen.
Hvorfor tror du at flysikkerheten i f.eks. Russland og Afrika er så dårlig? Tror du vil finne at Kultur/demografi er den viktigste faktoren.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 18:00   #5
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Slett ikke, når man driver med seriøs statistikk/forskning og finner uventede resultater er det første man gjør å kvalitetssikre de data man
har for mulig feilkilder. Regner med at du er enig at geografi og metrologi er en faktor her? Men du
avfeier glatt at Kultur/Demografi kan være en slik faktor fordi det passer ikke inn i det bildet DU ønsker å tegne av situasjonen.
Hvorfor tror du at flysikkerheten i f.eks. Russland og Afrika er så dårlig? Tror du vil finne at Kultur/demografi er den viktigste faktoren.

W
Jeg har ikke avfeid noe som helst. Forøvrig snakker vi nok litt forbi hverandre, mulig pga manglende presisjon fra oss begge.

Mitt utgangspunkt var fatigue, og da primært i Europa mtp på den siste utviklingen i arbeidstidsreglementet.

Om vi trekker inn Russland og Afrika havner vi i en helt annen diskusjon.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 18:25   #6
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Når EU(EASA) affejer deres egen bestilte videnskabelige analyse efter en periode hvor luftfartsselskabernes lobbyorganisation har affejet den primært med argumenter om at det bliver for dyrt at respektere, tror vi så det er fordi det flyvende personnel ikke kan finde ud af at slappe af med rødvinen og gå tidligt i seng at de er trætte? Eller var der måske noget substans i den rapport som blev udgivet, i øvrigt bakket op af den danske offentlige flyvemedicinske afdeling?
Man har gået fra en striks arbejds- og hviletidsregulering til en ordning med mulighed for meget mere arbejde hvor den eneste stopklods er de flyvendes egen vurdering af om det er forsvarligt at fortsætte sin arbejdsdag. Igen med tanke på at EU synes det er ok at afslutte en normal arbejdsdag(ja der er mulighed for forlængelse der ofte bliver benyttet i mere "effektive" selskaber) med en kropspåvirkning som havde man drukket 2 øl, samt et generelt kommercielt pres hvem tror så at de nye regler har gjort det mere sikkert at flyve?
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 18:56   #7
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ren spekulasjon selvsagt, men hvis resultatene stemmer kan jo det like mye bety at
det de skandinaviske pilotene bedriver på fritiden gjør at de er slitne når de kommer på jobb.
Kultur-forskjeller her kan ha en del å si. F.eks at det forventes mer av skandinaviske menn av
familien når de har fri og at vi sjelden stopper etter 2 glass vin osv.

W
Så det at jeg har valgt å jobbe som pilot skal ekskludere meg fra å være far for mine barn? Jeg skal gi slipp på sosialt liv for jeg må bruke 100% av fritiden min på å hvile slik at jeg kan jobbe 60 timer uken når jeg er på jobb?

Good one!

Dessuten, du kan være uthvilt og fin når du starter på jobb, men hva hjelper det når du skal lande kjerra i møkkaværet etter 13 timer og 50 min på jobb?

Husk at vi piloter skal være "best når det gjelder". Når ting rundt oss tar fyr skal vi faktisk ha overskuddet og kapasiteten til å løse problemet.

Last edited by Pjokken; 11-11-2012 at 19:10.
Pjokken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ikke bare SK med røde tall - Virgin Atlantic med tap krølle Småprat 2 12-03-2013 13:46
Gratulerer med rundt tall Discus Småprat 3 31-07-2011 00:25
Sjokkrapport om nestenulykker med fly Farmer Flyforum 4 01-01-2008 20:38
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall LN-KGL Flyforum 8 09-11-2005 18:46
Disse flyselskapene krasjer mest LN-KOG Flyforum 9 17-08-2005 21:48


All times are GMT +2. The time now is 19:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.