Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2012, 00:24   #1
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Synes personal manglen er bare trams. Mye av dette kunne vært løst med å leie inn personal. Veldig mange steder er det det man får gjøre for å få det til å gå rundt. Opplæring går det alltid ann å løse. Koster litt penger men det virker som det er bedre at selskapene skal svi. Hullene har man visst om lenge og derfor enda mere kritikkverdig
Skremmende kommentar.

Skal man gjøre det samme for piloter?
Skal man løse legemangel i distriktene og psykiatrien, ingeniørmangel i kommunene og manglende politiberedskap i grisgrendte strøk på samme måte? Et lite kurs kanskje? Fordi det er billig? Fordi det er nok folk uten utdanning som ønsker jobb?

Da kan vi jo legge ned høyskoler og universiteter i samme slengen og lage lynkurs for jurister, fysioterapeuter, samfunnsvitere, historikere, lingvister, siviløkonomer, sykepleiere, lærere og ledere og spare en masse penger!

Det må jo være enhver politikers drøm og samtidig det nærmest man kommer en utdanning for å bli politiker...

Last edited by Bergern; 12-07-2012 at 00:30.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 00:57   #2
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Skremmende kommentar.

Skal man gjøre det samme for piloter?
Skal man løse legemangel i distriktene og psykiatrien, ingeniørmangel i kommunene og manglende politiberedskap i grisgrendte strøk på samme måte? Et lite kurs kanskje? Fordi det er billig? Fordi det er nok folk uten utdanning som ønsker jobb?

Da kan vi jo legge ned høyskoler og universiteter i samme slengen og lage lynkurs for jurister, fysioterapeuter, samfunnsvitere, historikere, lingvister, siviløkonomer, sykepleiere, lærere og ledere og spare en masse penger!

Det må jo være enhver politikers drøm og samtidig det nærmest man kommer en utdanning for å bli politiker...
Vel du far mene hva du vill men i dag blir det leid inn piloter,flyverdinner og teknikere på kontrakt.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 01:08   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Vel du far mene hva du vill men i dag blir det leid inn piloter,flyverdinner og teknikere på kontrakt.
Det gjør jeg også.
Litt forskjell på å leie inn utdannet personell enn "Opplæring går det alltid ann å løse."
Problemet her er jo at man mangler kvalifisert personell å sette inn.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 01:18   #4
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Med oppärning går å löse mener jeg at man leier inn kvalifisert atc personal som man gir oppläring i forhold til relevante arbeidsoppgaver. Atc på kontrakt er ikke et nytt fenomen.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 01:35   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Atc på kontrakt er ikke et nytt fenomen.
Hvis dette er nytt for Avinor blir jeg ikke sint, bare veldig, veldig skuffet
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 10:35   #6
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Med oppärning går å löse mener jeg at man leier inn kvalifisert atc personal som man gir oppläring i forhold til relevante arbeidsoppgaver. Atc på kontrakt er ikke et nytt fenomen.
Og i dette tilfelle vil "opplæring i forhold til relevante arbeidsoppgaver" ta ca. 9 måneder. Da blir litt av poenget borte. Hvor fins det ATC på kontrakt, annet enn krigsutsatte steder som Irak/Afghanistan? Der er tross alt forutsetningene litt annerledes...
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 11:50   #7
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

VG skriver litt mer om saken nå:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10066759

Uten å ha noen formening om dette er riktig eller ikke er det nok slike utsagn som dette som gjør at den vanlige mann i gata ikke skiller på Avinor og flyvelederne og retter hard skyts mot flyvelederne:

NHO luftfart mener situasjonen er helt uakseptabel:
"Han peker blant annet på at flygelederne har en klausul tariffavtalen om at de skal stille opp på vakter i sommerperioden.

- Det var én av avtalene som ble spikret under forhandlingene for to uker siden. De får 60.000 i året for å stille opp på udekte vakter, og da må man kunne kreve nok bemanning, sier Lothe."
apeks is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Ferie- og sommerutfordringer på div flyplasser SQ321 Småprat 7 03-08-2017 12:52
Flygeledermangel gir sommerproblemer sail4fun Flyforum 16 26-03-2006 19:36
Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge?? CK Flyforum 11 09-11-2004 15:32


All times are GMT +2. The time now is 19:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.