![]() |
|
![]() |
#541 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Det er vel ikkepå den måde du for erfarent og dedikeret staff.... Tror da næppe at skandinaver lader sig friste her, men det er måske eller ikke meningen Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#542 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
En annen sak er om besetningen vil bli trukket til ansvar dersom de ved sin handling har forårsaket en ulykke og fremdeles kan svare for seg. Heller ikke her vil det være noen forskjell på innleid eller fast ansatt besetning. Skyldes en ulykke feil fra besetningen må de nok belage seg på ubehagelige spørsmål. Så har du spørsmålet om det selskapet som har leid inn fly vil komme med noen regressak mot det selskapet som de har leid inn fly/mannskap hos for det erstatningsansvaret innleier har fått? Her vil vel også svaret ligge i om noen/hvem som kan lastes. Det kan bare et slikt selskap svare på. Men det kan ligge an til mange runder og år i rettsapparatet. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#543 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Veldig OT: Hvis vedkommende innleide pilot er selvstendig næringsdrivende og har leid ut seg selv til vikarbyrået, så blir det en enda mer delikat problemstilling.... Lykke til
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#544 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontl...ingcheap/view/ Dette er et stort problem med utviklingen i bransjen... hvem har ansvaret. Et firma kan selge en billett, leie fly fra et annet firma og personell fra et tredje firma... Hvem har skylden når det så går galt...? litt OT dette og... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#545 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
De spesiellt interesserte kan jo begynne å studere det som dette omfatter:
http://www.regjeringen.no/nb/sub/eur...html?id=606687 |
![]() |
![]() |
![]() |
#546 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Foreningene argumenterer jo hele tiden med hvor ulike forhold det er her oppe i nord i forhold til i "EU". Det kan vel vanskelig tolkes anderledes enn at de ønsker særordninger her oppe skulle dette bli vedtatt. Uten at dette har blitt sagt direkte, regner jeg med at pilotene også i denne konflikter mer enn gjerne takker ja til at norske myndigheter griper inn og lager særregler som forbyr/begrenser bruk av kontraktspiloter. Vi vet jo at lobbyvirksomheten i denne konflikten har vært høy og jeg kan ikke se annet enn at det må være hensikten. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#547 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
Det er ikke helt urimelig å si at særordninger kan bedre sikkerheten i enkelte regioner.. Det er ganske stor forskjell på å fly i vinterforhold og sommerforhold... Last edited by Earlybird.; 26-04-2012 at 17:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#548 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Men selskabet kan ikke fraskrive sig ansvar, det er jeg ret sikker på. --- EU er jo kommet med ny lovgivning på mange punkter som dækker mange af de områder, som denne kommende konflikt drejer sig om... OG jeg ser da personligt frem til at se, hvorledes det bliver løst Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#549 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Om jeg hadde gjort det ville jeg vel fått et høflig svar om at de ikke kjenner til billetten og ber meg henvende meg til de som har utstedt den. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#550 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Såvidt meg bekjent må alle flyselskaper i EU ha forsikring som tap/skade på personer, gods og post og skade på 3. person eller 3. persons eiendom (om forsikringskravene se EU 785/2004) for å få tildelt lisens for å operere i EU/EØS (om kravene for å drive lufttrafikk i Europa se Reg 1008/2008).
Det er vel, så vidt jeg forstår, på samme måte som med bilforsikring. Det er i prinsippet slik at bilen er forsikret for eventuelle skader som påføres. Det er ikke sjåføren som må ha en individuell forsikring (dette er vel muligens til forskjell fra USA?). Jeg tror derfor vi kan ta akkurat dette aspektet helt med ro, men kanskje vi får noen av juristene til å vurdere dette...? Last edited by TOS; 26-04-2012 at 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#551 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Nå er det en debatt mellom leder av parat og ledelsen i DY med Anne-Sissel Skånvik.
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/842792/ Det er vel sikkert mulig å se på reprisen når programmet er ferdig. Det er en artig debatt å høre, hva de forskjellige partene prøver å få frem. Mye som er blitt pratet i denne tråden blir tatt opp her. Men syns Skånvik grumset til debatten med å hele tiden prate om at pilotene tjener fra 900000 til 1500000 kr. Dette er vel bare skittent triks for å flytte søkelyset vekk fra kontrakter og basespørsmålene.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#552 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]() Quote:
Med andre ord: På kort sikt kan man kanskje få bedre vilkår ved å kreve fast ansettelse om aksjonen skulle føre fram. Men fast ansettelses utenfor skandinavia betyr at Kjos ikke kan ekspandere (hvertfall ikke så mye som han tenker nå)... og da vil konkurrerende lavprisselsaper med kontraktsansatte eksandere istedenfor. Og hva har man vunnet da hvis de samme pilotene bare jobber for ett annet LCC? Det er vel fortsatt bedre at Kjos med kontraktsansatte vinner markeder enn Ryanair/Easyjet? Og det blir værre.. for uten å ekspandere får man ikke ned kostnadene, man får ikke handlet nye fly rekordbillig osv. og kan tilslutt også bli truet mer og mer på eget hjemmemarked... og da har man tapt til og med ift. å la Kjos gå proaktivt til verks og ekspandere. I værste fall gir fast ansettelser at Kjos må skrinlegge hele ekspansjonen og må selge flyene billig til en LCC konkurrent. Vet FR er sulten på nye fly bl.a. Og da har man faktisk bare bidratt til det man kjempet imot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Og Skånvik mener det ikke er unormalt at DY-piloter i Norge tjener 1.5 million....
Når ledelsen drar frem lønn på kapteiner med maks ansiennitet, tilleggsstilling og mye overtidsjobbing, så vet du at dem er ute og ror og forsøker å dekke over den egentlige diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#556 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
Slik som passasjerveksten og salget av fly utvikler seg nå vil det om ikke lenge bli stort behov for piloter, kanskje ikke mest i europa, men stort i asia. Dette vil helt klart gi ringvirkninger inn i de andre markeder. i USA ventes også stort underskudd på piloter da det rett og slett ikke utdannes nok flygere i dag. Den nye regelen om arbeidstid og minimum 800 flytimer for å fly CAT øker også behovet for nye piloter. De LCC som har klart å beholde sine ansatte happy, da mener jeg ikke feite, men slik som DY var for ca 1 år tilbake og fra starten med 737 vil klare å holde på flygerne sine. Men når du har et serdeles misfornøyd flykorps som er villige til å gå til streik sier det seg selv at disse ikke vil være veldig lojale skulle gode muligheter dukke opp i andre selskaper. Et godt eksempel er Widerøe. For mange virker det rart å stoppe sin karriere på turboprop uten å å flydd jet, men så er det jo så å si ingen som sier opp der heller... Dette er vel kanskje noe DY burde gjøre seg noen tanker om. FR sliter allerede med å ha nok piloter til sine fly. En bekjent nevnte at de startet vel 2012 med ca 400 piloter for lite. Mange har dratt til Emirates, Catar, Ethiad etc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#557 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]() Quote:
Jeg tror fast kontrakt mer enn veier opp for kostnadene på lang sikt. Men så har jeg heller ikke sett hvor dyrt det er å ha de fast ansatt ift. på kontrakt heller men det vet kanskje du? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#558 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#559 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Skånvik sier det absolutt ikke er uaktuelt på sikt med faste jobber. Hva med de som har jobbet på HEL basen som etter 1 år nå fikk ny kontrakt på 3 år. Skal de jobbe 4 år før de får fast jobb.. er det normalen??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#560 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |