Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-04-2012, 21:11   #1
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Parat vet inderlig godt at DY kommer til å forbli ett lite regional selskap hvis
Kjos tvinges til å ha fast ansatte verden rundt, så det der er med respekt å melde bare tull.
W
Parat krever vel ikke at et lite regionalt selskap skal ha fast ansatte verden rundt? Det gir jo ingen mening.

Det er normalt i Europa å kreve at varig virksomhet dekkes at fast ansatte. Så kan vikarer dekke sesongtopper og annet midlertidig behov.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 21:52   #2
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Parat krever vel ikke at et lite regionalt selskap skal ha fast ansatte verden rundt? Det gir jo ingen mening.
Kjos må skrinlegge ekspansjonsplanene hvis Parat får det som de vil.
Me andre ord vil DY forbli ett regionalt selskap og sannsynligvis forsvinne
over tid da man ikke er stor nok til å overleve. SAS vil lide samme skjebne
og bli slukt av ett større selskap.

Game over...

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:00   #3
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Kjos må skrinlegge ekspansjonsplanene hvis Parat får det som de vil.
Me andre ord vil DY forbli ett regionalt selskap og sannsynligvis forsvinne
over tid da man ikke er stor nok til å overleve. SAS vil lide samme skjebne
og bli slukt av ett større selskap.

Game over...

W
Et firma som ikke kan drive med overskudd noe sted, med fast ansatte på det stedet, er vel ikke liv laga da!

Det er jo akkurat det som kan gjøre at det blir streik. Hvis man ikke kan bo i Norge når man jobber i Norge, for selskapet har "ikke råd" til ansatte, så har man ingenting å tape!
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:09   #4
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Et firma som ikke kan drive med overskudd noe sted, med fast ansatte på det stedet, er vel ikke liv laga da!
Hvis det er holdningen til DY ansatte kan dere likegodt slå selskapet konkurs med en gang så er dere ferdig med det.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:18   #5
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hvis det er holdningen til DY ansatte kan dere likegodt slå selskapet konkurs med en gang så er dere ferdig med det.

W
Jeg er ikke ansatt der, men jeg ser poenget med at hvis det ikke er håp om en positiv løsning så kan en uthaling virke negativt for den enkelte.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 23:10   #6
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Hvis det er holdningen til DY ansatte kan dere likegodt slå selskapet konkurs med en gang så er dere ferdig med det.

W
Jeg syns du litt vel svartmaler dette mr wahoo... De har klart seg som helt fint som en regional aktør siste 10 årene. Som mange antyder her må man jo ikke blir verdens største flyselskap for å være velykket... Hvis Dy forening og de andre selskapene krever like vilkår i skandinavia vil de ikke gå konkurs.. det vil bare bli litt dyere å fly... og så om FR prøver seg på innenriks har jeg liten tro på at de vinner markedet fullt ut... Mange som ikke flyr med FR av prinsipp..

Ps. det er ingen menneskerett å fly fra torp til bergen for 99 kr... Det er rett og slett sinnsykt og både WF og DY taper penger... uintelligent spør du meg..
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 23:25   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Jeg syns du litt vel svartmaler dette mr wahoo... De har klart seg som helt fint som en regional aktør siste 10 årene. Som mange antyder her må man jo ikke blir verdens største flyselskap for å være velykket... Hvis Dy forening og de andre selskapene krever like vilkår i skandinavia vil de ikke gå konkurs.. det vil bare bli litt dyere å fly... og så om FR prøver seg på innenriks har jeg liten tro på at de vinner markedet fullt ut... Mange som ikke flyr med FR av prinsipp..

Ps. det er ingen menneskerett å fly fra torp til bergen for 99 kr... Det er rett og slett sinnsykt og både WF og DY taper penger... uintelligent spør du meg..
Det er ingen menneskerett å fly, men i og med at markedet er deregulert så er det opp til aktørene å vurdere hvem som skal tilby hva, til hvilken pris, og i siste instans så er det konkurransen mellom disse som avgjør hvem som overlever . Hvem er det som skal avgjøre hva som er rimelige priser? DY tjener vel i hovedsak penger på sine operasjoner, mens andre selskaper i mindre grad gjør det. Det kommer mao an på forholdet mellom inntekt og kostnader.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 07:40   #8
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er ingen menneskerett å fly, men i og med at markedet er deregulert så er det opp til aktørene å vurdere hvem som skal tilby hva, til hvilken pris, og i siste instans så er det konkurransen mellom disse som avgjør hvem som overlever . Hvem er det som skal avgjøre hva som er rimelige priser? DY tjener vel i hovedsak penger på sine operasjoner, mens andre selskaper i mindre grad gjør det. Det kommer mao an på forholdet mellom inntekt og kostnader.
DY taper bare ikke penger når de flyr for 99kr fra torp. De kanibaliserer sitt oslo marked.. en del som ellers ville reist via osl, reiser nå heller til torp. MAO de henter kunder fra osl til en lavere inntjening..
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:28   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Kjos må skrinlegge ekspansjonsplanene hvis Parat får det som de vil.
Me andre ord vil DY forbli ett regionalt selskap og sannsynligvis forsvinne
over tid da man ikke er stor nok til å overleve.
Dette er i beste fall tabloid. DY kan fint klare seg som 'regional LCC'. De har et godt grep om et betalingsvillig marked og kan fint overleve i et slikt marked. Hva de i såfall skal gjøre med sine flyleveranser dersom de velger å bremse veksten? Skifte litt strategi og lease ut de de ikke vil operere selv. En helt kurant Plan B.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:52   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette er i beste fall tabloid. DY kan fint klare seg som 'regional LCC'. De har et godt grep om et betalingsvillig marked og kan fint overleve i et slikt marked. Hva de i såfall skal gjøre med sine flyleveranser dersom de velger å bremse veksten? Skifte litt strategi og lease ut de de ikke vil operere selv. En helt kurant Plan B.
Men hva er galt med at DY beholder "regional LCC" som før, og så ekspanderer med ny strategi utenfor? Er det bedre for alle om man er stor i Skandinavia?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:54   #11
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hva de i såfall skal gjøre med sine flyleveranser dersom de velger å bremse veksten? Skifte litt strategi og lease ut de de ikke vil operere selv. En helt kurant Plan B.
Det er vel store sjanser for at finansieringen av flyene ryker hvis ekspansjonsplanene må skrinlegges.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 23:37   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det er vel store sjanser for at finansieringen av flyene ryker hvis ekspansjonsplanene må skrinlegges.

W
Hvorfor det, så lenge de tar levering og holder cashflowen gående gjennom leasinginntekter? Enklere å selge fly enn passasjerseter så lenge ikke markedet kræsjer. Og selv i et dårlig marked kan man bli kvitt flyene hvis man går lavt nok. Passasjerinntekter kan det være verre med ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 23:41   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvorfor det, så lenge de tar levering og holder cashflowen gående gjennom leasinginntekter? Enklere å selge fly enn passasjerseter så lenge ikke markedet kræsjer. Og selv i et dårlig marked kan man bli kvitt flyene hvis man går lavt nok. Passasjerinntekter kan det være verre med ..
Nå er det vel lite sannsynlig at DYs nye forretningsmodell er å skulle bli et leasingselskap, selv om de har indikert at de skal gjøre dette med noen av de flyene de har bestilt? Det blir iallefall ikke behov for mange piloter i Norge på det viset heller, men det oppfattes kanskje som uproblematisk?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 09:31   #14
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvorfor det, så lenge de tar levering og holder cashflowen gående gjennom leasinginntekter? Enklere å selge fly enn passasjerseter så lenge ikke markedet kræsjer. Og selv i et dårlig marked kan man bli kvitt flyene hvis man går lavt nok. Passasjerinntekter kan det være verre med ..
Du tror vel ikke man får lånt 100+ milliarder sånn uten videre hvis man ikke har en god plan på hvordan man
skal bruke dem og investorene har troen på deg? Kjos har fått lån under visse forutsettninger, nå vil disse
forrutsettningene forrandre seg dramatisk. Da vil sannsynligvis lånene ryke.

Da kan jo du og jeg starte leasingbyrå på mandag, låne 100kkk og bestille 200+ fly da - count me in

W

Last edited by Wahoo; 21-04-2012 at 09:41.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 10:02   #15
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Du tror vel ikke man får lånt 100+ milliarder sånn uten videre hvis man ikke har en god plan på hvordan man
skal bruke dem og investorene har troen på deg? Kjos har fått lån under visse forutsettninger, nå vil disse
forrutsettningene forrandre seg dramatisk. Da vil sannsynligvis lånene ryke.

Da kan jo du og jeg starte leasingbyrå på mandag, låne 100kkk og bestille 200+ fly da - count me in

W
Tror du AMR ble vurdert som solid ifm sin gigantordre 4 mnd før konkursen? De som finansierer fly er fullt klar over risikoen i flyselskap og grunnlaget for å finansiere fly er verdien på flyene, ikke på et flyselskap som kan gå konk når som helst. Og så vet vi jo at de politiske problemene rundt Ex-Im Bank har lite å gjøre med driften i Norwegian.

Last edited by Pilot1; 21-04-2012 at 10:06.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 10:10   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Du tror vel ikke man får lånt 100+ milliarder sånn uten videre hvis man ikke har en god plan på hvordan man
skal bruke dem og investorene har troen på deg? Kjos har fått lån under visse forutsettninger, nå vil disse
forrutsettningene forrandre seg dramatisk. Da vil sannsynligvis lånene ryke.

Da kan jo du og jeg starte leasingbyrå på mandag, låne 100kkk og bestille 200+ fly da - count me in

W
Nå er ikke Boeing sammen med de som har gitt disse lånene helt uten erfaring, de har solgt noen fly opp igjennom årene og under langt mere utfordrende forhold en liten konflikt og de er i Business ennå. Så det skal vesentlig mere til for at disse lånene skal ryke - tross allt dette er ikke amatører.

Boeings Managing Director Global Marketing, hadde Sør Amerika som sitt område før han ble forfremmet til å ha jobben på verdens basis. Han deler absolutt ikke dine bekymringer ! (Og Jeff er Flyprat`s kontakt hos Boeing og gammel fagforeningsmann - så han vet godt at det er minst 2 sider av en sak
)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 21-04-2012 at 10:13.
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 10:54   #17
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Du tror vel ikke man får lånt 100+ milliarder sånn uten videre hvis man ikke har en god plan på hvordan man
skal bruke dem og investorene har troen på deg? Kjos har fått lån under visse forutsettninger, nå vil disse
forrutsettningene forrandre seg dramatisk. Da vil sannsynligvis lånene ryke.



W
Og hvis det sker, så må det jo konkluderes at Kjos har lavet en forkert plan, der har fejlet. Jeg ved godt at visse mennesker tror at han nærmest har guddommelig status og at alt hvad han rører ved er fantastisk, men virkeligheden er nok lidt anderledes.

Nu er jeg ganske overbevist om at det ikke sker, men at give ansatte, der bare gerne vil have ordentlige ansættelsesvilkår skylden for at der potentielt kan gå galt med Kjos' plan - synes jeg faktisk er ganske respektløst.

Der er absolut ingen, der siger, at alt hvad Kjos planlægger skal resten af verden bare acceptere og bakke ham op i. Hvorfor i alverden skulle piloter ofre deres rimelige ansættelsesvilkår for at andre kan få dårlige vilkår og Kjos kan fylde sin private pengetank på bekostning af andre menneskers levevilkår.

Det er absolut heller ikke nogen ret for Kjos at ekspandere ubegrænset. Der står heller ikke skrevet nogen steder, at det nødvendigvis er den rigtige løsning - for branchen, skatteindtægterne, samfundet osv - at Kjos bare bliver så stor som mulig - slet ikke hvis det er på bekostning af skandinaviske arbejdspladser, ordentlige arbejds- og ansættelsesforhold, skatteindtægter og potentielt flysikkerheden.

Rent faktisk er omkostningerne ved at give medarbejderne ordentlige vilkår ganske minimale i forhold hvad det ellers koster at drive et flyselskab. Udgifter til crew fylder ikke meget sammenholdt med leasing, brændstof, afgifter osv osv osv. At de får ordentlige forhold - og at man ikke forsøger at lave konstellationer, som potentielt opfordrer til skatteunddragelse synes jeg kun er rimeligt. At folk ikke kan gennemskue hvad de reelle hensigter bag Kjos såkaldte plan er - undrer mig meget. Hvis man godt kan gennemskue det og stadig synes det er helt okay, så synes jeg faktisk det er ganske usympatisk. Men desværre er det jo nok sådan verden har udviklet sig. Man er sig selv nærmest og hvis man kan spare lidt småpenge på flybilletten, Ikea-reolen eller de polske kødvarer, så bryder ingen sig om arbejdsforhold, social sikring osv. - Bare det ikke rammer en selv.

Det er sørgeligt at være vidne til - men sådan ser verden jo nu åbenbart ud.

Selv vil jeg ihvertfald forsøge - såvidt det er muligt - at gøre mit til at verden bliver et bedre sted end nogen åbenbart vil have den til at være...

Det er trist læsning at læse visse poster i denne tråd... Øv
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TK9 på vei mot OSL AMSKIX Småprat 11 10-11-2016 21:49
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik RIBRO Flyforum 103 09-09-2012 13:19
Ariana på vei mot stupet CK Flyforum 5 11-04-2007 12:16
det går mot streik i BA CK Flyforum 1 16-01-2007 13:49
Northwest mot streik? LN-MOW Flyforum 0 19-08-2005 16:20


All times are GMT +2. The time now is 00:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.