Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-02-2012, 14:06   #61
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: Ny IT Plattform for SAS 26.02.2012

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Det fungerer nå.
Og fire timer senere er meldingen (jeg har uthevet siste linjen under):
Quote:
Systemoppdateringer
Vi oppdaterer våre systemer og for øyeblikket fungerer ikke følgende tjenester:
-Travel Pass-bestillinger
-Betaling med Visa, MasterCard
Old 26-02-2012, 17:00   #62
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Uheldig/Sløv bruk av tags ? ,slik info burde jo ikke cache's .....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 17:30   #63
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Uheldig/Sløv bruk av tags ? ,slik info burde jo ikke cache's .....
Nei, det har de jo twittret om i lang tid
Quote:
Originally Posted by View Post
Not a EuroBonus thing, but nice to know. Clean your cache on the computer is something that is healthy, just a tip
Dessuten - etter å ha røsket opp i cachen har buglisten endret seg:
Quote:
- Travel Pass-bestillinger
- Betaling med SAS Credits
- Kjøp av avbestillingsforsikring med Amex

Forøvrig kom en sånn tilfeldig spørreundersøkelse om "hva synes du om sas.no" bla bla bla "skal du kjøpe billett" m.v. opp i dag av alle dager...

Last edited by Discus; 26-02-2012 at 17:37.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 18:01   #64
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

For info forventes TPC åpnet hvert øyeblikk .. siste info vi fikk sa ca 18:00 norsk tid.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 20:13   #65
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Nå funker TravelPass-bestillinger. Fullførte ukens bookinger nettopp, og den eneste forskjellen er at reisene nå bestilles via det "vanlige" grensesnittet og ikke det dedikerte TP-skjemaet. For øvrig så får man noen rare meldinger her og der, og den tror man bare kan velge sete bak i flyet -- men ellers funker det fint
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 15:50   #66
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Spørsmål Re: Ny IT Plattform for SAS 26.02.2012

Blir det nå mulig å bestille EB bonus reiser med andre star partnere på nettet som på m&m...osv?
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 19:16   #67
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Blir det nå mulig å bestille EB bonus reiser med andre star partnere på nettet som på m&m...osv?
Nei, nei og atter nei.

(Fyllepåmedtekst).
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 19:24   #68
Glean EBG
ScanFlyer Gold

SAS Re: Ny IT Plattform for SAS 26.02.2012

Hvorfor er ikke det mulig kan vel ikke være så vanskelig å impementere dette da det er mange star partnere som allerede har det?
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 20:57   #69
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Nå funker TravelPass-bestillinger.(...) For øvrig så får man noen rare meldinger her og der, og den tror man bare kan velge sete bak i flyet -- men ellers funker det fint
Litt plagsomt med en "OBS: Hjemreise på samme dato som utreise"-feilmelding, med tilhørende page refresh som drar deg tilbake til toppen.. Som dagpendler er jeg veldig oppmerksom på at hjemreisen er samme dag!
Utover dette synes jeg dette er en estetisk forbedring i alle fall. Så håper jeg at alle problemene jeg tidligere har hatt med TPI blir ryddet opp fremover.

For øvrig greide jeg endelig å endre seter på en EB-reise som tidligere har feilet hver gang, så det er mulig noen andre bugs er fikset i utrullingen.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 04:45   #70
Commuter
ScanFlyer Silver

Og en annen litt irriterende sak... Det er ikke lenger lov å bestille reise på kort varsel - nå må bestillingen inn minimum 2 timer før avreise.

Ikke så alt for ofte jeg bestiller i siste liten, men det skjer innimellom. Og med manglende funksjonalitet for å bestille ved gate kan det ratt bli litt plagsomt.
Old 29-02-2012, 09:32   #71
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Og en annen litt irriterende sak... Det er ikke lenger lov å bestille reise på kort varsel - nå må bestillingen inn minimum 2 timer før avreise.
Vanlige billetter har hvertfall hatt den grensen tidligere

Old 29-02-2012, 11:20   #72
JoeW
ScanFlyer Rusty

Så siden muligheter for no-recs ved check-in og gate har forsvunnet, hva med transfer mellom flighter? I såfall vil jo Commuter kunne booke en senere flight, og så ha gate eller check-in flytte denne over til flighten han egentlig ønsket?

Denne to timers-grensen, er den absolutt eller kun veilledende? Jeg har da mang en gang sittet på check-in (for andre selskaper enn SAS) og hatt diverse reisebyrå på telefon som har vært nødt til å boooke der og da via Amadeus, og fått det opp noen minutter senere.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 12:26   #73
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Så siden muligheter for no-recs ved check-in og gate har forsvunnet, hva med transfer mellom flighter? [...]

Denne to timers-grensen, er den absolutt eller kun veilledende?
Det går fint ann å flytte, men det må være en billett som kan endres.

Jeg vet ikke om f.eks. web-sidene gjør noen sjekker internt, men salg stenger 30 min før.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 15:32   #74
JoeW
ScanFlyer Rusty

Med Commuter's TPI snakker vi vel relativt fleksible billetter..?
Old 29-02-2012, 18:58   #75
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Vanlige billetter har hvertfall hatt den grensen tidligere
Det er sikkert en grense på TPI, men jeg hadde i alle fall aldri problemer med å booke i fem-tiden for 06:15-flyet tidligere..

Quote:
Med Commuter's TPI snakker vi vel relativt fleksible billetter..?
Ja TPI bookes i C, så de er fullt fleksible. Og takk for tipset om å booke en senere avgang. I min koffeinmangel tenkte jeg ikke en gang tanken!

Uansett ble det en ganske stressende morgen som følge av dette.

Det viser seg at TPI er et så marginalt produkt at jeg måtte forklare personalet i BGO hva det faktisk betyr. Og jeg måtte stoppe de fra å prise vanlige billetter et par ganger.
Det nye systemet gjorde også at min bestilling ble en 15 min gruppeoppgave for alle i billettkontoret, og til tross for at det var flere hoder involvert greide de å booke returen fra feil flyplass med feil selskap til feil tid. En telefon til SAS løste dette (trodde jeg)

Når jeg kom på OSL i ettermiddag, hadde jeg visstnok ingen booking, men her greide de allikevel å booke for meg direkte i gate.

La oss håpe at dette var min andel av innkjøringsproblemene!
Old 29-02-2012, 19:28   #76
FestiVal
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Det er sikkert en grense på TPI, men jeg hadde i alle fall aldri problemer med å booke i fem-tiden for 06:15-flyet tidligere..

Ja TPI bookes i C, så de er fullt fleksible. Og takk for tipset om å booke en senere avgang. I min koffeinmangel tenkte jeg ikke en gang tanken!

Uansett ble det en ganske stressende morgen som følge av dette.

Det viser seg at TPI er et så marginalt produkt at jeg måtte forklare personalet i BGO hva det faktisk betyr. Og jeg måtte stoppe de fra å prise vanlige billetter et par ganger.
Det nye systemet gjorde også at min bestilling ble en 15 min gruppeoppgave for alle i billettkontoret, og til tross for at det var flere hoder involvert greide de å booke returen fra feil flyplass med feil selskap til feil tid. En telefon til SAS løste dette (trodde jeg)

Når jeg kom på OSL i ettermiddag, hadde jeg visstnok ingen booking, men her greide de allikevel å booke for meg direkte i gate.

La oss håpe at dette var min andel av innkjøringsproblemene!
TPI/TPC er vel den biten som har blitt mest forandring på ifm overgangen til Altea. Dette er ingen unnskyldning for rot og sommel, men bare en forklaring på oppstartsproblemene
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 29-02-2012, 19:33   #77
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by FestiVal View Post
TPI/TPC er vel den biten som har blitt mest forandring på ifm overgangen til Altea. Dette er ingen unnskyldning for rot og sommel, men bare en forklaring på oppstartsproblemene
Jeg har jobbet for lenge med IT og opplæring av brukere til å bli irritert av slikt. Dette tar tid, og det er helt greit så lenge man finner en god løsning for kunden.

Blir litt mer sjokkert over at jeg må fortelle SAS-ansatte hva TPI er
Old 29-02-2012, 19:41   #78
JoeW
ScanFlyer Rusty

Hvordan er det med TPI nå? Var ikke greien at dette var et produkt man kjørte utenom e-ticketing, og således eksisterte på sidelinjen som en form for tiketless booking? Vil man måtte utstede ETKT for å få det inn via Altea?
Old 29-02-2012, 19:48   #79
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Quote:
Så siden muligheter for no-recs ved check-in og gate har forsvunnet, hva med transfer mellom flighter? I såfall vil jo Commuter kunne booke en senere flight, og så ha gate eller check-in flytte denne over til flighten han egentlig ønsket?

Denne to timers-grensen, er den absolutt eller kun veilledende? Jeg har da mang en gang sittet på check-in (for andre selskaper enn SAS) og hatt diverse reisebyrå på telefon som har vært nødt til å boooke der og da via Amadeus, og fått det opp noen minutter senere.
Som nevnt tidligere så tillater Altea både norec og go show. Man velger "Create Record" og enten "No Record Found" for norec eller "Different Itinerary" for go show. Er det en ulistet ID-pap, så velger man istedet "Book Staff" så kan du lage listingen. Hvilke regler hvert selskap har kan vel variere, men funksjonaliteten finnes.

Transfer mellom flighter går også fint, med nettopp "Transfer" (motsvarende "TP" i de fleste DCSer).

Som jeg har skjønt det, så stenger Altea salget når man har programmert den til å gjøre det i det som heter Flight Activities ("monitors" på gamlespråket, men lang mere integrert mellom reservation og DCS). Den totimersgrensen er ihvertfall ikke fremtvunget av Altea.

Man kan også tvinge systemet til å lukke salget gjennom å velge "Open Boarding" i boardingapplikasjonen.
Old 29-02-2012, 21:35   #80
JoeW
ScanFlyer Rusty

Takk for oppklaringene rundt det tekniske (og ikke minst den nye Altea-terminologien!)!

Jeg vil putte mitt gjett på at TPI-passasjerer nå trenger en utstedt ETKT, og dette gjør at norec/goshow ikke fungerer som før.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules