Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-02-2012, 09:09   #21
view
ScanFlyer Gold

Default Re: Full EB-opptjening i alle klasser hos SAS, blue1 og WF fra 4. mai

Gledelig å høre, har har noen hørt på kundene!
view is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 09:16   #22
ClassOne
Handelsreisende

ClassOne's Avatar

God nyhet

Regner med at det også gjelder for turer som allerede er bestillt, men selvfølgelig med reisedatoer etter 4 Mai ?
Old 13-02-2012, 09:54   #23
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Hvordan vil dette slå ut på inntekter hos SAS?

- Belønning for dyre biletter blir redusert
- Det blir mere "lønsomt" å bestille billige biletter

Samtidig er det to faktorer som er ukjent:

- Endring i uttak? Blir det dyrere/billigere?
- Hva med partnere?

På meg virker det nesten som man ønsker å senke inntektene. Eller så satser mann på at at de vil få inn flere i bunn, som vil kjøpe mer/dyrere for å få status/poeng. Det ville jo også være logisk å ikke gi økt poeng hos partnere, dette for å få mest mulig trafikk på eget metall.
storg is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 09:59   #24
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

SAS' beste kunder (topp 5%?) som i dag flyr på premium billetter (og således står for store deler av inntektene til SK) vil nok fortsette å gjøre dette. Selv om belønningen blir redusert.

I mine øyne appellerer dette til "alle andre", spesielt de som har fått med seg debatten om bonus på innenlands og som ikke flyr så ofte, men som nå kan tenke seg å velge SK fremfor DY "på grunn av poengene".
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 10:17   #25
haakonks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Fuck. Opptjeningen på intra-Skandinavia reduseres. For min del er det snakk om en redusering fra 3.000 t/r til 2.500 (inkludert EBG-bonusen).
Jeg kommer også til å tape en del på dette, opptjeningen fra Skandinavia til USA i C som reduseres i mange tilfeller... Oslo - New York er i dag 9000 poeng, den nye det nye intervallet til SAS er 7800-8600.
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 10:58   #26
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Men indtil videre er det da positivt at fjerne 25%-reglen, men jeg forstår ikke hvorfor man gør optjeningen på premium-billetter dårligere end før.
Fra Danmark til EU1, og fra Norden til EU3 går opptjeningen opp, så det er ikke alle steder det blir dårligere enn i dag.

Quote:
Originally Posted by nick5000 View Post
Detter er jo også gode nyheter for oss som bruker andre *A program til å tjene SAS miles.
Det er ikke sikkert, de kan godt finne på å beholde opptjening slik det pt. er.

Old 13-02-2012, 11:05   #27
L-1011
ScanFlyer Molded

Wow...Grymt bra nyheter!
På en interkont till USA och från USA i ekonomi klass kan man tjäna in 8600 EB poäng och till Asien över 11000 i ekonomiklass. Nu blir det som på den gamla goda tiden när man fick mycket EB poäng i ekonomi klass. Nu blir det helt plötsligt mycket mer intressant att välja SAS igen, speciellt på interkont för min del. Jag kommer med nya reglerna bli EBG i år...så kul!
Detta blir även ett bra konkurrensvapen för att välja SAS även på Europa och intra-norden.
Det ska bli spännande att se hur konkurrenter som DY & AY kommer agera på detta.

Last edited by L-1011; 13-02-2012 at 11:18.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 11:34   #28
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg er fortsatt meget positiv til dette. Mange som reiser mye på 25 %-billetter kommer til å tjene mye på dette. Og det er nok klart med på å gjøre EB mye mer konkurransedyktig. Imponerende at SAS her har hørt på kundene.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Fra Danmark til EU1, og fra Norden til EU3 går opptjeningen opp, så det er ikke alle steder det blir dårligere enn i dag.
Nja, men EU3 er ikke mange destinasjoner. Stort sett bare Spania av en viss størrelse. Og av spanske ruter går f eks LPA kraftig ned i opptjening på eco extra.

Jeg er forundret over at SAS velger å såpass stor nedgang på business-opptjening. Forskjellene er betydelige. Paris nesten halvveres som jeg nevner ovenfor. T/r LHR går ned 800 poeng pluss evt. gull/sølvbonus. Mange som reiser relativt lite men da på business vil nok miste gullkortet med dette. Mens mange som reiser mye på billige billetter vil relativt enkelt få EBG. Spennende å se fremover.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 12:07   #29
ILS2
ScanFlyer Gold

Et par observasjoner:

1. Det gjøres en del logiske justeringer i opptjeningen ift. reell milesavstand. F. eks. er det ikke 1800 miles fra Oslo til Paris, det er avstanden til Lisboa. Samme justeringer ser ut til å bli gjort på USA-flighter, uten at jeg har helt oversikt over nye satser. 4500 på OSL-EWR er jo ikke i tråd med virkeligheten, men det var jo et greit konkurransefortrinn ift. *A-partnere (når man i tillegg får EBG-bonus). Nedjusteringen på intraskandinavisk er udramatisk og har for det meste rot i virkelighetens avstander.

2. Danskene er de store vinnerne ift. intraeuropeisk. Det er slutt på forskjellbehandlingen som favoriserte avganger fra NO/SE, noe som for vår del gjør det mer aktuelt å ta et stopp i CPH for flere poeng (uavhengig av klasse).

3. Overraskende nok er det pax i Economy Extra / Business på intraeuropeisk som er de store taperne ift. opptjening. Paris har vært nevnt som eksempel, og selv om den nye opptjeningen er mer realistisk med faktisk avstand i miles, er det en brutal nedgang i opptjening for pendlere til CDG. Når man vet at SK også har blant de aller høyeste prisene for intraeuropeisk Business Class, for ikke å snakke om den vanvittig overprisede Economy Extra, er det kanskje litt rart at de ikke velger opprettholde den rause opptjeningen i disse klassene.

4. Sveits flyttes fra gamle EU1 til nye EU2 og får dermed bedre opptjening enn idag. For de av oss som flyr en del codeshare med Swiss (på SK-metal) i Business, blir opptjeningen hver vei 3750 poeng, mot 3000 poeng idag (inkl. EBG-bonus). Jeg flyr kun Business Class med SAS på codeshare-billetter (intraeuropeisk). Særlig på LH og LX-billetter finnes det muligheter for routinger som gir SK til/fra Tyskland/Sveits, med vesentlig bedre opptjening enn samme flight på LH/LX-metal.

5. Innføringen av tre EU-soner er fornuftig nok. Romania, Ukraina og det sørlige Tyskland i EU1 kan selvsagt diskuteres, men utover det virker soneinndelingen grei nok.

6. Mileage runs er på vei tilbake hos SK. Nå har jeg ignorert samtlige kampanjer med SK siden V-klasse ble 25%, og jeg har ikke fulgt med på prisnivået engang, men det vil garantert dukke opp noen gode muligheter.

7. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at denne inflasjonen i poeng ut fra SAS kan bety noe annet enn en økning i diverse uttakgrenser (bonusreiser, oppgraderinger etc.). De har forsøkt på dette tidligere, da ble det opprør og de reverserte beslutningen, men nå kan de argumentere med at den økte opptjeningen gir grunn til revisjon av uttakstabellene. Det kan derfor være lurt å lete etter muligheter for å svi av noen miles før 4. mai (ev. booke før den dato, men reise senere).
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 12:48   #30
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post

Spørsmålet er også om dette vil ha noe å si for opptjeningen hos EB når man flyr med andre partnere?
Dette baseres stort sett på gjensidige avtaler, så det vil nok komme an på partneren.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 16:54   #31
Scanflyer
ScanFlyer Blue

Scanflyer's Avatar

SAS Re: Full EB-opptjening i alle klasser hos SAS, blue1 og WF fra 4. mai

Registrerer at noen taper på denne gledelige endringen.
Selv føler jeg meg som en stor vinner! Jeg er forstsatt så heldig at jeg kan reise på V-klasse billetter, og reiser mye intra-skandinavisk og europa på disse. Gullkort klarer jeg uansett, men nå får jeg enda mer poeng å bruke.

Nå mener jeg også SAS burde markedsfører ungdomsbillettene enda mer, kontra DY. Ikke bare vil de konkurere på pris, men du vil få grei opptjening i tillegg.
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 17:00   #32
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Jeg synes i utgangspunktet at dette er svært gledelige nyheter - nå vil det endelig monne å reise med SAS igjen i Economy. Det har vært et paradoks at man i det siste har tjent mer poeng i dagligvarebutikken enn når man flyr - og selv om SAS tjener mye penger på poeng gjennom partnere, har lojalitetseffekten til SAS som flyselskap vært svært liten og faktisk blitt undergravd av dette paradokset.

Med ny opptjeningstabell og mulighet til å tjene poeng gjennom en rekke flere partnere sammenliknet med tidligere, vil nok poengprisen for bonusreisee også gå noe opp. Det er til slutt dette vil bestemme hvor god denne nyheten faktisk er. Men i utgangspunktet er dette strålende nyheter for de aller fleste reisende - og også for SAS som med dette virkelig viser at de er villige til å ta grep for å få EuroBonus på bena igjen.

Last edited by FlightDeck; 13-02-2012 at 17:02.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 17:37   #33
nick5000
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette baseres stort sett på gjensidige avtaler, så det vil nok komme an på partneren.
Det kan jo ikke kun være slik, nesten ingen andre *a selskapersom bare gir 25%, vanlig med 50 eller 70% på billigere klasser. SAS har valgt å gi 25% på partnerflighter for å matche sin egne opptjeningssatser.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 17:58   #34
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

ja, men avtalen er likevel tosidig. Skal SAS endre sine satser, vil nok partneren ha et ord med i laget.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 18:05   #35
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Litt snurrig at Robbie med venner skal lide under dette, mens vi på kvegklassen er "vinnerne".
I det aller minste burde de høyere klassene stått i ro, ikke gått ned. Man vil jo ikke kvitte seg med de som genererer mest kroner i kassa.
Så er det jo bonus for alle om dette gjør at lavprispassasjerene også blir med å fyller opp setene.

Jeg er spent på om DY gir 5% cashpoints innenlands, når den tid kommer.
Altså for de av oss som har BankNorwegian kortet.

Last edited by kekker; 13-02-2012 at 19:06.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 18:09   #36
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
ja, men avtalen er likevel tosidig. Skal SAS endre sine satser, vil nok partneren ha et ord med i laget.
Det er strategien til Eurobonus som i all hovedsak bestemmer opptjeningen hos partnere. Naar SAS gikk til 25% tok det ikke lang tid foer partnerne kom etter.

Jeg tipper at vi snart ser endringer her fra partnere ogsaa.

Kloer meg litt i nepa paa at man senker en del intra europeisk paa ekstremt dyre billetter. Hvorfor kan ikke Eurobonus for en gang skyld gjoere ting 100% riktig uten aa pisse off en kundegruppe?

Mette, Mette, Mette... Can you hear me??
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 18:16   #37
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by nick5000 View Post
Det kan jo ikke kun være slik, nesten ingen andre *a selskapersom bare gir 25%, vanlig med 50 eller 70% på billigere klasser. SAS har valgt å gi 25% på partnerflighter for å matche sin egne opptjeningssatser.
Det enkle svaret vedr. dette er vel - det får vi vite etter hvert.

Vedr. 25% opptjening så har følgende det så vidt jeg har sett: LH (LX, OS, SN), AC, MS og NZ

Old 13-02-2012, 18:25   #38
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Har regnet en del på det og med mitt reisemønster taper jeg ca 75.000 poeng på denne endringen i året. Dette pluss en del andre fordeler (som eVouchers hos Lufthansa) gjør det mer og mer aktuelt å gå tilbake til Miles & More nå. Selv om uttakstabellen er noe høyere hos M&M, vil 50% Elite Bonus alene gjøre det verdt det.

I tillegg til at jeg også forventer at SK kommer til å sette opp uttakstabellen i slutten av mars.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 19:08   #39
ILS2
ScanFlyer Gold

Dette er rett og slett en Robin Hood-revolusjon. EuroBonus tar fra de rike (Business Class) og gir til de fattige (Economy discounted). En slik innstilling burde jo også gå rett hjem hos alle rød-grønne byråkrater som sysler med bonusforbudet.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2012, 19:08   #40
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post

Har regnet en del på det og med mitt reisemønster taper jeg ca 75.000 poeng på denne endringen i året. Dette pluss en del andre fordeler (som eVouchers hos Lufthansa) gjør det mer og mer aktuelt å gå tilbake til Miles & More nå. Selv om uttakstabellen er noe høyere hos M&M, vil 50% Elite Bonus alene gjøre det verdt det.

I tillegg til at jeg også forventer at SK kommer til å sette opp uttakstabellen i slutten av mars.
Av ren nyfikenhet, hvor mye reiser du??

Skjønner at du reiser MYE, men har du et tall, så man har noe å henge det på??

If you don't mind me asking?!

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Dette er rett og slett en Robin Hood-revolusjon. EuroBonus tar fra de rike (Business Class) og gir til de fattige (Economy discounted). En slik innstilling burde jo også gå rett hjem hos alle rød-grønne byråkrater som sysler med bonusforbudet.
Bahahaha

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules