![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
|
![]()
Fortsettes...
Litt om Hotel Foret: Vil si noen ord om maten på dette hotellet. Frokosten var helt grei; godt utvalg av brød og pålegg og kokte egg hver dag, og det man ellers trenger. Middagen var veldig bra rett og slett. Gode råvarer godt tilberedt. Av hovedretter fikk vi bl.a. andebryst, torsk, skalldyrgryte (halvveis fiskesuppe) og helstekt indrefilet. Av forretter vanket det bl.a. en knall tomatsuppe med «skinkechips» og en veldig god salat med oliven, rødbeter og mozzarella ost. Av dessertene vil jeg spesielt trekke frem en pannacotta med hermetiserte kirsebær. Det gikk stort sett i Chateauneuf de Pape som drikke til middagen. Hotel Foret er kjent for to ting; den nevnte gode maten og god service. Jeg kan også bekrefte at servicen var god. Betjeningen består av unge skandinaver av begge kjønn, mest svensker men også noen få norske og danske. Mange av disse er også skiguider for Langley ved siden av at de står i baren, vasker på kjøkkenet, sitter i resepsjonen eller serverer middag. Så de har definitivt lange dager og ikke spesielt god betaling. Gulroten er følgelig muligheten de får til å kjøre på ski stort sett hver eneste dag. Dagene her i Val d’isere gikk stort som følger: - 0730-0830 Stå opp & frokost - 0830-0900 Uthenting av ski / på med utstyr / trasking til skianlegg - 0900-1600 Skikjøring, med innlagt lunch sånn ca. fra 1200-1300 - 1600-1800 Afterski - 1800-1900 Dusjing og skifte av klær (gjerne en kald pils i dusjen) - 1900-2030 Middag - 2030-2130 (2200) Et par pils til et eller annet sted - 2130-2300 Avslapping / film på laptop’en - 2300-0730 Soving/»avsviming» Ovenstående repeteres så 8 ganger omtrent. Fikk da trasket litt rundt i byen også, koselig sted sånn sett, med litt «pelsfaktor». Når det gjelder skiforholdene så var det litt hardt første dagen, men så kom det ca. 20cm nysnø første kvelden/natta, så etter det var det bra. Stort sett pent vær resten av uka, lite vind men veldig kaldt. Tror det mildeste vi hadde var -10C, stort sett lå det på mellom 15 & 20 kuldegrader, med en topp på -25C den ene skidagen hvilket er i kaldeste laget etter min mening. Avreisedagen vår var det meldt om -30C. Og jeg kan garantere at det var kaldt å stå ute og vente på bussen kl.0630 den morgenen. For min del ble det denne uka nesten like mye skikjøring i Tignes området som i Val d’isere området da det er veldig enkelt å forflytte seg mellom de forskjellige stedene av anlegget som totalt sett kalles Espace Killy (oppkalt etter Jean-Claude Killy selvsagt). Dette fordi jeg synes snøen var bedre i Tignes samt at det var mindre folk i løypene der. Satt og studerte løypekartet i går og fant ut at jeg i hvert fall hadde benyttet meg av minimum 35 heiser/gondoler/funikularer ut av de totalt 79 disponible i løpet av uka. Vi fikk ikke tatt turen opp på det høyeste heispunktet, Le Grande Motte 3556 m.o.h. da den siste heisen opp var «tatt»» av en storm 2 uker tidligere og satt ut av funksjon. Fikk dog kommet meg opp på det nest høyeste punktet; Pte Du Montet 3488 m.o.h. som er ny høyderekord med ca. 300 meter for min del. Friskt der oppe var det også. Må bare nevne en ting til fra løypene. I Val d’isere finner man fremdeles store deler av den utforløypa som ble benyttet under Albertville OL i ’92. Den er pt. selvsagt ikke preppet for utforkjøring. Denne løypa benyttet vi hver ettermiddag siden det var den nedkomsten som bragte oss nærmest hotellet. Gud bedre, jeg har alltid hatt respekt for utforløpere men etter selv å ha kjørt denne fikk jeg plutselig en enorm respekt. Greit nok, intet problem å komme seg ned selv om det var både isete og humpete. Men bare tanken på at enkelte kjører ned her så fort remmer og tøy kan holde mens jeg som tross alt er en litt brukbar hobbyalpinist kjører korte slalåm svinger hele veien, til og med skrenset meg ned noen steder i løypa, ja det er ufattelig for meg. Bratt ja. Fant ut at vinnertiden i OL var 1 minutt & 48 sekunder. Jeg kom meg så vidt ned på under 10 minutter, og det er ikke hele løypa engang. Her kan dere se en liten videosnutt fra siste dagen med rolig cruising ned løypa Coupe de Monde «ok»: http://www.youtube.com/watch?v=RriWd...&feature=share
Fortsettes... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
|
![]()
Siste del:
AVREISEDAG: Etter en hyggelig uke i Rhone Alps var det så tid for hjemreise lørdag 04/02. Oppmøte i resepsjonen kl.06:45. Bussen som skulle ta oss til GNB var 20-25 minutter forsinket. Og for en busstur, steikande galne disse franske bussjåførene jo. Han satt stort sett med en hånd på rattet. Den andre brukte han til å sende SMS’er med samt lese avis og til og med en brosjyre så jeg at han satt og bladde i. Samtidig som han grisekjørte ned fjellene. Alt som kunne kjøres forbi skulle kjøres forbi, inkludert Land Rovere, Mercer og BMW’er. Samtidig som det sto massevis av både biler og busser ved siden av veiene og la på kjettinger p.g.a. dårlige kjøreforhold. Satt med hjertet i halsen helt til vi var kommet oss ned og ut på motorveien. Vi kom oss da frem til slutt og fikk sjekket inn bagasjen vår. De veide bagasjen her også og den veide nøyaktig 22,7 kg, pluss 6,7 kilo for det som var plassert inne i skiposen. I tillegg håndbagasje. Men slapp å betale noe ekstra. Så var det fremvisning av pass flere ganger enn jeg noen ganger har opplevd før, omtrent så her: - Til dama som sjekket meg inn - Til ham i skranken ved siden av som tok i mot skiene mine - Til ham som sto 10 meter før slusa inn til sikkerhetskontrollen - Til ham som ba meg passere gjennom scanneren i sikkerhetskontrollen - Til hun som pinlig nøyaktig gikk gjennom alt jeg hadde lagt på båndet i sikkerhetskontrollen - Til hun som slapp meg ut slusa fra sikkerhetskontrollen og inn i avgangshallen - Til de 8! Personene som sto bak skranken når boarding tiltok Altså 7 ganger. Smått utrolig og totalt ineffektivt. Hun som sjekket bagasjen min i sikkerhetskontrollen lurte forresten fælt på hva GoPro kameraet mitt var for noe. Hun fiklet vel og lenge med det og når jeg endelig fikk det tilbake kunne jeg konstatere at hun hadde bokstavelig talt trykket på de rette knappene. Ikke bare var det slått på, men jaggu meg hadde hun klart å sette i gang filming også. Fikk meg en god latter når jeg senere fikk sett denne korte videosnutten. En lett forvirret fransk funksjonær, som litt irritert ser rett inn i linsa og tydeligvis ikke forstår hva dette er for noe. Vel, den filmen slettet jeg. SK7528 /SAS charter) / GNB-OSL / 736 / sete 11A / kabinfaktor: 3/5 dels fullt omtrent Ca. 45 minutter før vår avgangstid landet vår 736 på GNB. Ca. 20 minutter senere begynte boarding. Dvs. At de 8 personene bak skranken hadde først store problemer med å få åpnet dørene så litt forsinkelse ble det. Boarding completed og take-off omtrent på tide litt over kl.12:30. Hyggelig og oppmerksomt crew også denne gang, selv om de vi hadde sørover var hakket vassere på service etter min mening. Kjøpte meg en flaske vin og to pils også denne gang. Også nå fikk vi mat, denne gang mat levert fra en leverandør i Lyon. Brukbart denne gang også, men dårligere enn på turen sydover. Fikk 5 biter kylling med tilhørende salat og litt pasta og noe ost uten kjeks samt en slags sjokoladekake. Fikk tilbud om varme rundstykker, veldig gode sådan, 3 ganger, og påfyll av kaffe fikk vi faktisk hele 4 ganger; bra! Kapteinen opplyste etter en stund om at vi nå var på vår marsjhøyde 26000 fot og at været stort sett ville være bra hele veien. Han opplyste også om at temperaturen var ca. -20 på OSL. Ikke akkurat det jeg ønsket meg. Flyturen var helt grei og som sådan begivenhetsløs. Satt og hørte på musikk og halvsov resten av turen. Forøvrig en helt fin landing i kulda på OSL, landet fra nord. Etter en kjapp tur i taxfree sjappa lå både ski og bagasje klar og ventet på meg på bagasjebåndet. Da var det bare å komme seg på buss 44 som tok meg til Comfort Runway. Måtte forresten hjelpe to smått stressa men hyggelige unge amerikanske damer med å finne ut hvilken buss de skulle ta for å komme seg til Kongsvinger, av alle plasser. De var nettopp ankommet OSL fra Chicago via CPH og var veldig takknemlige for hjelpen. Dagens gode gjerning utført. Fikk rom med utsikt mot OSL denne gangen og fikk sett noen avganger på relativt nært hold, selv om den nærmeste rullebanen så ut til å være minst i bruk. Etter nok en god buffet på Comfort Runway gikk jeg rett og slett og la meg. Søndag 05/02 DY190 / OSL-HAU / 738 / sete 1A / kabinfaktor: nesten helt fullt Tid for siste flytur denne gang. Møtte opp i god tid og sjekket inn på automaten. Gikk deretter til bagdrop hvor jeg for første gang måtte betale for overvekt. 130 kroner for de 2,7 ekstra kiloene takk. Etterpå bar det bort til DY’s bånd for innlevering av skiene. Tenkte jeg skulle avslutte ferien med et glass vin i den tapasbaren i andre etasje til venstre rett etter sikkerhetskontrollen. Der fikk jeg meg rett og slett et lite sjokk; NOK 130! For et glass helt ordinær hvitvin. Ran rett og slett. Vel, maskinen som skulle ta meg til Haugesund, «Povel Ramel», parkerte ved gate 32 en halvtime før vår avgangstid. Vi var allikevel klar for push-back i god tid. Men så ble det plutselig helt stille i 5 minutter, så 10 minutter, før Kapteinen opplyste om at det ville bli mere forsinkelser fordi staget til traktoren som skulle pushe oss rett og slett var røket. Så da ventet vi litt på en annen traktor før vi kom oss bort til de-icing i kø rett bak SK’s maskin som også skulle til HAU. Take-off etterhvert ca.halvtimen etter rutetid. Etter tre veldig behagelige og rolige flyturer ble dette en mer rufsete tur. Kapteinen sa allerede mens vi sto ved gate at det kom til å bli lett turbulens allerede fra take-off og at det kunne bli en del turbulens ved innflygning og landing. Så vidt jeg kunne se var det omtrent fullt fly. Så fikk jeg da sendt mine første SMS’er fra 26000 fots høyde siden maskinen hadde wifi. Kjekt med wifi men tviler vel på at det er noe jeg kommer til å benytte mye på disse korte strekkene. Vel halveis over fjellet var Kapteinen igjen på anlegget og pratet om været. Kunne informere om 20 knops delvis sidevind, gusting 30 knop, en god del turbulens, lavt skydekke og dårlig sikt p.g.a. tett snedrev i lufta. Som han sa så ville det naturlig nok riste en del på vei ned, men som han samtidig sa; «det er absolutt ingen grunn til å uroe seg». Til syvende og sist så var det ikke betydelig mer turbulens enn hva jeg har opplevd så mange ganger på HAU, men sikten var faktisk veldig dårlig, og jeg fryktet (eller ønsket kanskje) et lite øyeblikk at det skulle bli en go-around. Men vi landet og bremset så fint på den snødekte rullebanen at det var en fryd. Jeg fikk etterpå vite at det var flere personer med veldig mye flyskrekk blant passasjerene. Muligens derfor kapteinen pratet så mye om været, turbulens osv., men at det var ingen grunn til uro. I så fall synes jeg det var en bra ting. Vel, fikk kjapt bagasjen min på HAU og det bar rett hjem i den lille snøstormen som i dag (i går) gikk over til slaps og lett regn som sedvanlig her vest. Konklusjon: - Val d’isere var nesten bedre enn forventet, og forventningene var store. - Foret Hotel har ypperlig mat og god service. - Både SK & DY leverte gode produkter denne gang selv om det siste crewet var litt uinspirert. - Comfort Runway er et veldig kurant flyplass hotel, med en god kveldsbuffet, og er et kupp når du får det for kr.199 per natt, og til og med utsikt til OSL. - Jeg konstaterer også at jeg fremdeles liker både HAU og OSL, uten sammenlikning forøvrig. - GNB er ikke den flyplassen jeg trakter etter å reise til flere ganger. - Franske bussjåfører er gærninger - Mitt favorittøl, som er blå Chimay Trappist øl, som jeg må betale NOK 59,- for på polet for en 0,35 flaske koster NOK 17,- på Spar i Frankrike. Hvilket jeg anser for uanstendig og urettferdig. Håper noe av dette falt i smak. Mvh Fjordheim PS! Om noen her inne har tips til neste års tur mottas de med takk. Som nevnt; Val d’isere falt i smak, så et lignende sted kanskje. Vurderer allerede Zermatt, men også Chamonix DS! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
|
![]()
Fin rapport. Jeg har 200 dager i alpene bak meg, fordelt på 14 steder, hvorav 8 av stedene i Frankrike og 16 av ukene i Chamonix. Spør noen meg hvor de skal dra, sier jeg Val d'isere, kjempestort, snøsikkert, muligheter for veldig bra skikjøring, og fremdeles med mye charme, noe de fleste franske skisteder ikke har så mye av. Utelivet er, takket være bl. annet Langley, som kanskje er best på å arrangere afterski, veldig bra.
Dersom den 736n hadde vært fullbesatt på skicharter, så tror jeg ikke det hadde vært plass til bagasjen, er egentlig litt overrasket over at de brukte en så liten maskin. Jeg har stort set kjørt bil eller buss, men da jeg for 8år siden var til Verbiere hadde vi Braathen og en av deres 2 734 begge veier, til tross for at vi bare var rundt 120 ombord, antar grunnen var dens litt større bagasjerom enn 733. Litt overrasket over at de bare tillater 15kg bagasje, min erfaring er at det bør være minst 25kg på en alpetur, med støvler, hjelm, ryggplate, skredsøker og det som er nødvendig av klær for en hel uke. Selv pleier jeg å ligge rundt 50kg +2-3par ski og kjører derfor bil. Zermat vet jeg egentlig ikke så mye om, tror det kan være litt høy pelsfaktor samt skikjøring som krever en del kunskaper om fjell og ekstrem-ekstremkjøring. Selv om afterski startet i Zermat da de startet å servere Irish-coffe til skigjestene etter bakken. tror jeg ikke den er så mye å skryte av i dag. Tommel finger regelen et at det bør være en del scandinaver skal det bli bra afterski. Min favoritt i Sveits er Verbier, meget bra skikjøring, snøsikkert, koselig, ofte meget bra vær. Med sportreiser lander dere i Geneve med 2,5t transfere på nesten bare motorveg untatt de siste 25 min som er opp fjelsiden. Det eneste de virkelig kan kritiseres for er en ussel elendig frokost, med 2 skiver baguete, syntetisk syltetøy og billig smøreost og nesten 1dl juice, noe som gjør at man går tilbake til leiligheten og lager mer forkost. Chamonix er et sted som ikke bør besøkes før man har minst 10uker i alpene bak seg. For en dyktig skikjører er stedet greit nok, men skal man ha noe ut av det bør man leie fjellguide 2-3 dager da de store turene krever betydelig lokalkunskap og ofte ekstra utstyr som klatresele. Utelivet er greit nok, roligere en i Val D'Isere. Du kjører ikke på isbre med bakrus, 2 i promille og står 1m fra en bresprekk på 45m. Er dere en gjeng med 7-8 dyktige skikjørere som bruker noen kroner på guide så vil dere få ski og natur opplevelser for livet. 1t transfere fra Geneve flere timer fra Grenoble. I Frankrike vil jeg også anbefale Val Thorens og i Østerike St Anton og Ischgl. Godt valg |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Val D'isere 2012 | Fjordheim | Reiseforum | 10 | 10-07-2011 19:38 |
Skitur til Canada! SAS biz til Chicago og UA/AC til/fra Calgary | Eriksan | TripReports | 6 | 26-02-2009 23:09 |