![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#81 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
|
![]()
Makan til hykleri og viss-vass.
Billig arbeidskraft fra utlandet gjor det mulig for deg aa leve det livet du lever. Du roper hoyt naa som du er truffet, men hvor var du da maskinistene paa handelsflaaten ble byttet ut? Er du villig til aa betale 20,000 for en iPhone som er produsert i Halden til norsk tarifflonn? Hvor kommer de billige klaerne dine fra? Hvor er 32-tommers TVn i stua di produsert? Vi vil ha allt billig, saa langt det ikke er egne arbeidsplasser som flagges ut. Det er hykleri paa sitt vaerste. En arbeidsmiljølov er viktig, men det er ikke det dette handler om. Vi er uansett delaktig i ett felles europeisk marked ma slik lovgivning dekke hele EU og ikke bare lille Norge. Der er utfordringen din. Og ja, jeg har jobbet i USA. Og jeg gjorde det frivillig. Det er ingen menneskerettighet aa vaere pilot. Om lonnen eller betingelsene ikke er god nok, sa stopper flyene. Og selskapene ma justere. Helt til ting gaar rundt igjen. Men du snakker om aa velge mellom 'pest' eller 'kolera'? Ingen holder en pistol mot hodet ditt... enten vil du gjore jobben for det den betaler eller saa finner du deg noe annet aa gjore. Du er da ett voksent menneske? Hva med aaa faktisk diskutere sakens kjaerne? At piloter ikke er i stand til aa ta vare paa seg selv og trenger en storebror til aa passe paa dem fra den store stygge ulven som heter kapitalisme. Last edited by Vref; 06-01-2012 at 07:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Vref
Vi får være enige om å være uenige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
For ordens skyld, og bare for å gjenta andres poeng: Arbeidsmiljølovgivning har ingenting med lønn å gjøre. Man kan ha en god arbeidsmiljølov selv om man ikke griper inn i selve lønnsfastsettelsen.
Last edited by TOS; 06-01-2012 at 09:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
Ta en styrman hos Horizon - tror noen av dere at han/hun synes det morro å hente "Food Stamps" for å greie seg - en kan nemlig ikke leve av en lønn på under USD 20.000 og bo innenfor den avstanden fra QZ basene som kreves. Da må myndighetene inn med støtte. Eller "sigøyner" leiren på en av parkeringsplasssene på LAX - hvor det samme hellige markedet har "dumpet" diverse grupper av ansatte i flybransjen - kanskje ikke ideele forhold før en skal ut å fly å "bo" ved siden av en aktiv rullebane. Og tro ikke at de summene som spares ved å presse ned lønningene gir deg noe som helst lavere flypriser - det samme markedet overfører disse besparelsene til lederlønningene.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 06-01-2012 at 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Nei, jeg tror i grunnen ikke det...
Hva er problemet her? Lav lønn som nødvendiggjør en ekstra jobb. Ekstrajobben kan påvirke utøvelsen av hovedyrket. Dersom man har meldeplikt så kan hovedarbeidsgiver påse at bierhvervet ikke er i konflikt med sikker utøvelse av pilotgjerningen. Kanskje ikke helt rett frem, med det er heller ikke minimumslønn for piloter... Det er iallefall en ordning som praktiseres for andre yrker der sikkerhet er et viktig aspekt. Dette adresserer riktignok ikke problemstillingen rundt campingplasser rundt flyplassene. Jeg sliter litt med å se hva pilotene her inne (ansatt i WF?) mener er løsningen på dette? Bare å gi kontraktene til WF som tidligere og så blir det bra? Last edited by TOS; 06-01-2012 at 12:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
Ser heller ikke helt at WestJet Mk2 løp til Posten å sa - nå har vi spart masse penger på å gi pilotene våre nye dårligere kontrakter - så her er en liten pengesekk ![]() ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Posten betalte vel en fast sum for tjenesten, og eventuelle besparelser havner nok i eiernes og ledernes lommer. Jeg er ikke helt naiv.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
Jeg mener at det bør fastsettes en minimumslønn som det går an å leve av i landet (og i noen tilfeller området) der tjenesten utføres - f.eks. bør minimums lønnen være høyere med base Newark enn med base i Tuscaloosa fordi det koster fort 10x så mye å leve i New York området.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Newcomer
Join Date: Nov 2011
Posts: 30
|
![]() Quote:
Du har helt rett. Vi er våre egne fiender. Vi backstabber hverandre, går med på lavere lønninger og dårligere betingelser for å komme oss ut av poolen av aribeidsløse piloter. Flyselskapene vet å utnytte dette og jeg frykter vi har satt en ny standard for hele industrien. Var en diskusjon for noen år siden, der redere og skipsekspeditører krevde å bruke billige skipsmannskaper i havnene. Hvorfor skal en havnearbeider i norsk havn drive med lossing og lasting av skip når filippinske skipsmannskaper er villig til å gjøre den samme jobben for 30 kr timen? Når markedskreftene får råde på en slik måte mister fagbevegelsen sin styrke.
__________________
"For once you have tasted flight you will walk the earth with your eyes turned skywards, for there you have been and there you will long to return." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
I mange andre tilfeller enn pilotlønninger virker det som om mange her inne synes det er bare tull at myndighetene skal gripe inn (jfr konkurransepolitikk, miljøreguleringer som EU ETS osv)... Hva angår USA så er det nok en kjennsgrening at myndighetene der er mye mindre intervensjonistisk anlagt enn i Europa. I forhold til "overvåkning" av slike reguleringer så har man et embetsverk i alle land som er satt til bl.a. slike oppgaver. For luftfart i Norge kan jeg for det første ikke helt se for meg amerikanske tilstander, og for det andre så vil det være et fåtall aktører som myndighetene må holde styr på. Jeg tror ikke det vil være uoverkommelig. Hva angår minimumslønn, så virker det på meg som rimelig ad hoc om man skal innføre dette utelukkende for luftfarten. Et annet spørsmål er hva som er riktig nivå. Vi har vel piloter her inne som snakker om WF sitt lønnsnivå som fornuftig, og vi har piloter her inne som mener at dette er alt for høyt. Skal man til med minimumslønn så vil jeg tro det må en del andre endringer til også. Hvem skal sette nivået? De tradisjonelle selskapene? LCC'ene? Myndighetene? Jeg tror det er mer komplisert og arbeidskrevende enn å påkreve at flyselskapene ivaretar arbeidsmiljøloven for sine ansatte (også dersom de har bierhverv - jeg antar at hovedarbeisgiver har et hovedansvar der, men jeg kjenner ikke til formalitetene rundt dette). Om vi snakker om Norge så vil jeg tro at det ikke er noe poeng å skulle differensiere en minimumslønn. Bo- og levekostnader rundt de store flyplassene er neppe så forskjellige. Et annet moment er at vi i Norge, i motsetning til i USA, har et sosialt sikkerhetsnett som kanskje kan komme til anvendelse om lønnen ikke er til å leve av. Jeg kjenner ikke detaljene i dette, for jeg har vært så heldig at jeg aldri har måttet sette meg inn i dette, og det er neppe en ideell situasjon heller. Rent økonomisk for Norge AS er det heller neppe noen god ide å spare på anbud, og betale ut "kostnaden" over sosialbudsjettet. Last edited by TOS; 06-01-2012 at 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
|
![]() Quote:
Ellers så er jeg litt usikker på om du bare prøver å spille djevelens advokat her eller faktisk tror at staten sine kontrollrutiner kan eller vil fungerer her? Last edited by Someone; 06-01-2012 at 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Til det andre: Jeg tror ikke at myndighetene skal eller kan kontrollere den enkelte arbeidstaker. Meldeplikt fungerer imidlertid i andre bransjer basert på tillit til at arbeidsgivers rutiner følges. At noen sniker seg unna betviler jeg ikke. Slik er det vel med alt regelverk. Som ansatt i en sektor der det ikke er uvanlig at arbeidstakere har bierhverv så er jeg meget godt kjent med at dette stort sett fungerer etter hensikten, men at det naturligvis også er slik at noen ikke følger regelverket. Noe stort problem er det imidlertid ikke. Myndighetene er ikke involvert i vårt tilfelle. Jeg har imidlertid ikke sett noen andre komme med noen lure løsninger på hvordan sosial dumping skal håndteres, så i så måte er det litt djevelens advokat inne i bildet. Å la ting skure og gå som det har gjort er ikke alltid en god løsning. Last edited by TOS; 06-01-2012 at 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]()
Hvem er lojale overfor en arbeidsgiver som betaler deg SmittOgSmuler(TM) - når folk er sultne så forsvinner eventuell lojalitet utrolig fort. Og som vi erfarer i disse dager så er ikke det Norske Sosiale Sikkerhets nett for alle...det er absolutt ingen selvfølge at Pelle Pilot ansatt i DatDot på kontrakt i Litauanaia - men som opererer noen propeller på Norsk innlands ruter for noe somhelst av de norske sosiale goder - den lille italieneriennen får ingen sosiale goder (Helse etc.) som EU borger i Norge ansatt på kontrakt av et Britisk Selskap.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
|
![]() Quote:
Som man ser både her og ellers, så er det rett og slett for mange som går rundt og drømmer å bli pilot. Og for mange gjør et forsøk på å virkeliggjøre denne drømmen. Tydeligvis koste hva det koste vil for enkelte. Selv er jeg glad for at jeg gav opp den drømmen i tide, og istedet gikk for en av mine andre alternativer..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]() Quote:
Dessuten: Hvis alle tre eller fire er biarbeidsgivere så kan man jo begynne å ane konturene av bransjen. Poenget mitt til dc-8 m.fl. var at "ja, det finnes her også, men foreløpig ikke i den flygende delen av flybransjen (antagelig)".
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 06-01-2012 at 15:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |