Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-06-2011, 23:46   #1
enzv-sola
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
Default Forskjell på 737-serien

Hei, kjære forumister! Trenger litt hjelp fra dere - hvordan ser dere forskjell på 737-serien? Fant denne listen fra et amerikansk forum:

Quote:
737-100 + 200
Tail curves up from fuselage.
Long narrow engines
One overwing exit.

737-300
Tail angle hooked front
Fat engines
One overwing exit.

737-400
Tail angle hooked front
Fat engines
Two overwing exits.

737-500
Shorter than 300
Tail angle hooked front
Fat engines
One overwing exit.

737-600
pretty much looks like a 300.
Hard to see outside but new and improved

737-700
A bit bigger.
Looks like a 400 but with one overwing exit

737-800
Tail angle hooked front
Fat engines
Two overwing exits.
New larger wing.
Overall really looks longer.

737-900
Same as above, but even longer.

FROM: http://www.airlinecrew.net/vbulletin.../t-166792.html
Har der noen personlige måter/teknikker å skille dem fra hverandre? Mange som legger merke til spesielle detaljer, andre bare antall nødutganger eller lengde. Alle gode tips og råd mottas med takk =)

Lag gjerne din egen liste!
__________________
The airport runway is the most important main street in any town...
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2011, 23:52   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,518
Default Re: Forskjell på 737-serien

Hvis du leser gjennom den tråden du linker til, burde du få svar på det meste ...

Litt mer her - med bilder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2011, 23:55   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,277
Default Re: Forskjell på 737-serien

Sådan tenker jeg når jeg ser et fly:

Hvilket livery er det?

1) Norwegian
a) uten haledekor, kort og litt ekstra bråkete ved takeoff = 733
b) med haledekor, lang, winglet, grønn ting på nesehjullokket = 738

2) SAS
a) lang - 734, 737, 738 (om jeg ser nærmere ser 734 litt tjukkere ut enn 737, og deretter emergency exits)
b) kort - 736
c) skikkelig forbanna kort - 735

Sånn gjør jeg det i Norge!
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2011, 23:57   #4
enzv-sola
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
Default Re: Forskjell på 737-serien

Quote:
Hvis du leser gjennom den tråden du linker til, burde du få svar på det meste ...
Joda, men jeg tenkte mer hva dere legger merke til

Slik som Polaris nettopp sa
__________________
The airport runway is the most important main street in any town...
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 00:01   #5
andreas97sas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Posts: 913
Default Re: Forskjell på 737-serien

Pleier og gjøre som polaris
andreas97sas is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 00:06   #6
chrSVGa380
Flyspotter på SVG
 
chrSVGa380's Avatar
 
Join Date: May 2010
Posts: 986
Default Re: Forskjell på 737-serien

Quote:
Originally Posted by andreas97sas View Post
Pleier og gjøre som polaris
Mange gjør vel det Meg også
__________________
Hilsen Christian
Mine bilder på Airliners.net
Følg meg på Instagram
chrSVGa380 is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 00:10   #7
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Forskjell på 737-serien

Hvis du skal se forskjell på en Classic kontra Next Generation 737 så ser du på motorene, samt vingene om du vet hva du ser etter montro.

Generelt så kan du se på både 400 og 800 (og 900) maskinene at dem har to nødutganger på begge sider, pluss at dem er lange. Hvis du ser en lang en med winglets så er det en 800, da 400 ikke har dette.

Samt på 700 og 600 ser du hvor nær motoren er døren foran, da 600 er ganske så mye mindre enn 700. 600 har heller ikke winglets.

Håper dette var litt mer behjelpelig.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 00:15   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Forskjell på 737-serien

Er ikke haleroret til NG en del større/høyere enn på classic'ene, eller er det bare noe jeg har drømt...? :-)

Jeg mener å ha lest at winglets er tilgjengelige også for -400, men om noen har montert dette på vet jeg ikke.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 00:19   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,518
Default Re: Forskjell på 737-serien

Quote:
Originally Posted by TOS View Post

Jeg mener å ha lest at winglets er tilgjengelige også for -400, men om noen har montert dette på vet jeg ikke.
Det er ikke sertifisert. Alaska vurderte å donere en maskin for sertifisering, men droppet det da oljeprisen gikk nedover sist.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 00:35   #10
enzv-sola
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
Default Re: Forskjell på 737-serien

Se her ja! Masse gode tips - tusen takk! Nå forstår jeg mer
__________________
The airport runway is the most important main street in any town...
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 20:00   #11
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Forskjell på 737-serien

Classic vs NG: Motorfestene og haleroret. Haleroret er noe høyere på ng. Motorfestet på classic går delvis over vingen, på NG er hele festet under vingen.

300, 500, 600 og 700: antal vinduer framfor nødutgang. 500 og 600 har færre vinduer framfor nødutgangen en 300 og 700.

400 og 800: motorfestet, eventuel formen på motorene som man ser flyet forfra. motorene på classic er flatere på undersiden en NG sine motorer. Eventuelt vingespennet. NG har lengre vinger en classic.

Dette er bare noen av de tingene jeg bruker for å skille dem.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 20:23   #12
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Forskjell på 737-serien

Quote:
Originally Posted by enzv-sola View Post
Hei, kjære forumister! Trenger litt hjelp fra dere - hvordan ser dere forskjell på 737-serien? Fant denne listen fra et amerikansk forum:



Har der noen personlige måter/teknikker å skille dem fra hverandre? Mange som legger merke til spesielle detaljer, andre bare antall nødutganger eller lengde. Alle gode tips og råd mottas med takk =)

Lag gjerne din egen liste!
Kikk her
http://www.b737.org.uk/history.htm

Enjoy!
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 20:34   #13
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Forskjell på 737-serien

Her er jo nevnt mye fra før og jeg husker vi vært innom temaet før. Kan jo føye til at anti-collision lights er plassert lenger frem på classic(det under flykroppen) enn på NG. Der er det nærmere hovedhjulene. Dessuten kan man se det på blinkingen til disse, på NG blinker de samtidig mens på classicene lever de mer sitt eget liv. Det er også forskjeller på plassering av landingslys på disse flyene.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 20:39   #14
LN-JMJ
Newcomer
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 3
Default Re: Forskjell på 737-serien

Sweet tråd, har lurt på dette selv
LN-JMJ is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 20:40   #15
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Forskjell på 737-serien

Quote:
Originally Posted by LN-MEH View Post
Dessuten kan man se det på blinkingen til disse, på NG blinker de samtidig mens på classicene lever de mer sitt eget liv.
Ultranerd Dæven hva enkelte av oss får med seg av små detaljer. Herlig
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2011, 20:51   #16
gilberg
Rocketeer
 
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
Default Re: Forskjell på 737-serien

Kan vel også nevne Flap fairingen som på Classic er spiss og på NG butt. I tillegg ser man det ganske kjapt på lysene på wingtip`n. En klump på Classic mens smal og butt bak på NG. Greit å vite for å se forskjell på -400 og -800 feks.
__________________

Last edited by gilberg; 25-06-2011 at 20:54. Reason: xtra
gilberg is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2011, 16:09   #17
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Forskjell på 737-serien

Bakfra kan du skille en Classic og en NG ved å se på på APUen. NG har to hull, mens Classic har bare ett.
Scandinavian is online now   Reply With Quote
Old 26-06-2011, 19:14   #18
enzv-sola
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
Default Re: Forskjell på 737-serien

Her bare strømmer det inn med gode tips! For en ekspertise dette forumet har. Takker nok en gang for alle tips og råd. Dere har virkelig vært til hjelp!
__________________
The airport runway is the most important main street in any town...
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 02:32   #19
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Forskjell på 737-serien

I tillegg er pitot-rørene plassert rett under bakerste cockpitvindu på Classic, mens på NG er de plassert nærmere snuten. Se her:
http://www.airliners.net/photo/Lufth...e7686c5e7386d5 og her: http://www.airliners.net/photo/KLM--...e7686c5e7386d5
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 16:17   #20
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Forskjell på 737-serien

Både -400 og -800 har "plugget" to vinduer på babord (ved motoren), mens -400 har plugget to også på styrbord, der er det bare ett som er plugget på -800. Greit triks å bruke om man ser maskinen fra styrbord, i alle fall.

Årsaken er "riser ducts", grundig diskutert i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=72781

Last edited by flappflapp; 29-06-2011 at 16:30.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien pushback uhell. Germania 737 vs. ElAl 767. 0-1 til ElAl LN-AFG Småprat 1 31-03-2018 11:41
Minimum hastighet på B 737 og A 320 serien ATC-flyradar Flyteknisk forum 8 02-12-2017 13:27
Forskjeller på 737-serien (kundekoder) sukram Flyteknisk forum 29 05-01-2017 13:56
Boeing 737 familien - forskjell? MariVesela Flyteknisk forum 13 22-11-2014 17:13
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? ArneAustenaa Småprat 10 27-09-2011 23:47


All times are GMT +2. The time now is 23:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.