Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-12-2010, 14:53   #1
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Default Re: Ryanair åbner 3 nye baser på Canarieøerne

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Men som diskutert up&ned så er dette på kanten i forhold til arbeidstid , spesielt på vinter'n og det skal ikke store forsinkelsen til før man har et problem , derfor tror jeg ikke på FR på disse strekningene.

Selv om de da med Crewbase på RYG og på Holmene fint kunne schedulert crew one-way , så er vel ikke dette noe som passer i FR systemet.
Ja, det er sikkert et forhold, men det har jeg ikke noe greie på. Thomas Cook flyr jo tur-retur med samme crew, ihvertfall de gangene jeg har vært med. Iberworld også, forresten.

Men det var et spørsmål fra Bengt om 737-800 klarer å fly så langt uten mellomlanding. Å da lurte jeg på at ettersom Norwegian gjør det, er det noen forskjell i rekkevidde på Norwegian og Ryanairs 800'er?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2010, 15:45   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post

Men det var et spørsmål fra Bengt om 737-800 klarer å fly så langt uten mellomlanding. Å da lurte jeg på at ettersom Norwegian gjør det, er det noen forskjell i rekkevidde på Norwegian og Ryanairs 800'er?
Det går greit. Maks range er 5765km og RYG-LPA er snaue 4000km.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2010, 16:19   #3
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det går greit. Maks range er 5765km og RYG-LPA er snaue 4000km.
Men om jag minns rätt så har FRs -800 lägre klassade motorer (något med lägre MTOW för att få lägre landningsavgifter). Kan de då klara 189 personer + bagage + bränsle så att det räcker till Kanarieöarna?
Spanairs MD-87 och MD-83 brukade kräva mellanlandning ganska ofta när de gick från Norrköping till Las Palmas...
Old 02-12-2010, 19:50   #4
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Ryanair åbner 3 nye baser på Canarieøerne

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Ja, det er sikkert et forhold, men det har jeg ikke noe greie på. Thomas Cook flyr jo tur-retur med samme crew, ihvertfall de gangene jeg har vært med. Iberworld også, forresten.

---
Thomas Cook flyr IKKE t/r fra Oslo til Kanariøyene med samme crew, og har det skjedd, er det ekstraordinært, og ikke noe som er normalt. Fra andre baser som MMX, BLL, CPH flyr kabinen iblant t/r, men heller ikke der pilotene t/r, noen gang.
Tvert i mot blir en del crew fra TC liggende på standby der nede, slik at man hele tiden har en back up.
TUI har også stopp der nede.
Hva gjelder DY og SAS er hovedregelen t/r samme dag, etter hva jeg er informert om.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2010, 12:29   #5
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
Thomas Cook flyr IKKE t/r fra Oslo til Kanariøyene med samme crew, og har det skjedd, er det ekstraordinært, og ikke noe som er normalt. Fra andre baser som MMX, BLL, CPH flyr kabinen iblant t/r, men heller ikke der pilotene t/r, noen gang.
Tvert i mot blir en del crew fra TC liggende på standby der nede, slik at man hele tiden har en back up.
TUI har også stopp der nede.
Hva gjelder DY og SAS er hovedregelen t/r samme dag, etter hva jeg er informert om.

Tally-Ho
Da har du blitt informert feil, akkurat som i fjor da samme problemstilling ble tatt opp og det blir den sikkert neste år også. DY har sine crew på stopp der nede fra alle baser. Kun et par slinger går tur/retur fra OSL. Resten overnatter enten på ACE, LPA eller TFS. De to siste helger har jeg overnattet på TFS etter og ha flydd Binter over fra LPA.

SAS flyr V slinger eks TRD-ACE-SVG, SVG-LPA-TRD etc.

Men FR vil selvsagt prøve så langt det lar seg gjøre og schedulere tur/retur fra øyene.
Old 04-12-2010, 14:35   #6
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Ryanair åbner 3 nye baser på Canarieøerne

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Da har du blitt informert feil, akkurat som i fjor da samme problemstilling ble tatt opp og det blir den sikkert neste år også. DY har sine crew på stopp der nede fra alle baser. Kun et par slinger går tur/retur fra OSL. Resten overnatter enten på ACE, LPA eller TFS. De to siste helger har jeg overnattet på TFS etter og ha flydd Binter over fra LPA.

SAS flyr V slinger eks TRD-ACE-SVG, SVG-LPA-TRD etc.

Men FR vil selvsagt prøve så langt det lar seg gjøre og schedulere tur/retur fra øyene.
--
Det er good news!
Jeg har dette fra piloter i DY, så jeg trodde de visste hva de snakket om, da de sa at de fløy t/r...
Men meget gledelig at også DY's personell får hvile der nede på nesten alle slinger, og ikke presser subpart Q til grensen.
Da har DY faktisk det bedre enn SK-personellet, som flyr t/r (igjen har jeg dette fra cockpit-SK)...Så regner med at det stemmer. Så da sees vi kanskje på Binter...;-)

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2010, 17:28   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Da har du blitt informert feil, akkurat som i fjor da samme problemstilling ble tatt opp og det blir den sikkert neste år også. DY har sine crew på stopp der nede fra alle baser.
Er det ikke bare på vinteren dere har stopp der nede?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 16:08   #8
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Er det ikke bare på vinteren dere har stopp der nede?
Stemmer, på sommeren er antall flighter betraktelig redusert. Hvordan det blir til sommeren nå vet jeg ikke, da øker antall flighter grunnet charterproduksjonen til Star Tour.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules