Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-10-2009, 00:08   #61
armag
Newcomer

armag's Avatar

Default Re: Air Force One til OSL

Hadde vært artig å fått AF1 i samlingen... Så det spørs vel om jeg ikke må ta en prat med min overordnede å ta en tur østover jeg også i Desember
Old 10-10-2009, 00:35   #62
hafsunde
Ung flyspotter

USA Re: Air Force One til OSL

Jeg blør av skuffelse!
Bare en dagsvisit? han bør ta seg tid til å oppleve Norge. Ta hurtigruten med Navy Force One xD

Fred i verden er oppnådd når Obama kan dra til Norge, og man allikevel ikke kan se en eneste væpna politimann i gatene

Jeg skaaal til Gardermoen... fa......n.... det er en skoledag
Vurderer å ta fri ass
hafsunde is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2009, 03:28   #63
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Har egentlig ikke noen formening om prisen, men glad jeg er langt borte fra kaoset i Oslo 10. desember.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2009, 06:11   #64
amatør
ScanFlyer Gold

Dette er vel den tåpeligste fredsprisvinneren noen sine?? Men det er vel fordi T. Jagland elsker å sole seg i glansen av å ha verdens mektigste mann på besøk, en mer pompøs politiker enn Tobben skal man lete lenge etter! Men moro med AF 1 da...
amatør is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2009, 07:58   #65
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue

Når Clinton var på besøk kom de med flere Galaxy (C-5) i dagene opp mot utdelingen. Hadde vel med seg limousiner, diverse utstyr og så vidt jeg vet et eget helikopter til Secret Service. Pilotene trodde nok at hele Norge ville gjøre alt for dem så de sjekket alltid inn på approach-frekvensen med denne strofen:
"REACHxxF, in support of US president Bill Clintons visit to Norway, requesting priority."
Jeg satt selv på opplæring midt i morgenrushet når jeg fikk denne servert og min instruktør reiv til seg mikrofonen og sa: "Dream on REACH, you're flying cargo. Reduce to clean speed, you're number 14."
Han var vel egentlig nummer 7 eller 8, men fikk en litt lengre sightseeing på denne turen
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2009, 11:49   #66
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Når Clinton var på besøk kom de med flere Galaxy (C-5) i dagene opp mot utdelingen. Hadde vel med seg limousiner, diverse utstyr og så vidt jeg vet et eget helikopter til Secret Service. Pilotene trodde nok at hele Norge ville gjøre alt for dem så de sjekket alltid inn på approach-frekvensen med denne strofen:
"REACHxxF, in support of US president Bill Clintons visit to Norway, requesting priority."
Jeg satt selv på opplæring midt i morgenrushet når jeg fikk denne servert og min instruktør reiv til seg mikrofonen og sa: "Dream on REACH, you're flying cargo. Reduce to clean speed, you're number 14."
Han var vel egentlig nummer 7 eller 8, men fikk en litt lengre sightseeing på denne turen
KONGE
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2009, 16:23   #67
Motard
ScanFlyer Silver

Motard's Avatar

I galaxy`ene (mener det var 2) kom det både biler og helikopter. :-) Har film av alt sammen. :-)
Motard is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2009, 16:29   #68
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Ville det ikke vært mer fornuftig å ha tatt med et helikopter eller 3 til Obama, og fløyet ham rett inn dit han skulle. Samfunnsøkonomisk måtte vel dette ha vært mye billigere enn å stenge av halve byen i timevis ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2009, 16:47   #69
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Ville det ikke vært mer fornuftig å ha tatt med et helikopter eller 3 til Obama, og fløyet ham rett inn dit han skulle. Samfunnsøkonomisk måtte vel dette ha vært mye billigere enn å stenge av halve byen i timevis ?
Det er vel et par problemer med det, slik som mangel på landingsplasser sentralt i Oslo og at prisvinneren skal innom steder i hele Oslo sentrum. Å stenge av E6 burde imidlertid være mulig å unngå.
Old 11-10-2009, 16:44   #70
Scampi
Newcomer

Scampi's Avatar

Har lest litt i forumet og så langt fått med meg at spotterplattformen på OSL er åpen for alle, stemmer dette?

Isåfall må jeg nesten vurdere en tur dit 10. desember, men jeg frykter at det meste er avsperret.
I så tilfelle får jeg campe på Rygge flystasjon, bor tross alt få minutter derfra :P

Hei, forresten
Scampi is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 16:45   #71
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Spotterplattformen er åpen for alle, ja.. I hvertfall så lenge Secret Service evt. ikke sier noe annet
Martin is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 17:15   #72
Utflyttet
Ute på tur

Kan ikke Norsk Spotterforening slå et stor slag for hele samfunnet her?

Leie ut platformen sin til nobel-komiteen, flytt sermonien dit, legg en lunch på Vollen med Jens og Harald, trill han ned og obord i AF1'en sin igjen og bort med han?

Tenk hvor mye penger man hadde spart?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 17:25   #73
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Obama er ofte i Chicago og kortesjen kommer alltid rett forbi kontoret mitt som er i 13 etasje rett ved motorveien. Bygningene gjennomsoekes ikke, ingenting gjoeres paa denne fronten naar Presidenten er i sin limokortesje

Det funker paa den maaten at politiet i Chicago blokkerer paakjoerselen til motorveien 5 minutter foer Presidenten kommer. Rett etter kommer det 3 politibiler i hver fil og presser folk fremover og soerger for at ingen staar igjen paa skuldere.

Deretter komme de 30+ bilene som er med i kortesjen med to klin like limoer i full fart.

Hele operasjonen tar omtrent 10 minutter fra motorveien er ren til bilene er paa veien igjen, saa jeg ville ikke begymret meg for det.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 17:29   #74
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Obama er ofte i Chicago og kortesjen kommer alltid rett forbi kontoret mitt som er i 13 etasje rett ved motorveien. Bygningene gjennomsoekes ikke, ingenting gjoeres paa denne fronten naar Presidenten er i sin limokortesje
Poenget er vel hva man gjør på "hjemmebane" hvor han ferdes ofte er noe helt annet enn den paranoiaen som settes i gang når man er i "utlandet".

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 17:29   #75
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Spotterplattformen er åpen for alle, ja.. I hvertfall så lenge Secret Service evt. ikke sier noe annet
Nå har (heldigvis) ikke Secret Service noe myndighet her i landet, så skulle de komme og be deg om å flytte deg så kan du si at de kan dra dit peppern gror...
Old 11-10-2009, 19:55   #76
Airbus 330
ScanFlyer Dusty

Airbus 330's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Kan ikke Norsk Spotterforening slå et stor slag for hele samfunnet her?

-A
Vi i NSFF er allerede på saken, har kontaktet vår kontakt i OSL så får vi se hva som skjer.
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 20:51   #77
Scampi
Newcomer

Scampi's Avatar

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Nå har (heldigvis) ikke Secret Service noe myndighet her i landet, så skulle de komme og be deg om å flytte deg så kan du si at de kan dra dit peppern gror...
Joda, sant nok...men ser ingen grunn til å krangle med de dersom de nå skulle be meg stikke.
Men da er det bare å glede seg da
Scampi is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 20:53   #78
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Krangle nei, men påpeke hvor de er kan man jo.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2009, 20:54   #79
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Det skal ikke være nødvendig å begynne å krangle... Det er så pass enkelt. Han kan ikke tvinge deg til å stikke...
Old 12-10-2009, 00:55   #80
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Vil ikke anbefale å krangle med Secret Service - uansett hvor man er i verden. De har 'venner' ...

Seriously - man er på vennlig jord. For kortesjen vil det bli som Tommy beskriver. Dette ble gjort fra FBU til Oslo ved flere anledninger da det kom statsbesøk, og fungerer greit. Såvidt jeg husker fungerte det slik da Clinton kom også. Rundt Rådhuset blir det selvfølgelig tightere, men sunn sans tilsier at man holder seg unna hvis man ikke har noe der å gjøre ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules