![]() |
|
![]() |
#1 |
Developer
![]() Join Date: May 2006
|
![]()
Eg har eigentleg eit spørsmål om: -kunne det vore ein ide å laga ein klistra tråd om avionikkens ord og uttrykk med oversettingar?
Som flyentusiast, så er det mange ord og uttrykk, samt forkortelsar eg har høyrt, sett og forstår, -men det er også svært mange eg ikkje forstår, og då kunne det vore så fint med ein tråd som kunne inneholda feks forklaringer på vanlige forkortelsar, måleeiningar, forklaring på metar osb.... Så om ein og eller fleire av moderatorar evt flinke avionikkere kunne klistre inn litt sånne små huskelappar, og lage ein sticky av tråden? Og; skulle det vise seg at dette eksisterer, finnes der ein god link? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
|
![]()
Kanskje en slik sticky tråd kan lages i det flytekniske forumet.
Men det finnes utrolig mange forkortelser i flybransjen, og ramse opp alle kan bli vanskelig. Selv kun dem innen avionikk. Det beste hadde kanskje vært å spørre hvis du kommer over forkortelser du ikke vet hva er
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam Last edited by BSSW; 30-04-2008 at 20:56. Reason: tyrkleif... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Developer
|
![]() Quote:
Også; såg eg nettopp ordet "snag". Har sett det før, men husker jo aldri kva det betyr..... Då er det jo greit med ein tråd som har litt slike ting på ei liste, søk og finn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vi burde få til å lage en form for FAQ på den Flytekniske delen..
..med ord/utrykk/forkortelser og gjerne forklaringer og dekoding av ulike fraser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Browncoat
|
![]()
METAR er uforståelig selv for folk i bransjen.... Ikke bare du som ønsker/trenger en slik forklaring......
Men det er vel bare å spørre når det kommer opp en slik METAR i en eller annen tråd
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Og btw. snag = en feil på ett fly.
F. eks. snag på ett hjul, som da betyr at det har en feil - f. eks. lavt lufttrykk, chevron merker, kutt, sprekker, morkent etc.. Altså sier ordet snag ingenting om hva det er, men at det er en finding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Forresten er det mulig at det ligger ute en guide på det på http://www.gap.no/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Developer
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Developer
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Browncoat
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott!
Ett forslag; send meg en PM med litt ord/utrykk du lurer på, så skal jeg sette meg ned (og også kommunisere med andre her på forumet med over gjennomsnittlig teknisk innsikt) og lage til en start på en slik oversikt. Og ellers til alle; gjerne kom med forslag/spørsmål i denne tråden, så kan vi ha en liten idémyldring. Kanskje en av de Globale Moderatorene også kan flytte denne tråden over til Teknisk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
![]() ........ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er vel ikke helt riktig? METAR er en viktig del av det å forberede en flight, enten man flyr stort eller lite fly, og man kommer relativt kjapt inn i hva de forskjellige delene betyr.
Ellers var det en link lenger opp her til www.ippc.no der man foruten METARer for de forskjellige flyplassene, også finner kort- og av og til lang-TAF (værmeldinger for den aktuelle flyplassen) samt forklaringer på hvordan både METAR og TAF er bygd opp - og IGA for den del (International General Aviation), - en værprognose beregnet på småflytrafikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Browncoat
|
![]()
Jo, det er sant det. Men hva med de som er i bransjen og som ikke er piloter?
![]() |
#17 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det finnes noen veldig bra bøker som dekker det meste av det du spør om:
From power ON to power OFF Flyteknikk Avionics for the pilot Engelsk-norsk flyteknisk ordbok The world aeronautical HF radio handbook Air Traffic Control - denne har kommet i en haug av utgaver, jeg har den 8.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fant at NAK har en grei oversikt for METAR/TAF
http://www.nak.no/flytjenesten/html/...nformasjon.doc
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
(ARN)-ORD-YYZ-ORD-IAH-ORD med SK/AC/UA og CO basebesoek | Tommy777 | TripReports | 51 | 15-10-2008 00:07 |
ORD-IAH-ORD og C172 i Houston | Tommy777 | TripReports | 20 | 01-07-2008 18:18 |
Uttrykk | Lillingen | Flyforum | 1 | 23-07-2007 21:41 |
OT: Bilder fra CLT/til ORD/ORD | Tommy777 | Flyforum | 13 | 10-01-2007 19:29 |
Intern uttrykk i bransjen? | johann79 | Flyforum | 37 | 15-06-2005 16:14 |