Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 15-02-2008, 08:03   #28
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Prøver å sjekke opp Kjos

ok, back on topic.
Det er klart at det klommer til å skje konsolidering i det europeiske flymarkedet. Som vår venn i BER riktig sier er det flere flyselskaper som sliter med store underskudd og som nok kan ønske å bli "reddet" av Norwegian (slik FlyNordic ble det), mens andre nok ønsker å lære noen smarte triks. Norwegian har gjort det godt og kommet langt på disse fem årene. Dét er ikke til å stikke under en stol, og det er bare å være imponert over det.

Men, Bjørn Kjos og Norwegian bør passe seg for å tro at de er ufeilbarlige (SAS gikk på den smellen...). Fakta er at siden 2002 har Norwegian ennå ikke gitt penger i kassen - selv med et overskudd på 113 mill. for 2007, er det totale tapene 2002-2007 på til sammen 163 millioner. Slik vil det være i en oppstart, det er klart - men det gjelder også for andre, nye aktører i andre markeder.

Jeg skal på ingen måte rakke ned på Norwegian og deres suksess - det ville falle på sin egen urimelighet - men man skal huske på at Norwegian også har vært "heldige" i sin etablering, og slipper en god del problemer som andre LCC'er som sliter har.

Norwegian har fått drahjelp av norske konkurransemyndigheter, som har vært svært mye mer aktive enn konkurransemyndighetene i andre land. Det har gjort at det har vært lettere for DY å slå seg gjennom enn for selskaper i andre land der myndighetene har vært dårligere til å passe på konkurransen.

Norge er et high-yield marked, så både DY og SK har nytt godt av gode inntekter på rutene i Norge. Det er høy etterspørsel, og en høy betalingsvillighet. Det er relativt høye andeler forretningstrafikk, og norsk økonomi har godt veldig godt, med dertil mye reisevirksomhet.

Konkurranseforholdene i Norge er - kanskje med unntak av Frankrike - de "hyggeligste" i Europa. På innenriks, på selve indrefilleten i Skandinavia, er det kun TO aktører (i Sverige hadde man på det meste fire selskaper på de største rutene). Hvilket europeisk flyselskapt ville ikke ha ønsket å ha et stort, high-yield-marked med bare én konkurrent??

ja, Norwegian har vært dyktige - men de har også vært heldige. Men, de MÅ vise at de kan levere overskudd, og de må ha en bedre margin enn ca 3% som de har i dag. Aksjemarkedet likte ikke gårsdagens tall, og når selv Ryanair advarer om dårligere tall i året som kommer er det på tide å være forsiktig, og kanskje være mer opptatt av sin egen butikk enn å "godte seg" over andre?

Til BU662s liste over tapsprosjekter i Europa - jeg er redd listen ikke stemmer.
SkyEurope hadde ikke et "fett mnus" siste år. I følge ATI hadde selskapet et overskudd på USD 32,17 millioner (noen hakk bedre enn DY) for perioden oct.06 - sep.07, og en nettomargin på over 10%. Selskapet har slitt tidligre år (som DY i sine første år), men er nå på rett vei kan det se ut til.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
 

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hotel, dele opp bookingen. Sjekke ut og inn igjen samme dag....prøvd? mann78 Reiseforum 4 01-04-2013 15:34
Bjørn Kjos prøver å være konkret på FrP TV FlightDeck Flyforum 2 31-03-2009 00:27
Jeg prøver å prøver og får det ikke til !! ATC-flyradar Flyforum 4 07-03-2007 07:46
Prøver å laste opp et bilde... enml Flyforum 16 11-03-2005 08:42


All times are GMT +2. The time now is 12:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.