Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-01-2007, 20:04   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly!

Rejeringen skal kjøpe klima kvoter for statsansattes flyreiser i utlandet og betale for utslipp reisende forårsaker.

De ønsker med dette å sette et eksempel og håper at bedrifter og organisasjoner vil følge etter.
Old 01-01-2007, 20:14   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Rejeringen skal kjøpe klimakvoter på fly!

Jeg ser at MartinL var knappe 2 minutter før meg så jeg sletter min egen posting og legger den inn her:

"Regjeringen har besluttet at når ansatte i staten reiser med fly internasjonalt, så skal vi kjøpe klimakvoter for de utslippene reisen forårsaker. Hvis bare noen gjør dette betyr det lite. Hvis mange blir med, betyr det mye. Vi ønsker å sette et eksempel. Vi håper at bedrifter, organisasjoner og andre land vil følge etter, sa statsminister Jens Stoltenberg i sin nyttårstale."

Det er sikkert mange her som vil sable ned dette forslaget, men ideen er god om jeg skal få si min mening. Det er selvsagt avhengig av hvordan dette forslaget implementeres og på hvilke måter inntektene fra kjøp av klimakvoter brukes, men jeg antar at dette er koblet til CDM (clean development mechanism). Det er iallefall ikke noe poeng å betale for klimakvoter gjennom det europeiske CO2-handelssystemet, når disse er gitt gratis til noen av de næringene som virkelig forurenser i Europa.

TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2007, 20:35   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Hadde man ikke noe lignende i middelalderen hvor man kunne betale seg fri for sine synder?

Og for å være ærlig så kommer jeg ikke til å slenge meg med på denne ideen!
Old 01-01-2007, 20:57   #4
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Hvorfor bare på utenlandsreiser om de nå skal gjøre dette?
Og hvorfor en ukritisk klimakvote uansett hvilken flytype, selskap, strekning osv.
Om dette skulle ha noe for seg burde de i det minste forsøkt å promotere bruk at fly som forurenser minst !

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2007, 20:59   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Hadde man ikke noe lignende i middelalderen hvor man kunne betale seg fri for sine synder?

Vi betaler vel oss fri fra våre synder også i dag for en rekke ting - ikke bare i middelalderen.... Skatter/Avgifter, bøter og sånt...:wink

Vi bør vel strengt tatt betale for den skaden vi påfører naturen, og om det er relativt godt vitenskapelig belagt at flyreiser bidrar til økte CO2-utslipp som igjen fører til drivhuseffekt osv. så er det kanskje på sin plass å betale for dette - iallefall så lenge luftfarten er unntatt fra CO2-kvotesystemet i EU. At noen mener at dette ikke er en god ide er selvsagt helt opp til den enkelte.
Old 01-01-2007, 21:00   #6
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Og pressemeldingen er her:
http://www.dep.no/smk/norsk/aktuelt/pressesenter/pressem/001001-071628/dok-bn.html

Edit: Skirvefeil
Old 01-01-2007, 21:00   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Farmer

Hvorfor bare på utenlandsreiser om de nå skal gjøre dette?
Og hvorfor en ukritisk klimakvote uansett hvilken flytype, selskap, strekning osv.
Om dette skulle ha noe for seg burde de i det minste forsøkt å promotere bruk at fly som forurenser minst !
Er det bare på utenlandsreiser? Det høres i så fall litt underlig ut. Problemet med å differensiere klimakvoten er vel fordi dette kanskje vil innebære mer administrasjonskostnader enn hva som er hensiktsmessig, selv om man ideelt sett selvsagt burde differensiert i henhold til graden av miljøskade.
Old 01-01-2007, 21:03   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by gustavf

Og pressemeldingen er her:
http://www.dep.no/smk/norsk/aktuelt/pressesenter/pressem/001001-071628/dok-bn.html

Edit: Skirvefeil
I pressemelding står det at den norske regjeringen trolig blir den første til å gjennomføre dette, men jeg mener bestemt at den britiske regjeringen har praktisert dette en stund.

Om dette skal monne i noen særlig grad så bør vel først og fremst EU stramme inn sitt handelssystem, med svært generøse kvotetildelinger (i 2005 ble det delt ut flere kvoter enn det som var faktiske utslipp i 2005....).
Old 01-01-2007, 21:44   #9
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

PATETISK !
Hvor stor prosent av de statsansatte er det som har utenlandsreiser ?
Og dette med "kjøp av klimakvoter" .. Hva koster det ? Hvem får pengene ? Den Norske Stat ?

Old 01-01-2007, 23:32   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

PATETISK !
Og dette med "kjøp av klimakvoter" .. Hva koster det ? Hvem får pengene ? Den Norske Stat ?
Jeg er ikke enig i at det er patetisk, men vi kan vel være uenige om det.

Det står ikke så mye om hvordan man tenker seg dette, men det nevnes at slike kvoter handles internasjonalt. Det betyr muligens at man tenker seg CO2-kvoter i EUs CO2-kvotehandelssystem. Om det er slike kvoter man tenker på så er jeg en smule skeptisk, fordi dette systemet enda ikke fungerer helt optimalt. Man kan selvsagt si at om den norske regjeringen kjøper kvoter i dette systemet så kan dette bety at noen andre må redusere sine utslipp, men som nevnt i en tidligere post så har dette systemet vært relativt generøst og ikke spesielt fornuftig designet mht. allokering av kvoter (man har bl.a. i første trinn av handelsperioden basert seg på rapporterte behov fra de næringene som omfattes av systemet). Man kan derfor, om systemet ikke forbedres og strammes inn betraktelig, risikere at utslipp ikke reduseres i det hele tatt. Samt at man kan "risikere" at de som tjener på dette er kullkraftverk i f.eks. Danmark.

Det er nok uansett ikke den norske stat som får pengene. Per i dag er vel kvoteprisen for 1 tonn CO2 litt avhengig av tidshorisont, men spotprisen på siste handledag i 2006 var på EUR 6.35/tonn CO2. Forwardprisene tyder på en økning i prisnivå, sannsynligvis på grunn av en forventet innstramming i EUs kvotehandelssystem. Hvor mye dette utgjør per times flytur vet ikke jeg.
Old 01-01-2007, 23:35   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

PATETISK !
Tja det føyer seg jo inn resten av den såkalte miljøpolitiken (og stort sett alt de foretar seg) til Tufte-regjeringen...nemlig ved å late som de gjør noe ved flere små symbolske handlinger som er som piss i havet
Old 01-01-2007, 23:40   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Tja det føyer seg jo inn resten av den såkalte miljøpolitiken (og stort sett alt de foretar seg) til Tufte-regjeringen...nemlig ved å late som de gjør noe ved flere små symbolske handlinger som er som piss i havet
"Mange bekker små gjør diger å....". Hva skal man gjøre? Ingenting?

Den sittende regjeringen gjør sikkert omtrent akkurat like mye eller like lite som de fleste andre regjeringer, men la det nå bli med det. Jeg har et klart inntrykk av at det er mange blå her inne, så da nytter det nok ikke å diskutere....:wink
Old 01-01-2007, 23:57   #13
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Er vel rimelig "blå" selv her hvor jeg sitter og er enig i at det ikke hjelper å ikke gjøre noe, men jeg mener fortsatt at det ER patetisk å komme med slike tiltak som SMK lanserer her. For det første er det veldig ullent hvordan dette skal virke inn på forbedring av miljøet. For det andre så blir ikke dette annet enn en programærklering all det tid dette kun omfatter utenlandsreiser og at det ikke ligger noe incentiv for å velge mest miljøvennlige flyselskap.

Men, det finnes jo andre måter som ville utgjøre en mye større effekt. Fjern ALLE avgifter på nye biler. Staten har nok råd til dette, og ved å få byttet ut den eldste bilparken i Europa med nye og mindre forurensende biler så ville miljøet fått et løft. Men vil Stoltenberg & Co ( eller noen andre politikere .. ) foreslå noe slik? Neppe, for en slik pris og miljøpolitikk på biler har jo allerede flere Europeiske land. Og da vil jo ikke dette være en slik fin fanesak å flyte på.

Old 02-01-2007, 00:04   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Er vel rimelig "blå" selv her hvor jeg sitter og er enig i at det ikke hjelper å ikke gjøre noe, men jeg mener fortsatt at det ER patetisk å komme med slike tiltak som SMK lanserer her. For det første er det veldig ullent hvordan dette skal virke inn på forbedring av miljøet. For det andre så blir ikke dette annet enn en programærklering all det tid dette kun omfatter utenlandsreiser og at det ikke ligger noe incentiv for å velge mest miljøvennlige flyselskap.

Men, det finnes jo andre måter som ville utgjøre en mye større effekt. Fjern ALLE avgifter på nye biler. Staten har nok råd til dette, og ved å få byttet ut den eldste bilparken i Europa med nye og mindre forurensende biler så ville miljøet fått et løft. Men vil Stoltenberg & Co ( eller noen andre politikere .. ) foreslå noe slik? Neppe, for en slik pris og miljøpolitikk på biler har jo allerede flere Europeiske land. Og da vil jo ikke dette være en slik fin fanesak å flyte på.
Jeg ser og deler iallefall delvis din bekymring om hvordan dette skal gjennomføres og hvilken effekt dette vil ha, selv om jeg ikke vil gå til det skritt å kalle det patetisk (det er kanskje fordi jeg sympatiserer mer med den sittende regjeringen enn den som var før....:wink ). Når det gjelder bilavgiftene så har du nok helt rett i at det kan gi en kraftig forbedring i utslippsmengden som følge av bruken av bilene, men det vil vel innebære økning i utslipp forbundet med å produsere alle de nye bilene om man skulle skiftet ut alle gamle biler i Norge. Det er mulig at det likevel hadde gitt et positivt fortegn på miljøregnskapet. Problemet med disse avgiftene er vel at Finansdepartementet ville fått store spasmer ved så store avgiftslettelser - og jeg tror ikke man skal tenke lenge før man skjønner at Fin.Dep. har relativt stor grad av kontroll over disponeringen av pengene.
Old 02-01-2007, 00:08   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:

Angående farge så synes jeg dette høres ut som et forslag som kunne kommet fra en hvilken som helst regjering. rett og slett et forslag som det er vanskelig å sette en blå, rød eller grønn farge på. Så kan man være enig eller uenig i forslaget, men at det har noe spesielt med politisk farge å gjøre har jeg litt vondt for å se.

Det ville være litt rart om regjeringa foreslo å kjøpte klimakvoter for innenlandsflygninger, all den tid de sitter på et bredt spekter av andre muligheter for å regulere den delen av luftfarten. Utenlandsflygninger har jo staten langt færre muligheter for å regulere.

Hvordan det skal virke inn på det globale miljøet burde vel være rimelig greit, vel å merke om man antar at CO2-utslipp påvirker miljøet. De skal altså kjøpe CO2-kvoter, som gjør at noen andre reduserer sine utslipp tilsvarende. At dette systemet har store svakheter endrer ikke på måten det er ment å virke...

Hvordan hadde du tenkt deg å måle hvor miljøvennlig et flyselskap, ei reiserute eller en avgang er? Det eneste jeg kan komme på måtte være å legge enda strengere restriksjoner på bruk av business-klasse.

Quote:
Nå er jo bilavgiftene lagt om for å gi mer miljøvennlige biler, eller ihvertfall biler med lavere CO2-utslipp. Diskusjon om norske bilavgifter kan vel egentlig taes et annet sted.

Old 02-01-2007, 00:11   #16
Utflyttet
Ute på tur

Quote:

Du har jo katolikkene nå da, så da er vel den norske kirke nødt å innvolvere seg siden staten skal bli miljø-katolikker?!

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 00:17   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by gustavf

Angående farge så synes jeg dette høres ut som et forslag som kunne kommet fra en hvilken som helst regjering. rett og slett et forslag som det er vanskelig å sette en blå, rød eller grønn farge på. Så kan man være enig eller uenig i forslaget, men at det har noe spesielt med politisk farge å gjøre har jeg litt vondt for å se.
For ordens skyld, så var det vel undertegnede som brakte inn politisk farge i dette. Muligens ikke helt gjennomtenkt, og var vel egentlig mer med henblikk på henvisningen til Tufte-regjeringen, enn på forslaget som sådan. Det britiske konservative partiet har jo nå fått en leder som virker være relativt opptatt av miljø....
Old 02-01-2007, 00:39   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Greit nok La oss holde oss til saken og ikke bry oss med partifarger og bilavgifter i dette Forumet.
Jeg er fortsatt skeptisk til hele konseptet da det er så ullent og at jeg rett og slett ikke fortår det. Mulig en skikkelig kakk i hodet bidrar til det i dag, men å ensidig begynne med en slik kvasi-ordning appellerer ikke til min fornuft.
Jeg frykter vel kanskje at dette er første steg mot å legge en ensidig norsk "miljøavgift" på alle flyreiser og la flyselskapene kreve inn en slik fiskalavgift.

Old 02-01-2007, 06:26   #19
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Dette har Stoltenberg blitt presset til av SV...
EB is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2007, 09:47   #20
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Og her kan alle kjøpe sine egne klimakvoter: http://www.naturvern.no/klimakutt/

Stod forresten en artikkel i DN Nyttår at flere bedrifter har begynt å frivillig betale klimakvoter for hver flyreise de ansatte foretar seg.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules